RockShox Lyrik 2-step olja från luftnippeln...

dnleriksson

Aktiv medlem
Hej alla gaffelexperter! Min RS Lyrik 2-step air 2009 har börjat bete sig dåligt. Det går ej att ändra slaglängden mellan 160 och 115 längre och idag ville den mest vara stum på typ 70 mm om man la lite vikt på styret.

Kollade trycket i den precis och då det var väldigt lågt (var inte längesen jag kollade sist och då var det ok) provade jag pumpa i mer luft. Direkt upp typ 80psi på ett pumptag vilket inte kändes bra. Testade släppa ut lite luft mha pumpen och då rann det olja genom hela pumpen vilken blev jättetrevlig :-(

Jaha, och nu då? Vilka delar behövs? När man söker på servicekit är det inte bara packningar och o-ringar och sånt utan hur mycket grejer som helst, typ http://www.amazon.com/gp/aw/d/B003RLFNPG/ref=redir_mdp_mobile?pc_redir=1385503187

Några tips mottages med glädje!
Har servat en gaffel förut, men då var det mest dags för service och inga fel så det var inga problem.

Eller är det bara att göra det happykorrekta och köpa ny cykel!

Edit: har läst mig till att om det är för lite olja i övre delen kan slaglängdsjusteringen sluta funka. Antagligen den oljan som runnit ner genom någon dålig o-ring och nu befinner sig i min pump då!?

Senast ändrad:
Men det är ju varken kul eller lärorikt...

Bara jag får hem rätt grejer fixar jag nog skruvandet.
Men det beror väl lite på vad som är trasigt. Hoppas på att o-ringarna är risiga bara :-)

MEN, om det nu skulle vara mer trasigt, var i Uppsala gillar se att serva RS? Eller inom rimligt avstånd.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp