[RR] Långtur Kolmården

leggo

Medlem
[RR] Långtur Kolmården
Efter lång och jobbig väntan stod nya cykeln äntligen hemma och med kallt men vackert väder på första lördagen var en långtur nödvändig. Hasse ställde upp som vägvisare och vi fick en fantastisk dag.
Maffig lada på väg ut till Kolmården:
P2160487.JPG ht=544

Efter en jobbig backe på väg upp i Kolmården:
P2160489.JPG ht=544

Getåravinen:
P2160492.JPG ht=544

Solen lyste:
P2160505.JPG ht=544

Nya cykeln, är mycket nöjd:
P2160500.JPG ht=544

Hans, lätt på foten. Bitvis var det isigt...
P2160495.JPG ht=544

Hasses Stumpjumper. (Fortfarande kvar i ravinen)
P2160516.JPG ht=544

Utsikt mot Bråviken i motljus:
P2160522.JPG ht=544

Kolmården är stenigt:
P2160525.JPG ht=544

Vägskäl Östgötaleden:
P2160530.JPG ht=544

Bra karta om man är vilse?
P2160532.JPG ht=544

Efter lördagens rejäla tur var jag ganska mör och söndagen började ganska trist men när det lyste upp på em kunde jag inte motstå att ta en kortare tur på egen hand. Denna gång åt andra hållet.
Helt annorlunda landskap som också har sin tjusning:
P2170537.JPG ht=544

Där kan man också stöta på följande sevärdheter:
P2170543.JPG ht=544

Baksidan som var stagad:
P2170545.JPG ht=544

Beskrivningen som var i bättre skick än kartan tidigare:
P2170547.JPG ht=725

Sammantaget var det en mycket lyckad premiärhelg som lovar gott för fortsättningen med crossen.

/L...

[RR] Långtur Kolmården
Alltså, jag har länge varit sugen på Kolmården.. Gärna en tvådagars X-Kolmården ToR eller nåt sånt.
Var startar man?
Stigtips? Finns det något upplagt på Stigoteket?

[RR] Långtur Kolmården
Kolmården är himla trevligt men det finns dock partier som också är mindre kul. (Allt är dock en smaksak och jag hör till dem som inte gillar allt för mycket stök vilket finns ganska gott om i Kolmården)

När det gäller stigtips så tror jag att det är lite dåligt med det.
Jag vet att XC-mankan här på Happy (som jag dock aldrig träffat) har lagt upp någon tur under turtips.

Jag hänger oftast på Hasse som kan massa trevliga alternativ av varierande längd. Jag har sagt att han borde lägga ut dem men han vill hellre ägna tiden åt att cykla! Förstår inte varför?! ; )
Själv har jag sällan koll på hur vi har cyklat (mer än ungefärligt) och jag glömmer också väldigt lätt så tyvärr kan jag inte hjälpa er.

/L...

[RR] Långtur Kolmården
Hasse är själv inte särskilt aktiv här men om ni är på gång till Kolmården får ni höra av er så kan jag alltid fråga honom.

Annars tror jag att ett minst lika bra alternativ är att kolla med XC-mankan.
(Xc-mankan: jag hoppas att jag inte skriver för mycket eftersom jag inte träffat dig men efter det jag sett på din blogg och inlägg här så verkar du cykla mycket och ha god koll på Kolmården)

/L...

[RR] Långtur Kolmården
Cirka trettio sekunder efter att jag hade skrivit ovanstående inlägg kom jag också på att XC-mankan borde vara en bra person att fråga...

[RR] Långtur Kolmården
Getåravinen? Var ligger den? Är det precis vid Getå?
Såg riktigt trevligt ut får nog ta mig till kolmårdsterrängen, men där finns ju mycket att välja på...

[RR] Långtur Kolmården
anangen: Helt riktigt. Getåravinen följer den å/bäck som rinner ut i Bråviken vid Getå, se karta:
karta.gif ht=700

bruce: Crossen är en klart trevlig cykeltyp som passar mig väldigt bra, skulle behöva träna mer bara. Så mycket rejs blir det inte, i alla fall inte länge för jag tar slut fort...
Åtminstone delvis har jag kört samma stigar med mtb men jag har som sagt dåligt minne. Hasse sa flera gånger att här har vi cyklat tidigare men jag kände inte alls igen mig.

