RR Bergslagen(Ånnaboda, Nora, Hjulsjö)

KONAmi

Aktiv medlem
Jag och min fru var anmälda för att cykla Trans Österdalen som är ett tredagars etapplopp i Norge helgen som gick. Omständigheterna gjorde ju dock att vi inte längre var välkomna in i Norge och fick med kort varsel styra upp ett annat alternativ. Valet föll då på Bergslagen i form av Ånnaboda, Nora och Hjulsjö. Tänkte därför skriva en kort RR för att beskriva de olika lederna vi körde.

Torsdag kväll när vi kom fram körde vi Röd 5 i Ånnaboda. Varierad cykling med en del kul stigpartier och däremellan fina grusvägar. Leden skulle enligt kartan vara 32km men är i verkligheten bara ca 26km. Avslutades med en rejäl backe parallellt med en grusväg som används för backracing med bilar. Leden var i huvudsak välmarkerad och hyfsat lätt att följa om man hade ögonen öppna.

Fredagen inleddes med Svart 1. Bitvis lite svårare att hitta/följa markeringarna men väldigt fin cykling. Ganska tuff med 800 höjdmeter på 36km. Stigningen upp till Rusakulan lutade bitvis på rätt bra men var helt klart cykelbar. Tips är att följa skyltningen upp till utsiktspunkten då leden går förbi parkeringen strax nedanför.

På eftermiddagen körde vi först Blå 9(32km) som går ner från bergen och ut på slättlandskapet nedanför. Kul med variation även om det innebar att det i huvudsak bjöds på grusvägar och ett par lite längre asfaltspartier. Tillbaka upp på berget igen körde vi även Grön 7 som bjöd på 8km lätt cykling på grusvägar runt några mindre sjöar. Efter detta satte vi oss i bilen och körde till Nora.

Lördagen inleddes med Svart 8(41km) med start vid Digerberget vid Pershyttan/Nora. Rundan bjöd inledningsvis på en del rätt tuffa stigpartier som gjorde att vi trodde det skulle ta hela dagen. Det blev dock snart lättare med mer grusvägar och en hel del fina skogsvägar på de södra delarna. Där går leden för övrigt ihop en del med de norra delarna av Ånnabodas längre leder. Markeringen var i huvudsak bra även om den bitvis inte gick på den markerade leden på kartan vi köpt.

Klara med detta hoppade vi in i bilen igen och styrde mot Hjulsjö för sen lunch och fortsatt cykling. Vi började då med Röd 9(16km) som bjöd på väldigt fin cykling i gles tallskog på sandåsar. Även om leden inte var så lång bjöd den på mycket fin cykling. Efter en kort bit gick en eker av på min hoj så det blev till att ta det hyfsat lugnt. Vi bestämde därför att köra en lättare grön tur för att skona mitt bakhjul. Det blev då en del(den norra loopen) av Grön 3 som jag väl kan tycka bestod av en rätt tråkig grusväg och en del asfalt.

För att summera får jag nog säga att för oss som gillar ”riktig” mtb var Ånnaboda helt klart favoriten. Svart 1 som vi körde och Svart 2 som vi körde delar av via andra rundor var båda riktigt fina. Men även cyklingen närmare campingen kring sjöarna var riktigt fin och bjöd på en hel del trixiga stenpartier. Vi hade höga förväntningar på Hjulsjö som prisats av många men tycker väl kanske inter riktigt att de infriades baserat på det vi körde/såg. Det var visserligen väldigt fint men det var en relativt liten yta så det fina är så att säga ganska snabbat avverkat.

Så gillar man single track är det Ånnaboda som gäller?
Tänkte försöka ge mig på någon av dessa i närtid som dagsutflykt från sthm.

Det blir ju lite skevt med en recension när ni knappt har kört det som erbjuds.

Har varit på just dessa tre ställen också i sommar, och bara köra en eller två leder räcker ju inte för ett helhetsintryck alls.

