[RR] Alperna, och sen mot Norr, 6 ....

Bikzz

Aktiv medlem
Provar en RR igen, från i sommras, 2018.

Dags för Biketouring i Europa igen, det ska bli så kul! Planen var att flyga till Munchen, sen cykla runt i Alperna ett tag och sightsinga, men samtidigt undvika dom värsta backarna och trafiken. Därefter vända mot N och cykla längs floder och fina ställen, upp till Holland.
Jag ville oxå prova lite ny packning och prylar, lite mer bikepacking-style den här gången, istället får dom vanliga ortliebväskorna jag haft förut. Dvs drybag under styret, lätta väskor och framebag, toptubebag, och det funkade kanon... !
Började med att gå upp ganska tidigt och cykla direkt ut till Arlanda. Checkade sen in och flög till Munchen.
.
b1.jpg

.
Allt funkade perfekt, men det är ju ändå alltid lite resenervöst i början. Byggde ihop cykeln igen vid baggagebanden i ankomsthallen, tog S-Bahn från flygplatsen in till stan, och cyklade vidare till campen, härligt att vara framme! On the road again !! Stannade några dar för att sightsinga och komma igång.
.
b2.jpg

b3.jpg

b4.jpg

.
Dags att äntligen dra iväg på riktigt. Cyklade först söderut ut från Munchen, sen mot Öster, följde N sidan av Alperna. En hel del backar, följde delar av Deutche Alpenstrasse, BodenSee-KönigSee radweg, körde småvägar och radwegs jag kom på efterhand, ibland lite trixig navigering för att undvika trafik och större vägar. Men mkt fint här med Alperna i bakgrunden.
.
b5.jpg

b6.jpg

b7.jpg

.
Kom fram till Salzburg, fin stad, måste nog stanna någon extra dag och sightsinga mer ! Och fylla på vattenflaskan.
.
b8.jpg

b9.jpg

b10.jpg

b11.jpg

.
Planen sen var att följa delar av Salzkammergut radweg, runt MondSee, AtterSee och TraunSee. https://www.radtouren.at/radtouren/salzkammergutradweg/ Superfint att cykla längs sjöarna, väldigt vackert, ganska mkt småbackar helatiden, några korta bitar med smal väg och mkt trafik.
.
b12.jpg

b13.jpg

b14.jpg

b15.jpg

b16.jpg

b17.jpg

.
Genom Bad Ischl, fin stad, blev lite sugen på att paddla när jag såg fina ställen och floder, synd att jag inte hade med min packraft, den hade passat perfekt här ....Kanske blir nästa gång!
.
b18.jpg

b19.jpg

b19_1.jpg

.
I Bad Goisern så pågick ett stort MTB-lopp, qul, MTB-cyklister överallt, men mkt avspärrningar, så det var lite trixigt att ta sig förbi och fortsätta längs radwegs, följde tävlingsbanan korta bitar ibland med touringhojen för att komma vidare :) Sen till Hallstätter See, och följde en härlig radweg längs kanten på sjön, superfantastique !
.
b20.jpg

[attachment 361195 b21.jpg
]
b22.jpg

b23.jpg

.

.

Bilagor

• b21.jpg
    b21.jpg
    182.6 KB · Besök: 113
Senast ändrad:
Campade vid S ändan av sjön, med utsikt över sjön och bergen. Mkt turister här, mängder med kineser, väldigt dyrt, en bas för olika turer i bergen. https://dachstein.salzkammergut.at/en Massor med coola grejor att göra här om man har tid och vill spendera. Isgrottor, vandringar, MTB, osv....
.
c1.jpg

c2.jpg

c3.jpg

Men jag drog vidare direkt istället. Följde fina små grusvägar i skogen sen, en svinbrant uppförsbacke där jag var tvungen att gå och släpa på hojen nästan hela vägen upp, kanske 200 höjdmeter, sen några mil med mkt trafik innan jag kunde pusta ut igen. Till Ennstal.
.
c4.jpg

c5.jpg

c6.jpg

c7.jpg

c8.jpg

Kollade in Schladming igen, har varit här många ggr förut. Tog en smarrig lunch på gågatan med mkt mat & öl, men kunde knappt cykla sen timmen efter... Men vaknade till liv efter ett tag, och rejsade sen mot en stor grupp MTB-cyklister som kom ikapp och var ute på en utflykt längs radwegen.
.
c9.jpg

c10.jpg

Campade i Radstadt, nice place. Fortsatte sen via Flachau, Wagrain, Sankt Johann im Pongau till Zell am See, häftig etapp med mkt backar, coolt & vackert, kom fram till Zell på dom sista ångorna. Slog upp tältet på campen, och cyklade in till stan för att köpa käk och drinks ! Sen dags att relaxa någon dag, slappa och sigthsinga lite igen.
.
c11.jpg

