Rose-tråden

Rose-tråden
Hej Jesper! Välkommen till HappyMTB!

Dylika spörsmål tar du nog bäst på mail eller eventuellt telefon direkt med Rosebikes. Bifoga ditt kundnummer & ordernummer så borde det gå smidigt.

Rose's svenskspråkiga kontaktperson
kan nås på:
info@rosebikes.se
eller +358 45 3279 111

Frid!

Rose-tråden
När jag beställer en DX CROSS-2000 så kommer jag att konfigurera den med hjulen Mavic Crossone och däcken Schwalbe Racing Ralph. Jag skulle även vilja ha en uppsättning lätta hjul med smala landsvägs däck tex Continental GP4000S, så det går snabbt att byta när jag vet att jag bara kommer cykla på asfalt.
Jag antar att ROSE CR1900 lämpar sig bra för det ändamålet med tanke på att dem är smalare?
Ska jag lägga till varje artikel i varukorgen och skriva att jag vill ha dem hjulen ihopmonterade fast på sidan av cykeln? Vad kostar det extra? Eller levereras varje del separat så att jag får montera själv? Det kanske inte är så svårt att fixa ihop det själv?
Mvh
Magnus

Rose-tråden
MickeS: Jag fick svar från Tyskland att SKS-skärmarna passar crossen med lite trixande och lite verktyg.

MrTrapp: CR1900-hjulen kostar ca 250€, du kan skriva i meddelandefältet vid beställning "I would also like to order the ROSE CR1900-wheels" De klarar däck i bredden 23-33mm. Hjulen monteras vid vår fabrik i Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Mickes1: Har Bluemels 53mm på min Cross DX 2000 (också årsmodell 2013), fick justera längden på pinnarna och bocka plåten ovanpå framskärmen lite. Som bonus har jag en snygg egolapp gjord av svart vävtejp och buntband.

Rose-tråden
Staraction skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka vevparti har 4, det brukar ju vara 5.

Bara typ alla vevpartier för MTB...

Rose-tråden
Hur ofta/när kommer ni ut med nya cyklar?
Är i funderingen att köpa ROSE PRO SL-3000 2014, men det blir till nästa år, runt januari-mars (räknar med ca +1 mån lev tid, så blir lagom till säsongstart nästa år).
Kommer man fortf kunna handla den då, eller kommer det rent av en ny modell i början av nästa år?
2014-års modell ligger bra i pris med bra komponeneter, men vill gärna inte chansa att vänta till ev 2015-års modell kommer som kanske är mycket dyrare pga ännu bättre komponenter.

Edit: ska meddela att jag är novis vad gäller racer (kört mtb tidigare), så prisklassen runt 12000 till max 15000 tycker jag är max för en instegshoj för mig.

//Mvh Tobbe

Senast ändrad:
Rose-tråden
Palmbergt: I November kommer vår nya cykelkatalog ut, då presenteras våra nya modeller. På vintern är leveranstiden kortare ca 2 veckor (beroende på hur vi har komponenter i lager). Kan inte säga hur länge cykeln finns i lager, vi säljer tills de är slut i lager :)
Vet inte i nuläget någonting om 2015-års komponenter och deras priser. Men i prisklassen 12-15 000 kommer du mycket troligt att hitta racer hos oss även nästa år. Priserna beror ju också på växelkurserna till Yen och Dollar, beroende på vilka komponenter man väljer till cykeln.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
palmbergt skrev:
> Hur ofta/när kommer ni ut med nya cyklar?
> Är i funderingen att köpa ROSE PRO SL-3000 2014,
> men det blir till nästa år, runt januari-mars
> (räknar med ca +1 mån lev tid, så blir lagom
> till säsongstart nästa år).
> Kommer man fortf kunna handla den då, eller
> kommer det rent av en ny modell i början av
> nästa år?
> 2014-års modell ligger bra i pris med bra
> komponeneter, men vill gärna inte chansa att
> vänta till ev 2015-års modell kommer som kanske
> är mycket dyrare pga ännu bättre komponenter.
>
> Edit: ska meddela att jag är novis vad gäller
> racer (kört mtb tidigare), så prisklassen runt
> 12000 till max 15000 tycker jag är max för en
> instegshoj för mig.
>
> //Mvh Tobbe

Om det inte är av strikt ekonomiska skäl, varför vänta? Det händer såklart saker bortåt vägen, men knappast nåt revolutionerande i den prisklassen. Och hur mycket "bättre" är egentligen exvis Ultegra 2014 mot säg 2012? ;)

Rose-tråden
Det är snart semester och enligt min egen erfarenhet så spräcks budgeten under varje semesterresa :) Måste hinna spara ihop lite slantar igen.

Däremot har jag en fråga angående de något dyrare cyklarna än Pro SL:
Vad är det som skiljer sig gentemot Pro SL, Xeon CRS och Xeon CSL förutom om det är kolfiber eller andra mer specifika komponenter? Tänker mer på om det är en Komfort, en instegsracer och en mer aggresiv/framåtlutad racer?

Jämför jag exvis Xeon CRS-3000 2014 med Xeon CLS-3000 2014 så är de båda i kolfiber och har Ultegra 6800 som grupp. Specifika komponenter kan man ju byta, så det borde inte vara olika modellbetäckningar pga att de skiljer angående det.

Om jag vill ta ett par turer/vecka på säg 5-15 mil ur träningssyfte och även kanske ta Vätternrundan/Halvvättern, vilken modell skulle passa bäst? Jag är inte ute efter att tävla, så att sitta framåtlutad i racer-look i bockarna under en halv arbetsdag passar nog inte mig. Däremot vill jag ha en racer som är bättre än bra, dvs jag ligger hellre i nivån Ultegra än 105, och om kolfiber är bättre än alu så hamnar jag nog där...det jag är orolig för att att jag beställer en bra racer med bra komponenter men som riktar sig till en för aggressiv och oskön körstil.

Ser att det finns Team CGF och Team GF som är mer Komfort och för 'långdisatans', men där är en kolfiber-ram lite för dyr.

Och, ni märker nog att jag är novis, så en riktig dum? och novisfråga; Vad menas med långdistans? Då 90% av mina turer inte kommer överstiga 15 mil, men ligga i spannet 5-15, klarar man sig då med en 'racer-stil' och kan frångå komfort-cyklarna?
Anledningen till frågan om långdistans, är att jag varit ute på 4-7 mils asfaltspass med min mountainbike med terräckdäck (jo jag fick trampa i nedförsbacke) och det klassar jag som långdistans....men det är ju inte jämförbart med ett pass på en racer.

//Tobbe

Senast ändrad:
Rose-tråden
palmbergt: Pro SL har en helt nyutvecklad aluminumram som vann testet för budgetracers i CyclingPlus för några veckor sedan. Den har en lite mer komfortinriktad geometri och är tänkt att vara en cykel som ger mycket för pengarna. CSL och CRS byggs från en kolfiberram som hängt med några säsonger nu och har en lite sportigare/mer traditionell inriktning. Den känns väldigt direkt och kvick och har känslan av en riktigt bra kolfiberram. För CSL och CRS använder vi exakt samma ram och det enda som skiljer dessa modeller åt är lackeringen och komponenterna.

GF och CGF har en lite bekvämare geometri än CSL/CRS och var gränsen går för hur långa sträckor man vill cykla med respektive ramgeometri är väldigt individuellt. Oberoende av hur lång eller kort sträckan är, sitter man mer upprätt på GF/CGF än vad man gör på CSL/CRS. Osportigt säger vissa, bekvämt säger andra. Min personliga åsikt är dock att "gemene man" troligtvis presterar bättre med en GF/CGF-geometri än vad man gör med en sportigare geometri om man är ovan att sitta ihopknölad med sadeln högt och styret lågt.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Mats!
Jag har en följdfråga på din beskrivning av de olika modellerna. Hur är Neon DX & Pro DX Cross som har skivbroms i sina geometrier jämfört med cyklarna ovan?
Jag har inte haft någon racer förut, och funderar på att skaffa en sådan, men vill även kunna använda den till lite mera av vardagligt slit såsom pendling, så därav frågan.

Frid!

Senast ändrad:
Rose-tråden
Efter mycket testande utav min DX cross så har jag kommit fram till att jag skall ha en 90mm styrstam istället för den 100mm som nu är monterad. Hur går jag tillväga för att byta ut den kostnadsfritt?

Rose-tråden
Hej Mats och Jenni!
Funderar på att beställa en Rose Pro DX CROSS-2000 men är lite osäker på ramstorlek och vilken storlek på styrstam och vevparti jag ska ha. Cykeln kommer att användas mest till pendling och jag vill ha en komfortabel sittställning.

Jag är 181 cm lång med innerbensmått på 88 cm och armlängd på 65 cm (måtten är tagna som ni beskriver på hemsidan). Enligt tabellen borde jag ha en ram i strl 58 cm. Stämmer detta? Vad är lämplig storlek på styrstam och vevparti?

Sen undrar jag vad leveranstiden är på ovan nämnda cykel i nuläget?

Mvh _psyclo

Rose-tråden
hellyhansson: Du kan returnera den nuvarande styrstammen till oss, och skriva i vilken längd du önskar, eller så mailar du alla uppgifterna till mig och om du tillfälligt betalar för den nya styrstammen kan vi skicka den och du får pengarna tillbaka när den gamla kommer i vårt lager.

_psyclo: Du skall ha en ram i storlek 58, du kan välja det som är standard till storlek 58 (dvs du behöver inte välja något) styrstam 110mm (eventuellt kunde 100mm vara bättre, men det kan vi byta när du har testkört cykeln) 175 vevarmar. Kön till produktionen är för tillfället ca 4 veckor, så räkna med 5 veckors leveranstid.

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Miracle: CSL/CRS har den mest "klassiska" racergeometrin och är den längsta modellen av de vi jämför här, samtidigt som den har det lägsta styrhuvudet. Xeon DX är lite kortare i överröret och högre i styrhuvudet. GF/CGF är ännu kortare och ännu högre. Pro DX Crossen är ändå den som är allra kortast av dessa cyklar och ger således den mest upprätta sittställningen. En annan sak förutom geometrierna som lönar sig att ta i beaktande är vilken däckbredd som funkar med respektive ram. Skriver dock detta med en lite reservation eftersom olika däcktillverkare och modeller har lite olika sätt att ange däckbredderna på. Med en CSL/CRS-ram kan man använda 25mm däck, Xeon DX & GF/CGF 28 mm och på Pro DX Cross funkar upp emot 40mm. På DX Crossen ryms även riktiga stänkskärmar in i gafflarna och det är troligen en av orsakerna till att den är populär som pendlingshoj.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Morjens Rose!

1) Jag beställde lite delar varav kedjor, en kassett och kedjenitar blev restade. Nu har kedjorna och kassetten funnits i lager (tre gröna bollar) i en vecka utan att skickas. Väntar Tyskarna på att nitarna ska dyka upp? Om så; kan man avbeställa nitarna så man får resten av prylarna?

2) Vilka växelvajrar passar till SLX-reglaget? (Mr Ride2)

Rose-tråden
Hej,

Jag har beställt varor från rose några ggr och fått hämta paketet på postens utlämningsställe (min lokala coop-butik). Detta har allt som oftast funkat bra.
Jag blev förvånad när jag nu fick ett brev från DHLfreight att de har ett paket till mig. Utlämning ett par mil bort... På rose hemsida står det fortfarande att det är svenska posten som tar över i sverige? Har rose ändrat leveranssätt? Förutom bra pris och utbud har leverans till lokalt utlämningsställe varit anledning för mig att handla hos rose.

/Fredrik

Rose-tråden
F2: Som avhandlats många gånger på senaste dussinet sidorna i denna tråden så är det ändrade regler för sådant som av någon anledning råkat klassas som farligt gods, typ oljor och liknande. Gissningsvis innehåller din beställning någon kedjeolja eller annat vilket gör att DHL tydligen måste sköta leveransen hela vägen numer.

Rose-tråden
Mayhem skrev:
> F2: Som avhandlats många gånger på senaste
> dussinet sidorna i denna tråden så är det
> ändrade regler för sådant som av någon
> anledning råkat klassas som farligt gods, typ
> oljor och liknande. Gissningsvis innehåller din
> beställning någon kedjeolja eller annat vilket
> gör att DHL tydligen måste sköta leveransen
> hela vägen numer.

Tack för info, det stämmer att där finns en liten oljeflaska....nåja då vet jag att undvika att köpa dyligt framöver.

Rose-tråden
Rose skrev:
> _psyclo: Du skall ha en ram i storlek 58, du kan
> välja det som är standard till storlek 58 (dvs
> du behöver inte välja något) styrstam 110mm
> (eventuellt kunde 100mm vara bättre, men det kan
> vi byta när du har testkört cykeln) 175
> vevarmar. Kön till produktionen är för
> tillfället ca 4 veckor, så räkna med 5 veckors
> leveranstid.
>
> /Jenni Ribacka ROSE
> jenni.ribacka@rosebikes.se

Tack, då ska jag beställa en sån! Har ytterligare några småfrågor som kommer på din mail.

Hörs!

_psyclo

Rose-tråden
Vad är det för skillnad mellan PRO-SL och Xeon RS, är det endast geometri?

Är Xeon CRS och Xeon CSL enbart karbon-varianter av ovan version?

När kommer 2015-modellerna?

Senast ändrad:
Rose-tråden
garfunkah: I princip allt skiljer dem åt, geometri, ramvikt... Xeon CSL/CRS-geometrin påminner mer om geomtrin hos Xeon RS än Pro SL.

Raggamuffin: Vi visar 2015-års modeller för pressen om en månad.

JockeS: Maila bild på växelörat så kollar vi.

/Mats Ribacka, ROSE (mats.ribacka@rosebikes.se)

Rose-tråden
Äntligen, chefen där hemma ringde just och berättade att det står en cykelkartong i garaget och väntar. Efter drygt 8 veckors väntan får man nu äntligen sin efterlängtade racer.......vill sluta jobba nu och cykla hem på min MTB, skruva ihop och testa, NU!!!! Varför måste man jobba......

Rose-tråden
SävarMTB skrev:
> Äntligen, chefen där hemma ringde just och
> berättade att det står en cykelkartong i garaget
> och väntar. Efter drygt 8 veckors väntan får
> man nu äntligen sin efterlängtade
> racer.......vill sluta jobba nu och cykla hem på
> min MTB, skruva ihop och testa, NU!!!! Varför
> måste man jobba......

Oj vad sjuk du genast blev

Tillbaka