Roslagsleden - Happy Witch Project II

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Söndagen ökar mina chanser att kunna delta, sen
> förstår jag inte vad det är för sår som ska
> slickas.

OK, det talar ju för söndagen för min skull. Jag vill gärna ha samma stridskamrat som förra året:)
Efter förra året hade åtminstonde jag rätt rejäla skavsår...Lera och blöja i härlig harmoni!

oxr skrev:
> Slöfockar. I så fall arrar jag en
> alternativkörning på söndagen med en annan sträcka
> som jag är mer nyfiken på.

Kanske *hela* leden ända från Norrtälje?

Lördag eller söndag spelar ingen roll för mig.. Lördag känns spontant bättre men om det är fler som kan på söndag röstar jag för det.

//Malin

JLarsson skrev:
> Kanske *hela* leden ända från Norrtälje?

Leden börjar NORR om Norrtälje...

Mathias, skriv upp mig också. Jag kommer dock inte köra hela utan plcoak rusinen ur kakan. Fast lerigt lär det ju bli i vilket fall som helst.

/Zeb

Finns det plats för en annan??? Är intresserad!! Jag har lite problem med transport upp till Grovsta på morgonen, förnärvarande är det det som hindrar mig... hur ser det ut för er - körigt eller???? Det kanske löser sig men nu ser det lite mörkt ut....

Sedan undrar jag om det finns några som är intresserade av ett kanske inte vrålhögt tempo men ambitionen att klara hela sträckan innan kvällningen :) Är själv av typen - kanske inte urstark cyklist men envis som synden och ett gott humör..... finns det några med liknande ambitioner/inställning så hänger jag gärna på i den gruppen ;) Jag har kartor och har vandrat lite på vissa delar av sträckan, dock aldrig gått eller cyklat hela sträckan. Skulle tempot vara för högt så kan jag dock alltid ta mig hem(=Domarudden) solo :)

Just nu ser det ut som att det kan bli både bra väder och torrt underlag - inga regnstormar i sikte ännu men det kom en skur i Roslagen i natt.....

Angående dag så kan jag endast söndag.... tyvärr

Trodde igår att det löst sig med sjkuts eftersom brorsan kunde skjutsa när jag frågade honom igår. Föräldrarnas bil visade sig dock vara utlånad i helgen och brorsa nummer tvås bil är i Köping, så nu har vi problem med hur vi kommer ut. Så här ser alternativlistan ut :

1) Vi grejar fram en bil som min bror kan köra upp oss i till Grovsta.
1a) Antingen hyr vi en.
1b) Eller så har någon en egen som han kan låna ut tillfälligt.

2) Någon har en kompis som kan skjutsa oss

3) Taxi

Problemlösare förenen eder!

Jag kommer inte att toktrampa. Målet är att hitta en jämn lunk som gör det sannolikt att hinna fram innan batterierna är slut. Vet inte om du JLarsson är med på det? Jag vet att du kan stå på värre om du vill. Absolut inget lustempo men heller inte XC-flås.

Vis av erfarenhet fr galna upptåg i skogen vet jag att det är på de sista 25% av sträckan som allt avgörs och jag vill ha lite tramp kvar i benen då.
Oscar

Är det någon som har kollat ev matställen? Från förra året mins jag att Domarudden och macken i Brottby var OK för komplettering av nödkost.

Vet knapp vad jag ger mig in på! Köpte min cykel så sent som den 29/9, då cykelsäsongen nu börjar på allvar.
Vad jag dock vet är hur leden ser ut från Grovsta då jag är uppvuxen där. Mamma bor även kvar i byn, så jag var ut så sent som igår och cykla en bit på leden. Jag kommer även att ta mig hem till kära mamma nästa helg och cykla med dom tappra som kommer till start. Dock så siktar jag inte in mig på att ta mig till Dandryd.
Min målsättning är att ta mig förbi Wira bruk och försöka nå Domarudden, sen får jag se vad klockan är och hur kroppen svarat på kraftmätningen. Antagligen så går all cykling från Wira på adrenalin och med storhjärnan bortkopplad. Jag vet att jag kan komma långt med min reptilhjärna och vilja, frågan är bara hur långt!?!

Jag tänker snitta 12.5 kmh hela sträckan. tokmalande traktortempo, långsamt på asfalt/löpspår, snabbt i skogen.

Jag tar dock med pannlampan.

Fjärdebrunn skrev:
> Jag kommer inte att toktrampa. Målet är att hitta
> en jämn lunk som gör det sannolikt att hinna fram
> innan batterierna är slut. Vet inte om du JLarsson
> är med på det? Jag vet att du kan stå på värre om
> du vill. Absolut inget lustempo men heller inte
> XC-flås.

Absolut inte. Vi måste hålla så högt tempo som möjligt hela tiden :)
Nä, bara man inte stannar och fikar hela tiden så är det ok.

Körde en del av sträckan, från 265:an (Hagby) ner mot Södersättra. Fy f*n vilket stök. Kommer att bli fostrande i skymningen, gärna med lite fukt så alla miljarder rötter blir såphala också.

JLarsson skrev:

> Körde en del av sträckan, från 265:an (Hagby) ner
> mot Södersättra. Fy f*n vilket stök. Kommer att
> bli fostrande i skymningen, gärna med lite fukt så
> alla miljarder rötter blir såphala också.
>

Mmmmm....
/Oscar

ps. Jonas, håll kvar x-tra lampan åt mig. Har bara nästan fått ordning på min hemknåpade 20-cells superacc

man kanske ska ta med sig en ordentlig blyacc oxå, så kan man va ute hela natta:-)

Inventering.

1 st Hiace med plats för 6-7 cyklar och 2 passagerare.
ev en personbil med plats för 3-4 passagerare om jag kan övertala K att köra hem den.

Är vi sex personer så kan det funka. Är vi fler så funkar det inte.

Nån mer måste ju för i h-e ha en bil som vi kan åka i eller?

Jag är i akut behov av skjuts till startplatsen för galenskapen. Jag har frågat några bilister om de vill skjutsa ut mig dit till 8 åklåkk. Det närmaste ett JA jag fått är en som skruvade på sig innan han bytte ämne och försvann ut ur rummet...

edit: Med detta vill jag säga att jag är med på att hyra kärra eller pistolhota nån som skjutsar ut oss eller vad som helst.

Senast redigerad av en moderator:
Det finns en nödutgång

Om Jonas tar cyklarna (det borde gå å stoppa in fler än 7 cyklar i en hiace?), så kan vi boka en 6 pers taxibil fr ngt gemensamt avreseställe. Visst kostar resan en del men är vi 6 pers som delar borde det inte bli mer än ett par 100-lappar?

Bäst är naturligtvis om vi kan inkassera sjutsskulder:-) av polare och familj. (Själv står jag tyvärr svårt på minus på det kontot och denna gång är det 100% kört)

Oscar

Får vi låna Mollos takställ så kan vi ta två hojar på min Pega också. Och eventuellt en på dragkroken, så cyklarna är inget problem. Chaufför före klockan sju en söndag är ett problem.

Ytterligare ett korkat förslag

Om chaufförerna är trötta kan vi kanske ordna en bil så de kan hämta ev bilar senare på dagen i Grovsta. Mer logistik men kanske en lösning för att säkra chaufförernas morgonsömn?

Jag kan nog ordna en chaffis om jag plockar fram en frukost på sängen nån dag innan =)

så om det finns en bil med plats för mig och cykeln kan jag få den till grovsta och tillbaka.

Jag har en bil men ingen chaufför, två takställ till taket och plats för 1-2 cyklar i bakluckan ,nedmonterade, (har 9-5 sedan), 4+förare får rum inuti. Jag startar dock från Åkersberga men kan tänka mig att hämta folk inåt stan. Frågan är hur jag får bilen tillbaks till Åkersberga från Grovsta????

edit: stavning

Jag har också en bil med två takställ men ingen chafför till returen.
Två cyklar (tre om någon har ett ställ) 3 cyklister och en chafför kan den ta.

Jag har bestämt mig för att inte orka cykla mardrömsleden i år igen.
Det var mer jobbigt än roligt sist faktiskt.

Men att skjutsa ut er som faktiskt vill hoja kan jag ju göra.
Antingen nån av era bilar eller så kan jag fråga om jag får låna en av föräldrarna.
Föräldrarnas bilar är dock inte allt för välförsedda med cykelställ.

Rikards fru vet visserligen inte om det ännu men hon kör hem min bil från Grovsta. :)
Är det någon som har ett takställ som vi kan klämma på den så har vi löst transportfrågan för tre pers?

PatrikB + cerberos bil=sant?

Jepp har cykelställ Ma Vic är ni intresserade av att plocka upp en vilsen själ i Åkersberga??

Edit: Hmmm bättre alternativ???
Vänta nu läste jag fort visst kan vi försöka lösa det med Patrik B?? Beror på hur han kan tänka sig att resa hem saabjäveln skall ju till åkersberga!!

Vilka är på??

Vi kan väl inventera vilka transporter vi har innan vi börjar göra upp om vem som åker var?
Det blir nog enklare att se till att alla kommer med om vi administrerar det gemensamt.

Mathias ,du som kan editera första inlägget, kan du uppdatera det med transporter också?

ok Ma Vic du var snabbare men jag låter följande stå ;)

Nejmen vad bra nu har vi fordon och någon/några vänliga själar som vill köra. Dags att samordna det logistiska kanske??

1. Varifrån startar alla? - Finns det några regioner som är särskilt lämpliga att samordna t ex - söder, innerstad och norrort??

2. Vart befinner sig lämpliga fordon (lastkapacitet) och vilka kan de plocka upp?

3. Hur återbördas fordonen på ett smidigt sätt för förare och ägare??

Detta kanske borde sammanställas högt upp i tråden för överskådlighet och matchning???

Här är mitt bidrag:

Jag startar från Åkersberga och har en Saab 9-5 sedan med två cykelställ och plats för en cykel till på taket om någon har ett ställ till. Det får dessutom rum åtminstone en liten cykel till i bakluckan med lite god vilja och demontering. 4 cyklister + returförare får rum i bilen (tre trepunktsbälten bak, mittplatsen dock inte för stora personer).

Jag kan köra en räd och plocka upp folk inåt stan till om det skulle behövas.

Nackdel: min bil skall tillbaka till Åkersberga vilket kan vara knöligt för returförare.

Om min bil ej behövs så kommer jag att försöka stå på ett lämpligt ställe i Åkersberga för upphämtning, man passerar ju centrala Åkersberga på vägen upp (om man inte kör E18 och genar över Rösa eller något liknande, det kanske går en väg mellan E18 och Grovsta förresten?? tror det i alla fall...)

Jag har både cykelhållare för tak o dragkrok att låna ut om behov uppstår.

Däremot är det inte säkert att jag är så morgonpigg att jag kan köra ;)

Släpkärra är bra f.ö., inga problem att få in 6-7 hojar och det kostar inte mkt att hyra ett dygn ens.

jomper skrev:
> Jag har både cykelhållare för tak o dragkrok att
> låna ut om behov uppstår.
>
> Däremot är det inte säkert att jag är så
> morgonpigg att jag kan köra ;)
>
> Släpkärra är bra f.ö., inga problem att få in 6-7
> hojar och det kostar inte mkt att hyra ett dygn
> ens.
>
> happy happy joy joy

Låter smidigt blir tar vi min bil så har jag fyrkantsprofil på takräckena. Lämpligen lånar hugad spekulant räcke av dig så smackar vi dit det när jag hämtar vederbörande på morgonen. Alternativt löser vi det i veckan :) Vi får se hur det löser sig....

Har tyvärr ej dragkrok så ingen släpvagn för min del...

Då är det enkelt. Två av årets deltagare har tillgång till mina takhållare, Rikard och Erik W. Vem som hämtar dem är upp till er. ;)

-[ Detta inlägg är inaktuellt tillsvidare ]-

Jag har pratat med Ekmans Buss (tack Markus för tipset!). Det kostar 2950:- + 6% moms, det vill säga 3127:-

Jag har det litet stressigt på jobbet idag så jag hinner inte lusläsa tråden. Är det någon som ska med från Stockholm som inte står med på listan i det första inlägget (Pm:a mig. Ordnar egen skjuts? Pm:a mig.) 'M Larsson' ska inte med från Sthlm som jag förstod det men ska med på turen.

Det kostar det alltså c:a 300:- att åka buss från Stockholm till Grovsta. Bussen rymmer upp till 10 cyklar samt 25 personer. Ju fler som åker med, desto billigare förstås. Jag skulle tycka det vore jätteskönt att slippa behöva kordinera 3-4 bilar, folk som blir sjuka och inte kan skjutsa, bilar som går sönder, takräcken som inte passar... ja ni vet. En enda buss som går från El Sthlm och alla på ett ställe vore så jäkla skönt.

