[RR] Break-up-ride med för billig kaka och livsavgörande insikter.

Quell

Medlem
Den här cykelturen tog jag förra sommaren (ni minns den då det var varmt hela tiden), men på grund av allt i hela världen kom jag inte för mig att posta RR då. Hittade fotona nu och insåg att det fortfarande är en bra historia, så här ett år senare kommer den:

Det hela började med att min flickvän sedan sju år oväntat och overkligt gjorde slut. Jag samlade mig typ tre gånger, försökte lappa ihop det hela, lyckades inte, började bete mig som ett barn och åkte slutligen med min pappa upp till familjens sommarställe utanför Arvika.
Det var misär, även om vi hade tur med vädret.

IMG_1065.jpg

Ungefär så här kände jag mig.

Efter en natts sömn kom jag fram till att jag inte skulle ta livet av mig utan istället cykla uppför ett berg, typ ett sådant berg ens föräldrar drog upp en på för man var liten, ett sånt där berg som man fick släpa sin astunga enväxlade gamla damcykel uppför för att sedan dödsföraktande utan frambroms rusa utför.

IMG_1062.jpg

Korpberget ser bra ut.

IMG_1081.jpg

Cykeln: 90-tals crescent med 5-växlat torpedonav o 26-tums hjul. Interna växlar är fina och fruktansvärda, det är ju storartat att de fungerar trots en minimal dos kärlek, mindre roligt med det skorrande ljudet som liksom berättar hur mycket effekt som äts upp när man trampar upp i backarna. (Kanske är allt det här en ursäkt för att skaffa en monstercross? Klart det är. Gärna något i rosa och gult.)

IMG_1064.jpg

Så jag gav mig iväg.

IMG_1069.jpg

Inget säger "Nya Tag" som en smal blek kille som leder en cykel upp för en jättebrant skogsväg. Jag hade någon idé om att jag i min nuvarande fysiskt starkare form skulle slippa leda cykeln så mycket, men icket.

IMG_1073.jpg

På toppen av berget fanns det en gammal gård som såg obebodd ut men där det bodde en gammal man som mycket metodiskt och långsamt hyvlade något.

IMG_1075.jpg

Det visade sig vara en bra idé att cykla. Dels är det fantastiskt att köra fantastiskt fort ner för grusvägar efter att ha släpat upp sin cykel på en höjd. Dels för att man mår bättre av fysisk aktivitet. Dels för att det ledde till livsförändrande insikter:

IMG_1077.jpg

Här någonstans inser jag att jag hela mitt liv ogillat mig själv och förväntat mig att allt jag tar mig för ska gå åt helvete, och att det nu verkar ha inträffat. Men istället för att vara bitter över det kände jag bara en stor kärlek. För om allt nu gått åt helvete kan jag ju lika gärna göra mitt bästa för att uppnå det jag vill i livet.

IMG_1080.jpg

IMG_1078.jpg

Jag köper en bit hemlagad röda vinbärs-paj med maräng för 8 kronor på Hembygdsgården. (Fantastiskt att jag minns det priset, men det var liksom galet lågt. Varför inte ta 10 kronor?) Jag börjar böla när jag äter pajen, allt kändes så fint.
Gick in och satte mig i kyrkan, gråter mer. Cyklar sedan hemåt.

IMG_1087.jpg

Det känns lite märkligt att skriva en avslutning på det här, men jag kan säga att just den här cykelturen såhär ett år uppenbart var en vändpunkt i mitt liv varefter saker har vänt till det bättre.
Den där enorma känslan av kärlek har jag snuddat vid några gånger sedan dess, men inte känt alls lika starkt.
IMG_1074.jpg

Kanske är det här beviset på att den där människan som ondgjorde sig i AB över att vi cyklister försökte cykla bort våra livskriser har fel? Att cykla i själva verket kanske är det ultimata sättet att hantera livskriser på?

+1

Cykling kan lösa mycket. Även om det inte löser problemen så sätter det saker på sin rätta plats.

Det är märkligt med cykling ibland. Det kan både ta en från punkt A till B vägmässigt, samt C till D känslomässigt samtidigt. Fint RR, men man undrar, vad hände sen?
Du behöver inte svara. Kommer ändå ha glömt av det till i morgon... :)

Snygg infallsvinkel på en RR. Fint berättat. Hoppas allt är bra nu. Ja alltså så bra man kan få begära på livets knotiga stig.

Vackert! Ibland behöver man verkligen ta en stund för sig själv och uppleva i första hand att det kommer nerförsbackar även när livet plötsligt känns som en enda lång tung uppförsbacke. Leva metaforerna liksom.

Skönt att du tog dig igenom det och att livet fortsätter åt rätt håll!

Högst oväntade filosofiska betraktelser inbakade i RR-formatet, fräscht och uppfriskande!

tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Årets bästa?
>
> Med vänlig hälsning,
> Magnus

Tävlar ju lite i en annan kategori än jofas men jo lite så kanske

Du är inte ensam.
Jag gjorde samma grej, cyklade runt Siljan av en liknande anledning för en ofattbar massa år sen. Fikat intogs i Mora, minns inte priset men dyrt var det inte.
Mådde, troligen pga ansträngningen, mycket bättre när jag var framme och har gjort det sen dess (nåja;))
Så, Lycka till med ditt nya liv :)

Trodde först att det var cykeln du skulle skiljas från. Kan vara nog så smärtsamt. Fin och annorlunda RR.

Det är få ställen jag tänker bättre, än när jag cyklar. Sen är det alltid utvecklande att göra något man aldrig gjort förr. Som att äta en bit paj på hembygdsgård man aldrig varit på förr. Små äventyr är också äventyr.

Tack för att du delar med dig av din resa, jag uppskattade den mycket.

Hade likadan upplevelse med plötslig och smärtsam break-up, så själv började jag springa jättemycket (cykling hade varit bättre dock! hade varit proffs nu hehe). Ofta vid stugan. Det var något bra med att vistas i naturen under såna kriser - rekommenderar! :) Önskar jag kunde säga jag var återställd efter ett år, men det var jag inte...tog snarare två.

Ändå skönt att läsa det ett år efter krisen. På nått sätt blir man glad istället förnatt tycka synd om. Gött att det vände!

Inte för inte vi har myntat uttrycket #gnällturer. Fler fruntimmer skulle pröva såna. Då både fikacyklar man och gnäller av sig. När man är hemma är livet väldigt ljust :)

Fint!
Hoppas livet är ljusare nu.
Cykling gör mig nästan ofelbart alltid på bättre humör och tar mig till en bättre plats även om jag stannar där jag startade.

Quell! Sjukt bra! Tack för du skriver, även såhär retroaktivt. Eller kanske ännu bättre så.

Tror att jag själv hade varit ett ännu värre emotionellt vrak om det inte vore för cyklingen :)

Fint skrivet! Oss emellan, jag har också betett mig som ett barn en gång. Det var inte så värdigt.

Jag har betett mig som ett barn många gånger.

Fin RR, fina insikter och hoppas som sagt att livet är bättre nu.

Väldigt bra RR. Vet precis hur det känns går igenom exakt samma sak just nu. Har äntligen lyckats komma ut på ett par cyklingar äntligen. Hamnade i en mental spärr med cyklingen efter uppbrottet som kom från klar himmel efter 12 år. Under en familj och cykel semester på Mallorca. Var sjukt jobbigt att ta sig ut igen men var väldigt skönt när man bet i hop och tog sig ut.

Och så påstår vissa att Crescent-cyklar saknar själ:)

Ungefär samma sak hände mig för ca 6 år sen. Jag tröstade med en ny mtb och spenderade mycket tid på mina favoritstigar. Funkade.

Tack för alla uppmuntrande svar! Jättefint att läsa.

Grusha skrev:
> Väldigt bra RR. Vet precis hur det känns går
> igenom exakt samma sak just nu. Har äntligen
> lyckats komma ut på ett par cyklingar äntligen.
> Hamnade i en mental spärr med cyklingen efter
> uppbrottet som kom från klar himmel efter 12 år.
> Under en familj och cykel semester på Mallorca.
> Var sjukt jobbigt att ta sig ut igen men var
> väldigt skönt när man bet i hop och tog sig ut.

För mig handlade det om en kombination v att vara väldigt kärleksfull mot mig själv samtidigt som jag var bestämd med att undvika att agera på alla infall och känslor. Jag känner igen det där med att man tappar saker man tidigare gillat, men som tur är kommer det ju tillbaka.

Intressant att så många känt igen sig, det är spännande hur det under riktiga personliga kriser kan vara så att det enda som hjälper är att röra på sig så man hamnar i kroppen igen. Jag läste om en konstnär som förlorade sin pappa i en olycka och hur han försökte ta ut den smärtan genom konsten, men det fungerade inte. Det som fungerade var att hugga ved och springa väldigt långt.

Arsozath skrev:
> Det är märkligt med cykling ibland. Det kan
> både ta en från punkt A till B vägmässigt,
> samt C till D känslomässigt samtidigt. Fint RR,
> men man undrar, vad hände sen?
> Du behöver inte svara. Kommer ändå ha glömt av
> det till i morgon... :)

Korta historien: Jag försökte lappa ihop förhållandet någon mer gång, som tur var (såhär i efterhand) gick det inte, jag kände att det var nog med Stockholm och flyttade till Dalarna istället där jag lever vad som känns som en uppväxtskildring från 50-talet.

Janne_L skrev:
> Fin RR! Starkt berättat. Antar att du köpt den
> där crossen vid det här laget...;-)

Alltså jag har ju 1 cross... Nej men N+1 och det vore fantastiskt att lacka om någon gammal stålram i rosagult, köra superfeta beigea däck och köpa delar för mycket mer än man först tänkt sig.

Tillbaka
Topp