(RR) Dolomiterna / Sydtyrolen 2011

kart

Medlem
Hösten 2009 köpte jag min första racer, och vem kunde då tro att jag skulle stå på toppen av Stelvio passet, knappt två år senare:)

Efter 4 dagars cykling i Dolomiterna med ca 8-9000 hm så anlände jag igår torsdag till Prato a Stelvio.
Det blev en sen eftermiddagstur i riktning Stelvio passet för att testa benen. Vände vid ca 1500 hm, dvs efter ca 600 meters klättring. Hade oförskämt pigga ben, så imorse ca 8.30 gav jag mig iväg till toppen och:

Då var "monstret" besegrat. Ca 25 km konstant uppför eller 1857 höjdmeter från Prato till toppen av Stelvio passet. Ett kort stopp(ca 5 minuter)efter 1300 höjdmeters klättring, för påfyllning av vatten och käka den sista "Gelen", därefter vidare mot toppen. Ca 20 grader i Prato i morse men bara 3-4 grader på toppen. Rutinerad som man är efter 2 år som cyklist ,så hade man givetvis både benvärmare samt vindjacka med:) Det behövdes på resan ner. Det var först nere på ca 1500 möh, som det blev lite värme i luften. Resan upp gick dock i kortärmat/kortbyxor och det utan problem. Solen lyste största delen av tiden samt vinden var måttlig. Avundades dock ej de som jag mötte på vägen ner, eftersom vinden samt molnigheten ökade på rejält den tid jag var på toppen(ca 1 timme)

Snittpuls 139(25 km uppför)
Snittfart ca 10,5 km/h
Snittlutning hela stigningen 7,4%
Snittlutning sista 13 km 8,4%(snittpuls ca 147)

Jag märker en enorm skillnad i min förmåga att cykla uppför, sedan jag sänkte min snittfart med ca 1 km/h. Hade som exempel 166 i snittpuls / 11,6 km/h uppför Passo Pordoi. Ungefär samma sak uppför Passo Sella. Jag går på samma växlar. Någon som kan förklara detta?

Avslutade med världens godaste Quattro Stagioni och en(eller var det två) Weissbier vid "hemkomst" till hotellet i Prato ....

//Tomas

Bilagor

• st 1.jpg
    st 1.jpg
    110.4 KB · Besök: 81
  • st 2.jpg
    st 2.jpg
    98.9 KB · Besök: 80
  • st 3.jpg
    st 3.jpg
    119.2 KB · Besök: 72
  • st 4.jpg
    st 4.jpg
    124.6 KB · Besök: 76
  • st 5.jpg
    st 5.jpg
    140.8 KB · Besök: 78
  • st 6.jpg
    st 6.jpg
    121.1 KB · Besök: 73
  • st 7.jpg
    st 7.jpg
    159.5 KB · Besök: 79
  • st 8.jpg
    st 8.jpg
    128.6 KB · Besök: 77
  • st 9.jpg
    st 9.jpg
    108.8 KB · Besök: 70
  • st 10.jpg
    st 10.jpg
    101.8 KB · Besök: 71
Senast ändrad:
Vänta tills jag lägger in bilderna(två kan jag bjuda på direkt) från Dolomiterna. Strålande sol och 25-30 grader samtliga 4 cykeldagar....

Ena bilden Passo Sella och den andra Passo Gardena ner mot Corvara där jag bodde.

Bilagor

• dol 3.jpg
    dol 3.jpg
    108.1 KB · Besök: 65
  • dol 4.jpg
    dol 4.jpg
    122.3 KB · Besök: 72
Passo Falzarego fotat från Passo Valparola

Passo Campolongo riktning Corvara

Bilagor

• dol 6.jpg
    dol 6.jpg
    115.4 KB · Besök: 64
  • dol 7.jpg
    dol 7.jpg
    129.9 KB · Besök: 67
Gaaah får gåshud av dom bilderna. Snyggt! (Ska själv ner och tampas med spanjorer i pyreneerna nästa vecka)
Vad låg temperaturerna på på olika nivåer? Kallast/varmast?

Senast ändrad:
Härliga bilder. Paradiset på jorden. Skidar där (Corvara) varje vinter, och på torsdag åker jag ner för en veckas MTB för första gången. Kör "Dolomiti Superbike" nästa lördag. Hoppas hinna en vända till Stelvio/Bormio oxå...

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Gaaah får gåshud av dom bilderna. Snyggt! (Ska
> själv ner och tampas med spanjorer i pyreneerna
> nästa vecka)
> Vad låg temperaturerna på på olika nivåer?
> Kallast/varmast?

I Dolomiterna var det ca:

30 gr på 1000 möh.

25-27 gr på 1500

20-22 gr på 2200

Men med tanke på att vinden var obefintlig så kände man egenligen ingen skillnad på tempen på de olika höjderna.

Kaunda skrev:
> Härliga bilder. Paradiset på jorden. Skidar där
> (Corvara) varje vinter, och på torsdag åker jag
> ner för en veckas MTB för första gången. Kör
> "Dolomiti Superbike" nästa lördag. Hoppas hinna
> en vända till Stelvio/Bormio oxå...

Var här och åkte skidor 10 dagar i mars i år, och insåg då att detta även var ett cykelparadis. Bodde i Ortisei/St Ulrich men konstaterade då, att för cykling är Corvara ett utmärkt val.

Två bilder till:

Slingervägar ner från Fedaiapasset. Liften som går över vägen är den man tar från Marmoladasystemet tillbaks till Arabba.

Första kabinen för att ta sig upp till toppen av Marmolada. 1450 möh och slutar efter två "byten" på 3265 möh.

Bilagor

• dol 9.jpg
    dol 9.jpg
    130.9 KB · Besök: 59
  • dol 10.jpg
    dol 10.jpg
    114.9 KB · Besök: 64
Vägen upp till Stelvio på ca 1550 hm. Skylten visar att det är 45 serpentiner kvar.

Bilagor

• st 11.jpg
    st 11.jpg
    131.3 KB · Besök: 60
Dagens lugna runda innebar att jag passerade tre länder. Först upp till Nauders och Österrike för att på hemvägen göra en kort avstickare på ca 1 mil så var man i Val Müstair och Schweiz och sedan hem till till Prato och Italien.

"Endast" 1500 hm idag på ca 97 km. Däremot brände det bra i benen när lutningen var upp mot 20% på vissa partier.

Ca 75 km av dagens runda gick på fina cykelvägar, endast avstickaren till Schweiz gick på "vanlig" bilväg.

Avslutade dagen med en fotosession med 4 tyskar, som hade sett min Stelviotröja imorse, och ville absolut veta var jag köpt den, och hur mycket den kostade. Dom cyklade upp för Stelvio idag och var rejält nöjda, när dom firade med lite öl på tyskt vis:)

Sitter inte på den bästa uppkopplingen så därför blir text och bilder lite i oordning:(

Bilagor

• na 1.jpg
    na 1.jpg
    131.9 KB · Besök: 60
  • na 2.jpg
    na 2.jpg
    140.8 KB · Besök: 59
  • na 4.jpg
    na 4.jpg
    97.1 KB · Besök: 72
  • na 5.jpg
    na 5.jpg
    106.5 KB · Besök: 63
  • na 6.jpg
    na 6.jpg
    79.7 KB · Besök: 76
  • na 7.jpg
    na 7.jpg
    123.3 KB · Besök: 64
  • na 8.jpg
    na 8.jpg
    131.4 KB · Besök: 70
  • na 3.jpg
    na 3.jpg
    146.1 KB · Besök: 68
Senast ändrad:
Härliga bilder!

Ska själv dit om en månad och hoppas på lika soligt väder som det är på bilderna (och helst inte en massa snö på Stelvio som i fjol).

GoranS skrev:
> Härliga bilder!
>
> Ska själv dit om en månad och hoppas på lika
> soligt väder som det är på bilderna (och helst
> inte en massa snö på Stelvio som i fjol).

Måste erkänna att jag haft ofantlig tur med vädret på hela resan, å andra sidan fördelen med att åka egen bil är att man kan förflytta sig dit solen lyser:) Hade idag tänkt åka över till Österrike, men det verkar gå inte bara en landsgräns, utan även en gräns med värme/sol precis på gränsen till Österrike, så jag stannar nog en dag till eller två i Sydtyrolen någonstans:)

Hur är prisläget på boende & mat i Sydtyrolen jämfört med andra sidan gränsen i Österrike? Jag har haft lite planer på alpresa (utan cykling), och Dolomiterna verkar ju trevligt.

har varit i arabba och marmolada på vintern och åkt skidor
helt fantastiskt och superbrant (speciellt cortina)

skulle vara fantastiskt och cykla där på sommaren när man ser dina bilder

Har lyckats manipulera familjen till att själva välja Dolomiterna som en tänkbar destination för en bilsemester genom Europa. Nästa steg är att smuggla med min cykel i bilen. Har redan bestämt mig för Passo Pardoi och Passo Giau. Har ett minne från årets Giro med häftig cykling mellan smala bergväggar. Har för mig att det var mellan Giau och Fedaia. Sjukt sköna bilder !!
Tack för inspirationen. Åkte Sella Ronda, Marmolada och Marcialonga denna vinter. Tänkte..måste tillbaka på sommaren och cykla !!

Fikasvettot skrev:
> Hur är prisläget på boende & mat i Sydtyrolen
> jämfört med andra sidan gränsen i Österrike?
> Jag har haft lite planer på alpresa (utan
> cykling), och Dolomiterna verkar ju trevligt.

