Ronde van Vlaanderen 2011

zodah

Aktiv medlem
En av årets höjdpunkter måste ju ha en egen tråd. Den 95:e upplagan av Flandern runt går av stapeln på söndag 3/4.

Eurosport sänder typ hela eftermiddagen, från 12:30 till 17:00

Här finner ni banan och banprofilen http://www.rvv.be/system/files/246/original/map-profile.pdf?1297855707

Vem tror ni tar hem det?
Kan ngn slå Fabian "Spartacus" Cancellara?
Vilken öl skall avnjutas till alla berg och pavéavsnitt?
KOmmmer den där gubben i djävulsdräkten vara med, som alltid?
Får Boonen kramp upp för Kappelmuur och går i landsflykt?

Ja, frågorna är många och här diskuterar vi och spekulerar.

Sjävl tror jag att lågoddsaren Cancellara tar hem det. Men jag skulle gärna se tex Hincapie få till det eller kanske ngn yngre förmåga som Phinney eller varför inte enda svensk på startlinjen, Gustav Larsson. Här har ni startlistan http://www.rvv.be/system/files/298/original/RVVEliteMannenDeelnemers.pdf?1301300358

Jag tror på Cancellara men hoppas på Peter Sagan. Jag vet inte vilka öl som kommer drickas, men det kommer bli bra ändå. Duvel är väl en lågoddsare en sån här dag.

Philippe Gilbert är ju rätt grum, tror och hoppas att han får till det i år!

Angående öl och vad som finns att köpa på ett anständigt systembolag så skulle jag nog lägga upp följande taktik:

Start i Brugge med en söt och energiladdad frukost: http://www.systembolaget.se/Sok-dry...pfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c

Koppenberg, här börjar det bita lite i benen på cyklisterna och kanske i sittbenen på oss andra, bäst att dra på med något starkt:http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=belgien&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=25&page=2&searchview=Store&groupfiltersheader=Default&artikelId=336173&varuNr=1684&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dbelgien%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d25%26page%3d2%26searchview%3dStore%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

Geraldsbergen, det är nu själva tävlingen börjar, bäst att vara alert, spontantjäst ger nog rätt känsla:http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=belgien&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=25&page=2&searchview=Store&groupfiltersheader=Default&artikelId=515175&varuNr=11790&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dbelgien%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d25%26page%3d2%26searchview%3dStore%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

Muur - Kapelmuur nu är det ingen lek längre här krävs en painkiller:
http://www.systembolaget.se/Sok-dry...pfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c

Målgång i Ninove, här behövs återhämtningsdryck som livar upp efter fem timmar i soffan:
http://www.systembolaget.se/Sok-dry...pfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c

Kommer för egen del att avnjuta tävlingen efter ett förhoppningsvis bra cykelpass i Italien och förmodligen med ett glas Brunello istället för Belgisk öl men jag är inte så kräsen... :)

//Dick

Jag snackade en del om detta med Vacchi igår när vi var ute o cyklade. Han var övertygad efter den formen Cancellare visade förra helgen att han tar det med ett rätt tidigt ryck. Men de är klart, mycket ska stämma. Prylar ska hålla mm.

Största fördelen att inte ha ungar, men bra kompisar: man får ligga i soffan hela eftermiddagen, dricka öl och kolla på cykel!

En annan intressant fråga är vem av 72, Moody och SuperApe som tar hem Happyitflandern dagen innan?
Kanske är de fler som åker?
Har Apan rakat benen och hur ser i såfall en apa med rakade ben ut?

13169088_d9def21eb0.jpg

Måste komma ihåg ställa in boxen. Cancellara ser stark ut för ta hem detta. Gilbert eller Boonen som utmanare.
Gällande den hårda tävlingen mellan Apan, Moody och 72. Så tror jag att Moody tar hem detta pga att han inte kommer vara lika bakis som de andra. Ser fram att läsa en RR. Kör hårt!

Vi kommer att dricka Westmalle Tripel och äta sparris + potatis med majonnäs (som jag förstått det så är det senare det enda som en äkta flamländare inmundigar).

Eventuellt så kommer jag även gräva fram en Op&Top.

