[RR] Grövelsjön, bra eller... ?

hagdahl

Aktiv medlem
Grövelsjöfjällen är något av en vit fläck på kartan när det gäller MTB. Googla på MTB Grövelsjön och du hittar några gamla forumtrådar från början av 2000-talet ihop med ganska torftig information från diverse turistbyråer. Nog för att man vandrat och skidat mycket i området, men inte cyklat mer än korta kvällsturer i samband med familjeturer. Så hur området funkar för längre turer har länge varit ganska oklart. I alla fall för mig.

Bor man i Falun är Grövelsjön närmaste utpost om man vill komma åt riktiga fjäll, så nu tyckte vi att det var dags att på allvar ge de böljande fjällen en chans. Som vanligt när man försöker vara spontan var det svårt att få ihop allas kalendrar så det slutade med att vi försökte maxa allt på en dag och klämma in så mycket cykling vi orkade på 24 timmar.

Vi åkte upp sent på söndag kväll. Ursprungsplanen vara att göra en okristligt tidig start och möta soluppgången på måndag, men prognosen lovade dimma så vi tog sovmorgon till kl 06.00. Då vaknade vi till klar himmel och strålande sol... Bummer. Hursomhelst, efter en snabb frukost och nedpackning av tält mm så var vi iväg.

Night-2.jpg

Tältplats vid midnatt

Morning-2.jpg

Morgonsol över Grövelsjön. Vi skulle gått upp tidigare.

Förmiddagsturen såg ut så här:
Grövelsjöns Fjällstation > Toppen av Storvätteshågna > Vidare till Hävlingen > Tillbaka till Grövelsjön. Drygt 30 km totalt.

Sträckan Grövelsjön > Storvätteshågna var fin cykling med en oväntat rolig nedfart fram till foten av Storvätteshågna. Sedan var det proper push-bike upp på berget. Vi valde vinterleden som går något flackare än sommarleden och den skulle varit kanon att cykla utför också såg det ut som.

MotSVH-2.jpg

Kul nedfart mot Storvätteshågna

Push-2.jpg

Pushbike upp mot Storvätteshågna

ToppSVH-1.jpg

Erik stegrar sig upp mot Dalarnas högsta topp

Nedfarten på nordvästsidan mot Hävlingen var riktigt kul och väl värd toppbestigningen. Snabbt, tekniskt och bitvis lite brant. Sedan följde sex kilometer med blandat blött, finfin singletrack och slutligen rage-framkallande blockstensterräng fram till Hävlingen.

Brant-1.jpg

En hederlig dödsbrant

Brant-2.jpg

Fin cykling från Storvätteshågna mot Hävlingen

Finstig-1.jpg

Bitvis superfin singletrack...

Block-1.jpg

Bitvis mindre flow.

Hävlingen-Grövelsjön bjöd på en oändligt lång slakmota i motvind, innan man fick några hundra höjdmeter kul cykling tillbaka till stationen. Med facit i hand skulle man kanske kört Storvätteshågna tur och retur och sedan letat sig upp på Jakobshöjden för lite mer utförskörning. Då hade man fått en superfin tur.

Slakmota-1.jpg

Erik gnetar på uppför, med ovädret i hasorna

Jakobshojden-1.jpg

Kul cykling ner mot fjällstationen från Jakobshöjden

Eftermiddagens tur gick upp på norska sidan till Salsfjället och sedan västerut till Valdalen och därifrån tillbaka mot Grövelsjön. Drygt 20 km. (Vi hade planerat för en betydligt längre tur, men tidsåtgången på förmiddagsturen gjorde att vi valde det kortare alternativet och det visade sig vara klokt).

Stigningen upp mot Salsfjället klaras av ganska smärtfritt längs den grusade Linnestigen och vidare på fina släta stigar. Hela sträckan är kul utför också, men under dagtid och högsäsong är det inte särskilt lämpligt eftersom det är mycket vandrare här.

motsals-1.jpg

Fina stigar upp mot Salsfjället på norska sidan

Sträckan från Sals till Valdalen var egentligen fin cykling till stora delar, men hade varit bättre i andra riktningen. Avslutningen ner mot Elgåvägen var rätt roddig.

vaskning-1.jpg

Stunden när peppet är på max, strax innan vi inser att vi får bära ner cyklarna till dalen...

