[RR] AM, Abisko + ANNAT. Komplett, äntligen!

filename=IMG_4308.jpg

Rotera den här bilden ett par grader medurs i Photoshop. Då kommer den bli sjukt rolig... ;D

Senast ändrad:
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi har inte cyklat hela vägen, men det kommer
> fler inlägg :)

Ser fram emot fler inlägg.

Sugen jag blir på att åka dit i helgen. Kanske bästa tiden på året där just nu med ljusa dagar, mörka nätter, mycket färger och inga mygg.

Aron: den ska vara lutad åt det roliga hållet, Adden är nedströms.
Jag såg honom i precis sista sekund och fick nypa igen rätt hårt för att undvika dålig stämning resten av veckan, men vattnet i hans påse är garanterat fritt från mina kontaminationer

svpe: Åk, för tusan. Säkert superfint däruppe nu

Hej, Först mina ovationer till ett skitbra RR. Och så skulle jag vilja ställa liten fråga: Om man cyklar ett cykeläventyr som detta rekomenderar ni då slang eller gucka i däcken?

Med tanke på hur mycket guckhalten i marken steg under vår vistelse i Abisko så skulle jag säga slang. En i reserv plus lappar. Gucka har sina fördelar men slang går att fältmeka i alla lägen.

Jag är kluven. Gucka är kanon när det funkar, men får man till slut punka kan det bli kämpigt.

Kör man gucka måste man se till att ha ordentligt påfyllt i däcken, och hyfsat fräsha däck så de tätar lätt. Sen har man ju reservslang med sig om man verkligen inte skulle lyckas.

Kan man leva med att köra lite högre tryck så är slang definitivt att föredra. Men jag hade fått minst lika många punkor som McFjodor om jag kört slang tror jag, det var på mer än ett ställe jag verkligen förtjänade snakebite men klarade mig tack vare gucka.

Tack för svaren. Jag summerar; Fräsha däck med ordentligt med gukka i, samt medhavd slang + lagningslappar. Hängslen och livrem.

Vad blev det tillslut i matchen guckapunka vs slangpunka? McFjodor drog väl upp statistiken för slangpunka? Rätt jämt med fördel gucka vill jag minnas?

/M

Jag fick två guckapunkor, varav en lagades typ direkt och den andra fick jag lägga lite mer tid till (skyller helt på att jag hade så jäkla lite gucka i först) :)

Senast ändrad:
Monglo skrev:
> MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERRRRRRRRRRRRR
> RRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

+1

marran skrev:
> Författaren ska bara hinna cykla lite mer i
> Sierra Nevada och stå värd för ett UmBR. Men
> det kommer

Vilket av dem? Spanien eller USA? Är avundsjuk i vilket fall som helst...

AddeN skrev:
> Två aldeles underbara dagar till. :)

Nå var är bilderna skynda, skynda, skynda:-)

På allmän begäran kommer här en etapp till. På menyn denna dag stod den klassiska Rallarleden, och eftersom vi plockar russinen ur kakan körde vi bara den vackraste sträckan, från Björnfjäll till Rombaksbotn. Vi ställde Lennart i det vackra sommarstugeparadiset Björnfjäll, precis på andra sidan norska gränsen.

P8040068.jpg

Rallarleden var den stig som användes när de byggde malmbanan mellan Kiruna och Narvik, och första biten följer den nära järnvägen. Här är gamla järnvägstunneln i Björnfjäll

IMG_4324.jpg

I början är leden väldigt bred och lättrullad. Överhuvudtaget är det här resans mest otekniska tur, men pga vyerna är den ändå klart värd ett besök

IMG_4400.jpg

Efter ett tag rullar vi ut på en häftig stenhäll, kör inte för långt ut, det är LÅNGT att falla. McFjodor känner fjärilarna i magen

IMG_1527.jpg

Flow, hällsurf

IMG_4339.jpg

och fjärilar

IMG_4343.jpg

s rullar vidare och visar vägen, stigen fortsätter högst upp i bild.

P8040082.jpg

När man kommer upp runt kammen hittar man en bänk, och en skaplig utsikt. Stigen syns längs bergssidan ovanför järnvägen, och till vänster runt bergkammen ligger Rombaksbotn

IMG_4349.jpg

Vi tar en paus på bänken och beundrar utsikten

P8040090.jpg

Ett malmtåg kommer längs banan. De här tågen är långa, det är många vagnar kvar inne i tunneln

P8040088.jpg

Härifrån är det i princip lätt nerförsbacke hela vägen, lyxigt! Stundtals är det både stenigt och ganska exponerat

IMG_1537.jpg

Längre ner i skogen i de lösa sladdvänliga svängarna bjuder Adden på en guckapunka

IMG_4365.jpg

När vi kommit ner till fjorden tar vi en välförtjänt fika på bryggan

_MG_6320.jpg

Tydligen ska det gå båt härifrån till Narvik, men vi hittar ingen tidtabell så vi får väl cykla samma väg tillbaka. Klar brist i planeringen där!

På bryggan står även den här

_MG_6321.jpg

Som givetvis måste testas

P1030079.jpg

P1030083.jpg

Norrmännen verkar ha en annan syn på avloppsrening.

