RR - Högakustenleden (Sandlågan - Skule)

oJsan

Aktiv medlem
Ledig fredag = cykling!
Väderprognosen såg hyfsat ut och jag hade inte fått cykla på flera dagar så jag skrev ut några kartor och packade ryggsäcken för långtur.

På denna sommarens TODO-lista finns Högakustenleden med. Hela vandringsleden sträcker sig från Högakusten-bron till Varvsberget i Örnsköldsvik, nu skulle jag se vad den norra delen hade att erbjuda. Översiktskarta: http://www.ornskoldsvik.se/Turism/Startsida/Nara-till-naturen/Vandring/Hoga-Kustenleden.html

Jag tog bilen ner till Sandlågan, drygt en mil söder om Örnsköldsvik. Därifrån tänkte jag ta mig sträckorna 11, 10, 9 och 8 ner till Skuleberget och sedan ungefär samma väg tillbaks till bilen igen. Halva sträcka 11 har jag vandrat för 8 år sedan och från en skolutflykt för ~10år sedan har jag vaga minnen av sträcka 9... jag hade fått lite tips av Lars.E och mina förväntningar var höga. Det här skulle bli en spännande dag!

Efter att ha följt strandlinjen ett tag bjöds det på pushbike och några fina hällar.
Bild001.jpg ht=480

Fräsch spång vid alla diken och bäckar
Bild004.jpg ht=640

Härlig slät stig, ibland lite rötter...
Bild005.jpg ht=640

..ibland mer rötter.
Bild006.jpg ht=480

Framme vid Sör-Balesviken, ungefär halva sträcka 11 avklarad.
Bild007.jpg ht=480

En halvtimmes avstickare upp förbi Balestjärnen med sitt klara vatten.
Bild009.jpg ht=640

Vidare upp till Balesudden för att se spåren av förra sommarens skogsbrand. En del styrande blev det men utsikten var fin om än lite disig.
Bild012.jpg ht=480

I Juni 2008 brann 42 hektar naturreservat ner här p.g.a en dåligt släckt eldstad. Svårt att se på bilden, men tallen är helt svart av kol.
Bild015.jpg ht=640

Vind och svårframkomlig terräng gjorde släckningsarbetet svårt. Mer om branden: http://www.midsweden.biz/verksamhet...randen2008.4.4bad34721206535678380003410.html
Bild016.jpg ht=480

Stigen vidare från Sör-Balesviken mot Hålviken var bitvis inte cyklingsbar, men ca 2/3 var hyfsat okay om än väldigt teknisk. Efter några km asfalt och grusväg kom jag till Näske och därmed även den norra entrén till Skuleskogens nationalpark. Sträcka 9 började med riktigt härlig stig med dike på ena sidan.. fattas bara övergångställen för småvilt. =)
Bild021.jpg ht=640

Efter tips från Lars.E höll jag mig på stigen längs strandlinjen istället för att ta vägen via Slåttdalsskrevan.
Bild022.jpg ht=640

Härligt slät och snabb singletrack
Bild023.jpg ht=640

Hur kan SÅ många träd tippa över stigen på ett och samma ställe?! =)
Bild024.jpg ht=480

Vårfloden måste ha dragit fram hårt i år...
Bild026.jpg ht=480

Har cykeln krympt eller blev spången helt plötsligt väldigt bred? Jag är nu nästan framme vid Käl, den södra entrén för vandring in mot Slåttdalsskrevan.
Bild028.jpg ht=640

Hungern gjorde sig rejält påmind och de fem kilometerna kvar till Skuleberget var tuffa. Stigen blev smal och blöt och eftersom det finns en alternativ väg parallellt med sträcka 8 så verkar många ha valt den istället.
Bild029.jpg ht=480

Äntligen framme vid Skuleberget, ett landmärke som är svårt att missa för den som passerat.
Bild032.jpg ht=480

Eftersom köket var stängt inför kvällens dans (eller vad det nu var) fanns det EN baguette att uppbringa... jag som sett fram emot en rejäl Bolognese eller liknande.
Bild031.jpg ht=480

Efter lunchen tog jag den "parallella vägen" tillbaks till Käl, den blöta stigen var inte speciellt intressant. Solen hade kikat fram, jag hade ingen tid att passa och eftersom det är tråkigt att cykla precis samma väg genom nationalparken så bestämde jag mig för att ta stigen förbi Slåttdalskrevan. Första biten var brant men ändå cyklingsbart och sen blev det spång... förmodligen den brantaste spång jag cyklat uppför.
När spången tog slut blev det stökig rullstensås. Jag behövde nästan kliva av ett par gånger men det gick bra.... *host*
Bild034.jpg ht=640

Efter mycket bärande och släpande så var jag där, mitt i slåttdalsskrevan!
Bild036.jpg ht=640

En liten avstickare ut på ena sidan av skrevan. Vinden hade mojnat, solen stekte och kvällsdimman hade dragit in i havsvikarna. Magiskt!
Bild038.jpg ht=480

Efter ytterligare en del bära, släpa, dra och styra passade det bra med medhavd middag vid Tärnättvattnet. Några hundra meter före och efter Tärnettvattnet gick att cykla, sen var det bara att släpa igen, nästan hela vägen ner till skylten på bild 11. =)
Bild051.jpg ht=480

Nere vid havsnivå var det kallt och dimmigt vid det här laget. Efter att åter ha kommit in (och upp) på sträcka 11 fick jag återse kvällsolen och tur var väl det. Utan solen hade jag nog aldrig fått energi att ta mig tillbaks till bilen igen.
Bild054.jpg ht=640

Jag har nog aldrig i mitt liv varit så trött i kroppen som när jag klev av cykeln efter tio timmarna och åtta mil. Konstigt nog så längtar jag redan efter nya äventyr, cykling och natur är en bra kombination! ;)

Starkt jobbat!
Galet att ta cykeln via skrevan.
Naturen där är minnst lika magisk som dina härliga bilder visar.
Suget efter en tur där även i sommar ökade när jag drömde mig bort ovan dimman.