Sista sträckan från Valdalen till Grövelsjön började med tre kilometer stånkig och krånglig skogscykling svagt uppför men avslutades med fyra kilometer top-notch-cykling utför tillbaka mot Grövelsjön. En klart värdig avslutning på en episk dag.

utsikt-1.jpg

Fina vyer mot Rendalen

utsikt-2.jpg

En dag på fjället är alltid en dag på fjället

nacke-1.jpg

En "50km-och-1500-höjdmeters-nacke"

bad-1.jpg

En lång dag på fjället avslutas lämpligtvis med ett dopp i Grövelsjön

kaffe-1.jpg

Kaffe vid Storsätern innan hemfärd

Vad ska man säga om det här då? Välj dina turer med lite omsorg så kan du få riktigt fin cykling i Grövelsjön! Överlag lite mer tekniskt än t ex Jämtlandstriangeln, men så fort du kommer från närmaste området kring fjällstationen så känns det som att du är mitt i vildmarken med en påtaglig äventyrscyklingskänsla, trots att du bara är några timmar hemifrån. Om du bor i Falun vill säga.

Tack för en bra dag Erik, Ogge och Anders!

Senast ändrad:
Fantastiskt! Blir dock lite avis då det där var min tänkta tur för en månad sedan...regnet förstörde allt och det blev aldrig tillfälle att bege sig upp till Grövelsjön. Det får ligga kvar på min bucket list då den här RR:n spädde på mitt begär av att cykla där uppe!

Kompletterar med en mini-RR. Har varit upp över midsommar och vandrat och fiskat med frugan och tog mig en kort cykeltur också. Körde upp till Silverfallet och ner igen i högervarv. Stenigt parti i björkskogen och smala spänger på ett parti men annars teknisk och kul cykling. Och kanonväder!

Smaaal spång.
IMG_20170625_103545.jpg

Silverfallet, tror jag.
IMG_20170625_104559.jpg

Cykeln ligger åt fel håll, detta är på uppvägen.
IMG_20170625_104229.jpg

VM i långspång.
IMG_20170625_110115.jpg

Hängbron vid Sjöstugan.
IMG_20170625_111024.jpg

Senast ändrad:
Bumpar med en fråga. Kommer antagligen cykla i Grövelsjön i veckan, hur väl markerade är stigarna/stigkorsen uppe på fjället? Klarar man sig utan karta? Tänker speciellt på turen Grövelsjön > toppen av Storvätteshågna > vidare till Hävlingen > tillbaka till Grövelsjön.

Tack för en superfin RR!

Edit: blev ju inte mycket till bump, det där såg ju också ut att va en fin tur! Ungefärlig tidsåtgång?

Senast ändrad:
Det var en fin runda men kort. Tog knappa timmen men då var det många fotostopp och utsiktsstopp. Men turen går att kombinera med den andra turen i ursprungs-RRen i den här tråden. Alltså turen till Valdalen.

På sidan där jag cyklade fanns det lite skyltar men mitt tips är att köpa en karta. Lätt att snickra ihop en egen tur och själv tycker jag det är kul med kartor så jag köper alltid en.

Vart är en bra utgångspunkt? Tänkt cykla därunder semester, dock själv. Och vill undvika att sova ute i det fria så man slipper kånka på tält etc på cykeln. Kan tänka mig att sova i bilen alt ha allt i bilen och låta den stå nångonstans och ha den som bas.

Vi bodde på Sjöstugan. Enkelt men jättebra, ligger nära STFs fjällstation. Känns som en bra utgångspunkt då många leder startar i de trakterna.
Finns en stor långtidsparkering också, oklart vad de tycker om att man sover där.

Edit: Tror de hade camping också uppe vid skidbacken.

