Dag 3 (4)
Aurland-turen
Fakta: Vandringsled från högfjällsplatå genom ”eden”dal ner till sjö.
Beo Berättar:
Att söka turer runt Sogndal är inte helt enkelt, antalet internetaktiva bergscyklister verkar litet i området. Kanske ligger stället en smula långt från Norrmännens folktäta orter, kanske är bergen för branta för vanlig MTB. Kanske finns det cyklister, men inte så här års (Danne har en teori om att alla som gillar sånt är i grannbergen och åker skidor fortfarande).
Det var svårt att finna information om vad som går och inte går att cykla så här tidigt på säsongen. Regn och snösmältning kan bygga stora vattensamlingar i bergen. Aurlanddalen var ett av de mer tveksamma äventyren på vår lista på grund av väder, bristande information och svårlöst logistik, men också den tur som kändes mest spännande. De rapporter som fanns därifrån vittnade om stora svårigheter och än större belöningar. Om brådstup, panik, blixthalka och magnifika vyer.
Jättefint Danne. Men vi ska åt andra hållet.
Østerbø klockan tio. Bilen står i dalen (Beo fick åka buss upp, Cruxet fick fika en timma extra) och väskorna är packade med baconost och pannkakor. Blandade känslor av rädsla och förväntan fyller oss när vi tar de första darrande tramptagen nedåt leden. Trots att stigen är lättrampad med bara enstaka stenar i vägen känns allt svårt, kropparna är stela efter två dagars nötande. Men allt eftersom vi blir varma känns cyklingen lättare och mer bekant. Det här är inte alls som dagarna innan. Det känns mer som en utflykt, en cykeltur, än en skräckupplevelse.
Jo tjena.
Det första stupet stöter vi på efter 20 minuters cykling. Genast sprids panikkänslan – en felmanöver betyder döden. Cruxet lugnar efter passagen och säger att det värsta är över. Det blir bättre snart. Det måste det bli.
Jo tjena.
Det visar sig att stora delar av stigen har ett stup som närmaste granne till vänster. Ibland 10 meter djupt. Ibland 100, ibland 50. Men allt som oftast ett stup. Leden följer en älv som i årtusenden karvat ut en djup dal i högfjällsplatån och nu ringlar sig ner mot fjorden.
Cruxer berättar:
Inledningsvis var vi väldigt fokuserade på stupen som låg bredvid stigen, efter första riktiga stupkänningen kände jag mig väldigt tuff som hade kört ner trots att det var stökigt. Jag babblade friskt och sa att värre än så här blir det nog inte, jag var lite orolig för Beo var lätt manisk och skulle hela tiden köra i hög fart ner för partier som vi i vårt tidigare liv hade uppfattat som ganska håriga. Efter ett tag infinner sig en harmoni med stigen och branterna, vi slutar bry oss om att stupet hela tiden befinner sig ca en halvmeter från stigen, trots att det är väldigt brant och väldigt intensivt med stora stenar och höga kanter huller om buller på stigen så frestas man ändå att gå långt ut i kurvorna och trycka till. Ja ni vet själva hur det känns när man är "het".
Vi var inte helt ensamma på stigen, ett antal kärlekspar kombinerat med en busslast pensionärer i åldrarna 65-90 år var på väg ner samtidigt. Vi blev lite av huvudattraktionen på stigen de andra skrattade gott när de såg cyklarna och undrade vart vi skulle. Det verkar vara lite annorlunda kultur i Norge för när vi kom ner för en brant och det fanns någon nedanför så kastade de sig åt sidan rakt in i bergväggen. De måste ha trott att vi var vansinniga. Dagens höjdpunkt var när vi kom ikapp ett gäng pensionärer, de halade snabbt upp kamerorna, Beos Kodak Fever svarade direkt och han drog upp cykeln på bakhjulet i ett tekniskt parti, att det var ett stup 50 cm till höger spelade ingen roll. Artiga som de är här tackade de hjärtligt för "showen"
Jag ville inte vara sämre, när vi passerade ett vattenfall tyckte jag plötsligt att det var en bra ide att cykla bron och sen wheela ut, att ha ett kärlekspar som publik var bara extra krydda, jag var i "invincible mode"
Vi lämnar Norge med en tro på någonting större, någonting bortom det vardagliga, en större kraft än det vi känner till, vi kommer nog aldrig förstå vad som hände den här helgen.
Var vi ironiska nu, jag vet fan inte.