Det är snart semester och enligt min egen erfarenhet så spräcks budgeten under varje semesterresa :) Måste hinna spara ihop lite slantar igen.
Däremot har jag en fråga angående de något dyrare cyklarna än Pro SL:
Vad är det som skiljer sig gentemot Pro SL, Xeon CRS och Xeon CSL förutom om det är kolfiber eller andra mer specifika komponenter? Tänker mer på om det är en Komfort, en instegsracer och en mer aggresiv/framåtlutad racer?
Jämför jag exvis Xeon CRS-3000 2014 med Xeon CLS-3000 2014 så är de båda i kolfiber och har Ultegra 6800 som grupp. Specifika komponenter kan man ju byta, så det borde inte vara olika modellbetäckningar pga att de skiljer angående det.
Om jag vill ta ett par turer/vecka på säg 5-15 mil ur träningssyfte och även kanske ta Vätternrundan/Halvvättern, vilken modell skulle passa bäst? Jag är inte ute efter att tävla, så att sitta framåtlutad i racer-look i bockarna under en halv arbetsdag passar nog inte mig. Däremot vill jag ha en racer som är bättre än bra, dvs jag ligger hellre i nivån Ultegra än 105, och om kolfiber är bättre än alu så hamnar jag nog där...det jag är orolig för att att jag beställer en bra racer med bra komponenter men som riktar sig till en för aggressiv och oskön körstil.
Ser att det finns Team CGF och Team GF som är mer Komfort och för 'långdisatans', men där är en kolfiber-ram lite för dyr.
Och, ni märker nog att jag är novis, så en riktig dum? och novisfråga; Vad menas med långdistans? Då 90% av mina turer inte kommer överstiga 15 mil, men ligga i spannet 5-15, klarar man sig då med en 'racer-stil' och kan frångå komfort-cyklarna?
Anledningen till frågan om långdistans, är att jag varit ute på 4-7 mils asfaltspass med min mountainbike med terräckdäck (jo jag fick trampa i nedförsbacke) och det klassar jag som långdistans....men det är ju inte jämförbart med ett pass på en racer.
//Tobbe