När vi lekt färdigt med dasset är det dags att vända tillbaka. Landskapet nere i dalen påminner mer om Alperna än om något norr om polcirkeln

P8040102.jpg

IMG_1015.jpg

IMG_4377.jpg

IMG_4379.jpg

Nu är det bara att gneta sig uppför samma backe vi kom ner, i stort är den cyklingsbar men vi tar det lugnt, vi har ju några dagar i benen nu. När vi är framme vid fikabänken igen lyckas jag hetsa McFjodor och Adden att stila lite, som synes vill man trilla åt rätt håll om man tappar balansen här

P1030099.jpg

Givetvis stannar vi och beundrar utsikten igen. McFjodors OnOne med smeknamnet "lilla grisen" tittar fram i förgrunden

IMG_4393.jpg

Vägen hem i Lennart är som vanligt storslagen, och för Monglos skull bjuder jag på ett par av de hundra bilder som togs på lapporten även denna dag

IMG_1044.jpg

IMG_1554.jpg

Rombakksbotten är sjukt vackert men ja, vattenreningsregler och sådant skiljer sig lite ...

Attans vilken vecka, nu ser jag fram emot sista dagens RR.

42Hz skrev:
> Schuukt vackert som vanligt!
>
> Vem är det som testar splashboden? ;)

Syns det inte att det är kattbajs?

Ser helt fantastiskt ut! Man blir helt avis!!

Men jag kan inte undgå att notera den potentiellt farliga monteringen av bromsskivorna på den rosa cykeln. Anledningen till att man ska ha skivans ekrar pekandes i dess rotationsriktning, är att det ur utmattningssynpunkt är avsevärt mycket mer fördelaktigt att föra in tryckspänning i bromsskivans ekrar. Tillräckligt många hårda inbromsningar kan potentiellt leda till haveri.

Senast ändrad:
Hmm, jag har faktistk tänkt på att de är tvärtom jämfört med alla andra, men jag trodde det var för att de är apgamla Hope-skivor och att det finns någon tanke med det. Ska kika nästa gång jag kommer i närheten av den hojen om det står något på skivorna

Men vafan, nu får ni väl lägga av med denna porr!!!

Den allmäna ordningen blir lidande och svårt störd när sådant här publiceras.

Jag ska polisanmäla er alt göra kaos med er!

/Fedde

marran skrev:
> Hmm, jag har faktistk tänkt på att de är
> tvärtom jämfört med alla andra, men jag trodde
> det var för att de är apgamla Hope-skivor och
> att det finns någon tanke med det. Ska kika
> nästa gång jag kommer i närheten av den hojen
> om det står något på skivorna

De mesta sitter tvärtom på den där hojen...

Senast ändrad:
Grymt snyggt! Känner mer än någonsin att jag måste ta mig upp dit sommartid någon gång. Tack för inspirationen!

skogsvakt skrev:
> Mycket trevliga bilder och RR!
> Har någon erfarenhet av att resa med tåg
> sträckan gbg-abisko och snika med sig en cykel?

Vi var i Abisko veckan innan de här gossarna(och tjejen) och vi åkte tåg både upp och hem(sthlm).

Har du den i en cykelväska är det lugnt, SJ har någon fånig regel om att man får ta med sig så mycket man kan bära, däremot är det meckigare och dyrare att ha cykeln utan väska.
Se till att vara på plats i tid så att man kan gå ombord så fort tåget kommer så brukar man hitta något smart ställa ett mosa in väskan.

skogsvakt skrev:
> Mycket trevliga bilder och RR!
> Har någon erfarenhet av att resa med tåg
> sträckan gbg-abisko och snika med sig en cykel?

AddeN åkte tåg så han kanske har nått bra tips. Fråga honom dock inte hur man gör för att passa avgången.

/M

martinpetter skrev:
> skogsvakt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mycket trevliga bilder och RR!
> > Har någon erfarenhet av att resa med tåg
> > sträckan gbg-abisko och snika med sig en
> cykel?
>
>
> AddeN åkte tåg så han kanske har nått bra
> tips. Fråga honom dock inte hur man gör för att
> passa avgången.
>
> /M

hihi :)

Cykel i väska som andra redan sagt. Från gbg kan man ju flyga till Kiruna annars, och sen taxi eller ngt till tågstation och tåg sista biten. Borde gå en hel del snabbare.

Reser man med Frodo/Lennart Laponian travels inc. däremot ingår såklart transfer från Kiruna flygplats

Senast ändrad:
Tåg funkar riktigt bra, jag åkte Karlstad / Abisko. Det tar bara lååång tid så släpa med dig en laptop och ett gäng filmer så klarar man sig.

Jag hade min hoj i en mjuk cykeltransportväska och ingen klagade över det, men den var för stor för de små bagagegarderoberna i varje liggvagn så den stack ut ca 30-40 cm ut i gången, men det var ingen fara.

Luthman: Det var inte dig och din tjej jag snackade med vid Turiststationen när jag landade med tåget? Har för mig att det var en kille med en Spec Pitch.

Juppjupp, det var jag.
Eller jag antar det eftersom vi snackade med någon som kommit från tåget, och det var nog bara vi som var där med egna hojar då. Du har en Ibis va?

Senast ändrad:
fedde skrev:
> Men vafan, nu får ni väl lägga av med denna
> porr!!!
>
> Den allmäna ordningen blir lidande och svårt
> störd när sådant här publiceras.
>
> Jag ska polisanmäla er alt göra kaos med er!
>
>
> /Fedde

+1
Ja, fi faen, det var en riktig pärs att se. Jag röstar på göra kaos.
:)

Tillbaka
Topp