Gillar man singletrack är det absolut Hjulsjö som gäller, men kör bara de korta röda och de svarta lederna, då får man flowig och fin singletrack i flera timmar om man vill.

Men alla tre ställen har sina guldkorn, men bäst är att försöka läsa på innan om lederna, så man inte missar de finare lederna och kör de lite tråkiga och enklare gröna och blå lederna.

Tack! Har fått för mig att Hjulsjö har finast single track stigar i allt jag läst om områdena så blev lite förvånad att det inte hypeades mer.

Personligen gillar jag Nora / Pershyttan mer då det är mindre grusvägar på de markerade lederna.

Cyklade Hjulsjö i helgen (tror ts hjälpte oss med gruppfoto ;-)) och Ånnaboda förra året och jag föredrar Hjulsjö före Ånnaboda om man vill cykla singletrack.

Graderingen på stigarna i bergslagens hemsida verkar inte bara gå på teknisk svårighet utan hur många höjdmeter det är. Så en röd led behöver inte vara teknisk svårare än en blå, bara "jobbigare". Graderingarna i Trailforks stämmer bättre i mitt tycke

Cyklade Hjulsjö i helgen (tror ts hjälpte oss med gruppfoto ;-)) och Ånnaboda förra året och jag föredrar Hjulsjö före Ånnaboda om man vill cykla singletrack.

Graderingen på stigarna i bergslagens hemsida verkar inte bara gå på teknisk svårighet utan hur många höjdmeter det är. Så en röd led behöver inte vara teknisk svårare än en blå, bara "jobbigare". Graderingarna i Trailforks stämmer bättre i mitt tycke

Precis om man inte hittar i Ånnaboda utan bara kör en svart tex så kan det lika gärna vara 70% grus med mycket stigning = konstigt skyltat enligt mig.

Svart 4 i ånnaboda är roligaste utmarkerade leden , sen finns det massor med stigar som är roliga som inte är utmarkerade om man hittar i ånnaboda.

" Det var visserligen väldigt fint men det var en relativt liten yta så det fina är så att säga ganska snabbat avverkat."
Jag skrev ju att det var fin cykling i Hjulsjö? Det jag menade var att de korta svarta och röda lederna går ju väldigt mycket i varandra så det blir ju väldigt mycket snurr på en relativt liten yta. På ledkartan nedan ser man ganska tydligt vad jag menade. Det är ju förvissa olika leder men de går ju på typ exakt samma ställe.

1597762600160.png

Om du ingick i Ferroamp-gänget så var det mycket riktigt jag som fotade er :)

I min bedömning ligger väl också med att jag gillar just att cykla ganska långt, gärna på stig såklart men också för att se så mycket som möjligt.

Senast ändrad:
Jag som älskar lång xc cykling tycker att alla systemen fungerar bra. Vissa leder innehåller mycket grusväg blåa långa leder fungerar oftast som transport. Ånnaboda är roligast om man bygger ihop det med Nora/Pershyttans leder. Väljer man kortare röda och svartare leder brukar det bli mest stig. Då jag oftast har min bas i Nora brukar de kortare turerna bli svart 4, röd 5, röd 11, svart 12. De långa turerna kombinationer pershyttan svart 7 och 8 med ånnaboda röd 10 och svart 1. Hade jag haft en dag med start i ånnaboda hade jag kört svart 1, pershyttan svart 8, röd 11, svart 12, lindesberg långa röda, pershyttan röd 11, svart 7, ånnaboda röd 10.

Eventuellt blir det besök i området till helgen.
Funderar på köra en dag mtb en dag landsväg och tänkte då:
Dag 1 => Hjulsjö
Dag 2 => Hjälmaren runt

Men det kan också bli mtb båda dagarna.
Tänkte bo i Noratrakten, antingen "lilla hotellet i Nora" eller kanske B&B Tallåsen som är cykelinriktat.

Om man vill få ihop 4-5 mil stig kring Hjulsjön respektive kring Nora-trakten, vilka stigar får vi absolut inte missa med så mycket singletrack som möjligt.

