RR: Graz: Backar, Borgar o Svartgula ödlor

eirisch

Aktiv medlem
Jag låter bilderna tala, men vad är det för ödla??

Vr133.jpg

Vr115.jpg

Vr117.jpg

Vr111.jpg

Vr108.jpg

Vr107.jpg

cykel.jpg

Det varierar.

Ofta har vi cyklat på väl upptrampade stigar, som helt uppenbart används av hundratals människor. Men så snart man passerar en osynlig linje av "ny markägare" kan det ligga nedsågade träd huller om buller för att hindra vandrare och cyklister. Som tur är har jag inte stött på dessa sura markägare. Kan se framför mig hur han går där och svettas, och mumlar scheisse Radler!!
Om de har rätten på sin sida eller ej, vet jag inte. Hittils har det funkat fint att cykla överallt, och även de som ser mest sura ut, skiner upp i ett leende när man hälsar artigt och saktar ner lite.

Vi stötte på en ilsken gubbe i Badgastein i somras, men efter långsam översättning av hans Tyrol-accent var han bara upprörd över att vi plattade till hans gräs som skulle skördas dagen efter.

Österrikarna är trevliga och ganska förlåtande, kort sagt.

eirisch skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi stötte på en ilsken gubbe i Badgastein i somras, men efter långsam översättning av hans
> Tyrol-accent var han bara upprörd över att vi plattade till hans gräs som skulle skördas dagen
> efter.

Tyrolen... Det är möjligt att jag har lite förutfattade meningar, men beskrivningen av den incidenten skapar en bild i mitt huvud som orsakar ett brett flin. *s*

eirisch skrev:
och saktar ner lite.
>
> Vi stötte på en ilsken gubbe i Badgastein i
> somras, men efter långsam översättning av hans
> Tyrol-accent var han bara upprörd över att vi
> plattade till hans gräs som skulle skördas dagen
> efter.

Badgastein ligger inte i Tyrolen, det ligger i Salzburgerland ;-)

Najs! Ball salamander, inte läge att slicka på handskarna efer att du haft den i handen? ;)

eirisch skrev:
> eh, attans, det stämmer du, pinsamt...

Å andra sidan, vem orkar hålla reda på alla dialekter och regioner i Österrike? Det går ju utan problem att trycka in Skåne, Blekinge, Småland samt Öster- och Västergötland på samma area (om man inte tar hänsyn till att det finns berg förstås. Om man sträckte ut Österrike skulle det bli ett väldigt långt land)

Jerry> Hur är det med accessen till stigar i skogen i Österrike?

Ungefär som i Sverige, det finns vandringsleder. Det är oftast inte tillåtet att cykla vilket inte betyder att någon förbjuder dig att göra det. De flesta blir mest glatt överraskade när man kommer är min erfarenhet i alla fall. (Förutsatt att man inte kör som en dåre...)

Fredrik Larsson skrev:
> Vad är det för Santa Cruz någon av er cyklar
> på? Heckler?

Det är en Österrikisk cykel, Simplon Gizzmo. Tror han betalade kring 20 papp för den, med bl.a Hone komponenter (tror jag de heter).

Japp folk blir glatt överraskade även vid cykelförbud. Här finns skyltar överallt som förbjuder allt möjligt, men de verkar inte ta så hårt på det!

Tillbaka
Topp