Rose-tråden

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> belio: Alla cyklar byggs enligt beställning, för
> att kunden skall få välja vilka komponenter
> han/hon vill ha på sin cykel. Kön till
> produktionen är för tillfället ca 3 veckor.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Ok!

Tvekar lite över styrbredden, om jag ska ha 42 eller 44. Hur tar man reda på vad som passar en bäst?

Rose-tråden
belio: Man kan mäta axelbredden, men det är väldigt svårt att få till en korrekt mätning. Vi rekommenderar ett 44cm brett styre till cyclocrossar om man väljer storlek 58/59 eller större, om man inte är ovanligt bredaxlad eller "smalaxlad", då bör man välja bredare även på mindre storlekar eller smalare på större storlekar. Ofta vill man ha bredare styre på sin cyclocross än på sin landsvägscykel, eftersom man ofta cyklar med mer kläder på crossen och i sämre väderförhållanden.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> belio: Man kan mäta axelbredden, men det är
> väldigt svårt att få till en korrekt mätning.
> Vi rekommenderar ett 44cm brett styre till
> cyclocrossar om man väljer storlek 58/59 eller
> större, om man inte är ovanligt bredaxlad eller
> "smalaxlad", då bör man välja bredare även på
> mindre storlekar eller smalare på större
> storlekar. Ofta vill man ha bredare styre på sin
> cyclocross än på sin landsvägscykel, eftersom
> man ofta cyklar med mer kläder på crossen och i
> sämre väderförhållanden.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Är det också olika reach/drop på de modellerna man har att välja på?

Jag kommer cykla ren cx på bana med cykeln, även tävla lite nästa säsong. Finns det några avväganden jag bör göra utifrån det gällande val av styre eller övriga komponenter?

Rose-tråden
Vad är det för skillnad på dessa två däck? De är valbara till Cross pro rs 2000 och det enda däcket har tillägget PSC på slutet. Hittar dock ingen info om det.

Bilagor

• Screen Shot 2014-11-27 at 15.36.44.png
    Screen Shot 2014-11-27 at 15.36.44.png
    18.2 KB · Besök: 38
Rose-tråden
belio: Reach och drop på styrena kan vara olika beroende på olika märken och modeller. Det enklaste är att gå in på respektive tillverkares hemsidor för att kolla specifikationerna, så att du hittar ett styre som du vet funkar i tävlingssituationer just för dig. När det gäller däcken är det ingen praktisk skillnad. Jag tror att det bara är olika årsmodeller och därför visas de separat. Om du bara skall ha cykeln till CX-tävlingar så funkar det alldeles utmärkt med 46/36-vevparti, men om du även skall använda cykeln på landsväg/jobbpendling kanske du borde överväga 50/34 (Compact).

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Rose!

Postnord har tappat bort ett paket som jag beställde från er, "2014-11-27 08:32 UPK Malmö, Sverige Försändelsen transporteras" är senaste livstecknet. Igår pratade jag med deras kundtjänst, och de skulle göra en "spårning", dom har inte hört av sig tillbaka än.

Om det ska göras någon reklamation, är det då ni som bör göra den? Allmänt annars, vad är bästa sättet att reda ut det här med Postnord?

Mvh, Kenneth.

Rose-tråden
Vitberget: Det är bra att du redan varit i kontakt med Postnord och att de jobbar på det. Detta är det snabbaste sättet, men det kan ändå ta lite tid. Hur som helst är det bra mycket snabbare på det här sättet än om vi som avsändare skulle reklamera försändelsen via DHL och de i sin tur till Postnord. Det kan ännu hända att vi blir tvungna att göra detta, ifall att Postnords "spårningsförsök" inte leder någon vart. Vi får hoppas på det bästa. Maila mig orderns detaljer på mats.ribacka@rosebikes.se ifall att det inte löser sig.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
@ Kenneth, snabbast är väl att lägga en ny ord så att du får prylarna. Sen kan postnord ta all tid de vill för att hitta ditt paket. Om de skulle komma fram gör du bara en kostnadsfri retur. Det du torskar är 50kr iextra frakt.

Rose-tråden
@Rose

En liten fråga ang min beställning av en Uncle Jimbo. I min bekräftelse står det planerat byggdatum 29 december, förra veckan stod det om 7 veckor och nu när jag tittar på mina sidor står den "en vecka". Vad gäller?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rose skrev:
> Per-Erik: Det som står i PDF-bekräftelsen är
> oftast det datum som stämmer bäst.
>
> / Jenni Ribacka, ROSE

Okej, Tack.

Rose-tråden
Hi,

I need a chain for a nexus 8 pls advice
I need a 10 speed road chain for commuter (used to buy Shimano 5701, no longer available)
I need oil for 10 speed 105 commuter (used to buy prolink xtreme chain lube, no longer available)
I need gear wires for a shimano 105 for commuter cx, pls advice
I need brake pads for avid bb7 , pls advice

Thanks,

Tobias

Rose-tråden
Dragakots: Vilka delar är intressanta?

joakimwiljelöf: S1300 är rejält mycket stabilare, men den tar också mer utrymme och benen är inte ihopfällbara som på S3000.

tobiascyklar: 8-växlad kedja: http://www.rosebikes.se/produkter/c...&page=1&order=aprice&count=64#anchor_products
10-växlad kedja: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-ultegra-cn-6701-chain/aid:443926
Olja är alltid svårt att rekommendera, men t.ex denna kan vara ett bra val: http://www.rosebikes.se/artikel/rohloff-special-chain-lubricant/aid:22296
Växelvajrar, t.ex: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-road-shift-cable-set/aid:502764
Bromsbelägg: http://www.rosebikes.se/artikel/avid-avid-disc-brake-pads-accessories/aid:160743

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Dragakots: Vi kan beställa dessa servicekit åt dig. Här kommer prisuppgifter: HWTXXX00NSKONS = 100,12kr, HWDXXX00S4089S = 76kr, HCDXXX00S4160S = 166,86kr. Frakt tillkommer. Leveranstid 2-3 veckor.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Sitter och kollar lite delar på Jimbon. Vad är det egentligen för hjul på jimbo 2? Spank Spike ja, men är det Race EVO eller ENDURO? Enduro har ju 12x142 axeln som jag förutsätter att hojen har men det ser inte ut som den modellen på bilderna. EVO har 12x135 eller 12x150 bak (och 20mm fram) vilket inte funkar på hojen utan adapter.