Finns ju mycket att välja på så väljer gärna med omsorg :)

Om du vill maximera singletrack i Nora ska du nog skippa de långa svarta lederna, de innehåller en hel del grusväg (de är svarta på grund av dess längd och antal höjdmeter), fin singletrack har de dock, men mycket transport däremellan. Men de kortare svarta lederna har fin singletrack och även de röda. Slantan är mysig.

I Hjulsjö skulle jag satsa pål de röda och svarta lederna som håller sig runt startplatsen, det finns en röd som går längs med en banvall och sedan en slinga lite längre bort, den har mycket transportsträcka. Resten av de svarta och röda är riktigt bra, de är ganska korta så man hinner köra flera varv på alla på en dag.

Eventuellt blir det besök i området till helgen.
Funderar på köra en dag mtb en dag landsväg och tänkte då:
Dag 1 => Hjulsjö
Dag 2 => Hjälmaren runt

Men det kan också bli mtb båda dagarna.
Tänkte bo i Noratrakten, antingen "lilla hotellet i Nora" eller kanske B&B Tallåsen som är cykelinriktat.

Om man vill få ihop 4-5 mil stig kring Hjulsjön respektive kring Nora-trakten, vilka stigar får vi absolut inte missa med så mycket singletrack som möjligt.

Finns ju mycket att välja på så väljer gärna med omsorg :)
I Nora får du inte missa röd 6 (Slantan). Ca 20 km lång om jag minns rätt och riktigt trevlig stigcykling. Har bara varit i Hjulsjö två gånger men alltid cyklat superfin stig. Nej förresten, senaste gången hamnade vi på en grusväg några km men insåg då att vi cyklat fel :) I Hjulsjö är åtminstone svart 5, röd 1 och röd 12 väldigt trevliga.

Det är främst svart 8 som innehåller en del grusväg. Jag ska oxå till Nora i helgen. Jag ska bara cykla max två timmar i högt tempo. Ska försöka provcykla de nybyggda stigarna på kottaberget. Vill se om de ändrat något på röd 6 slantan. Jag lyckades inte ta komet på den i somras, blev stoppad av han som har dets hund.

Hur är det med lunchmöjligheter kring Hjulsjö? Åker från Stockholm på morgonen så hinner man köra en stund men sen ringer lunchklockan och man lär ju vilja köra mer sen. Finns det nåt ställe att käka på?

Det är främst svart 8 som innehåller en del grusväg. Jag ska oxå till Nora i helgen. Jag ska bara cykla max två timmar i högt tempo. Ska försöka provcykla de nybyggda stigarna på kottaberget. Vill se om de ändrat något på röd 6 slantan. Jag lyckades inte ta komet på den i somras, blev stoppad av han som har dets hund.
Väldresserad hund! :-D

Väldresserad hund! :-D
Väldreserad fru eller flickvän som höll i flexikoppelet. Hunden vägrade komma in. Alldrig någon risk för olycka. Förlorade kanske 30 sekunder. Så om man bortser från det var jag fortfarande några minuter ifrån. Men det var mest att jag förlorade lite av viljan och ryttmen.

I kiosken där där alla leder börjar så finns det mackor, fika bröd och sånt , tror dom serverar mat med.

Ska man köra i Ånnaboda är ett tips att kolla med lokala åkare efter var man bäst hittar den typ av cykling som man gillar. De markerade lederna är av olika anledningar en kompromiss. Jag som bor i trakten kör aldrig en markerad led som helhet, men det beror också mycket på att det sällan passar med hur man (jag) vill cykla dit och hem.

Men generellt så cyklar jag mer på Bergslagsleden än på de markerade MTB-lederna. Etapp 10+11 (Ånnaboda-Suttarboda-Leken) bjuder på väldigt mycket fin och utmanande stig med väldigt lite grusväg.

Ett alternativ om man vill ha "långloppskänsla" är att följa en GPX för Bergslagsloppet, som har start och mål i Ånnaboda.

Senast ändrad:
Det blir ju lite skevt med en recension när ni knappt har kört det som erbjuds.

Har varit på just dessa tre ställen också i sommar, och bara köra en eller två leder räcker ju inte för ett helhetsintryck alls.

Gillar man singletrack är det absolut Hjulsjö som gäller, men kör bara de korta röda och de svarta lederna, då får man flowig och fin singletrack i flera timmar om man vill.

Men alla tre ställen har sina guldkorn, men bäst är att försöka läsa på innan om lederna, så man inte missar de finare lederna och kör de lite tråkiga och enklare gröna och blå lederna.

Jag funderar på ett besök där nästa helg ev - vilken ordning skall man ta lederna (då jag har begränsat med tid) om man älskar flowig singletrack, kanske slipper pedalflipper i stenrösen om jag kan... :D

Det blev ett besök den gångna helgen i Hjulsjö samt Pershyttan.
Lördagen var vädret totalmisär med spöregn deluxe. Vägen dit från Stockholm var det uppehåll men ju närmare vi kom desto sämre blev det.
Väl på parkeringen i Hjulsjö stod regnet som spön i backen.
Vi tryckte en stund i bilen tills det kom en liten lucka där det avtog pyttegrann så bytte vi snabbt om och drog iväg.
Första 90 minuterna pinkade det på rejält och det var rediga pölar på stigarna. Då det är så mjukt var greppet ändå bra men man fick ju inte fartkänslan som lär finnas när det är torrt och man flyger fram på stigarna.
Sen avtog regnet och blev uppehåll till slut.
Det var imponerande att se hur snabbt det torkade upp. De sista slingorna hade torkar rejält på nolltid. helt otroligt.
Vi försökte oss på lunch på bageriet Hjulsjö 103 - det blev fiasko som slutade i en kanelbulle som lunch.
Fanns inget matigt och nästan allt fikabröd var slut. :(
Sammanfattningsvis kul och snabb cykling som i trots misärväder var kul så man kan tänka sig en solig dag.
Tekniskt rätt enkelt överallt. Min polare som är n00b på mtb klarade i princip allt utan större besvär.
Det är ett rätt kompakt område så man betar av allt på några timmar.

Stigarna vi körde blev:
Röd 1
Röd 9
Röd 12
Svart 5
Svart 8
Svart 11

Dag 2 blev det Pershyttan då vi bodde i närheten. Nu var det uppehåll men en helt sinnessjukt blåst.
Trots gårdagens monsun var stigarna snudd på torra överallt med endast mindre lerpölar. Blev helt fascinerad att det kunde torka så.

Här körde vi:
Röd 11 - Åkerbyrundan
Röd 6 - Slantan
Svart 4 - Bäverslingan

Jämförelsevis var det betydligt mycket mer transportcykling här medan Hjulsjöstigarna är mer "bus och lek" så är det här mer klassisk XC skulle jag säga. Bitvis jättefina sektioner stig och några roliga lite längre utförsbitar men varvat med rätt mycket transport / grus.
Åkerbyrundan t.ex. börjar med nästan 5km typ asfalt.

Roligast om man gillar stig och lite utmaningar var Bäverslingan.

Sammanfattningsvis riktigt roligt att bryta av sitt vanliga Hellascyklande och det blir säkert fler besök framöver för att spana in Ånnaboda och de andra områdena.

Föresten nämnde våra värdar att de håller på bygger på Kottaberget med hjälp av Järvsö:

Någon som vet mer om satsningen?

Superbra info om mtb i bergslagen i den här tråden! Tack alla! Åker upp från Norrköping imorgon för att pröva hjulsjö, ånnaboda och bergslagsleden i 2 dagar.

Nyss hemkommen från regionen.
Cyklade Pershyttan 1 dag, Ånnaboda 1 dag och Hjulsjö 2 dagar.
De två första: Grus, Grus och Grus och så några få meter skog.
Hjulsjö tvärt om!
Färgmarkeringarna där uppe är mycket snällare än Gbg-trakten. Svart i Hjulsjö skulle jag sätta som (mörk) grön eller (ljusblå) med möjligen (ljus) röd på några väldigt korta partier

Här är en röd stig i Hjulsjö
PXL_20220723_125948048.jpg
Varning... för orange sten

PXL_20220723_130010318.jpg

Så det är mycket mer XC där än här.