c12.jpg

c13.jpg

c14.jpg

c15.jpg

Till Kitzbuhel. Ibland så såg man folk som förmodligen inte var Biketourers, konstigt ! Ännu ett dyrt ställe med mkt turister. Åska och regn på kvällen, såå skönt att slappa i tältet och läsa en bra bok på min ebook-reader, och lyssna på regnet därute.
.
c16.jpg

c17.jpg

c18.jpg

Ned till Inntal, fin dag med vackra vyer och mkt nedför. Körde sen vidare mot Innsbruck på Innradweg. https://www.radtouren.at/radtouren/innradweg/
.
c19.jpg

c20.jpg

c21.jpg

Nästan överallt här så skulle man kunna stanna ett antal dar på en camp och utforska omgivningarna. Bara göra egna dagsturer, vandra, eller själv cykla småvägar upp i bergen. Se tex https://maps.silberregion-karwendel.com/
Och sen finns det Rafting & Tubing & Canyoning & Skärmflyg & Klettersteige, ca 50 eur för 2-3h om man vill hänga på en arrangerad tur med en grupp.
Eller man kan hyra en häftig El-MTB där man får med navigator med gps-routes till fina turer upp i bergen. Hmmm, är jag sugen eller.. ? Beelzebub har många frestelser för dom renläriga ...
.
c22.jpg

En del gillar stora tält, andra gillar små....
.
c23.jpg

Senast ändrad:
Haha, den här sjunker ju som en sten --- Hello Happy-Admin, önskar en funktion där man ser hur många som läst ett inlägg !

Innsbruck, och sen vidare på Innradweg. Många fina partier längs radwegen här, vid Imst tex. En hel del forsar här, blev igen sugen på att testa med min packraft, men bitvis så ser det för riskabelt ut. Men det finns även många fina delar av floden utan forsar, där vattnet ändå rinner på med bra fart, måste isåfall göra lite reserach i förväg och hitta lämpliga sträckor, och bra ställen att sätta i och ta upp.
Och så här efteråt verkar det som att mitt favoritmotiv var cykel-på-bro-över-flod, jag har märkt att det blev väldigt många sådana bilder...
.
d1.jpg

d2.jpg

d3.jpg

d4.jpg

d5.jpg

d6.jpg

d7.jpg

d8.jpg

Närmade mig Arlbergpass, jag har cyklat det förut, men nu bestämde jag mig för att ta tåget förbi istället, Landau till Feldkirch. Snabbt och enkelt ! Har biketourat förbi Feldkirch många gånger så jag kände igen mig direkt, och cyklade till campen. Sen vidare upp mot Bregenz och BodenSee på superfina cykelvägar.

Slut på Alperna nu.
.
d9.jpg

d10.jpg

d11.jpg

d12.jpg

d13.jpg

d14.jpg

Fortsatte längs N kanten på BodenSee. Ganska fint här, och det är många som tycker samma ... Dvs knökfullt med turister, mkt trafik, 100-tals elmopeder på rundtur, fulla campingplatser där många platser är permanent uthyrda hela sesongen. Ofta mötte jag en ständig ström av eBikes på cykelbanorna, värre än rusningstid här hemma.... Men trots allt så såg jag ibland några sällsynta exemplar av utrotningshotade arter: Old-school gentleman på räcer, eller en riktig biketourer med mkt packning.
Förbi Lindau, Friedrichshafen, Meersburg.
.
d15.jpg

d16.jpg

d17.jpg

d18.jpg

d19.jpg

Resans sämsta campingplats ! Dom hade bara lite space bakom dasset kvar till en trött & varm cyklist, men det var iallafall billigt, 10 eur. Tyvärr ingen sjöutsikt ...
.
d20.jpg

Bikzz sa:
Haha, den här sjunker ju som en sten --- Hello Happy-Admin, önskar en funktion där man ser hur många som läst ett inlägg !
För egen del både läser och tittar jag på bilderna i varje inlägg med stort intresse.

Du funderade inte på att cykla över Bielerhöhe/Silvretta Hochalpenstraße som alternativ till Arlbergpaß? Ska vad jag läst vara fin och inte alltför blodigt tuff från öster.

Tack ! Good stuff. Stroh80 + cola var nice, firade lite att jag lyckades komma fram, fixade stekt fisk + tortellini + currysås i tältet.
Förra gången så cyklade jag från Landeck upp till St Anton, inga problem, tog in på ett Guesthouse, men sen var det superbrant & jobbigt upp till passet, men jag kom upp till slut.
Bielerhöhe/Silvretta Hochalpenstraße, kanske, jag har kört den med bilen, både sommar och vinter, åkte skidor i Ischgl. Mkt vackert och häftigt !

