[RR] Billingen i vårgrönska

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Jaha..efter en heldag med ombyggnadsprojekt i hemmet kändes en tur på billingen lockande. Dessutom var jag tvungen att testa precis dagsfärska kompaktkameran, http://www.dustin.se/pd_5010224019.aspx.

Nu vart det inget testande av vattentåligheten och slänga-från-två-meter-test vad gäller kameran, men den verkar vara en perfekt kamera för cykelturerna.
För att få något att fota utom naturen ropades Grannen-Johansson in som sällskap.

Turen gick från stöpen med inledande asfalt och sedan rejäla stigningar upp till toppen av berget. Det fina med denna rundan är att stigning först så det eländet är avklarat, sedan några riktiga guldkorn i form av snirkliga singeltracks med lagom skojsiga tekniska partier.
Allt i en underbar natur, och Billingen gör sej bäst på våren....ungefär som Kinnekulle.

Det rödmarkerade på kartan är en intressant stigning i en uttorkad bäckfåra, vilken hittills inte forcerats utan att attackera delar till fots. Det gulmarkerade är guldkornen på toppen av Billingen, som jag tror att många cyklister inte känner till.
turen-oversikt.JPG ht=725

Markerat bäckfåran och guldkornen...
turen-detbasta.JPG ht=608

Ungefär så här lutar berget...
alittude.JPG ht=492

Hoho....granne-jävel ä du klar snart?
P5010001.JPG ht=544

Trippmätaren står på 155 meter, och första mekstoppet....snett styre.
P5010002.JPG ht=544

Lite asfaltnötande till att börja med, Grannen-Johansson from behind..
P5010003.JPG ht=544

Äntligen ut i spenaten...Billingen i vårgrönska, vackert så att man blir tårögd. Tänk vad bortskämda vi är med sådan natur och vår allemansrätt i vårt hörn av världen.
P5010005.JPG ht=544

Mekstopp nr 2, efter halva bäckfåran fegar Grannen-Johansson i mer luft i däcken efter några genomslag.
P5010007.JPG ht=544

Som vanligt svårt att ge en rättvis uppfattning över lutningen i bäckfåran. Men här är partiet i alla fall.
P5010009.JPG ht=544

Efter halva stigningen av fåran, är det lite "mellanrum" där den svage (ofta jag) väljer att ta vänster på leden, vilket är fin cykling det med. Vill man nå toppen med dom extra fina stigpartierna får man dock bita ihop att ta en bit uppför till.
P5010010.JPG ht=544

Som om stigningen inte är jobbig nog i andra halvan av bäckfåran, ligger ett litet hinder i vägen också.....Grannen-Johansson skymtar en bit upp i slutet av hela stigningen.
P5010017.JPG ht=544

Nej, så här snabb är han inte Grannen-Johansson, det handlar mer om min okunskap av nya kameran.
P5010012.JPG ht=544

Efter blod, svett och uppförskörning belönas man till att börja med av det här!
P5010018.JPG ht=544

P5010020.JPG ht=725

P5010021.JPG ht=725

En del partier är för knixiga för undertecknad, så några "lyft" blir det utefter de fina stigarna också.
P5010022.JPG ht=544

Stumpan blev lite törstig, så vattenpaus var oundvikligt.
P5010025.JPG ht=544

Grannen-Johansson på toppen av ett av de knixigare partierna, omöjligt uppför kanske möjligt nerför.
P5010026.JPG ht=544

Sedan följer mer singeltracks...ser väl inget inbjudande ut?
P5010027.JPG ht=725

P5010028.JPG ht=725

P5010029.JPG ht=725

P5010032.JPG ht=544

Lilla stumpan rastar på bergets topp, hyggligt ställe att rasta på. Toppen av billingen med utsikt, och gräsgröna ytor med lövskog.
P5010033.JPG ht=544

Allt som är för bra måste naturligtvis avbrytas av någon av naturlagarna.
I detta fallet " den av två cyklister som INTE har ett extra växelöra kör sönder sitt växelöra". (Och självklart när man är som längst bort hemifrån, den lilla röda ringen på kartan).
P5010037.JPG ht=544

P5010035.JPG ht=544

Grannen-Johansson fick ringa efter fru med bil, vilket iofs sket sej då hon läskat sej med alkoholhaltiga drycker. Så undertecknads sambo fick rycka ut.

Jag tog dock avsked på plats och cyklade nedre delen av billingeleden tillbaka hem, och den är inte fy skam den heller. Inga bilder därifrån idag dock, men håll tillgodo med bilderna på de andra delarna!

/JPL

Den här turen hänger jag gärna med på om den inte är för lång för en soffpotatis som just börjat cykla efter många år som syltrygg.

Ser väldigt trevligt ut och är säkert betydligt roligare att cykla om man är flera. Själv brukar jag få ta min nyinköpta tvåhjuling och åka ensam på Mösseberg.

PMa om ni vill ha sällskap någon dag.

incognito skrev:
-------------------------------------------------------
> Den här turen hänger jag gärna med på om den
> inte är för lång för en soffpotatis som just
> börjat cykla efter många år som syltrygg.
>
> Ser väldigt trevligt ut och är säkert betydligt
> roligare att cykla om man är flera. Själv brukar
> jag få ta min nyinköpta tvåhjuling och åka
> ensam på Mösseberg.
>
> PMa om ni vill ha sällskap någon dag.

Soffpotatis är precis den ligan jag själv lirar i...
Vi får absolut försöka hitta tillfälle att ta en tur, jag är tyvärr kass på planering och framförhållning på fritiden, men vi gör ett försök framöver!

Riktigt fint "reportage", jag cyklar själv på berget regelbundet men ser inte exakt vart ni har hållt till. Vill ni ha sällskap ngn gång så skicka ett meddelande!

OJ oj, avaundsjuk. Förr i jobbet hade vi överliggning i Skövde, då brukade jag jogga på Billingen. Härliga bilder, finte värre.

Åke. S skrev:
> Riktigt fint "reportage", jag cyklar själv på
> berget regelbundet men ser inte exakt vart ni har
> hållt till. Vill ni ha sällskap ngn gång så
> skicka ett meddelande!

Det är övre delen Billingeleden mellan asfaltsverket (ovanför asfaltsverket) och sedan norrut.

Från andra hållet är anvisningen ungefär att ta sej upp till Billingeleden strax norr om KSS. Bäckfåran som är vägen upp till de fina stigarna är vid ett trekors av leden.

Trekorsningen av leden är den blåa ringen.
Det blåsträckade är ungefär riktning där den "nedre" delen av leden går, som av någon anledning inte är markerad på kartan. Den rödsträckade delen är "finstigarna", som passerar ymningsborg osv.
billingeleden.JPG ht=500

Man bör alltid ha ett extra växelöra i ryggan. :)

Såg ut som en kul stig bitvis. Hoppas ni gav alla tekniska svårigheter minst tre försök innan ni cyklade vidare?

the_TnT skrev:
> Man bör alltid ha ett extra växelöra i ryggan.
> :)

Ungefär vad jag sagt till grannen under ett par års tid också...Han beställde igår tre st nya växelöron, så man blir uppenbart aldrig för gammal för att lära sej!

> Såg ut som en kul stig bitvis. Hoppas ni gav alla
> tekniska svårigheter minst tre försök innan ni
> cyklade vidare?

Hrm...nja,...jo....eller äsch vi tar det en annan gång, jag minns inte! ;)

Tillbaka
Topp