[RR] CX Till Snön i Jerusalem

MoeJoe

Aktiv medlem
Rejäl släktmiddag i Uppsala på fredag kväll, så när klockan ringde 0830 imorse fanns en tydlig smak av "Famöst Grus" i gommen.. Så lite tung i skallen förutom en kropp i slutet av en förkylning. Kändes då lite extra motigt när gryningen var gråmulen med stadigt strilande regn och 4-5 grader.. Men lika bra att bita ihop å ge sig iväg, brukar ju kännas bättre efter ett tag..
image.jpg

Inledde mot sydväst och var strax oskönt blöt och skapligt kyld.
image.jpg

Letade mig ner mot Vreta Udd och där kom första partiet med stig å grus!
image.jpg

Inga isar på Mälaren, vintern kom verkligen av sig.. Längtar efter mer långfärdsskridsko..
image.jpg

Bra CX-stig
image.jpg

Mera bra CX-stig
image.jpg

Helt ok grusväg..
image.jpg

Kom fram till en gård som heter Hammarskog som har ett friluftsområde. De hade snickrat en utsiktsplats så man kan beundra en blöt åker, måttligt hänförande kanske. Såg dock på GPS-kartan en liten by som heter "Jerusalem", lät ju spännande, kanske ett tillhåll för nån gammal pingstvän-sekt? Så här i jultider kan det ju passa bra. Drog ditåt för att undersöka
image.jpg

Snö! Nere i ett dike, en sista rest av vintern som kom och försvann.. Men det blir väl mer kallgrader och lappmögel snart nog igen här i sörlandet
image.jpg

På väg ner från höjden där Jerusalem var beläget, något av en besvikelse, jag såg varken Klagomur eller ortodoxa herrar med hatt och krullat skägg.
image.jpg

Korsade en rejäl åker längs ett dike, kändes lite fint CX-kreddigt
image.jpg

Testade även CX-grenen "hoppa över dike med toppröret över axeln" och det gick ju bra.
image.jpg

Tillbaka mot Hammarskog från nordvästra sidan
image.jpg

Fullt fräs på springspår med hala rötter
image.jpg

..Måttligt teknisk stig..
image.jpg

Vidare mot nordöst och civilisationen
image.jpg

Mötte knappt en kotte i spåren, en fördel med detta väder kanske..
image.jpg

Inte mycket aktivitet i skidbacken i Sunnersta..
image.jpg

Norrut längs med Fyrisån
"Bruce-bild" 1 :-)
image.jpg

"Bruce-bild" 2 :-)
image.jpg

En Stortriss MK2 vid Roddarklubben, ser ut att behöva lite omsorg.. Gissar att den är nästan gratis
image.jpg

Slutligen en Ångbåt på Fyrisån, kanske var på en jul-lunch-kryssning eller nåt sånt, säkert trevligt
image.jpg

Sen tillbaka till Valsätra söderut på vanliga cykelvägar.

Sträckan blev ca 44 kilometer på måttligt imponerande 2.45 timmar, men det blev ju rätt mycket fotostopp å navigeringsstopp och leråkrar, rotstigar etc bromsar ganska bra.

Blir helt klart att ta med CXn till Uppsala fler gånger!

God Jul!

MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------
> Kändes då lite extra motigt när
> gryningen var gråmulen med stadigt strilande regn
> och 4-5 grader...

Ahh, världens hårdaste väder... :-)

Oskar skrev:
> MoeJoe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kändes då lite extra motigt när
> > gryningen var gråmulen med stadigt strilande
> regn
> > och 4-5 grader...
>
> Ahh, världens hårdaste väder... :-)

Inte riktigt kanske men hade det varit hällregn eller 0 grader å regn hade jag säkert skippat turen så det var ju på smärtgränsen då i alla fall. Enstaka minusgrader är ju enklare att klä sig för, torrt då

nikasp skrev:
> Nice! Som upplysning åkte jag långfärdsskridsko
> idag i krokarna kring Östhammar :)

Hade jag aldrig trott efter så lång tid av plusgrader å regn. Hyfsad vattenplaning då gissar jag? Lite avis men nästa vecka ska jag åka norröver

Får härliga flashbacks från studietiden. Vretaudd är fint! Morga hage borde ju vara kalas med crossen också. Härlig RR. Tack!

Har kört förbi skylten till Jerusalem men aldrig stillat min nyfikenhet och undersökt vad det kan vara. Gissar på att det är ett torp.

Inte jag heller men det var 6-15 cm is och lite mer än bara vattenfilm men inte så det störde (de som ramlade blev blöta). Sjukt bra glid :)

(Som svar på tidigare inlägg. Tydligen fixar jag inte att citera inlägg...)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp