RR - Lindvallen revisited (många bilder...)

PerJ

Aktiv medlem
Så var det dags att åter besöka Lindvallen i Sälen igen. Förra sommaren besökte Jerry och jag området, vilket resulterade i gips i 10 veckor (ride-reporten verkar tyvärr ha försvunnit i den stora serverkraschen). Denna gång hade jag med mig min 8-årige grabb, vilket gjorde att all åkning skedde på "lugn-å-fin-basis". Någon måste ju kunna köra bilen hem också ;-)...

Nåväl, stuga hyrdes god tid i Bruna byn precis nedanför Gustavliften - perfekt nära bikepark-området trodde jag. Research på webbplatsen visade dock att Gustavsliften i år är nedplockad, och att bikepark-området är flyttat till området vid liften Märta Express.

Efter 6.5 timmars bilåkning efter avslutad arbetsdag, sen ankomst och en natts sömn var det äntligen dag för lillgrabben att äntra liften. Detta var ett stort ögonblick, då han snackat om Lindvallen sen förra hösten, efter att ha sett mina bilder från förra besöket. Döm om min förvåning när vi får besked om att han inte är välkommen i backen pga. att hans Univega har 20" hjul. Ni som är barnföräldrar förstår säkert hur ilskan rann till hos mig, i nivå direkt relaterad till hur lillgrabbens förväntningar förbyttes i besvikelse.

Hade inte sett denna restriktion på parkens webbsite, och minns väl att jag såg flera 20”-cyklar förra säsongen. Ser nu vid en närmare granskning att en punkt 11. har tillkommit under rubriken "Cyklistens trafikregler" på Skistars sida. Minns ej att denna punkt låg uppe på sidan innan vårt besök, men vem vet - jag kan ju ha missat denna ack så viktiga information.

I vilket fall som helst tog vi ändå liften upp, jag ordentligt förbannad då jag såg hela vår långhelg spolieras. Väl upp på fjället och åter ner igen konstaterade jag att en 20-tums hoj fungerade utmärkt för en 8-åring på lätta leden ner. Dock ville jag så klart undvika ett ordentligt bråk i frågan, då jag hade lillgrabben med mig. Ett samtal med en av dom ansvariga gav information i linje med "banorna är byggda och avsedda för minst 24"-cyklar. I mitt tycke ett argument helt utan substans, då lillgrabben just kört gröna banan utan problem. Känns också unket då man satsar hårt på områdets familjeprägel. Dock - inget problem utan lösning; på ett trevligt och tillmötesgående sätt riggas en Scott Voltage 24", som med sadeln i botten visar sig fungera riktigt bra. Suger iofs att betala cykelhyra då man släpar en cykel 90 mil. Anton (minns jag ditt namn rätt, eller var det Pontus?), ingen skugga över dig, du löste det hela smidigt och bra - tack för det. Sen har vi olika uppfattningar om hjulstorlekars relevans för farbarheten i bikeparken, men det är en annan femma ;-)...

I alla fall kan man konstatera följande:
En stor förbättring har skett sen förra säsongen. Längre leder med bättre kvalité och roligare cykling. Ordentlig dirt med stora hopp (som förmodligen inte är färdigbyggd än). Kul litet lekområde vid backens fot med "mini-DH". Mao - ett bra område med god utvecklingspotential för oss DH-blåbär/gubbar runt 40 bast, i sällskap av våra barn ;-). Väl värt ett kortare besök. Behöver dock utvecklas ytterligare för att det ska kännas värt dom 90 milen tur och retur vi har hemifrån, i alla fall om det ska vuxencyklas...

Och så lite bilder såklart:

Spänd förväntan i liften.
SSL23957.jpg ht=480

Funktionella cykelhållare (för fullsize-cyklar)...
SSL23962.jpg ht=480

Mindre cyklar åker fortfarende i liftkorgen.
SSL23996.jpg ht=480

Laddar inför 1:a åket - på 20" :-)...
SSL23964.jpg ht=480

And away we go!
SSL23967.jpg ht=480

Med tungan rätt i mun...
SSL23973.jpg ht=480

...så kommer man ner helskinnad.
SSL23974.jpg ht=480

Fart...
SSL23975.jpg ht=480

...och fläkt!
SSL23980.jpg ht=480

Sen får man pusta ett tag.
SSL23981.jpg ht=480

Dirten.
SSL23982.jpg ht=480

NS för höjdrädda :-).
SSL23991.jpg ht=480

Vy över dalen.
SSL24006.jpg ht=480

Lekområdet...
SSL24009.jpg ht=480

Och så en liten bild på farsgubben i sin coola röda DH-tröja :-).
SSL23958.jpg ht=240

EDIT: Stavningar och formuleringar.

Senast redigerad av en moderator:
Grymt!
Min åttaåring kör en enklare variant av Scotten (v-bromsar). Funkar OK men han tjuvlånar lillebrorsans cykel när det ska trixas.

