Rose-tråden

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle: Bra försök, men tyvärr har jag ingen
> aning.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Försöka duger. Fast ni var ju billigast ändå. Finns det någon chans att få det innan helgen tror du om jag precis beställt? Kommer det iväg idag finns det en chans känns det som. Ska bara funka med Posten i min ände.

Rose-tråden
Rattnalle skrev:
> Försöka duger. Fast ni var ju billigast ändå.
> Finns det någon chans att få det innan helgen
> tror du om jag precis beställt? Kommer det iväg
> idag finns det en chans känns det som. Ska bara
> funka med Posten i min ände.

Tveksamt, jag beställde på en söndag och det packades och skickade först på tisdagen efter. Hade postbudet gjort sin uppgift hade jag haft det på fredag, men det finns en annan tråd för det :)

Rose-tråden
garfunkah skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Försöka duger. Fast ni var ju billigast
> ändå.
> > Finns det någon chans att få det innan helgen
> > tror du om jag precis beställt? Kommer det
> iväg
> > idag finns det en chans känns det som. Ska
> bara
> > funka med Posten i min ände.
>
> Tveksamt, jag beställde på en söndag och det
> packades och skickade först på tisdagen efter.
> Hade postbudet gjort sin uppgift hade jag haft det
> på fredag, men det finns en annan tråd för det
> :)

Beror väl på tryck i lagret :-)
Ibland känns det som om mailet att det paclats kommer ungefär samtidigt som orderbekräftelsen :P

Rose-tråden
Rattnalle skrev:
> Beror väl på tryck i lagret :-)
> Ibland känns det som om mailet att det paclats
> kommer ungefär samtidigt som orderbekräftelsen
> :P

Mitt "rekord" är från danska cykelgear. Beställde kl 16:05 och kl 16:15 fick jag mail om att det var packat och färdigt. Leverans (i Danmark) dagen efter.

Rose-tråden
Rattnalle: Det skulle vara bra om du kunde maila (mats.ribacka@rosebikes.se) över några skärmdumpar på vad som ser konstigt ut på mobilen så får jag ta det vidare med vår IT-avdelning.

Det finns en chans att din beställning kommer innan helgen, men vägen till Sverige kan ibland vara väldigt "händelserik", så det går inte att garantera.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
ikebana: Jo, vi håller på och startar upp en ny gruva utanför/under Gällivare för tillfället ;o). Skämt åsido, kön till produktionen är så här pass lång för tillfället pga. "för" många bra testresultat i Centraleuropa för en tid sedan.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
hm ok. Kan väl iofs vara en idé att man på hemsidan skriver att "leveranstiden för närvarande är 2 månader" och inte att den finns i lager. Jag måste höra med tjejen om hon vill vänta. Jag hoppas verkligen att man kan avbryta beställningen?

Rose-tråden
ikebana skrev:
> hm ok. Kan väl iofs vara en idé att man på
> hemsidan skriver att "leveranstiden för
> närvarande är 2 månader" och inte att den finns
> i lager. Jag måste höra med tjejen om hon vill
> vänta. Jag hoppas verkligen att man kan avbryta
> beställningen?

Grejerna som ska sitta på cykeln finns ju i lager, sen ska den ju byggas också...

Rose-tråden
ikebana skrev:
> Förvisso, jag är antagligen oresonlig, men
> vidhåller att infon på hemsidan är lite
> missvisande.

Jag håller med dig, trodde också i min enfald att jag skulle få den beställda cykeln inom någon vecka då allt fanns på lager, men icke.... 8v får jag allt vänta på leverans.
Det bör stå på hemsidan att det för tillfället är 8v leveranstid trots att komponenterna finns i lager. Jag valde mellan Rose och Canyon och valde Rose pga att denn fanns i lager och Canyon var ärlig och berättade att dom inte kunde leverera förrän i Juni (samma som Rose visade det sig)
Gjorde kanske ett felaktigt val :(

Rose-tråden
Efter att kört MTB i 3 år tänkte jag att det var dags att testa något nytt, många MTb kompisar alternera med CX så det är väl det som lockar nu.

Kollat runt lite och fastande nog för Rose Pro DX cross-2000 byta lite hjul mm. Kändes som en ett bra insteg i denna värld
Men blir inte klok på vilken storlek jag ska välja

Är 179,5 och grenmått är ca 83-84

Har provat en Cresent Zepto 55 satt helt ok på den, jämför man lite data så är de snarlika
men frågan är ska jag gå på 54 eller 56

Cresent
Ramstorlek-------------------55
A - längden på sadelröret----550
B - överrörets längd---------545
M - stack--------------------560
N - reach--------------------378

Rose
Ramstorlek-------------------54----56
A - längden på sadelröret----540---560
B - överrörets längd---------532---540
M - stack--------------------537---556
N - reach--------------------373---374

Tacksam för tips och hjälp?

Rose-tråden
Hej
Jag tittar på div. cyklar och undrar lite med storleken på uncle jimbo. Jag är 181 lång. vilket oftast är i gränslandet mellan M och L. Lika så här. Men oftast lutar det åt M.
Hur upplevs denna cykel ? Vissa känns mindre så man bör välja L och tvärt om.

Rose-tråden
ikebana skrev:
> HanStröm: gissar att du kan avbryta
> beställningen

Det kanske jag kan, men nu har jag vänta 3 av 8v så nu är det bara att vänta :)

Rose-tråden
f-stopp: Jag rekommenderar att du satsar på en en Pro DX Cross i storlek 56.

henlof: Efter diskussion med min kollega som är ungefär lika lång som du, så tycker vi att det är ok att satsa på storlek L, även om det går lite utanför rekommendationerna i vår ramtabell. Han gick från M till L för en tid sedan och har inte ångrat sig Den större ramen med längre axelavstånd gör cykeln stabilare. Men om du vill, funkar en cykel i storlek M också. Den blir lite kortare och mer lekfull.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag är rätt sugen på en count solo men är lite fundersam på storleksval. Jag är 171 cm lång varav 80 cm är ben enligt måttbandet.

Jag har en gammal merida som har ungefär samma storlek som en count solo medium gällande stack och reach. På den sitter jag hyfsat ok men jag har gärna haft styret någon cm högre/närmare. Det händer ofta då jag trampar i slät terräng och på väg att jag släpper greppen och bara håller styret med fingrarna för att få en mer upprätt sittställning.

Kan det fungera med en count solo medium om jag lägger in en extra spacer över styrlagret och tar en lite kortare styrstam? Har vi någon här i min storlek som trampar count solo?

Rose-tråden
Vill varna för leveranstiderna på Pro Dx........ beställde i mitten på februari
men leverantiden flyttas fram hela tiden, början på maj är senaste budet.

/Henrik

Rose-tråden
BrigTSD: Jag är 170/82 och jag trivs bäst på Count Solo i storlek Small, men då föredrar jag mindre MTB. Du kan välja storlek Medium med 70mm styrstam och 30mm spacers, så tror jag att det blir väldigt bra :)

Ghondor: Det datumet som står i PDF-bekräftelsen stämmer överlag bra, ibland kan kundsidan visa fel, men bry dig inte om det.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Henrik: Beställde en PRO DX-3000 den 10 mars. Den kom igår. 6 veckor leveranstid även om allt var på lager när jag beställde.

f-stopp: du kan lugnt gå på en 56cm. Jag är 180cm och ca 87 i grenmått och 56an passar bra.

Rose-tråden
Rose skrev:

> Ghondor: Det datumet som står i PDF-bekräftelsen
> stämmer överlag bra, ibland kan kundsidan visa
> fel, men bry dig inte om det.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Japp, men det datumet är passerat med 3 veckor. :-(
Tycker 3 månader är länge, Beställdes i Februari och det kan knappast vara högtryck då.

/Henrik

Rose-tråden
Ghondor: OK, isåfall skulle jag behöva uppgifter om beställningen om du vill att jag skall kolla upp vad som saknas och varför.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej!
Köpte en rock shox xc32 hos er för ett tag sedan. Nu har lockouten slutat fungera. Gjort service och fyllt på olja och så men inte hjälpte det.

Kan detta täckas av garanti eller finns det några andra åtgärder man kan ta till?
Mvh Kenny

Rose-tråden
claude skrev:

>
> f-stopp: du kan lugnt gå på en 56cm. Jag är
> 180cm och ca 87 i grenmått och 56an passar bra.

Rose skrev:
> f-stopp: Jag rekommenderar att du satsar på en en
> Pro DX Cross i storlek 56.
>

>
> /Mats Ribacka, ROSE

Tack för svaren, det blir då en 56
Men när man läser upp till 6 veckor lev.tid blir man ju ledsen. Vill ut nu ;-)

Rose-tråden
Hej!
Jag skulle behöva byta lager i baklänkaget och dämparinfästningen på min Beef Cake DH2 av 2012 års modell. Har ni färdiga kit för detta? Eller finns det en eftermarknad med kits? I värsta fall kanske ni kan ge mig måtten och antal på de lager som behövs, så får jag leta fram dom själv.
tack på förhand

Senast ändrad:
Rose-tråden
GoonerBiking: Hur bär sig gaffeln åt? Är det någon skillnad mellan öppen och låst, eller känns den lika i båda lägena?

Astraboy: Vi har reservdelar, men vi skulle behöva veta vilken ordernummer det är på cykeln. Maila över någon bild åt mig (mats.ribacka@rosebikes.se) så att jag vet vilka delar du vill byta.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Kort och lite imbecill fråga kanske, men jag vill bara att det ska bli rätt. Min Granite Chief, medium 2014 års modell. Kan man få tag på ett produktblad med alla specifikaioner till den? Jag letar efter sadelstolpsdiametern i första hand och alla andra specifikationer i andra hand.

Edit:

Hittade sadelstolpsmåttet (31,6) men letar fortfarande efter detaljerat produktblad.

Senast ändrad:
Rose-tråden
floors: Jag kan skicka en bild på geometritabellen från fjolårets katalog till dig mailen.
Maila mig på jenni.ribacka@rosebikes.se

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> jonass: tyvärr är inte Falun med i våra planer
> för 2015, men vi kommer att finnas på
> Skandisloppet i Uppsala och så kommer vi att
> ordna demodagar i Göteborg, Skatås och
> Stockholm, Hellas veckan innan.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Önskar en Pro DX i storlek 52 till demodagen i Göteborg.

Rose-tråden
8 veckor verkar vara standard idag, monteras 150623 vid en beställning 150422. Lite retligt att det står "leverans en vecka" i ordern fram tills bekräftelse-pdf:en kom. Nu står det på mitt konto leverans om ca 5 veckor, 150602, dvs 3 veckor innan den börjar monteras :)

/dradiels

Rose-tråden
GoonerBiking: Har kollat med våra experter och de säger att det bästa är att du skickar ner gaffeln till Tyskland så får vi kolla vad som är fel.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Om man lägger en order på en cykel och det visar att lev.tiden är just en period när man inte är hemma, kan man då ringa och be om ett annat lev.datum då man vet att man är hemma och kan ta emot paketet?

Rose-tråden
f-stopp: Bara vi vet om det i god tid innan cykeln går i produktion, så går det bra att ändra leveransdatum. Maila mig ifall du är borta då cykeln skall gå i produktion, eller ca 1,5 vecka tidigare.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Rose skrev:
> f-stopp: Bara vi vet om det i god tid innan cykeln
> går i produktion, så går det bra att ändra
> leveransdatum. Maila mig ifall du är borta då
> cykeln skall gå i produktion, eller ca 1,5 vecka
> tidigare.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE
> jenni.ribacka@rosebikes.se

Tack!