Men väldigt fint underhållet och röjt och skyltat och tillgång till toalett och vattenslang.

Heja Hjulsjö! Snyggt jobbat med området!

Hej happy,

nästnästa helg ska vi upp till trakterna och skulle gärna prova lite nytt.
Hjulsjö och Pershyttan blev det sist.
Kanske blir det repris på Hjulsjö, men vad rekommenderas annars om man vill cykla stig?

Vad säger happy om Kilsbergsrundan? Ser ut som ett bra dagsverke?
Vi kommer bo längs den så det hade varit rätt smutt som alternativ en av dagarna.

Sen fanns någon längre röd på Nyhyttan typ 15 km som var nära Hjulsjö? Kanske en kombo?

Om du inte varit vid Kottaberget kanske det kan vara värt ett besök. Ligger i närheten av Pershyttan. Jag har inte varit där själv så du får gärna återkomma med RR om du åker dit

Om du inte varit vid Kottaberget kanske det kan vara värt ett besök. Ligger i närheten av Pershyttan. Jag har inte varit där själv så du får gärna återkomma med RR om du åker dit
Klickade genom hemsidan, kul projekt men dels är jag rätt less på flowtrails efter sommarens fjällvecka och dels verkar det inte vara mycket som är klart än.

Klickade genom hemsidan, kul projekt men dels är jag rätt less på flowtrails efter sommarens fjällvecka och dels verkar det inte vara mycket som är klart än.
Kottaberget är jättefint men det är "bara" en led färdig just nu. Den kan man såklart köra flera gånger och kombinera med led röd 6 (går precis förbi) och svart 4 så får man mycket fin stig också i Pershyttan. Sen finns det väldigt mycket fint att cykla i Pershhyttan/Ånnaboda som inte är uppmärkt. Men svårt att hitta såklart för en förstagångsbesökare.

Kottaberget är jättefint men det är "bara" en led färdig just nu. Den kan man såklart köra flera gånger och kombinera med led röd 6 (går precis förbi) och svart 4 så får man mycket fin stig också i Pershyttan. Sen finns det väldigt mycket fint att cykla i Pershhyttan/Ånnaboda som inte är uppmärkt. Men svårt att hitta såklart för en förstagångsbesökare.
Körde de leder du nämner sist - så nu vill vi prova nytt och då får Kottaberget växa till sig först ;-)

Tack Dan! Fattar inte hur jag får ut rutten dock utan att ha premium? Om du pallar ta ner en gpx tackar jag inte nej :)

Ingen som har något att säga om Kilsbergsturen?

Tack Dan! Fattar inte hur jag får ut rutten dock utan att ha premium? Om du pallar ta ner en gpx tackar jag inte nej :)

Ingen som har något att säga om Kilsbergsturen?

Den kan du nog hoppa över pga dåligt skyltad och under ombyggnad/omdragning pga att det är skjutfält på en del av leden numera. Om du kör Nora/pershyttan så prova röd 11, grusväg/asfalt i början men sen blir den fin, rekommenderar även svart 4 som är omdragen för iår med mycket Stig, den startar numer uppför digerberget ? kottaberget flowtrail är asafin också, har lyxen att bo precis i närheten ?

Den kan du nog hoppa över pga dåligt skyltad och under ombyggnad/omdragning pga att det är skjutfält på en del av leden numera. Om du kör Nora/pershyttan så prova röd 11, grusväg/asfalt i början men sen blir den fin, rekommenderar även svart 4 som är omdragen för iår med mycket Stig, den startar numer uppför digerberget ? kottaberget flowtrail är asafin också, har lyxen att bo precis i närheten ?
Jag har kört röd 11 / svart 4 som sagt tidigare :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp