RR Helags + Jämtlandstriangeln 2023 + 2024

hanek082

Aktiv medlem
Har haft en sommar med lite väl lite fincykling så efter att sambon lovat bort en helg bar det direkt norrut mot Härjedalen för tre dagars fjällcykling. Är föräldraledig för tillfället så vid 17 på torsdag eftermiddag när sambon var klar på kontoret snabbpackades bilen och vid 21:30 var jag framme i Ramundberget för lite sömn innan allt drar igång.

Cyklade för 11 år sedan Ljungdalen - Helags - Ramundberget och tänkte att det vore skoj att köra längre och få in två nätter på fjällstationer, dels då det planeras en till tredagars tur i september och detta vore bra träning, test av ny väska och allmänt roligt.

Dag 1: Torkilsstöten - Helags - Sylarna
Bilen visade 3,5 grader ute då jag körde från Ramundberget till Torkilstötens skidbacke så väntade mej en kall start, men med solen i ryggen och starten av att gå uppför skidbacken så var man rätt varm direkt.

IMG_5269.jpeg

IMG_5274.jpeg

Väl uppe så var det bara börja turen med siktet inställt på Helgas som tyvärr var täkt i moln hela dagen så blev inte bättre än på bilden nedan.

IMG_5285.jpeg

Generellt var det helt ok cykling men man fick hoppa av och på cykeln en del då det dels kom blöthål, bäckar osv som inte var cyklingsbart. Cyklar oftast rätt snälla och snabba stigar hemma så blev även en del teknikövning som gav mersmak rätt fort så mer och mer blev cyklingsbart plus att jag gav upp att hålla fötterna torra så mer blöthål kunde också cyklas.

IMG_5299.jpeg

Väl framme vid Helgas fjällstation blev det en kort paus med brownie och kartcheck.
IMG_5308.jpeg

IMG_5309.jpeg

Fikade självklart vid vårt standardbord men det var rätt stor skillnad från senaste besöket i vintras mot idag

IMG_1936.jpeg

Från till Helags till Sylarna är det ca 20 km så det var bara att börja trampa igen, kom kanske 1 km innan det var dax för paus och på med skavsårsplåster, mina cykelskor är tydligen inga höjdare att gå med..

IMG_5314.jpeg

Cyklingen från ut från Helgas var riktigt rolig då det ofta gick lätt utför så det rullade på skapligt på de jämnare delarna men det krävs dock fortfarande att man hoppar av och på en del då det ibland är överjävligt med sten eller små eller stora bäckar som skall korsas.

IMG_5320.jpeg

IMG_5342.jpeg
IMG_5347.jpeg
IMG_5348.jpeg

Blev en fin fredagslunch bestående av två Frökusar med ost och skinka i solen, det är Helags Nordtopp på bilden och turen gick mer eller mindre lätt utför från någon km bakom fjällstationen ner hit så det var riktigt roligt cykling.

IMG_5355.jpeg

Efter detta börjar klättringen upp mot Sylarna, dock med rätt ok stigar så det fortfarande gick och cykla det mesta i ci 4-5 km till. Stugan på bilden ligger ungefär mitt emellan Helags och Sylarna så nu var 2/3 av dagen avklarad och den sämsta biten var kvar..

IMG_5364.jpeg

Med 3 km kvar blev det mycket gå och mindre cykel och man blev glad när det kom stänger att snällt rulla på..

IMG_5375.jpeg

Jag startade vid 07:45 från lifthuset och 14:15 Stälder cykeln utanför terassen på Sylarnas fjällstation för att kunna avnjuta en fin cykelöl. Tyvärr så tajmande jag min ankomst precis till början på deras personalmöte så baren var stängd..

IMG_5384.jpeg

Men efter en kort paus fick man avnjuta en öl innan det var dags för dusch och bastu.
IMG_5388.jpeg

Riktigt skönt sätt att fara runt i fjällen på faktiskt då det efter bastubadet blev tre rätters middag med ett par glas vin till. Älggrytan var riktigt god!

Sov i något stort rum men hade turen att vi var 4 personer i rummet som hade 20-25 bäddar.

IMG_5476.jpg

Lite GPS statistik:
Distans: 34 km
Höjdmeter: 692 m
Fallhöjd: 531 m
Total tid: 6:30
Rull/gå-tid: 4:43
Snitthastighet: 7,2 km/h

Var förvånad över att snitthastigheten var så låg då det kändes som att man kunde cykla på rätt ok bitvis men antar att allt gående och hoppande över bäckar osv drog ner det rätt rejält.

