Rose-tråden

Rose-tråden
Hej alla,
Vi har haft lite julledigt och är tillbaka i jobb idag.

Joel: Nej, DT Swiss RS 1550 är inte tubeless.

Rularn: Jo, det går bra att göra ändringar på Root Miller 2, tyvärr är den inte klar i konfiguratorn än, men du kan antingen lista ändringarna i mail till mig så fixar jag en offert åt dig, eller så skriver du ändringarna på engelska i kommentarsfältet i beställningens slutskede.
Fox har inte remote till gafflarna på våra 2014-års cyklar, RockShox har däremot på gaffeln, men inte på dämparen. Så kombinationen RockShox gaffel och Fox dämpare så har du två skilda reglage, men reglage för både dämpare och gaffel. Det går bra att kombinera RockShox gaffel och Fox dämpare.

johan44: Kan du skicka modellnummer/ordernummer och gärna en bild på kablarna till oss på mailen?

Pfaff: RS 1400, för 11-växlat med svarta ekrar finns tillgängliga och förlänger inte leveranstiden.

OlaH: Kan du maila ordernummer och bilden till mig?

aalgen: Mats mailar dig.

lindahl: Shimano rekommenderar vanligen inte att man har kedjan "i kors". Vanligen undviker man de två minsta/största dreven bak beroende på framklingan. SRAM har inte denna begränsning. Man kan växla 3 växlar som max (till mindre växel).

Hasse#7: Vi har inget färdigt hjul, men vi bygger det du vill ha, maila detaljer om vilken prisklass du tänkt dig, din vikt och om du behöver andra tillbehör (fälgband, drevkassett osv.)

AndreasVH: Texten betyder att vi bygger hjulet enligt beställning, så om du lägger en beställning på hjulet så byggs det. Räkna med ca 2 veckors leveranstid för ett hjul som byggs i vår fabrik i Tyskland.

Tretjak: Jo, här finns en räknare för ramstorlek: http://www.rosebikes.se/helper/framesizecalculator
Jag rekommenderar storlek 53 med 100mm styrstam.

Valari: Vi har inte fått in alla produkter i webbshoppen än som redan finns tillgängliga för cyklarna. Här ser du 2013-års Cosmic Carbone SL: http://www.rosebikes.se/artikel/mavic-road-bike-wheel-set-28700-c-cosmic-carbone-sl/aid:482037, 2014-års motsvarande hjul heter Cosmic Carbone SLS WTS och då ingår däcken i hjulsetet också. Man kan också köpa färgdekalerna skilt: http://www.rosebikes.se/artikel/mavic-cosmic-carbone-decoration/aid:482472
Eftersom hjulen tejpas om vid vår fabrik om man väljer annan färg än vit, kostar det lite extra.

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
En sak till, Varför kan jag inte välja sadelbredd/alla tillgängliga sadlar i konfiguratorn? Jag kan verkligen inte sitta på en 130mm-sadel, allra helst behöver jag en 143mm med mellanrum utan att hela paketet ska domna bort. T.ex. Specializeds Romin Evo, den sadeln är värd dubbla sitt pris, synd att ni inte säljer dom.

Rose-tråden
Valari: Ramarna i färgen carbon-shiny/grey får vi in vecka 12 i storlek 51. I andra färger finns den tillgänglig nu i storlek 51, men har ännu inte fått svar av mina kollegor i Tyskland vilka färger som finns tillgängliga och uppgifterna på hemsidan ser ut att visa fel i storlek 51.
Du kan också välja av sadlarna som finns i webbshoppen och som inte finns i konfiguratorn, så länge de passar med sadelstolpen du har valt. Och ifall du vill välja en sadel som finns i konfiguratorn men i en annan bredd, kan du skriva detta på engelska i meddelandefältet vid beställning (förutsatt att vi har sadeln iden bredden i vår webbshop).

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Tack för ett bra svar! Hur går jag till väga om jag vill välja en sadel som inte finns med i konfigurationen?
Precis, det där med sadelstolpen, den får man nog konfigurera bort direkt på Xeon CRS, det där monolink-fästet ställer till det lite. Som tur är det enkelt att byta i konfiguratorn.