/Lars

.

Ja, jag kan inte rekommendera att ta cykeln via skrevan... men å andra sidan.. träning som träning =)
Nästa helg tänkte jag cykla Kungsleden. Men inte hela, bara halva. =) Hehe, nä.. jag vet inte vad nästa äventyr kan bli, men det borde vara läge för 2009 års premiärtur på Isälvsleden snart...

Tjusigt!

Fast den där Baguetten såg ju inte helt fel ut, även om du sett fram mot en pasta.

Hade gärna sett någon bild på det tekniska också, kollar man bara bilderna ser det väl slätt och tråkigt ut - bortsett stenkistan du cyklade över då. ;)

Läckert! Härligt varierande natur och underlag, episka vyer!

Förstår om du vill tillbaka trots strapatserna. =)

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjusigt!
>
> Fast den där Baguetten såg ju inte helt fel ut,
> även om du sett fram mot en pasta.
>
> Hade gärna sett någon bild på det tekniska
> också, kollar man bara bilderna ser det väl
> slätt och tråkigt ut - bortsett stenkistan du
> cyklade över då. ;)

När det väl blev stökigt tänkte jag inte på att ta fram kameran verkar det som, har inte hittat någon bild bland de jag tog =) Om man bortser från omvägen via Slåttdalsskrevan så var det allt som oftast lutningen som gjorde det omöjligt att cykla...

Några bilder till:

På vägen runt Balestjärnen försvann stigen in i en klippvägg på ett ställe..
IMG_1771.JPG ht=640

Inte speciellt svårt, men lite smalare och knixigare. Ungefär såhär var det när det var som lättast mellan Sör-Balesviken och Käl.
IMG_1772.JPG ht=640

Några hällar, på väg ner från skrevan till tjärnen.
IMG_1795.JPG ht=480

Limpan77: Där skogsbranden härjat fanns det inte så mycket stig att cykla på. Dessutom var det bäst att hålla sig därifrån pga instabila träd och granit som blivit skör av värmen.

Det blir nog fler turer där i sommar, mest troligt med Näske som utgångspunkt.

Najs

Kul att se att fler kör det vi körde för 15 år sen... det är ett litet paradis som får den mesta annan xc i Sverige att blekna.
Uppe där vid småtjärnarna..där är det magiskt.

Vägen över skrevan har jag försökt cykla, så jag kunde ha berättat att den är hopplös. Men det är fint däruppe.

Bra RR, fint att se bilder från hemtrakterna.

//Erik

Erol skrev:
> Vägen över skrevan har jag försökt cykla, så
> jag kunde ha berättat att den är hopplös. Men
> det är fint däruppe.
>
> Bra RR, fint att se bilder från hemtrakterna.
>
> //Erik

Jag visste att den skulle vara hopplös, men jag ville se hur det såg ut där uppe och det kändes tråkigt att cykla samma väg (den nedre vägen) på tillbakavägen också...

Va fint det är runt Skuleberget!
Det här fick fram lite fina minnen från Explore Sweden förra året då vi körde en del av de här stigarna...

Gammal tråd det här, men tur att man hittade den. Jag blir sugen på en 2dagars längs Högakusten leden. Någon som cyklat där nyligen?

marran skrev:
> Jag cyklade hela leden i våras, och förra
> våren. Från förra våren finns ett rätt långt
> RR

Hittar det inte, har du länken? :)

erito skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag cyklade hela leden i våras, och förra
> > våren. Från förra våren finns ett rätt
> långt
> > RR
>
>
> Hittar det inte, har du länken? :)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1652543

erito skrev:
> Snart är det vår!
> :)

-27 grader här när man for till jobbet i morse.
Nu är det bara -14, så det känns nästan som att våren är på väg.

erito: kolla mitt gamla rr också, där finns rät mkt bilder. Bäst är nästan Skuleskogen, Sträckan vid Sandlågan -> Köpmanholmen minns jag också som väldigt fin.

marran skrev:
> erito: kolla mitt gamla rr också, där finns rät
> mkt bilder. Bäst är nästan Skuleskogen,
> Sträckan vid Sandlågan -> Köpmanholmen minns
> jag också som väldigt fin.

Japp, sitter och kollar alla RR för högakusten just nu :)
Har skaffat en drysack och ny sovsäck också. Får sikta på utförsåkning, snösko-turer och försöka planera inför en vår-tur med cykel framöver. -16c här nu, imorgon blir det en tur till fots med barnen och korvgrillning i det fria.

Lite ot men hur många har kört Höga kustens 4 dagars? Går det fortfarande? Körde själv den tävlingen -88-89. Som stockholmare var det backar man inte var van med :)

Tillbaka
Topp