Har varit mycket i Österrike sista 10 åren framförallt vintertid, och tycker iofs att det är ok prisläge i Österrike, men det känns snäppet billigare i Dolomiterna/Sydtyrolen.

Åker man dessutom innan högsäsong som drar igång nå'n gång i slutet på juli, så är boende inga problem. Jag fick napp på alla ställen jag testade och priserna var förhandlingsbara. 35 euro/natt(1 person) i Corvara(Villa Caterina) för en lgh efter huvudgatan, där man kunde sitta i restaurangen och titta på cyklister på väg upp/ner för Passo Campolongo.
Enbart Zimmer med frukost fanns från 20 euro och uppåt men jag tycker fördelen med egen lgh är så stor att jag lägger några extra euro på det. Är man några stycken så får man utan problem ner boendekostnaden till 20-25 euro/natt för en fin lgh.

Efter besöket i Prato/Stelvio, där jag avtackades med en parad utanför mitt boende på Gasthof Stern:) så styrdes sedan kosan mot San Leonardo in Passiria(nedre bilden), Ca 7 mil nordöst från Prato och ett par mil norr om Merano.

Bilagor

• dol 12.jpg
    dol 12.jpg
    120.1 KB · Besök: 68
  • dol 13.jpg
    dol 13.jpg
    132.3 KB · Besök: 62
Två pass till skulle klaras av innan man kunde åka hem:

Jaufenpass / Passo Giovo

Average: 7.1 %
Length: 19.9 km
Height start: 695 m
Height top: 2099 m
Gradient: 1404 m

Timmelsjoch / Passo Rombo

Average: 6.2 %
Length: 29.1 km
Height start: 695 m
Height top: 2491 m
Gradient: 1796 m

Bilagor

• dol 14.jpg
    dol 14.jpg
    242.7 KB · Besök: 66
Efter ankomst till San Leonardo och fixande av boende, så monterades cykeln ihop och sedan en snabb pasta vesuvio innan avfärd mot Jaufenpass. Ca 27 grader i byn, men det såg ut att dra ihop med moln över Jaufenpass - vad gör jag då? jo, lämnar vindjackan hemma:(

Nästa nybörjarmisstag gör jag nästa dag, men det tar vi senare:)

Bilagor

• dol 15.jpg
    dol 15.jpg
    116.7 KB · Besök: 59
  • dol 16.jpg
    dol 16.jpg
    102.6 KB · Besök: 66
  • dol 17.jpg
    dol 17.jpg
    108.6 KB · Besök: 66
  • dol 19.jpg
    dol 19.jpg
    110.2 KB · Besök: 55
  • CIMG7232.JPG
    CIMG7232.JPG
    80.6 KB · Besök: 64
Blåste på rätt bra, samt kalla vindar när man närmade sig toppen. En Mtb cyklist passerades sista km:arna. Han hade det tungt, men tyvärr kunde jag inte erbjuda draghjälp - order från sportchefen:)

Det fanns de som valde andra alternativa färdsätt till toppen av Giovo:)

Bilagor

• CIMG7237.JPG
    CIMG7237.JPG
    97.6 KB · Besök: 57
  • CIMG7246.JPG
    CIMG7246.JPG
    118 KB · Besök: 71
  • CIMG7248.JPG
    CIMG7248.JPG
    105.2 KB · Besök: 61
  • CIMG7255.JPG
    CIMG7255.JPG
    120.9 KB · Besök: 60
  • CIMG7251.JPG
    CIMG7251.JPG
    97.1 KB · Besök: 58
  • CIMG7252.JPG
    CIMG7252.JPG
    110.3 KB · Besök: 64
En kaffe och apfelstrudel innan nedresan på ca 1400 hm, som mest bestod i att snabbt komma ner till värmen....brrrr. Aldrig mer glömma vindjackan. Stoppade iofs in en tidning som dom gör på TDF innanför tröjan, men det skulle ha varit söndags DN med alla bilagor för att funka:)

Passerade även en fartkontroll utan att bli stoppad av Polizei. Stannade en kort stund på torget i San Leonardo, innan hemfärd till hotellet och en weissbier på balkongen.

Bilagor

• CIMG7258.JPG
    CIMG7258.JPG
    95.1 KB · Besök: 58
  • CIMG7266.JPG
    CIMG7266.JPG
    143.3 KB · Besök: 91
  • CIMG7273.JPG
    CIMG7273.JPG
    101.2 KB · Besök: 53
  • CIMG7230.JPG
    CIMG7230.JPG
    133.9 KB · Besök: 62
Fortsätter imorgon med avslutningen på resan med Timmelsjoch/Passo Rombo stigningen.......

Bilagor

• dol 20.jpg
    dol 20.jpg
    137.9 KB · Besök: 54
  • dol 21.jpg
    dol 21.jpg
    107.6 KB · Besök: 66
Tillbaka
Topp