Rocky mountain slayer ss, bra för sonen?

Janniche

Medlem
Ska köpa en ny cykel till sonen och var inne på trek marlin. Fick dock bilder av en vän på en cykel hon visste ska säljas men är helt lost om den är bra eller vad den kan köras 🙈
En rocky.mountain slayer ss, special edition.
Jag är ute efter en mountainbike som gärna får vara redigt bra i skogen både uppför men gärna nedför i enklare downhill. Han är 9 år och kört i två år nu och börjar utmana sig.
Är den något att satsa på eller är trek marlin det kloka beslutet? Hjälp 😆

Bilagor

• Screenshot_20241025_213432_Messenger.jpg
    Screenshot_20241025_213432_Messenger.jpg
    170.5 KB · Besök: 131
  • Screenshot_20241025_213427_Messenger.jpg
    Screenshot_20241025_213427_Messenger.jpg
    142.4 KB · Besök: 68
  • Screenshot_20241025_213442_Messenger.jpg
    Screenshot_20241025_213442_Messenger.jpg
    169.1 KB · Besök: 71
  • Screenshot_20241025_213438_Messenger.jpg
    Screenshot_20241025_213438_Messenger.jpg
    152.6 KB · Besök: 74
  • Screenshot_20241025_213423_Messenger.jpg
    Screenshot_20241025_213423_Messenger.jpg
    130.5 KB · Besök: 117
  • Screenshot_20241025_213450_Messenger.jpg
    Screenshot_20241025_213450_Messenger.jpg
    205.2 KB · Besök: 106
Det där är väldigt mycket cykel för en 9-åring att släpa runt på. Skulle vara mycket i en bikepark. Med trampdrift i skog (inklusive uppför) tror jag att det kommer kännas som att släpa på en enduromotorcykel utan motor.

Tyvärr, för det är en fräck hoj.

Ja, hade mina misstankar.. vi bor ju tyvärr inte tillräckligt nära för att motivera downhill/bikepark enbart.. får heöt enkelt leta vidare. Han är helt inne på heldämpat och jag är det inte så får se var vi möts. Men tack för hjälpen!

Be om tips i samlingstråden för barncyklar, många med koll eller i samma situation som er har större chans att se ditt inlägg då. Kanske läsa tråden baklänges också och se om det finns tips. Sen kan du förtydliga med att uppge mått på killen, budget och kanske i vilken region ni kan tänka er kolla begagnat.
Mina ungar är för stora så jag har ingen koll själv längre.

Ja, hade mina misstankar.. vi bor ju tyvärr inte tillräckligt nära för att motivera downhill/bikepark enbart.. får heöt enkelt leta vidare. Han är helt inne på heldämpat och jag är det inte så får se var vi möts. Men tack för hjälpen!
Heldämpat är svårt i den åldern. Det blir gärna en ren utförshoj, eller väldigt dyrt, eller en ”Biltema-cykel”. Bra föräldraskap (😉) innebär att låta barnen cykla på en ”tråkig” ht, som kan vara relativt lätt och med bra gaffel och hjul. Istf en ”häftig” fs som är ett tungt as och dödar det roliga med cykling (så länge det inte lutar utför kraftigt). I klubben jag tränar tror jag ingen av de ”fulkittade” (fs, full-face-hjälm, cool enduro-cykeltröja) ungarna fortsatt förbi nybörjargruppen. De kanske cyklar ändå, men inte med oss.

Fs känns mer aktuellt när de vuxit såpass att det är små ”vuxen-cyklar” som passar, även om de kan vara svåra att hitta också.

Det finns många olika typer av mountainbike. Från cross country - down country - trail - all mountain - enduro - park - downhill, ungefär.
En Trek Marlin är en cross country och den gula nästan en downhill så det är två cyklar som är så olika det bara kan.

Av alla typer finns det både framdämpade och heldämpade, förutom downhill som bara finns heldämpat. Heldämpat är ju trevligt men det blir väldigt mycket dyrare (inköp och service), mer jobb att ta hand om och cyklarna blir tyngre. Det som vore bäst är nog något i mitten på skalan, en framdämpad trail cykel. Problemet är att det inte finns så många i små storlekar och begagnat finns det nog inte så många. Här är ett bra, men dyrt exempel https://www.lewasport.se/mb31-royal-junior-black--allmb31junblack

Tillbaka
Topp