Senast ändrad:
Stort tack för detta! Kul läsning och inspirerande bilder :)

Vill också slå ett slag för att man tar vägen förbi Idre fjäll när man ändå är där. Det är riktigt schysst cykling. Blå leden på 9,5 km och orangea leden på 13 km är riktigt fina. Samt DH-banan Blåbärsslingan från toppen ner till Skills area. Ta chansen att vara där när det inte är några andra cyklister i närheten så att du kan cykla stigarna åt båda håller. Vissa av stigarna är roligare åt "fel" håll.

/Per

Kom precis hem från Grövelsjön. Riktigt härligt ställe för en cykel tur!

Tälten smällde vi upp vid "hamnen" nedanför Sjöstugan.

Vi följde Falugängets råd och Körde rakt upp till Toppen på Storvätteshogna och sedan ner mot Hävligen. Vi vände när najsheten på utförs åket avtog, och tog oss upp till toppen igen. Åket ner mot fjällstationen från Storvätteshogna var rikigt kul!
Lite för kul... Pumpa däck är också kul? Värt ställe i alla fall!

Bilagor

• grövel-1.jpg
    grövel-1.jpg
    271.2 KB · Besök: 146
  • grövel-3.jpg
    grövel-3.jpg
    128.8 KB · Besök: 175
  • grövel-4.jpg
    grövel-4.jpg
    213.6 KB · Besök: 186
  • grövel-9.jpg
    grövel-9.jpg
    170.7 KB · Besök: 196
  • grövel-10.jpg
    grövel-10.jpg
    195.7 KB · Besök: 197
  • grövel-11.jpg
    grövel-11.jpg
    271.9 KB · Besök: 186
  • grövel-13.jpg
    grövel-13.jpg
    185.1 KB · Besök: 190
  • grövel-14.jpg
    grövel-14.jpg
    405 KB · Besök: 216
  • grövel-19.jpg
    grövel-19.jpg
    425.6 KB · Besök: 215
  • grövel-21.jpg
    grövel-21.jpg
    318.3 KB · Besök: 195
Trevligt att se att det är fler som har upptäckt Grövelsjön och cyklingen där, har cyklat i Grövelsjön de senaste 10 åren.
Ett påpekande gällande tidigare inlägg, på den norska sidan av linnéstigen så är det nationalpark med förbud mot cykling i dagsläget, förhoppningsvis så kommer det att ändras under 2018 då det pågår ett arbete i Norge på att tillåta cykling på vandringsleder och stigar även i nationalparker i Norge, men inget är klart ännu. Kommer att posta på denna tråd när jag får Info om det blir klart, linnéstigen är även en av de vandringsleder som är mest trafikerad av vandrare sommartid. En riktigt kul led är prickleden som går från jakobshöjden till grötvallssjön samt som tidigare nämnts vinterleden på storvättershogna, leden från storvätterhogna till lövåsen kan man hoppa över då det blir mycket bära cykel övermyrmark

Bumpar denna eftersom bilderna är fantastiska. Och så vill jag ha fler tips på turer i området också då det är på sommarens hinklista.

Är också intresserad.
Vi föredrar alltid norska sidan när vi åker turskidor. Som vanligt är norska fjällandskapet mer imponerande än det svenska. Men jag har aldrig set Grövelsjön utan snö, så jag kan inte kommentera lederna för mtb. Har åkt flera sommarlederna på skidor och dom måste vara fina för mtb om dom inte är för stenigt.
Far man åka mtb i naturreservat i Norge?

Helt brutalt fina bilder i denna tråd! Kul att se! :D

Kan bara ge ett icke-tips: vi var och vandrade vid Rogen över midsommar, alltså strax norr om Grövelsjön, och kan absolut inte rekommendera detta område för cykling; det är så fördärvat stenigt!!! Och då menar jag inte rock-garden-stenigt utan snarare blockterräng fast mitt i stigen, typ hela tiden. Det var tungvandrat och antagligen halv omöjligt att cykla, större delen av leden. I alla fall på norrsidan om sjön fram till Skedbrostugan och vidare norrut mot Tänndalen.

Verkligen fint!

Jag var i Grövelsjön en vecka förra året och cyklade. Storvätteshångna, Jakobshöjden och dalen öster om Jakobshöjden var fint. Cyklade även runt sjön motsols. Norska sidan nordväst om sjön börjar med 3 km putt så det är ett ok förbud (även om slutet ehhh...såg fint ut i teorin...). Jag tycker dock att det i övrigt var steningt till den grad att jag inte vill rekommenderar det, bitvis var många leder ocyklingsbara med normal cykel/färdigheter.

Som jag har förstått gäller det generella Norska cykelförbudet endast Nationalpark.

Femundamarka nasjonalpark väst om sjön är riktigt fin för turskidåkning, men sista inlägget säger att man kan inte cykla där.

Jag läste på lite om Femundsmarka igår. Reservatsföreskrifterna är inte uppdaterade så jag lyckad inte lista ut om cykelförbudet hävts ännu eller ej.

När jag kollade runt på Terrengsykel.no så verkar det dock som att terrängen inte är så inbjudande, blocksten i överflöd, utom där det går en massa folk.

Røros verkar vara det norska cykelmekat i dessa trakter.

Var och vandrade där i veckan. Riktigt fint men såg bitvis väldigt tekniskt ut.

Tror sträckorna Grövelsjön - hävlingen, hävlingen - sylen och sylen - Grövelsjön är fullt cykelbara tror dock den sista är rätt tråkig att cykla, som någon så tidigare i tråden så måste man nog bära cykeln första biten och sedan var det inte så intressant men jag kanske bara var trött och sur efter 5 dagar i tält.

Bifogar en bild från storvätteshågna

Bilagor

• IMG_20190625_133257387_HDR.jpg
    IMG_20190625_133257387_HDR.jpg
    412.6 KB · Besök: 170
Jo, man får inte cykla i Femundsmarka / Femundens National Park. http://www.graenslandet.se/sv/nio-skyddade-naturomraden/femundsmarka
Jag var där förra året när för jag var på en lång cykelresa. Tänkte därför bikerafta Rogen, Grövelsjön, då genom Femundens NP och så vidare in i Norge för man får paddla där och då 'bär' man på det viss cykeln. Men det var för dåligt väder, minusgrader, snö och det blåste så det skulle vara självmord på de där stora sjöarna och jag ändrade planerna. Så det blir en annan gång ett försök till :)

Bumpar tråden lite, är i Idre nu och tänkte ge mig på lite fjällcykling kring grövelsjön imorrn, har vi någon som kan rekommendera en tur på mellan 15 och 25km utan alltför mycket pushbike och klapperstensfält?

Trevligt att se att det är fler som har upptäckt Grövelsjön och cyklingen där, har cyklat i Grövelsjön de senaste 10 åren.
Ett påpekande gällande tidigare inlägg, på den norska sidan av linnéstigen så är det nationalpark med förbud mot cykling i dagsläget, förhoppningsvis så kommer det att ändras under 2018 då det pågår ett arbete i Norge på att tillåta cykling på vandringsleder och stigar även i nationalparker i Norge, men inget är klart ännu. Kommer att posta på denna tråd när jag får Info om det blir klart, linnéstigen är även en av de vandringsleder som är mest trafikerad av vandrare sommartid. En riktigt kul led är prickleden som går från jakobshöjden till grötvallssjön samt som tidigare nämnts vinterleden på storvättershogna, leden från storvätterhogna till lövåsen kan man hoppa över då det blir mycket bära cykel övermyrmark
Just storvätteshågna till Lövåsen partiet lockar för jag har inte testat det.
Den prickade ska vara sommarled. Menar du att den inte rekommenderas, eller var du på intilliggande vinterled?

Bilagor

• 77718CDF-10A8-4FA0-8452-52BE2EA44C80.jpeg
    77718CDF-10A8-4FA0-8452-52BE2EA44C80.jpeg
    66.1 KB · Besök: 71
Tillbaka
Topp