Rockshox recon funkar ej efter service!

Maleaf

Medlem
Efter många år användning bestämde jag mig för att göra en kpl service av min recon single air dämpare. Läste in mig på flertalet instruktionsvideor och startade. Resultatet av min insats var nedslående; gaffeln är nu svampig och och går att trycka ihop nästan helt... Ok måste väl vara ett internt läckage i endera gaffelben tänkter jag!? Frågan är bara i vilket gaffelben det är.
Notera att lufttrycket är normalt, alltså inget läckage där.
Tacksam för input?

För lite olja i dämparen kanske? Följde du RS egna manual? Högerbenet är där dämparen sitter.

Jag vet inte om jag har missat något med vad är en kpl service? Bara ytterben eller hela gaffeln?

Efter att jag servade min recon så funkade inte lockouten och det visade sig att jag hade mätt oljan på fel sätt och därmed haft i alldeles för lite.

Hej och tack för snabbt svar med bra info!
Har följt RS´manual =150ml dämparolja. Med kpl menar jag hela gaffeln.
- Min lockout funkar

Vad menar du med svampig då? Du skall ju kunna använda hela slaglängden. Kunde du inte det innan eller var det bara att du inte gjorde det med trycket du hade innan?

Hur blir det om du pumpar i mer luft?

Om du kan trycka ihop den är något fel med luftfjädern, det kan inte har med dämparen att göra.

Om lufttrycket är rätt och förbli rätt är det ingen läckage heller. Kanske har du för högt tryck i negativa kammaren? Har du jämt ut trycket mellan positiv och negativ kammare när du pumpade i luft?

Om du kan trycka ihop den är något fel med luftfjädern, det kan inte har med dämparen att göra.

Om lufttrycket är rätt och förbli rätt är det ingen läckage heller. Kanske har du för högt tryck i negativa kammaren? Har du jämt ut trycket mellan positiv och negativ kammare när du pumpade i luft?
Att jämna ut tryck mellan positiv och negativ kammare är nyheter för mig och jag har inte sett någon beskrivning på detta. Hur kan jag göra detta?

Att jämna ut tryck mellan positiv och negativ kammare är nyheter för mig och jag har inte sett någon beskrivning på detta. Hur kan jag göra detta?

Man trycker ihop och drar ut gaffeln några gånger medan man pumpar. Jag har själva aldrig haft detta problem, så jag vet inte hur ofta det behövs. Men en orsak av dina problem skulle kunna vara för hög tryck i negativ kammaren. Om det är fallet då är gaffeln redan komprimerad lite när du inte rör den. Du skulle behöva drar ut gaffeln för att jämna ut trycket eller kanske pumpa i mer luft (o positiva kammare), för att sänka trycket igen när trycket har jämnats ut.

För lågt tryck i neg gör den styv ja och sen kan väl även luft i ytterben eller var det nu blir ge samma resultat. Nya gafflar har ju luftning där

Tillbaka
Topp