[RR] Bort från turistgettot + Nu också med återfärden

GoranS

Aktiv medlem
Dags att lämna de oändliga hotell- och lägenhetskomplexens förlovade land bakom sig.
P1030091Medium.JPG

Rätt torrt till att börja med.
P1030099Medium.JPG

De första 300 höjdmeterna avverkade.
P1030103Medium.JPG

Ett strävsamt folk som har bott här som orkat terrassera bergssidorna.
P1030105Medium.JPG

Nu uppe runt 900 möh. Fått slita en del då vinden var rätt kraftig och delvis mot mig.
P1030111Medium.JPG

Vid klippan här började det bli dags att göra molnen lite närmare bekantskap.
RoqueAgando.JPG

In i skogen bland molnen.
P1030126Medium.JPG

Blommade fint vid vägkanten.
P1030124Medium.JPG

P1030125Medium.JPG

Efter 23 kilometer och knappt 1400 hödmeter var det dags att ta av från stora vägen och in på denna.
Avtag.JPG

Till min förvåning kom jag sen helt plötsligt upp ovanför molnen och på toppen var det soligt. Och, ja, kullen i bakgrunden är aning lägre än där jag står även om bilden tycks visa något annat!
P1030128Medium.JPG

Efter en liten fika bestående av energikaka och vatten var det dags att ta sig ner till stora vägen och fortsätta. Tog dock snart av in på en mindre väg som dök rakt ner i den mörka och fuktiga skogen.
Skog.JPG

Fortsatte utför och kom ut på en större väg vid en liten by.
P1030149Medium.JPG

Fortsatte huvudsakligen utför till denna by. Jag var då nere strax under 200 möh. Sen bar det av uppför igen.
P1030155Medium.JPG

P1030157Medium.JPG

Mellan 900 och 1000 möh blev det åter ett parti med skog innan det var dags för utförskörningen ner mot målet för dagens etapp.
VGR.JPG

En liten kvällspromenad blev det innan middag.
P1030165Medium.JPG

Senast ändrad:
Tobbe Arnesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser helt fantastiskt strålande ut, var är du?

Det kan få bli en liten "gåta" under dagen ...

Jepp! Var det namnet på bilden som avslöjade mig (beslutade mig i slutet när jag skrev inlägget att göra det lite mer "mystiskt", men jag orkade inte döpa om bilden)?

Turen är alltså på La Gomera, den mindre, västra grannön till Teneriffa. Tar färjan från Los Cristianos till San Sebastian och därifrån upp cyklar jag till högsta punkten på ön, Alto de Garajonay, och sen via Las Rosas och Vallehermoso till Valle Gran Rey.

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jepp! Var det namnet på bilden som avslöjade mig
> (beslutade mig i slutet när jag skrev inlägget
> att göra det lite mer "mystiskt", men jag orkade
> inte döpa om bilden)?

Jepp! :-)

Hade ingen aning annars...

Nästa dag var det dags att ta sig tillbaka. Då vägen ner till Valle Gran Rey är en återvändsväg var det bara att cykla upp samma väg jag kommit ner. Började i en härlig morgon/förmiddagssol.
P1030180Medium.JPG

Vägen ner genom dalen har två tunnlar. Den nedre går dock fortfarande att undvika genom att ta den gamla vägen, även om det på ett par ställen blev till att kliva av cykeln.
P1030186Medium.JPG

P1030188Medium.JPG

Bjuder även på en utsiktsbild från vägen
P1030187Medium.JPG

Vid den övre tunneln, 430 meter lång, är det dock inte möjligt att använda gamla vägen då det inte finns någon påfart till den i övre änden.

Efter drygt 800 höjdmeter kunde jag i Arure svänga av vägen jag kommit ner och få lite nya vägar att cykla. Var ganska torrt och nästan lite sterilt en bit.
P1030201Medium.JPG

Fram emot Las Hayas blev det dock lite grönare igen och efter byn var det t.o.m. lite skog.
P1030204Medium.JPG

Passerade sen två små byar, den första var El Cercado.
P1030210Medium.JPG

Strax senare kom jag till Chipude med Fortaleza-klippan i bakgrunden.
P1030213Medium.JPG

Även här blommade diverse växter.
P1030217Medium.JPG

I bakgrunden ser man här upp mot Alto de Garajonay där jag var föregående dag.
P1030218Medium.JPG

En blomma till.
P1030223Medium.JPG

Kom sen upp till Mirador de Igualero och har nu Fortaleza-klippan bakom mig.
P1030226Medium.JPG

En vy över landskapet.
P1030233Medium.JPG

Bar sen av ner till San Sebastián. Om det inte varit för en byig vind hade utförskörningen varit riktigt härlig med i stort sett perfekt asfalt och en del härliga kurvor. För att fördriva tiden tills färjan skulle gå tog jag sen en liten tur norrut. Då landskapet är sönderbrutet av raviner innebar det dock att jag först åkte upp
P1030240Medium.JPG

och sen ner och sen upp och sen ner och sen upp
P1030242Medium.JPG

och sen tog asfaltsvägen slut.
P1030243Medium.JPG

Om det inte varit för att grusvägen hade ett oroväckande högt innehåll av glassplitter hade det kanske gått att fortsätta en bit. Hade dock ingen lust att behöva missa färjan p.g.a. punktering, så jag vände tillbaka och lämnade La Gomera bakom mig, för denna resan i alla fall.
P1030264Medium.JPG

Senast ändrad:
Najs! Fin beläggning på asfaltsvägarna, misstänker dom har minimalt med problem på grund av tjäle? ;)
Verkar värre med stenbumlingar som trillar ner på vägen!

Med dom där bergen blir man ju sugen på MTB, fast det kanske är rätt begränsat med stigar?

Där har ju jag varit och cyklat! År 2000, MTB...dock var det så mulet och regnigt så jag kan inte påstå att jag känner igen nånting:)

Härlig läsning Göran. Väldigt inspirerande. Kanarieöarna bjuder verkligen på varierande och spännande cykelmöjligheter

Tillbaka
Topp