[RR] A ride through the clouds

GoranS

Aktiv medlem
En RR från en tur för två veckor sen. Den började riktigt trevligt med soligt väder och behaglig temperatur.
P1020420.JPG

Efter att ha passerat stan så började det gå uppför.
RR_2.JPG

Ca 200 m.ö.h. - vädret fortfarande OK, men molnen började dra in.
P1020423.JPG

Uppe på 400 m.ö.h. - utsikt neråt stan.
P1020425.JPG

Ganska snart efter det började det duggregna och på 600 meters höjd var vägbanan blöt. Här och var låg det kastanjer på vägen.
RR_5.JPG

800 m.ö.h. - lyckades t.o.m. få en ofrivillig närbild på en regndroppe.
P1020429.JPG

En kilometer upp - började dyka upp en del tallar och duggregnet fortsatte.
RR_7.JPG

På runt 1300 m.ö.h. tilltog regnet lite och jag hade nått upp till molnen.
RR_8.JPG

Någonstans på 1400 m.ö.h. fick höjdmätaren tokfnatt och började räkna ner höjden med en förskräcklig fart - känns lite irriterande när man segar på i ensiffrigt antal km/h och höjdmätaren hävdar att det lutar 16% UTFÖR! Med ojämna mellanrum verkade det som att den försökte kompensera sig genom att momentant öka höjden med 100-150 meter. Misstänker att det var fukten som orsakade problemen för nästa dag uppförde den sig igen.

Jag kom sen upp till ett parti med väldigt mycket ormbunkar.
RR_9.JPG

Molnen drog in rejält en period.
RR_10.JPG

Bara för att strax därefter lätta och t.o.m. släppa igenom lite sol.
RR_11.JPG

Tallskogen blev sen allt glesare.
RR_12.JPG

Och snart var det i stort sett inga träd utan bara buskar och gräs som växte.
RR_13.JPG

Började bli lite kyligt och när de fuktiga molnen återigen kom in och det dessutom blåste lite var det inte helt behagligt.
RR_14.JPG

Sen följde några km där det efter drygt tre mils oavbrutet klättrande var platt och en del utför.
RR_15.JPG

Vad är det som skymtar bland molnen?
RR_16.JPG

Flera observatorier passerades på vägen upp.
RR_17.JPG

RR_18.JPG

Och, till slut, nåddes målet!
RR_19.JPG

En profil som kan ge ett hum om klättringen även om den nog inte är helt korrekt, t.ex. är sluthöjden felaktig. Dessutom saknas de första km upp från havsnivån.
muchachos.JPG

Ser härligt ut, läckert med dimman, ökar dramatiken lite.

staine: La Palma, Kanarieöarna

Edit: tokfel, skrev Las Palmas per automatik :-)

Senast ändrad:
Jo, asfalten var lite risig på det flackare partiet högre upp, men jag är osäker på om det var tjälskador eller om det bara var att det var äldre asfalt. Sista biten upp var det återigen rätt OK asfalt.

Tror att vägen upp till Roque de los Muchachos är näst högsta belagda vägen i Spanien efter klättringen upp till Pico Veletta i Sierra Nevada, så när jag var på ön var jag ju tvungen att prova den. Det som gör backen rätt jobbig är dess längd och det totala antalet höjdmeter. Det är dock inga superbranta partier utan det handlar mer om att mala på uppför under lång tid.

Om man ska säga något om La Palma som cykelö så kan jag rekommendera den om man gillar backar. Plattåkare göre sig dock icke besvär! De större vägarna är inte brutalt branta, men om man letar lite finns det mindre vägar med kortare riktigt branta partier.

Då det inte alls bor lika många personer på ön som på Gran Canaria och Teneriffa är det ganska lugnt med trafiken och det är inte några motorvägar utan det går att cykla på i stort sett alla vägar (skulle dock undvika tunnlarna genom bergsryggen mitt på ön). Under drygt 20 timmars cykling på tre dagar var det totalt två bilar som tutade på mig, en var en försiktig "se upp nu kör jag strax om"-tutning och den andra var en hyrbil, troligen med tyskar i då de dominerade bland turisterna på ön.

Vad gäller att hyra cykel så var uthyrarna mer inriktade på MTB än på landsväg, men jag lyckades i alla fall hitta ett par uthyrare som hade racercyklar.

Trevlig RR med fina bilder. Synd att det inte stod en mountainbike och väntade på dig vid toppen eftersom det finns stigar tillbaka ner till havsnivå igen. Inte många andra ställen man kan få så mycket fallhöjd på en och samma gång.

Dålig asfalt högt upp är säkert också pga bristande vägunderhåll. Vissa småvägar högt upp i Pyrenéerna är dock sprillans nya med perfekt asfalt (EU-bidrag?) och sjukt fina att cykla på men det finns väldigt mycket krackelerad asfalt med en massa grus på också. Nedförslöpaglädjen förtas lite av det...

soderblom:
En dag när jag vandrade längs kraterkanten, sydvästut från toppen, såg jag några som drog ner i riktning mot Torre del Time och Puerto Tazacorte. De stod på rätt bra i terräng där jag inte kände någon längtan efter en cykel, men å andra sidan är jag ju en extrem "landsvägskrabba". Kan dock tänka mig att det finns en hel del trevliga stigar att cykla om man gillar sådana. Jag skulle dock ta det lite piano då det är en hel del vandrare ute på en del ställen. Verkade också finnas en del arrangörer som erbjöd turer där de körde upp cyklister till olika ställen så att de fick cykla ner.

Little Stereo:
Åkte från Santa Cruz på La Palma (den nordvästligaste av Kanarieöarna) upp till högsta toppen på den ön. Klättringen börjar vid röda pilen och slutar vid den gröna. Föjer vägen som syns på kartan fram till sista 3 km då man får ta av på en väg som dels går in till de olika observatorierna och dels upp till toppen där den slutar. Går även att köra från Santo Domingo några hundra meter över havsnivå på västsidan. Hade dock inte tid att testa den sidan. Ev. är den lite tuffare.
Map.JPG

thomalin:
När jag kikar på bilderna är de rättvända. Har testat Chrome, IE och Firefox och de ser OK ut i alla. Är det något jag missat?

staine:
Håller fullkomligen med om att det är lite tråkigt när skräp och dålig asfalt gör att man måste fega rejält utför. Denna utförskörning fick jag istället fega duktigt en stor del av då riktigt täta moln dragit in och gjorde sikten kraftigt begränsad. Man har ju ingen större lust att släppa på alltför våldsamt och hamna i situationen att man har hög fart och en kurva helt plötsligt dyker upp i dimman/molnen strax framför en. ;-)

GoranS skrev:
>
>
> thomalin:
> När jag kikar på bilderna är de rättvända.
> Har testat Chrome, IE och Firefox och de ser OK ut
> i alla. Är det något jag missat?
>

Aha! Beror nog på att jag surfar med iPad...

Hm, svår fråga, hobbit. Beror ju lite på vad man jämför med.

Lägenhet för 3 pers i 9 dagar gick på knappt 8kkr inkl. frukost- och middagsbuffé på ett mitt-emellan-ställe, bilhyra i 9 dagar (mitt resesällskap cyklade inte) 2kkr och bensinen låg väl strax under 1 euro/liter. Flyget (med AirBerlin) kostade ung 4400kr per skalle, men det går kanske att pressa. Är dock inte så många som flyger s.a. man kommer dit på en dag (finns inga direktflyg mig veterligen).

Har ingen riktig koll på restaurangpriserna genom att vi inte åt ute. Matpriserna i butikerna kändes väl varken speciellt billigt eller så värst dyrt. Beror ju lite på vad man handlar. Vissa saker som är billiga här är dyrare där och tvärtom.

Tillbaka
Topp