[RR] Bergslagstramp

zadrau

Ny medlem
[RR] Bergslagstramp
Började semestern med att packa bilen och åka iväg för att cykla lite längs Bergslagstramp lederna. Väl framme ställdes bilen vid Digerberget och det var dags att ge sig ut.

Hade ingen större plan, utan startade glatt mot lederna efter en kortare tur längs skidspår kom man man ut på en grusväg.
IMG_2900.JPG

Men strax vek lederna av in i skogen igen och lätt trampade stigar.
IMG_2903.JPG

IMG_2905.JPG

En del spång fanns även längs leden.
IMG_2906.JPG

Samt små broar över vattendragen.
IMG_2909.JPG

Tydligt markerade leder, blev till att följa svart 7 - en led på 33km.
IMG_2911.JPG

Passade på att ta en fika efter ett par kilometer vid Lilla Rammsjön. Efter detta bar det uppför.
IMG_2915.JPG

Lite klättring längs en fin stig. Fanns även partier med mer rötter/sten.
IMG_2916.JPG

Som sagt tydliga skyltar att följa.
IMG_2920.JPG

Utsikt mot kvarndammen på vägen tillbaka.
IMG_2924.JPG

[RR] Bergslagstramp
Ser fint ut! Måste komma ihåg att ta med mig cykeln nästa gång jag hälsar på föräldrarna i Örebro. Det är ju inte allt för långt till Nora. För det är väl där i trakterna det ligger?

[RR] Bergslagstramp
Började dagen med att strosa runt i skogarna runt Bergslagsporten innan jag begav mig till Pershytta och Tågvagnarna/Kalaskocken där det laddades med en köttbullemacka. Därefter lämnades bilen åter vid Digerberget och det var dags att bege sig ut på lederna. Hade bestämt mig för röd 6.

Började med att följa skidspåret.
IMG_2961.JPG

Varpå grusväg och lätta stigar följde.
IMG_2964.JPG

IMG_2965.JPG

IMG_2966.JPG

Några små spång längs leden.
IMG_2967.JPG

Mer lätta stigar genom skogen.
IMG_2972.JPG

Passade på att rigga upp kameran.
IMG_2974.JPG

Även längs denna led tydliga skyltar.
IMG_2975.JPG

Stigarna fanns dock inte med på GPSen...
IMG_2976.JPG

Lätt uppför längs fin stig.
IMG_2981.JPG

Utsikt vid Dammsjön.
IMG_2983.JPG

På vägen tillbaka missade jag någon skylt, då rundan vart kortare än den borde ha varit. Passade dock på att ta tur till Lilla Rammsjön innan det var dags att cykla tillbaka till Digerberget.
IMG_2986.JPG

Senast ändrad:
[RR] Bergslagstramp
Körde blå led nr 2 & 5 samt röd nr 3 som utgår från järnvägsvagnarna ( man förstår när man ser dem)
Mycket fina leder och bra uppmärkta, ibland lite långt mellan ledmarkeringarna men det står i ledbeskrivningarna att man ska fortsätta rakt fram om inget annat anges -å det var rätt!

Tyvärr var det väldigt blött i blå 5 och cykeln fick ledas förbi mindre sjöar. Tror dock att det är kanonfint när det torkat upp.

Idag kör jag lederna vid Digerberget och återkommer om det!

[RR] Bergslagstramp
Körde svart led 4 från Digerberget igår. Det började lite tveksamt med grusväg i ca 2 km men därefter blev det bättre med teknisk stig, över broar och spångar, bland stockar och stenar, genom vacker storskog. När det inte var teknisk stig så var det antingen uppför eller utför, ofta ganska brant och aldrig tråkigt.

Rundan avslutas på ett mycket trevligt sätt med en rätt köttig "mörkröd" DH-stig ner till parkeringen. Sista biten skulle jag inte vilja köra en blöt dag på en XC-hardtail, trots att jag är van utförscyklist. Men på en 6-7 tums AM-hoj känns det inte som en övermäktig uppgift för en van cyklist.

Som avslutning kollade jag grön led 1, Trollstigen, för att se om det var något att skicka ut ungarna på.
Leden går till större delen i elljusspår och med kortare stigpartier - alldeles lagom som ett första möte med skogscykling. Tyvärr glömde jag bort att leta efter trollen men de finns därute - var så säker!

Tillbaka
Topp