Rostiga ekrar

BosseBula

Ny medlem
Rostiga ekrar
Jo, men tjena. Jag håller på att renovera min gamla Crescent Oden. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med framhjulet, ekrarna är lite rostiga. Vissa mycket, andra rätt litet. Är det lönt att försöka få bort rosten på något sätt? Isf hur? Jag har försökt med WD40 och Svinto idag utan så värst bra resultat. Eller ska jag försöka hitta ett beg framhjul utan rost?

Vill inte lägga ner för mycket pengar på den men har fått hem nya däck till den från Wiggle, så jag vill ju få ihop den nu. :)

Rostiga ekrar
Fint våtslipppapper brukar kunna rädda lite finish. Tänk dock på att alla skador på ekrar kan innebära en försvagning som gör att de lättare går av. Tråkigt att lägga ned en massa timmar på ett hjul och sen skjuta ekrar när du vill ut och cykla. Du blir nog tvungen att ytbehandla eller hålla efter konstant med autosol och vax eller lacka annars rostar det ju igen.

Rostiga ekrar
Vill man verkligen lägga ner tid så kan man ju först rengöra med svinto och autosol som nämnts tidigare, sen lacka med klarlack (ev fälgfärg under också) så de behåller lystern lite längre.

På min projektcykel ska jag lacka mc-hjulet och ekrorna+fälg fram röda. + allt som blir svetsat och alla andra detaljer som är gula eller rostiga för närvarande.

Rostiga ekrar
Rostiga ekrar på en Crescent Oden? Bytt framhjul någon gång? RF har väl varit det absolut dominerande ekermaterialet rätt länge nu...

Rostiga ekrar
Jag köpte cykeln beg för ett antal år sen av en cykelhandlare. Jag märkte först senare att vissa delar av utbytta, så som styret och framhjulet. Därav rosten. :(

Ska man prova med autosol tro. Hm. Eller försöka hitta ett bättre beg.

Rostiga ekrar
dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> Rostiga ekrar på en Crescent Oden? Bytt framhjul
> någon gång? RF har väl varit det absolut
> dominerande ekermaterialet rätt länge nu...

Vet inte hur gammal en Oden är, men ibland stöter man på elförzinkade stålekrar på 70 och 80-tals cyklar.

Rostiga ekrar
Är det en galvad eker som börjat rosta så är det ju tyvärr så att varje produkt som är aggressiv nog att ta bort rosten antagligen också kommer att ta bort lite mer av galvningen, vilket gör att det blir mer rost fortare. Om du inte är där och duttlar med vax eller olja titt som tätt förstås. Eller förvarar cykeln inomhus och bara tar ut den i finväder.
Antingen ger du det en lätt puts med stålull, scotchbrite eller ngt annat innan du oljar in dem och nöjer dig, eller så byter du hjul, eller så tar du det som en mjukstart i hjulbyggande, köper en näve rostfria ekrar och sätter igång och byter.

Rostiga ekrar
Hjulbyggande känns lite skrämmande och jag är rädd för att jag inte har tiden riktigt till det. Motbevisa mig gärna i stil med "Oh nä, det är så lätt så". :-)

Tillbaka
Topp