Efter att ha tillbringat många arbetstimmar kuskande runt på den svenska landsbygden i jobbet och därmed ganska fort ledsnat på burgare/kebab/pizza/thai-möget som vanligtvis erbjuds, kan jag tipsa om golfrestaurangerna som ofta har människovärdig mat. Dessutom är golfbanorna ofta lätta att hitta till och finns på de mest oväntade ställen mitt ute i ingenstans. I mellanstora hålor (typ Katrineholm, Mariestad, Åmål) finns det i regel stadshotell som har en restaurang med acceptabel föda, men det är inte alltid de har öppet när man själv är hungrig. Men lite förarbete krävs i form av kartstudier och googling, det är omöjligt annars att veta var man kan hitta varm mat på mindre orter som inte är snabbmat.
Island är nog det enda land som är sämre än Sverige på detta, när jag snurrade runt däruppe för ett par år sedan fanns det nästan bara snabbmat på macken att tillgå så fort man lämnat Reykjavik. Käkade en trerätters (bl.a. stekt lunnefågel) på stadshotellet i Isafjördur när jag kom fram dit bara för att jag var så sjukt less på korv/burgare/frystorkat.