Trevlig helg.
MvH Andreas

Rose-tråden
Oops - ser plötsligt att den - godkända - orderbekräftelsen skiljer sig från min beställning beträffande spacers. Cykeln står som klar för leverans den 31/1. Borde väl gå att rätta till innan cykeln byggs, men hur?

Rose-tråden
Hej,

Någon som har erfarenhet av Rose skoöverdrag? Några som är hyfsat täta och som håller för en del avhopp och spring i terrängen. Eller är man hänvisad till att köpa vinterskor. Trodde jag skulle behöva knacka fram tårna ur isblock efter lite fotnedsättningar =)

Rose-tråden
Valari: Du kan skriva artikelnummern i meddelandefältet vid beställning, skriv på engelska att du önskar den sadeln i bredd XXX istället för standard sadel.
Det finns också en adapter till monolinksadelstolpen, så att den passar "vanliga sadlar". Den kostar kring 150kr. Sadelstolpen i sig är annars bra, den flexar fint.

Pfaff: Precis som Shindou skriver, maila ordernummer och vad du vill ändra till mig på jenni.ribacka@rosebikes.se

HenrikMolker: Det är svårt att hitta skoskydd som håller för att springa mycket med i terrängen. Kan rekommendera våra vinterskor: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-winter-mtb-shoes-rws-02/aid:589868, en storlek större än normalt, så har man rum med ett par extra sockor. Vi har testat de här skorna i ner till -15 grader utan frusna tår.

/Jenni Ribacka
ROSE

Rose-tråden
Valari: du kan skriva om den också i meddelandefältet vid beställning. Typ: "Please also add the adapter from monolink to traditional rails".

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej Rose!

Jag har en ROSE f. PRO DX CROSS 2014, UD-carbon, och funderar på ett nytt par billiga hjul, de som satt på var Mavic Crossone 29", men jag hittar inte dem i butiken.

Vad har ni att rekommendera, och kan man få dem monterade med däck o kasett direkt i fabriken isf?

Tack så mycket!

//Damir

Rose-tråden
DJ_Datte: Jag har två par hjul jag kan rekommendera:
Mavic Crossone-hjulen som kostar 1369,49kr, eller Rose 1850 (finns standard på Xeon DX) som kostar 2288,56kr.

Det går bra att beställa via mig på mailen.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Ok. En enkel repetition så det blir idiotklart.

Jag skall returnera en del av en leverans. Skor och jacka som var för små.

1) Jag river loss returdelen av packsedeln och fyller i orsak och "pengar tebax-sätt"
2) Lägger lappen med varor i lådan och
3) ...klistrar på DHL-adresskortet som Rose länkade till och jag skrivit ut.
4) Leta upp närmsta DHL-inlämningsställe
5) Klart

Eller har jag missat nå't?

Rose-tråden
Hej!
Jag har returnerat en trasig philipslampa och fått besked enligt nedan, jag blir lite lite osäker på om jag kommer att få en ny fungerande lampa eller en återbetalning (grundar oron på tidigare returer) och jag vill ha en lampa som funkar. Vad tror ni är på g?

"Dear Johan Sandström,
we would like to inform you about the fact that we have received today the goods you have returned.

Your return shipment will be processed within the next few days.
If you have placed a new order on the return delivery note, you will receive separate information about it.

With best regards

Your Rose-Team"

Rose-tråden
johan44: Vad skrev du för info med paketet? Vad önskade du skulle ske med returen? Ny produkt eller pengarna tillbaka? Mailet du fick är ett automatiskt mail som skickas ut när returen har kommit fram, så att kunden skall veta att det har kommit fram och är ok.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Jag skrev inget eftersom det inte frågades efter det, jag bara förutsatte att om jag köpt en produkt så vill jag ha den. Jag har ju liksom inte lämnat tillbaka den inom nån ångervecka eller så utan jag har reklamerat den efter en tids användning. Risken är man blir sittande med en tidskrävande korrespondens och kanske en extra frakt på en ny lampa... Jag har nu också fått en "credit note" med text enligt nedan, är det dags att ta upp fighten med Rose direkt nu?:

Rose Versand GmbH, Schersweide 4, 46395 Bocholt

Herr Johan Sandström

Vendelstigen 12

16853 Bromma

Schweden

CREDIT NOTE

Credit note no.: : 5195388

Customer no. : 1399456

Date of credit note : 10.01.2014

Page 1/1

Item no. Article description VAT Ordered Price per piece Total price

1736342 Philips Frontscheinwerfer Bike Light schwarz 1 718,04 718,04

Net value of goods 574,43 SEK

25% VAT 143,61 SEK

Credited amount 718,04 SEK

Rose-tråden
johan44: kan du maila det här till mig, så kollar jag upp med mina kollegor i Tyskland vad de tänkte göra?

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej. Jag har en cykel med integrerad sadelstolpe. Tittar på Rose Bike Bag, den med en hård botten och mjuk överdel. Har ni någon erfarenhet av vad som får plats i dessa? Mått på höjden?
Med vänlig hälsning,

Rose-tråden
Hej

Jag är intresserad av Pro DX Cross-3000.

I konfiguratorn ser det inte ut som att jag kan välja andra hjul än Mavic Crossone. Är det så? Jag skulle vilja ha några bättre hjul.

Sen undrar jag om det går att skippa sadeln, eftersom jag vill ha en Specialized Romin Evo som jag inte tror ni saluför?

Vad är leveranstiden för denna cykel?

mvh / Tommy

Rose-tråden
jactom: lindahl har alldeles rätt, om alla komponenter finns i lagar är leveranstiden max 3 veckor just nu. Det finns inte så många hjul med skivbroms för cross/landsvägscyklar som klarar 11-växlat, men Rose-hjulen som finns på Xeon DX funkar.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
lindahl skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som trampar 50/34 11-25 vs 11-28
> som kan ge sina åsikter om skillnaden?

Åsikter? Med 11-28 finns det lättare växlar att tillgå men å andra sidan ett par större hopp på kassetten jämfört med 11-25.

Rose-tråden
lindahl skrev:
> DJ_Datte skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har en ROSE f. PRO DX CROSS 2014,
> UD-carbon,
> > och funderar på ett nytt par billiga hjul, de
> som
> > satt på var Mavic Crossone 29"
> > //Damir
>
> Får man fråga varför du funderar på att byta?
> :)
>

Blev en aning lättare att ta sig upp i backarna med cykelbarnvagnen och två ungar. Annars märkte jag nog inte så mycket egentligen.

Rose-tråden
lindahl skrev:
> DJ_Datte skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har en ROSE f. PRO DX CROSS 2014,
> UD-carbon,
> > och funderar på ett nytt par billiga hjul, de
> som
> > satt på var Mavic Crossone 29"
> > //Damir
>
> Får man fråga varför du funderar på att byta?
> :)
>

Tänkte mest ha en extra uppsättning så man kan snabb byta mellan vinter o sommar. Plus vinterdäcken kan man använda till grus lek, och ha lvg-liknande snabbdäck på den andra uppsättningen.

Rose-tråden
lindahl skrev:
> Mats gav mig utväxlingen på kassetterna. Blir
> hoppet märkbart för stort när man saknar kugg
> 16 mitt i eller tänker man inte på det? I teorin
> låter det mycket men om man känner det i
> verkligheten är ju en annan sak.
> 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
> 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28

När jag cyklar landsväg/tränar märker jag det och stör mig på det ibland.
För pendling ser jag inga nackdelar med 11-28.

Växlar mellan 11-28, 11-25 och 11-23 med kompaktvevar på landsvägshojen och har 11-25 och 12-28 på pendlarcrossen på sommar respektive vinterhjulen (med dubbdäck).
Tycker 11-23 samt 11-25 funkar bäst i Sverige, men skulle inte vilja tackla alper eller liknande utan 11-28 med mina klena ben :)

Rose-tråden
Hej!