/Johan

NS för höjdrädda :-).
SSL23991.jpg ht=480

Faan, den där skulle tillock med jag våga prova !! :-)

(Härlig läsning, underbart att ha något gemensamt med sina barn)

Går det att åka ner någon stig utan att behöva hoppa eller droppa, eller är det avancerad åkning som gäller

Jag är ett lvg-svetto som tänkte testa MTB för första gången i Sälen om några veckor. Det kändes skönt att se att 8-åringen kom ner med stil! Kanske jag kommer klara lättaste banan med. Sen vill man ju ha lite benträning också, får man cykla uppför också eller är det lift som gäller?

Det där med 20tums hjul verkar ju helsnurrigt med tanke på svaret jag fick från Skistar idag:

"Angående cyklar så stoppar de inga cyklar i liften, rekommendationen är att de ska vara heldämpande cyklar, för har ni egna cyklar som inte är lämpliga för terrängen så är det lätt att cyklarna går sönder, vill du ha information hur det fungerar så kan ni ringa till skidåkarna som har hand om bike parken samt uthyrning av cyklar och utrustning, du når dem på 0280-86483.
De kan också svara på om Åre har samma regler.

Med vänlig hälsning

Mariana Nilsson
Stugägarservice
SkiStar AB, Sälen"

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi åker upp så for vi hinner. Tränar på smal
> spång så länge :o

Tuff och cool!

Tänk om man vore en tiondel så tuff och cool själv, eller
åtminstone såg så tuff och cool ut.

/Fedde (drömmer om att vara tuff och cool)

Lerdykarn: stuga i gula blir nog bra. Nära till minigolfen ;-)

pepe: Lätta nedfarten funkar utmärkt, utan hopp och drop.

KalleB: Du kan cykla bakvägen uppför på transportväg via Högjällshotellet upp till toppstugan ovanför Gustavsliften - bra benträning ;-)!

Stelben : Skistar hade mao inte mycket koll. Hörs att enheten Stugägarservice är väldigt lång i från Skidåkarna, som verkar vara den enhet under Skistar som administrerar/fattar beslut gällande cyklingen i bikeparken...

härligt med nån som kunde uttnyttja bikeparken!

själv blev jag sjuk lagom till det att vi skulle cykla där. men vi hann med nåra turer runt om i sälen, bla Rörbäcksnäs som hade grymt fina singletracks med upp till 29km iordninggjorda och skyltade slingor. martin cyklade dock i bikeparken och undrade vart alla hopp å burms fanns som var med i trailern från hemsidan. det visade sig att den var inspelad i Åre...

bilder från sälen finns på martins pixbox:
http://www.pixbox.se/usr_show_id42749_page0_order1.html

skistar suger
Helt ofattbart att dom inte tillåter 20 tum. Terrängen i sälen är ju mest lämpad för barn i åldrarna 3-8 år, vilket gäller både skidåkning och cykling.

cissi skrev:
> martin cyklade dock i bikeparken
> och undrade vart alla hopp å burms fanns som var
> med i trailern från hemsidan. det visade sig att
> den var inspelad i Åre...
>
>

Men va tusan falsk marknadsföring. Dax att tipsa Sverker, det här måste någon gå till botten med.

Plus är nog för lamt, vi kopplar in uppdrag granskning på en gång.

ja egentligen blev man ju lite sur för det med trailern...där ser det ju faktiskt ganska grymt ut! just nu finns det två banor att köra i sälen, en blå och en grön (tror jag) och den svåra av dem kan nog alla som hojar klara av.

Hoppas dem öppnar fler banor, det är ju trots allt lite lite med två...

kalleB skrev:
>Jag är ett lvg-svetto som tänkte testa MTB för första gången i Sälen om några veckor. Det kändes skönt >att se att 8-åringen kom ner med stil! Kanske jag kommer klara lättaste banan med. Sen vill man ju ha >lite benträning också, får man cykla uppför också eller är det lift som gäller?

ja, man kan ju cykla uppför skidbackarna på diverse olika stigar/grusvägar. Annars så finns det ju mängder med fjälleder som har skiftande svårighetsgrad...dock alla med lika mycket sten som uppför getryggen.

Kom hem igår från lindvallen och det dröjer nog 10år innan jag åker dit igen, falsk marknadsföring kan man lätt säga, men dom har bra cyklar att hyra men frågan är bara vart man ska använda dom någon stans.

Stelben skrev:
> cissi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > martin cyklade dock i bikeparken
> > och undrade vart alla hopp å burms fanns som
> var
> > med i trailern från hemsidan. det visade sig
> att
> > den var inspelad i Åre...
> >
> >
>
> Men va tusan falsk marknadsföring. Dax att tipsa
> Sverker, det här måste någon gå till botten
> med.
>
> Plus är nog för lamt, vi kopplar in uppdrag
> granskning på en gång.

Det är klart, har man huvudet instucket i en dator kanske det är svårt att se skillnad på Åre och Sälen. Är ledsen men filmen är inspelad i Sälen...

Janis skrev:

> Det är klart, har man huvudet instucket i en
> dator kanske det är svårt att se skillnad på
> Åre och Sälen. Är ledsen men filmen är
> inspelad i Sälen...

Ha! nu har jag sett filmen, ja inte är det Åre i allafall. Jag litade på Cissi men men.
Jag ska upp med tre barn i sommar 7,10 och 12år. Då ska det cyklas och bilda min egen uppfattning. :)

Barnen lär ju inte bli besvikna.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp