Rocket Ron eller Nobby Nic?

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Nya sulor ska beställas inom kort. Cyklar stig av blandad karaktär med rötter sten lera men även torra fina singletracks. Samt asfalt till jobb, dryga milen enkel tur. 29:a HT rattas. Vilket av däcken i rubriken ska jag välja samt vilket gummi? Olika fram och bak? Blir förmodligen BD som beställningen hamnar hos.

Rocket ron 2.25 fram, Racing ralph 2.25 bak, tycker jag fungerar oväntat bra i väldigt många situationer (XC så klart).
Vill du ha lite biffigare så kör NN TS fram, och Racing ralph 2.35 bak. Borde inte rulla överdrivet dåligt på asfalt heller.

Jag har kört roro 26x2.4/2.35 fram och bak och har varit hyfsat nöjd med det. Men de är opålitliga i kurvor om man har någon form av hastighet. Sedan jag bytte till HD fram har jag svårt att tänka mig roro fram igen och med tanke på att de i princip är gjorda av silkespapper så är jag inte supersugen på att ha dem bak heller. Så nu hänger ett gäng roro i förrådet som kanske åker på en vacker dag...

Kort och gott, jag skulle prova nn, fram iaf. Skall köra det på min 27.5+ när nu den blir klar!

Jag föredrar Racing Ralph runt om om det inte är mkt stök och lera. Nobby Nic är inte kul på asfalt men vill du ha just de däcken så NN fram och RoRo bak. Personligen skulle jag kört RaRa bak och RoRo fram.

Annars kan du ju pröva mitt sommarknep. Köra Furious Fred fram och bak på Uddevalla MTB eftersom jag inte kollade vädret och trodde det var snustorrt i skogen...

På sommaren kör jag Racing Ralf 2,25 bak, och Rocket Ron 2,25 fram.
på sen höst, och tidig vår kör jag Rocket Ron 2,25 bak och Nobby Nick 2,35 fram. På vintern kör jag Ice Spiker pro 2,25 både bak och fram, om väglaget är isigt en period

Förra hösten körde jag Hans Dampf fram och Nobby Nick bak, Riktigt trevlig kombination med bra grepp men inget vidare rull. Nu under sommaren och Cykelvasan har jag kört Rocket Ron fram och Racing Ralph bak. Också en trevlig kombination med betydligt bättre rull och tillräckligt grepp för torra sommarstigar. Den här hösten ska jag nog pröva ett mellanting med Nobby Nick fram och Rocket Ron bak.

Den enda oron är att det Nobby Nick jag körde bak förra hösten har Pacestar gummi, är det för hårt för att köra fram? RoRo och RaRa är båda pacestar och det HD som jag körde fram förra året Trailstar.

NickPick sa:
är HD trevligt efter asfalt också?

eveningstars combo låter vettig. oftast är det inte däcken som begränsar.

Fast nu är väl inte roro jättekul på asfalt heller (vad gäller nn kan jag bara uttala mig om gamla varianten och det var väl inte toppen det heller). Skall man ändå lida kan man väl lida för nått som är värt besväret ;)

Men visst jag kör ju normalt sett inte så mycket asfalt med mina skogscyklar, nån kilometer blir det ju varje gång, men jag har inte märkt nån jätteskillnad på roro fram & bak och HD fram/geax sturdy bak. Jag förmodar att det skulle märkas på längre asfalts-sträckor dock.

På min monstercross tillika pendlare som emellanåt körs i skogen sitter det ett par race king och dem är jag himla nöjd med hittills (men den är helstel och en 26a så med den fegar jag hur som när det blir allt för stökigt).

Senast ändrad:
Är också lite i köptankarna och funderar på Rocket ron bak och Nobby nic fram
Ändamålet är XC och att klara det blöta hörst och vintervädret i skåne.

Är lite konfunderat om man ska satsa på Trailstar, Pace star eller Peformence med dual compond?
Vad tror ni?

kimkimano sa:
Är också lite i köptankarna och funderar på Rocket ron bak och Nobby nic fram
Ändamålet är XC och att klara det blöta hörst och vintervädret i skåne.

Är lite konfunderat om man ska satsa på Trailstar, Pace star eller Peformence med dual compond?
Vad tror ni?

Skippa performance line - greppar kit & inget typ, evolution line är det enda vettiga valet.

Sedan för XC så tycker jag personligen att Pacestar duger gott.
Kör själv kombon NN fram & RoRo bak på vår/höst.
Sommartid blir det RoRo fram & bak.

Avskydde mina Rocket Ron. Cykeln blev som ny med Maxxis Minion DHF och DHR2 istället. Framförallt våtgreppet och grepp downhill som var det stora problemet med RoRo.

Tillbaka
Topp