Det finns ju ingen allemansrätt i vår mening nere i europa, så tror att det egentligen är förbjudet. Men här och var finns det skogar, med plan mark, och där kan man nog smyga in och campa om man vill. Men jag höll mig till campingplatser, det är oxå skönt att duscha och fylla på vatten osv.

Dags att hoppa över till flodsystemen och följa flod-Radwegs Norrut. Först upp till Neckar vid Tubingen, via Sigmaringen. Lyxade till det med lite Sushi på campen i Tubingen. Cool stad med mkt studenter, och en fin Altstadt.
.
e1.jpg

e2.jpg

e3.jpg

e4.jpg

e5.jpg

e6.jpg

e7.jpg

e8.jpg

Fortsatte längs Neckar radweg, förbi Stuttgardt, och upp till Heidelberg. Fint här, jag har cyklat här flera gånger innan. Men tyvärr, riktigt SvinVarmt nu, säkert >35 C... Det går ju ganska bra att cykla om man dricker mkt, fartvinden kyler lite, men det ar omöjligt att stanna i solen, och jobbigt att campa, det går inte att vara i tältet om solen ligger på, man måste hålla sig i skuggan. Längtade till nästa butik där jag kunde köpa några liter kall mjölk ...
.
e9.jpg

e10.jpg

e11.jpg

e12.jpg

e13.jpg

Stannade lite i skuggan i skogen och slappade några timmar, för att hämta mig lite från värmen mitt på dagen. Sen vidare på fina cykelvägar !
.
e14.jpg

e15.jpg

e16.jpg

Cykel på bro över flod igen. Packningen funkade som sagt bra. Jag hade alla campinggrejor i ortlieb-drybag under styret, reservdelar i framebag, phone på laddning från navdynamo + kamera i toptubebag, kök, elprylar, läsplatta, småsaker, extra kläder, lite extra käk osv i bakväskorna. Sen en ryggsäck på pakethållaren med tex regnjacka, vajerlås, och småprylar man behöver ofta - Och plats för att ta med extra mat odyl för någon dag om det behövs.
.
e17.jpg

Heidelberg. Fin stad, så jag cyklade in i Altstadt, käkade och sightsingade lite.
.
e18.jpg

e19.jpg

GoranS sa:
Hur många timmar cykeltid har du en typisk dag på äventyr av detta slag?

Det är nog ganska olika. Kör normalt kanske 7-10 mil per dag, 20-25 km/h, stannar ibland någon timme och sightsingar, eller för att käka. Men med backar och motvind så går det långsammare. Jag bor ju på campingplatser, så det är deras läge som styr hur långt det blir, ibland kommer man till en camp efter 6 mil, och det är 5 mil till nästa, och då stannar jag nog där....

IngvarW sa:
Otroligt fina bilder, vissa ställen skulle man bara vilja stanna på och bara vara...

Tack! Håller med.

Fältprästen sa:
Jag antar att du behöver lämna cykeln ibland, hur gör du då?
Vajerlås skrev du, räcker det?

Jag försöker att ha koll så mkt som möjligt, det är egentligen bara när jag shoppar mat i en butik som jag måste lämna den, då låser jag fast den i något precis vid ingången, med ett kraftigt vajerlås, och tar med alla värdesaker.

En del till är klar ...

Vid Mannheim så kom jag fram till Rhein radweg, och brände sen vidare mot N. Först till Mainz, 95 km häftig motvind senare, tur att det var lite molnigt och inte fullt lika varmt, annars hade det blivit kris. Ganska trist sträcka, mkt städer och industriområden, men otroligt bra skyltning för cyklister, cykelbanor och småvägar, bara att följa, det hade nog varit svårt att navigera själv här pga alla stora vägar/trafik/industrier/osv..
En knökfull camp igen, men fick en bra skuggig plats, inklämd mellan alla stora husvagnar och husbilar ...
.
f3.jpg

KatastrofTurboÄckelVarmt igen. Men det är nu dom riktigt fina bitarna av Rhein börjar. Fin radweg längs floden, slott och borgar överallt, fina små städer !
.
f4.jpg

f5.jpg

f6.jpg

f7.jpg

f8.jpg

f9.jpg

f10.jpg

f11.jpg

Kom fram till Köln. Kölnerdomen är verkligen skitstor! https://sv.wikipedia.org/wiki/Kölnerdomen Väldigt imponerande, dom började bygga år 1248, tröttnade efter några hundra år, och blev sen såsmåningom klara 1880. Och att dom klarade att bygga sådana jättekonstruktioner i sten för så länge sen.
.
f12.jpg

