Rockrider AM 100S från decathlon.se

Stiffmeister

Aktiv medlem
Hej!
Har idag en Rockrider 560S som jag köpte sommaren 2019 på Decathlon i Barkarby, är helnöjd men på jakt efter en ny.
Fick tipset om en Canyon Neuron 6 för ca 22.000kr, men är så nöjd med min nuvarande Rockrider så jag kan inte sluta
kika på deras AM 100S med 150/140mm.

Någon som köpt en eller testat en? Ge mig lite råd? Som sagt, tipset jag fick av kompisen var en Neuron 6.
Jobbigt när man inte kan bestämma sig....

Också intresserad av detta..

För mig tar det emot att det är en Decathlon. Ytligt och fel, men jag kan inte hjälpa det...

Räkna ändå med att du får ha längre stam än vad som är modernt - beroende på proportioner och preferenser

Hoppla

Den är kort. Jag tycker att även XL har lite för kort reach. Frågan är dock om 530 mm sadelrör med 150 mm dropper inte är för högt. Bäst att mäta på nuvarande cykel.
Jag köpte en 150mm dropper till min nuvarande och den var för lång så jag bytte till en 125mm. Då blir det samma problem med en XL på denna också.

En liten fråga nu när ämnet Decathloncyklar är uppe:

Tänkte köpa den här till min son, men upptäckte att den är slut i hans storlek.

Finns det något likvärdigt på nätet inom EU för ungefär samma pengar?
Han kommer troligtvis att vara 150-155 cm lång nästa sommar och det är inte någon speciellt avancerad cykling det är frågan om. Tänk "Pelikanen" i Isaberg, så vet iallafall ni som varit där hur cykeln kommer att användas.

Han kommer troligtvis att vara 150-155 cm lång nästa sommar och det är inte någon speciellt avancerad cykling det är frågan om. Tänk "Pelikanen" i Isaberg, så vet iallafall ni som varit där hur cykeln kommer att användas.
Den kommer funka perfekt i Isaberg!

Lagersaldon där kan uppdateras flera gånger om dagen.. för att sedan stå still i en vecka. Kolla ofta.

Hej på Er!
Ville bara skriva att jag nu haft min Rockrider AM 100S i 3 veckor och är hur nöjd som helst!!
Har endast bytt till bättre handtag och tog bort spacern så att jag får 160mm istället för 150mm.
Var i Gränna och körde enduro och cykeln funkade kanon!! Verkligen kanon! Något som slog mig i onsdags när jag var uppe på Lassalyckan i Ulricehamn var hur bra den funkar för vanlig XC. De ställbara dämparna funkar mycket bra. Hur som helst, så är jag väldigt nöjd med köpet.

Trevlig helg!

Ja, när det gäller "bang for the bucks" är nog Rockriders lite bättre cyklar rätt oslagbara. Jag vågar påstå att det gäller speciellt AM 100S. Den som hittar en heldämpad trail-cykel under 20k med motsvarande komponenter (Rockshox 35 Gold 150mm, SRAM NX, dropperpost m.m.) får gärna höra av sig. Jag har då inte sett någon. Finns ju naturligtvis liknande alternativ hos andra märken men ingen som kan matcha motsvarande komponenter till samma pris. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ja, när det gäller "bang for the bucks" är nog Rockriders lite bättre cyklar rätt oslagbara. Jag vågar påstå att det gäller speciellt AM 100S. Den som hittar en heldämpad trail-cykel under 20k med motsvarande komponenter (Rockshox 35 Gold 150mm, SRAM NX, dropperpost m.m.) får gärna höra av sig. Jag har då inte sett någon. Finns ju naturligtvis liknande alternativ hos andra märken men ingen som kan matcha motsvarande komponenter till samma pris. Rätta mig gärna om jag har fel.
Du har 100% rätt!

Uppdatering!
Har nu kört med min Rockrider ett 10-tal gånger både som XC och Enduro. Var i Göteborg förra helgen för att träna inför Göteborgsenduron Swecup den 24 april. Kan intyga att den fixade de 6 lederna vi körde utan några som helst bekymmer. Kändes bra med justeringen fram till 160mm istället för de 150mm som cykeln levereras med. Det enda som jag ska göra innan tävlingen är att byta ut till ett 800mm styre.
Grabben och jag tänker nog även köra Flottsbro och Isaberg också lite beroende på hur det går i Göteborg. Någon annan som ska köra i Göteborg?

Jag är lite nyfiken på hur väl cyklarna är ihopskruvade. Decathlon är ju ingen cykelbutik och en MTB ställer ju rätt höga krav på allt är rätt gjort.

Personligen så tycker jag att Decathlon ofta är skräp om man inte köper saker för att använda få gåmger.

Senast ändrad:
Jag är lite nyfiken på hur väl cyklarna är ihopskruvade. Decathlon är ju ingen cykelbutik och en MTB ställer ju rätt höga krav på allt är rätt gjort.