Har inte fått lev.tid på den ännu. Men du kanske kan se på min order hur det ser ut?
Jag mailar dig!

Rose-tråden
Ni som hängt i tråden länge och kanske tom. har egen erfarenhet.
Hur lång tid verkar vara standard så här års för att få hem en Rose med egenhändigt valda komponenter från deras sida? Jag kan läsa lite högre upp i tråden att det kan vara så länge som 8 veckor?

Hur lång leveranstid är det på en lagerförd cykel?

Naturligtvis har jag försökt få dessa svar från Rose själva men utan att lyckas.

Rose-tråden
Stålis: Vem har du mailat till hos oss, som inte har svarat? Kön till produktionen är för tillfället ca 7 veckor, om alla delar finns i lager.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Stålis: Vem har du mailat till hos oss, som inte
> har svarat?
> /Jenni Ribacka, ROSE

Jag tror på en skuldfri miljö så det hade jag inte svarat på om jag vetat. ;)
Det är via ert kontaktformulär på hemsidan.

7 veckor .. man är alltså för sent ute om man ska kunna cykla innan högsommarvärmen alltså. Surt men inte helt otippat när det gäller mig.
Tack för svar!

Rose-tråden
Dags att klaga på leveranserna igen.
Gjorde en beställning som skickades den 23/4, fick spårnummer hos DHL som gick som DHL Express i Tyskland.
Då paketet stannat upp den 27/4 så ringde jag igår till DHL och fick reda på att när leveransen kom till Sverige så ändrades tydligen leveranssätt till DHL Freight Vägtransport och försågs med ett nytt sändningsnummer, hos DHL Freight var status "Klar för leverans till mottagare enligt överenskommen leveranstid" - någon överenskommelse har jag inte gjort och DHL har inte kontaktat mig.
Idag fick jag tag i DHL Freight på telefon och de meddelar då att de endast kan leverera hem till mig mellan 12 och 14 nästa måndag, de kan inte skicka paketet till ombud, ge mig en annan tid eller ens ändra leveransadress till min arbetsplats. De kan ej heller ta emot mitt telefonnummer så att budet kan ringa mig när det ska levereras.
Det enda alternativ som finns är att åka ut till deras terminal, som givetvis bara har öppet på kontorstid under vardagar.

Jag har faktiskt aldrig varit med om liknande strul med försändelser från andra än Rose.
När jag för ett par år sedan köpte en cykel så var det liknande problem, fast då med Poståkeriet.

Vad är det egentligen för avtal Rose har med sina logistikpartners och varför skiljer de sig så mycket från andra handlare i Tyskland?

Till slut en mer konkret fråga; finns det någon möjlighet att få Rose att ändra leveransadress idag?
Till skillnad från hur det fungerar med DHL Express så kan tydligen endast avsändaren göra denna begäran till DHL Freight.

Rose-tråden
Stålis: Ok! Tänkte om det är något mail som inte har kommit fram. Det snabbaste är att maila oss direkt på t.ex. info@rosebikes.se. Om du beställer nu och alla delar finns i lager skall du ha cykeln hemma innan juli.

emilh: Det låter märkligt, det skall gå att ändra leveransadress, det skall inte vara några problem.
Om man beställer något som innehåller farligt gods transporteras det hela vägen till kunden med DHL, detta är en lag som måste följas (även av andra än ROSE). I annat fall är det posten som tar över när paketet kommer till Sverige. Försändelseid:t skall inte ändras på vägen, utan funkar både på DHL's och postens sidor. Maila order info och adress dit du vill att paketet skall skickas samt din telnummer så fixar jag detta.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Tillbaka
Topp