Fuskade lite och tog tåget till Achen förbi en tråkig sträcka, cyklade sen vidare till Valkenburg och tog in på campen. Fortfarande KrisHelvetesAsBajsVarmt, hoppas värmeböljan går över snart, det sänker farten och påverkar motivationen osv... Ser ut att bli åska och regn snart i flera dar enl prognosen, ska bli härligt !! Men Valkenburg är fint, ett cykelcentrum i Limburg.
Och welcome to Holland !
.
f13.jpg

f14.jpg

f15.jpg

f16.jpg

f17.jpg

f18.jpg

Gillar Holland lite ändå, det är lätt att cyla & navigera, platt, men ofta blåsigt som fan. Följde fietsroutes och kanaler, det blev fler cykel-på-bro-över-flod-bilder, cyklade genom Eindhoven och sen ut mot kusten.
.
f19.jpg

f20.jpg

f21.jpg

f22.jpg

f24.jpg

Tack för härliga bilder! Bästa internetcylingen som finns, blir sugen på att äventyrscykla. Är det ett dynamonav dedikerat för laddning eller har du fått modda själv?

Bilden två ovanför Kölnerdomen var lite kul. Om man tittar hastigt ser det nästan ut som det är högprofilfälg på framhjulet på närmaste cykeln.

Men hallå! En cykeltur genom två av mina tidigare hemvister, Kitzbühel och Köln! Det blir bara bättre och bättre.

Och ja, Domen är skitstor och mäktig men också lite läskig. Hoppas iaf att du fick i dig en Kölsch eller två :-)

Härligt!

Äventyret fortsätter. Holländare är trevliga, landet platt och lättcyklat, men maten usel jämfört med Tyskland (förlåt Holland, men sluta sockra era stekta bacon till att börja med).

Frankenstein's Bike sa:
Äventyret fortsätter. Holländare är trevliga, landet platt och lättcyklat, men maten usel jämfört med Tyskland (förlåt Holland, men sluta sockra era stekta bacon till att börja med).

Stroopwafel! Bitterballen! Tänk om! Tänk rätt!

Mulpe sa:
Tack för härliga bilder! Bästa internetcylingen som finns, blir sugen på att äventyrscykla. Är det ett dynamonav dedikerat för laddning eller har du fått modda själv?

Go for it. Det finns färdiga prylar att köpa, tex:
https://www.rosebikes.se/rose-deore-lx-dh-t670-with-mavic-a-319-28700-c-trekking-front-wheel-725443
https://www.rosebikes.se/b-m-usb-werk-power-supply-and-charger-639420

Efter regn kommer sol och man kan torka lite... I södra Holland längs kusten så finns det en massa öar & broar osv som jag ville utforska, fint område, och fina cykelvägar !
.
g1.jpg

g2.jpg

g3.jpg

Kom ut till kusten vid Bergen op Zoom. Cyklade sen söderut och runt viken, sen över broar och öar till Zierikzee. Racade som en galning i några mil på slutet för att hinna fram innan butikerna stängde.
.
g4.jpg

g5.jpg

g6.jpg

Fint i Zierikzee, kanaler och fartyg och gamla väderkvarnar, som det ska va i Holland....
.
g7.jpg

g8.jpg

g9.jpg

Fortsatte över broar och längs stränder mot N, fina cykelvägar, mkt regn och blåst ett tag, kom sen fram till Hoek van Holland.
.
g10.jpg

g11.jpg

g12.jpg

g13.jpg

Moderna väderkvarnar var det oxå gott om här.
.
g13-1.jpg

Härligt att vara framme här (igen). Fina cykelvägar uppe på sanddynerna, med utsikt över beachen och havet. Passade på att käka lunch på stranden.
.
g14.jpg

g15.jpg

g16.jpg

Fortsatte in mot Amsterdam, längs kanalerna.
.
g17.jpg

Stannade några dar och cyklade lite olika rundor längs kanaler osv och sightingade lite. Fin stad, men lite väl mkt folk och cyklar i centrum... Avslutade med att cykla ut till Schiphol, och flög hem igen.
Trist att det är slut nu, längtar till nästa ---
.
g18.jpg

g19.jpg

g20.jpg

g21.jpg

Du måste lägga in lite grå-trista bilder från industriområden och sunkiga vägar, regn o hagel, annars kommer vi ju bli jätte-avundsjuka begriper du ju.... (Härlig RR )

BlackCanon sa:
Du måste lägga in lite grå-trista bilder från industriområden och sunkiga vägar, regn o hagel, annars kommer vi ju bli jätte-avundsjuka begriper du ju.... (Härlig RR )

Eller när jag var bakfull, hvdvrk, tvivlade, trött & vilsen & ledsen, slut på vatten, >35 C varmt och ingen skugga, väldigt långt och brant till nästa camp... Men det kan man ju inte skriva i en RR...

Tillbaka
Topp