Återkommer när det finns mer tid för dag 2 och 3..

Senast ändrad:
Dag 2: Sylarna - Blåhammaren - Storulvån - Sylarna

För dag två var planen Jämtlandstriangeln i ett svep, dels för att slippa släpa på alla sovsaker och för att det verkade vara en lagom stäcka på en dag. Så ryggsäcken med alla onödiga prylar stannade uppe i sängen och sadelväskan fylldes med cykelprylar och ett lunchpaket från frukostbuffén.

Valet att köra mot Blåhammaren blev beslutat efter ett tips @jomper vilket visade sig vara ett riktigt bra beslut.

En aning morgontrött men glad rullade jag iväg mot Blåhammaren vid 07:40
IMG_5389.jpeg

Vädret var aningen sämre än gårdagens sol och det kom lite duggregn då och då men man torkade snabbt då det även blåste lite mer. De första 4 km går utför men hälften av det var inte någon rolig cykling och väl nere där leden delar sig mot Blåhammaren till vänster och Storulvån till höger var det bara att hålla vänster och börja en mix av att gå och cykla uppför till första kammen är passerad, ca 200 höjdmeter.

Bilden nedan är ca halvvägs upp, Sylarna ligger uppe i molnen lite till höger i bilden.

IMG_5392.jpeg

Direkt efter kom dock en belöning på riktigt rolig cykling nedför också ca 200 höjdmeter. Någonstans i denna backe slog jag i växelföraren bak i en sten och böjde troligen växelörat lite. Så varje gång jag tog i lite mer så var det ett störande ljud från kassetten bak. Testade att dra lite i den men gjorde ingen skillnad och var inte sugen på att börja krångla med det utan körde vidare istället.

IMG_5399.jpeg

De första stängerna första dagen gjorde en lite nervös och det var en del vinglande men nu började man bli varm i kläderna och det fanns rätt kort om tillfällen att öva..

IMG_5400.jpeg

Bilden ovan och under är tagna med cykeln på samma ställe.. Från min förra tur i fjällen mindes jag att det ofta var två plankor med lagom avstånd att ett cykeldäck kan glida ner mellan vilket gjorde dem ej cykelbana, tur nog fanns det inga sådana kvar utan endast ett fåtal där de var såpass sönderkörda att det kunde finnas en riks att däcket skulle åka ner.

IMG_5401.jpeg

Efter den trevliga nedförsbacken blev det en sista klättring på 250 höjdmeter upp till Blåhammarens fjällstation där det blev lite chokladpaus.

IMG_5403.jpeg

Sen bar det av ner mot Storulvån, eller det började förhållandevis platt i 2,5 km men med fina leder och rolig cykling.

IMG_5408.jpeg

När det väl bar utför så fanns det strax över 200 höjdmeter som avverkades på 3 km. De var roliga även om leden ibland blev lite väl bökig för min smak så var det riktigt roligt!

IMG_5411.jpeg

Väl nere var det några riktigt snabba stigar innan man korsar en å och sen blir det 5 km platt cykling mot skogen precis innan Storulvåns fjällstation.

IMG_5421.jpeg

De sista 3 km var riktigt tråkiga och bökiga där det blev många stopp och en hel del gå och leda cykeln. Jag fuskade även lite här och cyklade inte hela vägen fram till Storulvåns fjällstation då jag dels tröttnat på att cykla bland fjällbjörkarna och magen kurrade så blev lunchpaus istället.

Nästa mål var nu att ta sig tillbaka till Sylarna igen och det här visade sig vara den enklaste etappen för dagen. Stängerna var bredare och stigen jämnare så det gick att rulla på i bra tempo.

IMG_5422.jpeg

Det är bara att följa elledningen och där slutdestinationen ligger precis där molnen börjar.

IMG_5426.jpeg

IMG_5427.jpeg

I mitten av bilden korsas en lite å och sen är det 4 km klättring upp till Sylarna igen där hälften gick till fots, lite tråkigt avslut och man började bli rätt seg i kroppen på väg upp till fjällstationen.