Jag har räknat med att vi använder JLarssons HiAce. Om vi bestämmer oss för buss så måste vi ordna så att sex personer lämnar sin cykel i veckan till JLarsson.

Om vi inte blir 10 pers blir det dyrt med bussen. Är vi 10 pers och har två bilar blir det nog tom billigare att hyra ett släp. Men då måste vi ha två returchaffisar.

Jag tror det går att koordninera bilkörandet.

12 pers med hojar skall fr. Sthlm till Grovsta (Malin har fått förhinder)

7 hojar, 2 pers i JLarssons buss
2 hojar, 3 cyklister med min bil,
3 hojar, 4 cyklister med cerberos bil,

plats finns alltså för 12 hojar och 9 cyklister.

Vi behöver alltså en bil som kan ta 3 pers så är vi där

Klockan 0700 är det ilastning av cyklar i 1) HiAce 2) På en Peugeot. Detta sker på Bondeg. 27, södermalm. Antalet cyklar som får plats är 8. Antalet personer som får plats är 6. Jag räknar mig själv samt parkamrat Oscar (Fjärdebrunn) som självskrivna. Vilka fler kommer till söder? Önskvärt vore att så många som möjligt kan deponera sina cyklar redan dan innan (säkert garage finnes).

Inget trams som "kan ni hämta där eller där", "Jag ska bara..." mm mm. 0700 på Bondegatan gäller eller inte alls.

Så fort som möjligt efter det åker vi till Grovsta.

Eller så åker man kommunalt ut till Grovsta.... NOT. SL's reseplanerare föreslår...

"Vid Stockholms östra byter du till Roslagsbanan mot Österskär.
Den går från Stockholms östra 06:19
och kommer till Åkersberga 06:56.

Vid Åkersberga station byter du till anslutande buss 620 mot Norrtälje busstation.
Den går från Åkersberga station 07:05.
Du är framme vid Grovsta ca 07:58."

Är det klart med Peugeotn Jonas? Har du förare hem?
I så fall är det ju klart med att vi har plats för alla, nu gäller det bara att komma överens om hämtningarna.

Jag transporterar min egen cykel och kommer från Gustavsberg. Bondegatan passar mig bra för ett stop och hämtning av en passagerare. Skall ha rikards fru som chafför så jag plockar upp dem på passande plats för jag antar att de tycker att söder lite fel.

Hepp ord och inga visor där J Larsson :) !! Då har vi vår bil från söder. Någon lite norrut som vill ha stöd med transport??? Jag väntar fortfarande ivrigt på bekräftelse från eventuell returförare.

(Eventuellt kan jag få skjuts upp till Grovsta efter spektaklet så att jag kan köra hem den själv på kvällen. Det känns dock lika smart som att köra bil efter Vätternrundan :) Dessutom vet jag inte om det finns säker parkering där??? lite väl nära kapellskär liksom ;) )

Uppskattar om det kan bli någon uppsmalingsplats dit jag kan köra så jag slipper köra länet runt och starta kl03.00 eller dylikt....

Ma Vic skrev:
> Är det klart med Peugeotn Jonas? Har du förare
> hem?

Nja, det blir nog frukostservering och middagslagningar resten av veckan. Borde funka.

OK, vi scrappar Ekmansbuss idén så länge.
Ingen cykel på SL-bussen tyvärr. Ni som har bilarna, kan ni kolla att det blir rätt på sida 1 med vilka som följer med. Ni som ska följa med får gärna göra samma sak och PM:a mig om det inte stämmer.

Kolla inlägg 1 på forumet för antal lediga platser i respektive bil!

Postar den här delen i inlägg 1 tillsammans med bokade platser.

Alla som vill åka med JLarsson från Söder - PM:a : http://happymtb.org/forum/control.php/1/panel=pm/page=post/to=JLarsson

Alla som vill åka med MaVic från... [info kommer] - PM:a http://happymtb.org/forum/control.php/1/panel=pm/page=post/to=Ma+Vic

Alla som vill åka med Cerebros från Norr om stan, PM:a :http://happymtb.org/forum/control.php/1/panel=pm/page=post/to=cerberos

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp