[RR] Ingen misär. Nu med video.

Yeti

Aktiv medlem
En förkylning för en vecka sedan förorsakade lite fortsatt lättja. Då endast lite snuva återstod ville jag ut och göra åtminstone någonting. En löprunda eller någon liknande riktigt träning var ändå utesluten, men en liten övernattningstur kunde kanske vara en idé. I första hand tänkte jag ge mig ut på fredag kväll, då en snöstorm som sedan skulle övergå i hårt regn och kraftig vind kunde erbjuda lite misär, men jag var ändå för trött för att ge mig ut och beslöt mig för att sova ordentligt i stället.

På lördagen kände jag mig mycket bättre, och väderleksprognosen innehöll fortfarande en del dåligt väder, vilket var uppmuntrande.

forecast.jpg

Efter glögg och pepparkakor med familjen gav jag mig iväg. Planen var att cykla i 2-3 timmar och sedan stanna för natten. Vädret var bättre än förutspått och det regnade bara lite.
IMG_7762.jpg

Stigarna var mycket blöta och jag märkte snart att fötterna blev våta. Konstigt, Shimano MW81 borde hålla vattnet ute bättre än så.
PC103323.jpg

IMG_7765.jpg

Spångarna vid Pomponrahka hade varit lättare med Pugsleyn, då det ställvis var ganska mycket ojämnt packad snö på dom. Min Fargo med dubbade terrängdäck var för det mesta ändå ett bättre val.

Det lockar inte att köra fel på spångarna.
IMG_7767.jpg

Lite senare tunnas molntäcket ut såpass mycket att månen syns. Synd att det inte skedde fem timmar tidigare då en fullständing månförmörkelse pågick.
PC103330.jpg

Mera spångar.
PC103335.jpg

Jag fortsatte cykla och slog läger lite efter tio. Nu var fötterna mycket våta och kalla. Julgranen utanför tältet saknade allt pynt.
PC103337.jpg

Månljus.
PC103343.jpg

Jag lade mig lite innan midnatt och månen höll mörkret borta.
PC103339.jpg

Ungefär 8:20 steg jag upp efter att ha sovit förhållandevis bra. Med soluppgången kl 9:25 och en dagslängd på under sex timmar kan man nog unna sig en sovmorgon. En god kopp kaffe är en av de första sakerna som görs på morgonen. Zoegas Dark Temptation var en positiv överraskning, trots att jag i allmänhet dricker ännu mörkare kaffesorter.
PC113347.jpg

Då jag satte på mig skorna på morgonen löste sig mysteriet med de kalla fötterna. I misstag hade jag tagit mina sommarskor i stället. Båda paren är svarta Shimano-skor, men sommarskorna är aningen svala när det är blött och temperaturen ligger runt nollan.

Dags att ge sig av lite före soluppgången.
PC113350.jpg

Nokian Extreme 29x2.1 fungerar bra i förhållanden som dessa. Det fanns fläckar med blank is, då dubbar var nödvändiga. Mestadels var det dock ett lager snöslask ovanpå antingen is eller marken, och de relativt smala och grovmönstrade däcken skar genom snöslasken och fann fäste under. Med Pugsleyn hade däcken bra flutit ovanpå alltihop och inte haft något att arbeta mot.
PC113390.jpg

PC113376.jpg

Lite snöfläckar här och där.
PC113406.jpg

En blek taggsvamp i december. Ovanligt.
IMG_7771.jpg

Några sista löv.
PC113431.jpg

Jag var hemma igen kl 11:30 efter en trevlig liten utflykt. Misären uteblev denna gång, men det blir säkert fler tillfällen framöver.

En liten video:

Edit: Video.

Senast ändrad:
Jerry skrev:

> Hur torkar du ett par blöta skor så här års?

Ett gammal knep jag använt mer än en gång är att sova med kängorna i armhålorna inne i sovsäcken!
Då torkar de lite av kroppsvärmen!

EDIT: Missade ju att ge mit beröm, sjukt imponerande att trotsa vätan och ge sig ut!!

Senast ändrad:
Jerry skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket snygga bilder.
>
> Hur torkar du ett par blöta skor så här års?

Tack för det.

Det är nog svårt att torka skorna utan att göra upp en eld. Att ta in dom i sovsäcken åstadkommer nog inte mycket annat än att försämra dunsäckens funktion och 600 g sommarsovsäck ger ingen överlopps värme runt nollan. Jag har också hört att man kunde sätta in ett värmeljus i skon, men brandfaran tycker jag verkar uppenbar. Då är nog ett bättre alternativ att ha med sig t.ex ett par vattentäta Sealskinz-sockor, eller extra yllesockor och plastpåsar att ha mellan sockorna och skorna. Denna gång tog jag bara på mig de våta skorna igen och hade mina sov/reservsockor i ylle på. Under en längre tur hade jag bara dragit på mig de våta sockorna igen, då det i så fall är av yttersta vikt att verkligen hålla det torra ombytet torrt.

Edit: Stavfel.

Senast ändrad:
Gött, synd på geggan! Och fel skor. :)

Här var det allt annat än geggigt, verkar som jag missade en kalasdag på lördagen genom att befinna mig i huvudstaden istället...

Definitivt misär - blöta skor och enbart sommarsovsäcken i vinterlandskap

0ch inte ens bättre kaffe än Zoega, det är synd om dig. ;)

Låt mig få påpeka att en sommarsovsäck för användning i Norden enligt min mening bör klara nollan. Man kan få minusgrader i fjällen även sommartid.

Tillbaka
Topp