[RR] Downhill i Les 2 Alpes med UCPA (med video)

xzit

Ny medlem
I jakten på nya adrenalininducerande äventyr begav jag mig tillsammans med tre polare ner till Les Deux Alpes för lite Downhill åkning. Då jag i vintras upptäckte UCPA (i samband med skidåkning) och gillade deras koncept tänkte jag att vi den här gången skulle testa deras cykling. Sagt och gjort, platser bokades och vi lyckades efter lite pussel få ihop transporten dit.

Vi kom dit redan på lördagskvällen, så söndagen spenderade vi genom att promenera omkring i den soliga alpbyn, shoppa och att hänga i polen (som var gratis för de som hade liftkort).

IMG_0709.JPG

Av en slump råkade vi hamna där under samma vecka som Crankworx anordnades, så vi gick även omkring och tittade lite på olika cykeltillverkare och prylarna de visade upp.

IMG_0702.JPG
IMG_0707.JPG

Måndagen började med att vi fick ut skydd (allt ingick utom handskar och googles), samt våra cyklar som var av modellen Giant Glory 2.

IMG_0760.JPG
IMG_0739.JPG

Liftarna öppnade kl. 9:30 och vi hänger på låset.

IMG_0727.JPG

Under förmiddagen mjukstartade vi med några enklare trails så vår guiden fick en känsla för nivån folk låg på. Under veckans gång blev det successivt svårare, snabbare och mindre pauser.

IMG_0763.JPG
IMG_0800.JPG

En av dagarna åkte vi ända upp till 2600m för att cykla. Rätt coolt.

IMG_0814.JPG

Det visade sig att vår guides syster var Magalie Potter, VM-mästare i BMX.

IMG_0750.JPG

Stannade till en stund och kollade på Slopestyle tävlingen och såg bl.a Martin Söderström göra en triple tailwhip. På bilden nedan var det någon som gav sig på en frontflip.

IMG_0819.JPG

En av höjdpunkterna med UCPA är maten/desserterna! :)

IMG_0801.JPG

Landskapet är helt galet vackert. Synd man inte har tid att titta så mycket när man susar ner för berget.

IMG_0788.JPG

Innan vi åkte hem på lördag eftermiddag passade vi på att vakna tidigt och åka upp till 3600m för lite sommarskidåkning. Skidorna fick vi låna av UCPA (utan extra kostnad!)

IMAG0410.jpg

Och så slutligen, en video med godbitarna. Enjoy!

För att summera, helt fantastisk resa! Lite jobbigt bara att komma hem till Göteborg och behöva trampa själv igen :)

/ Ali

EricR skrev:
-------------------------------------------------------
> Ahhh fett! Ser ju nådigt najs ut!
>
>
> OT:
>
> Hittade du runt MTB banan i skatås? :)

Nej, haha. Det tog ca 30 sek för mig att helt glömma bort allt du sagt. Men åkte dit igen på torsdagen med en kompis.

bomberman skrev:
> Snyggt!!
> blir jävligt sugen
> Hur tog ni er ner?

Tack!
Flyg ner till Geneve. Shuttle bus (www.aerocar.fr, 55€ ToR) från Geneve till Grenoble. Buss 3030 från Grenoble till Les Deux Alpes byn (6,60€ enkel biljett).

Tack för en underbar RR!
Det blev tuben igår kväll med reportaget från slopestyle-tävlingen där, bra tips.

Verkar vara bra priser för boende och liftkort.
Vad fick ni betala för att få guide i downhill?

Härlig RR. Kanske ett bra alternativ till Sierra och Switchback i Spanien. Troligen längre backar.
Är det värt att ta med egen cykel eller förutsätter det att man är nybörjare.

qma skrev:
> Tack för en underbar RR!
> Det blev tuben igår kväll med reportaget från
> slopestyle-tävlingen där, bra tips.
>
> Verkar vara bra priser för boende och liftkort.
> Vad fick ni betala för att få guide i downhill?

Guiden ingick i priset. Det kostar mellan 5195-6240kr beroende på vilken vecka man åker, och då ingår: boende, helpension, cykel och skydd, liftkort, guide.

Robert skrev:
> Härlig RR. Kanske ett bra alternativ till Sierra
> och Switchback i Spanien. Troligen längre
> backar.
> Är det värt att ta med egen cykel eller
> förutsätter det att man är nybörjare.

Man kan ta med egen hoj om man vill, men då tar de inget ansvar för cykeln. Så pajar något får man se till att få det fixat själv. Sen om det är värt att släpa med sig eller inte beror nog på vem man frågar, jag tycker inte det.

Värt att ha i åtanke är man endast får åka på deras cyklar när man åker med guiden. På UCPAs hemsida står det: VTT- utrustningen disponeras ej annat än under instruktörens regi.

Det låter attraktivt. Tror att Switchback ligger kring 6500kr med halvpension.
Orsaken till att jag undrar om cykeln är att det är ovanligt att få en hyrcykel bra trimmad efter egna behov. Själv tog det nästan ett år innan min cykel kändes bra.

Ser ju riktigt trevligt ut.

Sker det någon gruppharmonisering på liknande sätt som deras skidåkning?

Som nivå på UCPA:s sida står "fortsättning", så jag är ju lite nyfiken om det innebär att man bär ha kört downhill innan eller om det räcker med att behärska en stigmtb hyfsat.

Tillbaka
Topp