[RR] Akterseglad eller ej

Loftberg

Aktiv medlem
Kanske inte den mest standardiserade och heller inte roligaste RR:n ni läst, men ändå något jag gärna delar med mig av. I vintras/våras så tjänstgjorde jag som elev på min första fartygsförlagda praktik, på ro/ro-fartyget Transpulp som gick mellan norra Finland och kontinenten. Detta inbjöd givetvis bl.a. till möjligheten att utforska många nya ställen. Dagens sjöfart håller ett högt tempo och tid till kaj är minimal. Så här nedan följer en liten resumé av min och mina elevkamraters kamp mot klockan genom det Belgiska kustlandskapet, från Zeebrugge till Blankenberge och tillbaka - en tur på otroliga 19 km!

bike_flatin1.JPG

Strax utanför hamnområdet i Zeebrugge, på stadig kurs mot stan. Det är platt, och rakt. Väldigt platt och rakt.

sand_walls1.JPG

Är det här man ska ha fatbike?

me_zeebrug1.JPG

Själva Zeebrugge var sådär obehagligt nygammalt 'cleant' och stiligt propert. Men fruktansvärt dött. Givetvis hade jag mina drygaste glajjor!

beach1.JPG

Sjyssta stränder längs Engelska Kanalen.

pier_1.JPG

Nu har vi kommit till Blankenberge. Här med någon form av pir som användas som bas för spöfiskare och till något jäkla expo-jippo.

ocean_view1.JPG

Inte världens sexigaste utsida...

street12.JPG

...men insidan var betydligt trevligare, med gator kantade med gamla byggnader - proppade med små fik, restauranger, pubar och chokladbutiker.

church_streeet.JPG

De hade till och med en tjusig kyrka...

blanken1_street.JPG

...och spårvagnar! (nåja, räls åtminstone)

weird_boards_tables1.JPG

Och här någon oklar variant på minigolf, med upphöjda banor. Någon får gärna förklara det här fenomenet för mig :P

leffe_plaza1.JPG

Hoppsan! Tyvärr började det vid det här laget bli ganska brådis tillbaka, och som förstaårs-elev var jag ändå inte så där supersugen på att börja med att spräcka rederiets policies. Så det fick räcka med en bild!

blanken_me1.JPG

Helt enligt vad vi väntat oss, hade den grymma medvinden till Blankenberge, logiskt nog, nu istället blivit en hemsk motvind. Så nu var det bra tryck på pedalerna. Här började mina kamrater försvinna ur sikte långt bakom mig, så jag passade på att stanna för en till maxad selfie.

monument1.JPG

Ett sorts monument och nu tillbaka i Zeebrugge. Då mina kamrater vitt och brett tidigare pratat om hur det inte alls skulle vara några problem att cykla, så hade jag valt att 'zona' in och köra på "rädda sig den som kan", för, vafan, 'de klarar väl att cykla lika väl som jag?'. Nåväl, här stannade jag hursomhelst och väntade in dem då jag ringt och stämt av med båten. Vi hade tydligen mer tid på oss än först beräknat, phew!

bike_blank1.JPG

Min 'partner in crime', en Biltema-hingst omsorgsfullt (ajuste?) vårdad av den filippinska maskinbesättningen...
Strax efter den här bilden så bjöd den mig på en hopplöst envis chain-suck, och svordomar utdelades på rad, medan mina kamrater försvann i horisonten, den här gången framför mig. Tillslut lyckades jag vålda tillbaka kedjan och kunde fortsätta mot hamnen.

pulp_port.JPG

Puh, den låg kvar, sikken tur!

oel_belg.JPG

Och trots uteblivet pub-besök, fick det åtminstone följa med några godsaker hem!

Min första RR så ni får ursäkta om upplägget var bananas. Håll till godo!

Trevlig RR. Har varit i Zeebrugge så många gånger men tror inte jag varit iland nånsin!

Är Transpulp en av de "gamla" Cobelfret-båtarna?
Jag har inte stenkoll längre men vet inte om några andra med maskin förut..

åberg sa:
Hur mycket massa får man med sig på den?
Nu varierar siffrorna lite beroende på vart man läser av dem, och jag vet ärligt talat inte vilka som är de exakta värdena, men officiellt så har fartyget en nettodräktighet på 6938 och en dödvikt på 15960 ton. Massan fraktades i rullar, antingen inuti SECU-boxar (~90-93 ton styck) eller löst på 'kassetter', och lastdäcken har en sammanlagd lastyta på 2774 lastmeter. Sen varierade det givetvis från resa till resa.

Adam K sa:
Trevlig RR. Har varit i Zeebrugge så många gånger men tror inte jag varit iland nånsin!

Är Transpulp en av de "gamla" Cobelfret-båtarna?
Jag har inte stenkoll längre men vet inte om några andra med maskin förut..
Tack :) Kul! Om jag fattat det rätt ligger inte Transpulp under gamla Cobelfret utan var helt och hållet byggd åt Transatlantic. Under tiden jag var ombord gjordes organisationen om och det döptes om till GoTa Shipping, som seglar åt SOL på Stora Ensos villkor, ungefär.

garfunkel sa:
Kan nog vara biljardgolf. Och ja, det finns faktiskt :)
Det var som fan, får man helt enkelt se till att prova vid tillfälle.

Hasse#7 sa:
Kul och annorlunda. Betydligt fylligare än min skid-RR från en fotbollsplan. Tack!
Hah, tackar! Skid-RR behövs dock fler av. Kanske inte just nu (framförallt för jag bara får ångest av allt som har med skidor att göra då jag inte fått utlopp för något sådant själv denna vinter) men längre fram så!

Trevlig RR! I synnerhet som jag också tillhör skaran som ägnar mig åt landgång i diverse hamnar med likadan Biltema-damcykel.

Kul RR!
alltid roligt när man kan kombinera en jobbresa med motion på ett nytt ställe.

Hur fick du upp hastigheten på den hojen? Får några år sedan lånade vi biltema enväxlade damhojar på ett hotell i Malmö (bra service!). Trevligt att turistglida med men den liksom vägrade gå fortare än 15km/h:)

Kommer det flera RR från klassiska sjömansstopp i världen läser jag gärna.

/Andreas

Trevligt att här finns en bunt andra (även om jag själv egentligen än så länge bara är pjaktijkant) sjöbusar :) Förhoppningsvis resulterar min utbildning i ett någorlunda sjömanna-aktigt yrke om några år, så fler RR's av det här slaget hoppas jag kunna få till. Redan i höst bär det av igen, då på Wallenius, så får se om jag kan hitta någon hoj även där.

Tycks ha lyckats fått upp det där härket i ~21 km/h iaf, men det var ju mest bara när det verkligen behövdes. Annars var det ju fika-tempo som gällde.

Och det bästa av allt med slutet, är väl att jag fortfarande håller samtliga obrutna i väntan på det där rätta tillfället ;)

Tillbaka
Topp