Det står enbart RACE 28 i beskrivningen så det är lite svårt att veta.

Kan det tom vara så att det är en OEM-version som sitter på?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Per-Erik: Hjulen är Spank Spike Evo Race 28. Bakaxeln är 12x142mm. En hel del av delarna vi använder på våra cyklar är skräddarsydda till våra cyklar.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej
På min rose mr ride 29:a (2013) sitter det ett par shcwalbe däck med dim 622x 2.25 tum
originalmonterat. Jag funderar på att sätta dit ett par Vittoria Voyager Hyper Reflex däck 622x32 och undrar om befintlig slang kan användas till dessa.
/Ola

Rose-tråden
lindahl skrev:
> Jag funderar på att skaffa dubbdäck till min
> DX3000 cross. Hur breda rekommenderas som max?...

Rallybilar har smala däck när de kör med dubb.

Rose-tråden
lindahl skrev:
> > Rallybilar har smala däck när de kör med dubb.
>
> Nu handlar det ju inte om några 145mm jämfört
> med 265mm utan vad cykeln tar som max.

Jag trodde att du ville ha breda däck för att du trodde att de gav bättre fäste.

Rose-tråden
lindahl skrev:
> > Rallybilar har smala däck när de kör med
> dubb.
>
> Nu handlar det ju inte om några 145mm jämfört
> med 265mm utan vad cykeln tar som max.

Rallybilar behöver till skillnad från cyklar inga dubbar på sidorna om du inte "viker" ner den i kurvorna.

Kör med 35 mm om det får plats.
Bättre komfort på knaggliga isvägar och du kan köra med mindre tryck och får bättre fäste även när du svänger.
Spara vikt och tänka lägre rullmotstånd kan man lägga åt sidan så här års.
Har vinterpendlat rätt många år och kört ett antal 20 milare på vintern med Schwalbe Marathon Winter 35 mm 240 dubbar och det funkar prima.

Rose-tråden
nypan skrev:
> lindahl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Rallybilar har smala däck när de kör med
> > dubb.
> >
> > Nu handlar det ju inte om några 145mm
> jämfört
> > med 265mm utan vad cykeln tar som max.
>
>
> Rallybilar behöver till skillnad från cyklar
> inga dubbar på sidorna om du inte "viker" ner den
> i kurvorna.
>
> Kör med 35 mm om det får plats.
> Bättre komfort på knaggliga isvägar och du kan
> köra med mindre tryck och får bättre fäste
> även när du svänger.
> Spara vikt och tänka lägre rullmotstånd kan man
> lägga åt sidan så här års.
> Har vinterpendlat rätt många år och kört ett
> antal 20 milare på vintern med Schwalbe Marathon
> Winter 35 mm 240 dubbar och det funkar prima.

+1

På cyklar bör man nästan tänka tvärt om mot bilar på vintern när det gäller däck. Något bredare istället för smalare dubbdäck på cykel är oftast stabilare och ger bättre säkerhet och grepp på framför allt frusna ojämna underlag. Men det är svårt att få bort gamla "sanningar" på Happy, speciellt om man inte testat själv.

Rose-tråden
Rallybilar använder bara dubben, inget gummi är i kontakt med planeten. Vilket ger en lagom säker hastighet på ren asfalt på ca 50km/h :P

Har du inte ren is hela vägen så vill man nog på cykel ha lite gummi att åka på.

Rose-tråden
På min DX Cross har jag kört med Nokkian W106 som är 37mm (med SKS Longboardskärmar) och jag tippar på att 40mm däck kanske kan funka (utan skärm eller med modifikation). Testa innan bara.

/Väntar på en uppsättning Marathon Winter 35mm från Tyskland.

Rose-tråden
Raggamuffin skrev:
> Rallybilar använder bara dubben, inget gummi är
> i kontakt med planeten. Vilket ger en lagom säker
> hastighet på ren asfalt på ca 50km/h :P
>
> Har du inte ren is hela vägen så vill man nog
> på cykel ha lite gummi att åka på.

Nu är det ju så att det även på vanliga personbilar rekommenderas att ha smalare vinterdäck, pga förhöjd "snömoddsplaningsrisk" med sommarbreda vinterdäck. Men det är ju inte riktigt samma sak med cyklar av fysikaliska skäl.

Rose-tråden
lindahl: Det beror på vilka hjul du har, oftast hittar man info om hur breda/smala däck man kan ha på hjultillverkarnas hemsidor/specslistor.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Ok, tur jag inte vågat höjja så mycket som jag velat då :)

Synd att inte storleksberäknaren varnar för det när man fyller i måtten.

Jag köpte er egen sadelstolpe i kolfiber, den verkar inte finnas i en version som är längre än 350mm?

Rose-tråden
Visst är det ISCG 05 fästen på Jimbon? Det ser ut så på bilden, tänkte ev konvertera till singelklinga senare och då borde väl E13 TRS (eller TRS Dual om jag kör med två klingor) funka bra att montera?

Tillbaka
Topp