Jag handlade nyligen lite delar från er. Paketet skickades verkligen blixtsnabbt, pluspoäng på det!

Dock så använde ni någon DHL-tjänst som innebär att de inte kan lämna paketet till ett ombud (tjänsten kan inte hanteras där, enligt DHL's kundtjänst), utan jag hade två alternativ - vara hemma från jobbet en hel dag eller sätta mig i bilen och åka ut till Landvetter Flygplats och hämta paketet. Kostnaden för båda alternativen överstiger eventuella lägre priser hos er.

Erbjuder ni något annat fraktalternativ?

/pb

Rose-tråden
pebe: I de allra flesta av våra leveranser är det svenska Posten som tar hand om leveransen ut till kund i Sverige och då finns leveransen för upphämtning hos ombud om inte kunden varit hemma när Posten försökt leverera. Om det i beställningen finns "farligt gods", som t.ex. oljor eller liknande så är det DHL som sköter leveransen hela vägen från oss och till kunden. Jag gissar att din leverans är en sådan? Skulle du kunna skicka mig din ordernummer så kan vi kolla vilken typ av leverans detta är. Ett annat alternativ skulle vara att om du bor på ett område där UPS har utdelning (om detta är fallet kan du välja UPS i beställningsskedet) att du väljer dem istället för DHL.

/Mats Ribacka, Rose (mats.ribacka@rosebikes.se)

Rose-tråden
Jag har ett liknande problem med dhl. Var hemma i fredags och idag. Trots detta har leveransförsök genomförts utan resultat. Ingen har ringt. Har inte beställt ngn spray eller dylikt. Hur får jag tag på paketet? Stanna hemma funkar uppenbarligen inte?

Rose-tråden
monokel skrev:
> Jag har ett liknande problem med dhl. Var hemma i
> fredags och idag. Trots detta har leveransförsök
> genomförts utan resultat. Ingen har ringt. Har
> inte beställt ngn spray eller dylikt. Hur får
> jag tag på paketet? Stanna hemma funkar
> uppenbarligen inte?

Du får antagligen ringa Posten och lämna ditt tyska DHL-nummer för att få nytt svenskt kolli-ID i utbyte. Mha detta kan du spåra paketet till någon av skojarna på poståkereriets terminaler där du med lite tur kan hämta ut din cykel.

Det är åtminstone så det gått till när jag har försökt få tag i paket som skickades från Rose med DHL.

Vänta hemma är lönlöst då poståkeriet bara fejkar utökningarna.

Rose-tråden
monokel: Om du har valt DHL/posten som skall leverera paketet, så är det svenska posten som tar över paketet när det kommer över gränsen till Sverige (så länge man inte har beställt något s.k. farligt gods, t.ex. sprayburkar, kolsyrepatroner).
Vid de "normala" leveranser är det svenska posten som skall sköta utdelningen till kundens dörr. Ifall kunden inte är hemma skall de lämna avi, så att kunden vet var han/hon kan hämta upp paketet. Jag har hört kunder berätta om händelser precis som din, att postutbäraren inte har ringt på utan antagit att ingen varit hemma. En av våra kunder råkade ut för detta upprepade gånger och då kontaktade han chefen hos det lokala postkontoret, efter det har han alltid fått sina leveranser utan några problem.
Ifall du inte har fått någon avi, kan du höra med ditt lokala postkontor (eftersom paketet oftast finns hos det lokala postkontoret) om de inte hittar paketet med den tyska dhl-tracking nummern, kan du be dem kontakta postens kundtjänst, som kan "översätta" dhl-nummern till det som svenska posten skapar när paketet kommer över gränsen till Sverige. Du kan också själv kontakta postens kundtjänst (tel 020-23 22 21) för att få det svenska id-numret och samtidigt får du se var exakt paketet finns och var du kan hämta upp det, eller om ni besluter om ett nytt leveransförsök.

/Jenni Ribacka ROSE

Tillbaka
Topp