Väl framme firades turen med en Norrlands guld i bastun! Det var mer folk där uppe nu också så efter en trerätters middag som bland annat bjöd på renskav så fick jag nu dela rum med ca 15 personer istället för med 3 som dagen innan. Tur man var rätt sliten efter två dagars cyklande så man iaf sov gott trots en del snarkande grannar.

image.jpeg

Lite GPS statistik:
Distans: 44 km
Höjdmeter: 940 m
Fallhöjd: 940 m
Total tid: 6:30
Rull/gå-tid: 5:32
Snitthastighet: 7,9 km/h

Det gick lite fortare än första dagen men allt hoppande av och på cykeln drar ner snittet snabbt för mellan allt bök får man många km med riktigt fin cykling.

Jag tror även att detta var rätt rutt runt triangeln oavsett var man startar för sträckan mellan Storulvån och blåhammaren skulle bli riktigt tråkig i andra riktningen och avslutar man i Storulvån så får man dessutom avluta med en riktigt rolig sträcka.

Fantastisk tur och kul att du delar med dig! Du verkar ha haft en galen tur med vädret för att vara den här sommaren. Jag bor i Funäsdalen och vädret i sommar har verkligen inte inspirerat till liknande turer. Ibland är det nog bättre att inte bo här och bara ge sig ut när man har tid, oavsett väder. Förhållandevis ofta är vädret bättre än prognosen säger, det är ofta väldigt lokala förhållanden, men i sommar har det mest varit blött. Det gör spångcyklingen och att korsa vattendrag krångligare när det är mycket vatten också.

Fantastisk tur och kul att du delar med dig! Du verkar ha haft en galen tur med vädret för att vara den här sommaren. Jag bor i Funäsdalen och vädret i sommar har verkligen inte inspirerat till liknande turer. Ibland är det nog bättre att inte bo här och bara ge sig ut när man har tid, oavsett väder. Förhållandevis ofta är vädret bättre än prognosen säger, det är ofta väldigt lokala förhållanden, men i sommar har det mest varit blött. Det gör spångcyklingen och att korsa vattendrag krångligare när det är mycket vatten också.
Dag tre är inte summerad än men det var inte många kvadratcentimeter hud som var torr efter i söndags =D

Tydligen så blir det svårare att göra liknande turer snart så passa på innan det inte går längre!

Dag 3: Sylarna - Helags - Kläppen - Torkilstöten

Det var utlovat 17 mm regn vid Helags denna dag så jag sig inte riktigt fram emot cykelturen tillbaka till bilen.. Min plan var att man håller sig varm när man cyklar så hade endast regnjacka som skydd mot regn medans ben, fötter osv får bli blött om det är blött ute.

Dagen startade strax innan 8 på morgonen med lätt regn och en härlig uppförsbacke där den första kilometern tog 23 minuter att gå.

IMG_5434.jpeg

Sen bar det av in i dimman

IMG_5435.jpeg

Vädret växlade mellan, lätt regn, ihållande regn och korta stunder av inget regn men blött var det. Det hade även regnat under natten så alla små bäckar och vatten pölar var djupare än på vägen till Sylarna. De första ca 5 km från sylarna är rätt tråkiga att cykla då det aldrig blir något riktigt flyt utan man får hoppa av och på cykeln en hel del och gå lite här och var.

Här började jag även känna att bakdäcket började bli mjukt och det blev för många genomslag så stannade för att pumpa upp det i hopp om att jag skulle slippa krångla med att byta slang ute i regnet. Det såg inte helt lovande ut då man såg det "bubbla" genom däcket när man pumpade så satsade på att få det att hålla i 5 km till så jag skulle kunna byta slang inne i en av nödstugorna iaf och det funkade som tur var.

Efter de 5 första km kommer det också några riktigt roliga avsnitt men otroligt fina och jämna stigar att cykla på.

IMG_5437.jpeg

Framme vid nödstugan blev det slangbyte där jag knappt fick tillbaka däcket efter att jag fått in en ny slang. Blev smått nervös att det inte skulle gå på men till slut så lyckades jag. Här träffade jag också 1 av totalt 2 vandrare som gick mellan Helags och Sylarna denna dag så varför Helgas ska bli av med restaurangen är svårt att förstå.. Runt triangeln var det rätt mycket folk men så fort man kom bort från den var det folktomt. Detta var också den enda paus jag gjorde denna dag då vädret ute inte direkt var inbjudande för utefika eller fotografering.

En bit efter nödstugan börjar det vända uppåt och sen klättrar man långsamt upp mot Helags Fjällstation, på 11 km var det 200 höjdmeter

IMG_5445.jpeg

Regnet gjorde även att de vattendrag som skulle passeras hade väldigt mycket högre vattenflöden. Det var bara att ge upp att man kan komma över med torra fötter som det gick i fredags ute nu klampade jag bara rakt över med vatten upp till knäna och riktigt blöta skor.