Som glad amatör kan man ju också köra en version av det här loppet då det ingår i UCI Golden Bike - går 4 april det här året. Tyvärr är det svårt att vara i bra form så tidigt på säsongen så den här gången var det omöjligt. Däremot funderar jag på att göra ett försök nästa år - kolla in
http://www.ucigoldenbike.com/templates/UCI/UCI2/layout.asp?MenuId=MTg1MA&LangId=1

för lite inspiration om andra tävlingar som ingår

AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> En annan intressant fråga är vem av 72, Moody
> och SuperApe som tar hem Happyitflandern dagen
> innan?
> Kanske är de fler som åker?
> Har Apan rakat benen och hur ser i såfall en apa
> med rakade ben ut?

Jorå även jag har visst råkat hamna härnere, åkte ner i förrgår tror jag och tog min första regniga cykeltur då. Idag har vi kört en sväng längs med banan och klämde bl a Patenberg, Taaienberg och Eikenberg. Eikenberg hade bitvis en liten ränna bredvid som var slät som en rodelbana och ungefär lika hal.
Patenberg var kort men tokigt brant, gatstenen stod lite åt alla olika håll, intressant erfarenhet.
Utförsåkning på kullersten är en omskakande upplevelse, tur att man sitter fast i pedalerna annars hade man flugit all världens väg :). Löständer och annat löst bör man plocka ut innan. Cykeln höll men jag kanske måste byta bakdäck då det fått lite revor här och var.

Jag har inga planer på att plocka hem happyitFlandern, tar jag mig i mål med relativt hel cykel så är jag nöjd.

Fick inte så många bilder kullerstenen då jag hade fullt upp att hålla i styret, men här är några andra:
DSC02605.jpg ht=640

lite regnigt

DSC02608.jpg ht=725

Här står vi och velar om vi ska uppför Koppenberg eller inte, guiderna avrådde då det var lite väl halt där idag.

DSC02620.jpg ht=480

Jag med följebil, min slitna cross matchar bra

Jag hoppas och tror på Philippe Gilbert, men tyvärr blir det väl Cancellara. Ser fram emot att njuta av loppet framför TV:n.

Jag hoppas på Gilbert men Fabbe tar nog hem det till slut när han slår på motorn.

Med happyiterna blir det svårare! Men det verkar bli regn på söndag och Moody gillar ju regn så det är mitt tips.

Fan vad vissa happyiter håller på att bli världsberömda innan dom ens har gjort något!
Ser fram mot lite roliga bilder vad det lider och ja lycka till då eller vad man säger...

Har sms:at med Snäckangänget och all kom runt igår, de var lite stekta idag och klagade om pavén. Nu skulle de trilla ner och se på proffsen.

kitzblitz skrev:
> Hur går det för tjejerna? Visst cyklar de nu?
> Är Emma Johansson med?
>

Ja, idag, ja, hon är med. "Banan passar mig" sa hon till tt.

Pastis skrev:
> Jag hoppas och tror på Philippe Gilbert, men tyvärr blir det väl Cancellara. Ser fram emot
> att njuta av loppet framför TV:n.

+1 på den.

Fast det är väl vid ca 18 mil som tävl. börjar??

<http://www.rvv.be/system/files/246/original/map-profile.pdf?1297855707>

Google-översatt live-uppdatering kl 11.44:

"Minguez Miguel Ayala körning läcker och måste söka medlemskap i klungan.

Ledning av Roger Hammond, Jeremy Hunt, Stefan van Dijk, Mitchell Docker och Sébastien Turgot är nu 5'06"."

AxelSthlm skrev:

> 30min till Vaccis snacksalighet

Jag hoppas det, blippade över på tennisen för en stund sedan, där talade de om första set som ett "maraton-set".

Eurosport: check!
Belgisk öl på balkongen: check!
Moules frites på gång (skall precis börja borsta av musslorna inför kokning): check!
Cykelintresserade vänner på ingång: check!
Perfekt!

800px-Moules_frites.jpg ht=544

gandhi skrev:
> Eurosport: check!
> Belgisk öl på balkongen: check!
> Moules frites på gång (skall precis börja
> borsta av musslorna inför kokning): check!
> Cykelintresserade vänner på ingång: check!
> Perfekt!
>

Fasen, ni har grejer vi saknar!
Börjar bli hungriga :)

Bara fem backar kvar nu. Vet inte vad kommenatorerna säger (inget ljud på jobbdatorn), men jag tycker Fabbe såg väldigt obesvärad ut uppför Molenberg. Tror han blir svår att tass med. Ska man tro på repris från i fjol med kross uppför Muur-Kapelmuur och sen tempokörning solo in till mål?

cyklariskogen: Vore det inte lite trist om alla lopp gick till s.a. Fabbe gick upp och körde sönder fältet med ett antal mil kvar till mål?

Tillbaka
Topp