Personligen så tycker jag att Decathlon ofta är skräp om man inte köper saker för att använda få gåmger.
Jag har köpt två cyklar personligen och köpt två MTB åt min syster. Samtliga har varit lika bra monterade som jag förväntat mig, dvs inga konstigheter.

Har du läst Stiffmeisters inlägg? Känns som du har en förutfattad mening utan att ha testat någon av deras cyklar?

Deras cyklar för 10 tkr o uppåt verkar bra. Ofta med trafitionell geo på xc-sidan. Rätt korta o branta men prisvärda. Många hyllar deras mer långslagiga hojjar här.

Decathlon är väl rätt tydliga med att de har olika nivåer på produkterna de erbjuder, vare sig det är cyklar, skidor eller tält, ofta enligt detta systemet med lite halvrelevanta jämförelser:

50 = insteg (HM)
100 = standard (Everest, McKinley, Adidas etc)
500 = high end (”Vanliga” outdoormärken)

Senast ändrad:
Har du läst Stiffmeisters inlägg? Känns som du har en förutfattad mening utan att ha testat någon av deras cyklar?

Deras cyklar för 10 tkr o uppåt verkar bra. Ofta med trafitionell geo på xc-sidan. Rätt korta o branta men prisvärda. Många hyllar deras mer långslagiga hojjar här.
Jag läste hans inlägg och det var därför jag frågade. Jag har köpt en del grejer på decathlon och det är ju så klart det lägre priset som lockar mest. Så det är mina erfarenheter, inte förutfattade meningar. Sen har jag inte provat eller kollat mycket på deras MTB, men så klart man är skeptisk.

Jag har sett att personer tycker att deras dyrare cyklar är prisvärda men deras butiker ser inte ut som XXL tex där man har cykelverkstad och cykelmekaniker. Så därav min undran hur sakerna är monterade. Kanske allt kommer monterat från fabrik så att det vara är att sätta på framhjulet, montera styret och sen dra ut och köra.

Hej Ponx!
Vi har handlat det mesta till de sporter vi utövat dom sista 5-6 åren på Decathlon. Tennis, löpning, ridning, slalom, pingis och givetvis cykling och det mesta har varit bra och oftast lite bättre an förväntat faktiskt. Jag skulle säga att när det gäller deras Rockridermodeller i övre prisskikt så är det väl monterade grejer. När vi är ute och kör med klubben i Hallby, Isaberg eller Göteborg är det inte jag som måste spänna diverse muttrar och ekrar m.m. Sedan är det kanske så beroende på om man är duktig på att meka cyklar att man kanske ska lämna in sin cykel oavsett märke till en cykelverkstad som man vet är bra. I Ulricehamn får man en genomgång av hela cykeln för runt 500kr.

Decathlon är väl rätt tydliga med att de har olika nivåer på produkterna de erbjuder, vare sig det är cyklar, skidor eller tält, ofta enligt detta systemet med lite halvrelevanta jämförelser:

50 = insteg (HM)
100 = standard (Everest, McKinley, Adidas etc)
500 = high end (”Vanliga” outdoormärken)
Hej!
Ja, det tycker jag är bra. Du kan välja grejer efter pris eller hur avancerad man är eller på säsong.

Deras HT Am100 är väl marknadens mest prisvärda instegs mtb just nu? Men för långslagig för att vara optimal för XC.

Jag hade gärna sett att de hade en mer XC orienterad Decathloncykel med modern geo för ca 11tkr alltså i samma pris som AM100. Deras xc hojjar är onödigt branta o korta. Gärna lite längre reach och HT på ca 67-68 grader typ o framgaffel på ca 120mm. Sen AM100 pris på det o motsvarande spec mot XC hållet så hade det varit marknadens bästa instegshoj för CV o långlopp. De hade kunnat skippa droppern för att hålla ned vikten o priset.

Köpte dotterns cykel på Decathlon i Kungens Kurva. De monterade på allting och gick igenom hojen när jag köpte, sedan ingick service första halvåret.
Själv använder jag skjortor och shorts från deras billiga EMV för vandring som cykelshorts och cykelskjorta. Mycket OK kvalitet för det priset. EMV överlag dras med oförtjänt dåligt rykte, kvalitetsnivåerna har helt klart stigit senaste 15 åren. Däremot är det ju fortfarande så att man får det man betalar för, det finns en anledning till att ICA Basic/Eldorado är billigare än ICA Selection/Garant, och detsamma gäller kläder, cyklar, osv.

(Ledsen för OT)

Jag har sett att personer tycker att deras dyrare cyklar är prisvärda men deras butiker ser inte ut som XXL tex där man har cykelverkstad och cykelmekaniker. Så därav min undran hur sakerna är monterade. Kanske allt kommer monterat från fabrik så att det vara är att sätta på framhjulet, montera styret och sen dra ut och köra.

Decathlons butiker har "cykelverkstäder", men de är nog i klass med XXL's motsvarande "cykelverkstäder", dvs. inte som en bra LBS.

Tillbaka
Topp