I vilket fall blir det en annorlunda upplevelse. Eftersom jag sitter lite högre var det obehagligare nerför (jag är ganska feg med mtb också iofs) men eftersom dämparen på min mtb är rätt kass så var det ingen större skillnad i övrigt. Crossen är mer kvickstyrd så ibland var det tom lättare nerför men det var lite knepigare med bromsandet.
KHS:en har ganska mycket tåöverlapp vilket främst märktes uppför vilket var lite obehagligt ibland. Annars är den bra uppför tack vare den lägre vikten jmft med min mtb men den högre utväxlingen märktes också av så ibland slet jag ganska ont.

På slätan, särskilt på asfalt märks det mindre rullmotståndet på däcken och den högre utväxlingen blir där mest positiv.

Första intrycket är ändå att det är svårt att riktigt jämföra, det blir olika upplevelse som båda har sina fördelar men också nackdelar beroende på var man cyklar. Eftersom min nya cross är en så mycket mer påkostad och "bättre" cykel än min gamla mtb så skulle jag dock inte tveka vilken jag skulle behålla om jag måste göra mig av med den ena.

/L...

[RR] Långtur Kolmården
2008 kanske blir året då vi får ihop en riktig HapyyKolmårdenhelg!

Kolmården bjuder på så otroligt många bra alternativ. Dels alla fina stigar på västra sidan av rv 55/56 kring Sörsjön/Ågelsjön. Samma områden där Kolmårdsbiken går den 10:e maj. Men även runt Glottern på den östra sidan. Därifrån kan man även ansluta på Sörmlandsleden (cykla till Stockholm??).

Har lagt upp ett par turer på http://happymtb.org/turtips/ , har flera i bakhuvudet.

DSC01933.JPG ht=544

Lite hur det ser ut just nu. Från helgens tur runt Glottern. Hade dock för roligt för att fota!

[RR] Långtur Kolmården
Scand skrev:
-------------------------------------------------------
> Mums, nära barndomstrakterna.
> Markus, Stavsjö kan vara en bra utgångspunkt.

Scand, även om jag har ett par gästbäddar, föreslår jag Sörsjöns camping som utgångspunkt.

Förrelsten länk till Kolmårdssbiken: http://www.kolmardsbiken.se/

[RR] Långtur Kolmården
xc-mankan skrev:
> leggo> ser ut som vår i Getåravinen! Några
> tussilago?

Nja, även om det var torrt så var det även kallt i lördags vilket syns på följande bild:
P2160497.JPG ht=544

Och några tussilagos eller andra blommor såg jag inte till.

/L...

[RR] Långtur Kolmården
Mulligt. Såg dessutom att runstenen i Sylten är en av dom få Ingvarstenarna som finnns i Östergötland, så det blir ännu mer intressant. Jag ska ha cyklat till varenda Ingvarssten innan jag dör.

"Torfrid reste efter Asgöt och Göte sina söner denna sten Göte avled i Ingvars härskara"

[RR] Långtur Kolmården
Riktigt fina bilder på Getåravinen och Bråviken!

Om det är någon som vill ha cykelsällskap/guidning i Kolmården så ställer jag gärna upp! Hör av er!

En stig ni "måste" prova är den som går mellan marmorbruket och vildmarkshotellet vid djurparken. Den är inte så lång men riktigt rolig. Därefter kan man med föredel fortsätta ut till Skyttholmen (mellan djurparken och Kvarsebo) och haka på sörmlandsleden upp till Stavsjö. Sedan tar man sörmlandsleden söderut till Krokeks ödekyrka. Det är en fin tur!

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Långtur Kolmården
MCM> Du har ingen karta över stigen från marmorbruket - Vildmarkshotellet - Skyttholmen?
Lederna är med på gröna kartan men inte mer...

En happytur i Kolmårdsterräng vore kanske inte fel lite längre fram i vår!

[RR] Långtur Kolmården
Nej, tyvärr! Men stigen till vildmarkshotellet börjar vid marmorstigens östra ände. Marmorstigen är den promenadstid som går längs med Bråviken. I östra änden av denna stig finns en gammal betongbrygga och där vänder stigen upp mot marmorbruket. I början av den backen går en stig in till höger och det är den som leder till vildmarkshotellet. Den är rätt så smal och stökig men riktigt rolig.

Sedan när man når vildmarkshotellet så åker man ut till djurparksentrén och tar till höger mot Kvarsebo. Därefter kör man den asfaltsvägen tills man ser en skylt där det står Skyttholmen till vänster. Sväng in på den grusvägen och efter en bit ser man sörmlandsledens skyltning där stigen går in till vänster.

Väl på sörmlandsleden är det ju bara att följa skyltar och markeringar. efter ett tag kommer man fram till Lövsjön som ligger vid kolmårdsmasten (tv-masten). Därefter går stigen vidare upp mot Lilla lövhälla som ligger nära Stavsjö. I Stavsjö åker man in till sjön Skiren (bakom Stafsjö Wärdshus) och därifrån följer man sörmlandsleden till Krokeks ödekyrka.

Svårt att förklara men jag visar gärna vägen!

[RR] Långtur Kolmården
Leggo skrev:
"KHS:en har ganska mycket tåöverlapp vilket främst märktes uppför vilket var lite obehagligt ibland".

Fan, jag har ju 47 i dojor..

[RR] Långtur Kolmården
bruce skrev:
> Leggo skrev:
> "KHS:en har ganska mycket tåöverlapp vilket
> främst märktes uppför vilket var lite
> obehagligt ibland".
>
> Fan, jag har ju 47 i dojor..

Tjena!

Mina cykelskor är 41:or (annars oftast 40) så då kan du ju tänka hur mycker överlapp det är.
Hade iofs även neoprenskoskydd på också men det gör väl max en halv cm...

TigerMale: Tack för komplimangen. När det gäller fotande är jag mer nybörjare än på cyklande men blev ändå rätt nöjd med några av bilderna. Kameran sätter dock begränsningar ibland med sitt lilla objektiv. (Har en Olympus µ770 som jag är nöjd med men ibland vore en större kamera trevligt)

/L...

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Långtur Kolmården
Tja Folks!
Jag kompletterar med en bild på Leggo i Getåravinen förra helgen på sin nya KHS cykelcross:
DSC00334.JPG ht=544

MCM_team tipsade om en runda i denna tråd så jag tog i den i lördags (epic ride)...

Marmostigen, härlig utsikt!
DSC00360.JPG ht=544

Mer utmanande stig, med vattnet till höger ;)
DSC00338.JPG ht=544

Om man vågar titta bakåt ser det ut så här:
DSC00339.JPG ht=544

"Va, är det Finlandsfärjan här framme?"
DSC00341.JPG ht=544

Är ni intresserade av en bild på 3 km asfallt? Trodde inte det.

Strax efter Skyttholmen är det varierande härlig och bitvis teknisk stig:
DSC00346.JPG ht=544

Härliga tallskogsstigar!
DSC00348.JPG ht=544

Snö, men inte så mycket att jag behövde skotta mej fram:
DSC00350.JPG ht=544

Nunnebanan, en gammal järnväg där de fraktade kolmårdstimmer för 100 år sedan...
DSC00354.JPG ht=544

En bit innan Krokeks ödekyrka:
DSC00358.JPG ht=544

Jag saknar snön i den här delen av landet. Ni som gillar puder, kolla in den nya tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/803520

Gressoney för nån vinter sedan
Gressoney.jpg ht=544

[RR] Långtur Kolmården
Marmorstigen är härlig, den körde vi i Torsdags. Här kommer några bilder från Komårdsbiksbanan i går.

Bilagor

• DSC00553.JPG
    DSC00553.JPG
    98 KB · Besök: 52
  • DSC00554.JPG
    DSC00554.JPG
    92.2 KB · Besök: 46
  • DSC00556.JPG
    DSC00556.JPG
    71.9 KB · Besök: 52
[RR] Långtur Kolmården
Även en annan var ute en sväng i helgen:

DSC02022_redigerad.JPG ht=384

joebi, yessirarafat och Pär på Norrköpings högsta punkt Jakobsdalsberget

DSC02023_redigerad.JPG ht=384

Jensa och OlaOrädd vänder sig bort

DSC02026_redigerad.JPG ht=384

Orörda snöiga stigar bid Tryggerslund

DSC02028_redigerad.JPG ht=384

Mums

[RR] Långtur Kolmården
Markus F skrev:
> Mulligt. Såg dessutom att runstenen i Sylten är
> en av dom få Ingvarstenarna som finnns i
> Östergötland, så det blir ännu mer intressant.
> Jag ska ha cyklat till varenda Ingvarssten innan
> jag dör.
>
>
> "Torfrid reste efter Asgöt och Göte sina söner
> denna sten Göte avled i Ingvars härskara"

Från morgonens tur: "Sixten lät resa denna sten efter Ingvar sin son han blev död österut":
DSC04512.JPG ht=544

Lite mer:
http://xc-mankan.blogspot.com/2009/04/tidig-morgoncykling-tack-mollo.html

Tillbaka
Topp