IMG_5447.jpeg

Fick även bild på en hel familj Ripor som sprang framför mej en bit innan de flög iväg. De har rätt effektiv kamouflage, det är minst 7 fåglar på denna bild

IMG_5454.jpeg

Passerade fjällstationen utan stopp då det inte kändes riktigt värt det att krångla sig ur ett par blöta cykelskor för lite fika så cyklade lugnt vidare och valde att köra den andra vägen ner. Så turen gick mot kläppen för att sen köra väg den sista biten upp till Torkilstötens parkeringsplats.

Efter Helags går det riktigt fort då det börjar luta utför igen och stigen ofta är bred och fin.

IMG_5455.jpeg

Nu slutade det också att regna och under en kort stund kikade om solen fram och bjöd på lite värme

IMG_5457.jpeg

När man kommer ner till trädgränsen blir det lite brantare och bökigare. Det mesta går att cykla och mycket är roligt dessutom. Allt regnande hade gjortom vissa delar av stigen till en bäck men det kvittade med tanke på hur pass blöt jag redan var.

IMG_5459.jpeg

Nu började tre dagars cykling kännas i kroppen, speciellt då jag inte är i någon superform utan det har varit en rätt lugn träningssommar samt att kroppen fortfarande har lite väl mycket extravikt.

Man cyklar ner till änden på sjön i bilden ovan och sen blir det grusväg fram till den första parkeringen och sen asfalt en bit till innan det blir dax att klättra upp till trädgränsen igen då jag stod vid botten av skidbacken med bilen.

Den sista biten upp till bilen var 100 höjdmeter på grusväg och de gick riktigt sakta.. Väl framme vid bilen tvättade jag av all lera i en vattenpöl brevid bilen innan jag bör om till torra kläder. Sen packades cykel och grejer in i bilen för att köra 4 timmar ner till Siljan och käka middag med familjen.

Jag lämnade Sylarna vid 07:40, kom till bilen strax innan 14 och steg in hemma 18:05.

image.jpeg

Lite GPS statistik:
Distans: 35,7 km
Höjdmeter: 766 m
Fallhöjd: 924 m
Total tid: 6:00
Rull/gå-tid: 4:44
Snitthastighet: 7,5 km/h

Hela turen blev denna:
image.png

Några reflektioner:
  • Det vore skönt att slippa ryggsäcken samt balansera vikten bättre med en lite väska på styrer
  • Behöver inte ha med så mycket grejer som jag hade
  • Packa vaselin, fanns inte att köpa på fjällstationerna. Hade som tur var aldrig riktigt ont med det hade hjälp mot en ömmande bak
  • Det var riktigt bra och vara en "lyx turist" med bastubad och tre rätters middag. Väldigt tråkigt att detta kommer försvinna men det finns iaf möjligheten att göra samma tur med liknade boende & mat i 3-4 år till.
  • Det var helt ok att köra turen själv även om det hade troligen varit roligare med en eller två till, skönt att slippa planera och kompromissa med någon annan utan man kan köra sitt helt eget race. Jag var dock bitvis lite orolig ifall man skulle köra omkull och behöv hjälp.
  • Det är fint att cykla i fjällen och man kan nog räkna med att man kommer mellan 2-3 gånger så långt som en vandrare men det går inte fort...

Fint RR. Jag har under några år sneglat på sträckan Storulvån - Helags, men ännu inte kommit iväg. Lite feg då sträckan Sylarna - Helags är en längre etapp än varje ben i "triangeln" och dessutom helt folktom. Frågan är om man klarar sträckan på en dag ?

Fint RR. Jag har under några år sneglat på sträckan Storulvån - Helags, men ännu inte kommit iväg. Lite feg då sträckan Sylarna - Helags är en längre etapp än varje ben i "triangeln" och dessutom helt folktom. Frågan är om man klarar sträckan på en dag ?
Du menar att köra över gåsen? Det var nån jag år frukost med som pratade om att en bro var borta men vet ej exakt var och om det påverkar.

Man kan cykla minst det dubbla mot vad de går och vill man kämpa lite tror jag upp mot 6 mil är ok per dag. Så sträckans längd är nog inget problem då jag fick in hela triangeln på en dag och var klar till 14 så det finns ju några timmar till att använda.

Du menar att köra över gåsen? Det var nån jag år frukost med som pratade om att en bro var borta men vet ej exakt var och om det påverkar.

Man kan cykla minst det dubbla mot vad de går och vill man kämpa lite tror jag upp mot 6 mil är ok per dag. Så sträckans längd är nog inget problem då jag fick in hela triangeln på en dag och var klar till 14 så det finns ju några timmar till att använda.
Jag tänkte cykla Storulvån - Sylarna - Helags på en dag. Triangeln har jag kört några gånger, och det brukar ta 6-7 timmar. Frågan är om sträckan Sylarna - Helags är mycket jobbigare än vad det är genomsnittligt på triangeln.

Jag tänkte cykla Storulvån - Sylarna - Helags på en dag. Triangeln har jag kört några gånger, och det brukar ta 6-7 timmar. Frågan är om sträckan Sylarna - Helags är mycket jobbigare än vad det är genomsnittligt på triangeln.
Det hinner man på en dag, dock blir det lite tråkigt runt sylarna då de sista kilometerna upp till sylarna inte är någon höjdare samt de första kilometerna efter också är bökiga. Men i överlag är det en fin tur. ca 2 timmar att cykla till sylarna och sedan 3:20 från sylarna till Helags utan längre pauser med korta fotopauser etc.

Turen blir kortare än ett varv runt triangeln

Förra årets solotur blev i år en partur där jag fick med mej en kompis för att köra samma upplägg igen.

Start i fredags från Torkilsstöten via helgast till Sylarna:
IMG_2403.jpeg

Jag hade i minnet att cyklingen var rätt bökig men efter denna tur så är det i stort sett riktigt bra cykling dag ett förutom de sista 5 km mot sylarna där det är riktigt kasst istället.

Det blev varm dryck och lingon-kola paj på helags med fin utsikt över glaciären.
IMG_2430.jpeg

Slutet mot sylarna är en del gående men och som småbarnsförälder är träningsmängden lite begränsad så man är rätt slut här
IMG_2460.jpeg

men det hela avslutas med 120 fallhöjdsmeter ner mot fjällstationen
IMG_2468.jpeg

Dag 2 startade med en lyxig frukost och sedan ut på cykeln i 5 grader och regn..
IMG_2474.jpeg

Screenshot 2024-09-03 at 09.07.53.png

På grund av kyla och allmänt tråkigt väder kortade vi ner triangeln och ginade halvvägs till blåhammaren ner mot Storulvån istället. Kan inte rekommendera denna stig då halva sträckan var myrar med ibland stänger, ibland trasiga stänger och väldigt ofta inga stänger alls utan man cyklade på en enorms stor mjuk gräsmatta med 10 cm vatten..

IMG_2481.jpeg

Lunchen blev en renkebab med lingon-aioli på Storulvåns fjällstation för att sedan tackla de sista 16 km i lite bättre väder då det endast kom lite duggregn och oftast var uppehåll

IMG_2485.jpeg

200 m från fjällstation hade min reskamrat en vurpa och bakbromsens bromshandtag gick av mot en av alla stänger.. Väl framme blev det samma avslut som dagen innan, bastu, middag, ett glas vin och sömn.

Dag tre utlovade skinande sol, dock hade reskamratens handled fått lite för mycket stryk under de två första dagarna plus en annan vurpa lite tidigare under dag två så det blev en tejpad handled på handen för frambromsen och ingen bakbroms vilket skapade lite oreda. Men med Ipren och alvedon i kroppen hoppades vi på att vi skulle komma hem.

IMG_2493.jpeg

Min "packning" vägde ungefär lika med de som är ute och vandrar då min cykel, mat, vatten och all packning vägde in på ca 17 kg.
IMG_2492.jpeg

IMG_2491.jpeg

Senast ändrad:
Solen kom och gick men i överlag hade vi riktigt bra väder hela dagen vilket gjorde cyklingen riktigt bra.

IMG_2503.jpeg

IMG_2530.jpeg

IMG_2537.jpeg

IMG_2547.jpeg

Efter 21 km blev det lunchstop på Helags fjällstation där det var fint nog för att sitta ute i solen och äta beluga gulasch

IMG_2557.jpeg

Från heldags ner mot kläppen är det lättcyklat och det kommer några grymt roliga avsnitt.

Tack för inspirationen och kul att ni fick lite finväder! Det ska gudarna veta att vi inte har varit bortskämda med i sommar...

Dom kan väl asfaltera där, så att det blir lite enklare att cykla. Typ gångväg. Och bygg ett gäng fina vindskydd oxå ! ?

Tillbaka
Topp