[RR] Mallorca och första cykelsemestern

copytag

Ny medlem
Ja resan bokades och en cykelväska inhandlandes. Hade inte hunnit testpacka cykeln innan avfärd så detta gjordes dagen innan jag skulle flyga. Upptäcker då att väskan är deformerad på ena sidan vilket leder till att det var minst sagt väldigt svårt/till omöjligt att få igen väskan.

Cirka 1h kvar innan butiken stänger kör jag mot Kungens Kurva vilket tar 30 minuter. Väl där hinner tre personer titta på väskan och alla ska ta sin tid för att klämma och känna.

Säljare1 - Ja... alltså jag vet inte om de kommer godkänna reklamationen....

Säljare1- Säljare2 kan du komma och hjälpa?

Säljare2- Men de här väskorna är mjuka.. De ska vara så.

Säljare1- Ska du ut och resa?

Long story short blev dom påminda om funktionen av en väska och att det var upp dom att bevisa att felet inte var ursprungligt. Säljare3 kom då som verkade ha minst mandat av dom men dock fullt fungerande logik "Ni ser väl att den är helt intryckt". Rullade ut glatt ut med en ny väska och redo för nya äventyr!

Siktet var inställt på Mallorca och Port de Andratx, Mon Port Hotel & Spa. I alla fall nu var jag framme på hotellet.
IMG_2300.jpg

Lyfte ur cykeln ur lådan.
IMG_2306.jpg

Monterade dit hjulen, pedalerna och skruva på sadeln och vred till styret. Sen var jag redo för att se om jag skulle få blodad tand för det här med cykling i bergen. Hade införskaffat en ramväska för att ha kameran mer lättillgänglig under cyklingen. Men det slutade med att jag stoppade kameran i en zippåse och förvarade den i ryggfickan. Väskan var lite för liten vilket gjorde att kardborren fick för lite utrymme för att fästas. En läxa jag lärde mig innan det blev för sent ;)
IMG_2308.jpg

Som jag har förstått är det kanske inte cykelsäsong på Mallorca, men det gick bra ändå. Jag började cykla vid 10 tider ungefär på morgonen och när jag kom tillbaka vid 17/18 hade jag ätit middag samt hade tid för att ta det lugnt i polen en stund innan jag begav mig ner mot stan för en drink och lite glass.
IMG_2339.jpg

Visste väl inte direkt vad jag kunde förvänta mig så jag fyllde helt enkelt flaskorna med vatten. Ner med några gel och sedlar euro sen var det bara trampa på. Jag hade i förhand laddad gpsen med garmin birds-eye bilder samt laddad ner några GPX spår som jag hade som utgångspunkt.
IMG_2378.jpg

IMG_2402.jpg

Precis färdig med första stigningen sedan jag cyklat igenom "turistorterna". Nu på turens högsta höjd cirka 481m över havet(enligt garmin 620) Är strax norr om Puigpunyet. Svettigt helt klart.
IMG_2386.jpg

IMG_2390.jpg

IMG_2395_1.jpg

Nu hade jag kommit vidare och fått svischa ned för serpentinvägarna som slingrar sig likt en boaorm. Wow, vilken känsla. Trycker på ordentligt, tittar ner och ser jag ligger strax över 60km/h. Tittar upp. Dags att lägga sig på bromsen, förflyttar vikten bakåt och rätar upp mig för att få lite större vindfång. Saktar ner och höjer blicken, inget möte.

Får en fin linje genom kurvan. Bam. Så trycker jag på igen för att upprepa detta tills jag nått "Lägsta Höjd". Som Garminen snällt placerat ut längs med rutten och då var det bara bita styrlinda igen. Men jag föredrog att sänka tempot rejält och njuta av utsikten. Det blev många dricks och fotopauser. Nu hade jag tagit mig till La Granja där jag även såg GETTER!

Hur många getter ser du på bilden? ;)
IMG_2403.jpg
IMG_2526.jpg

Nu har jag kommit så långt norr ut jag tänkte på denna turen och håller på att trampa mot kusten. Siktet är nu inställt på Banyalbufar.
IMG_2404.jpg

Svettigt.
IMG_2406.jpg
IMG_2431.jpg
IMG_2427.jpg

Riktigt fint det här måste jag säga...
IMG_2543_1.jpg
IMG_2545_1.jpg

En rolig liten bakgata!
IMG_2553.jpg

Man får inte glömma att äta gott också! :)
IMG_0005.jpg
IMG_0006.jpg
IMG_2359.jpg

Efter en dag cykling är det skönt med lite spa, 60h massage gav ny energi till benen :)
20140814_194022.jpg

Detta var turen, nästa dag körde jag samma fast åt andra riktningen. Med en liten avstickare till Valdemossa också.
info.jpg

Är det här något jag kommer göra om? Stort JA är svaret. En riktigt häftig upplevelse och jag spanar redan efter äventyr.

:
http.//www.youtube.com/v/ncjf6xUcukA&feature/youtu.be

Jag är osäker om videon kommer in som den ska.. blir en vit ruta för mig när jag förhandsgranskar.

Här kommer en länk isf(går att välja 1080p):

Ytterligare en själ som fallit ner i bergscyklingsträsket. Lysande! ;-)

En liten undring bara: varför samma sträcka dagen därpå? Jag tycker att lite av nöjet med cykelresor är att försöka åka så mkt olika vägar som möjligt för att få se så mkt olika vyer som det går. Visserligen är ju en backe rätt olika om man cyklar den uppför eller utför, så det blir ju förstås en vissa variation genom att byta riktning, men ändå ...

Ser helt underbart ut!
F-n att man inte kom på detta med lvg-cykling alla åren innan man skaffade barn. Skall nog ner till Fuertoventura på familjetripp i dec. Får se om det kanske går att smita iväg på en hyrcykel en stund då.

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Ytterligare en själ som fallit ner i
> bergscyklingsträsket. Lysande! ;-)
>
> En liten undring bara: varför samma sträcka
> dagen därpå? Jag tycker att lite av nöjet med
> cykelresor är att försöka åka så mkt olika
> vägar som möjligt för att få se så mkt olika
> vyer som det går. Visserligen är ju en backe
> rätt olika om man cyklar den uppför eller
> utför, så det blir ju förstås en vissa
> variation genom att byta riktning, men ändå ...

Helt ärligt så var det en kombination av att mina ynkliga ben var skit trötta från dagen (skönt å veta var man kan fylla på energi etc.) Sen under andra turen så stannade jag lite mer och bara njöt.

En liten reflektion, backarna i bergen kan man alltid cykla upp för. Men vissa backar i städerna har en sjuk lutning. Hoppas ingen såg mig gå uppför :o

copytag skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ytterligare en själ som fallit ner i
> > bergscyklingsträsket. Lysande! ;-)
> >
> > En liten undring bara: varför samma sträcka
> > dagen därpå? Jag tycker att lite av nöjet
> med
> > cykelresor är att försöka åka så mkt olika
> > vägar som möjligt för att få se så mkt
> olika
> > vyer som det går. Visserligen är ju en backe
> > rätt olika om man cyklar den uppför eller
> > utför, så det blir ju förstås en vissa
> > variation genom att byta riktning, men ändå
> ...
>
>
> Helt ärligt så var det en kombination av att
> mina ynkliga ben var skit trötta från dagen
> (skönt å veta var man kan fylla på energi etc.)
> Sen under andra turen så stannade jag lite mer
> och bara njöt.
>
> En liten reflektion, backarna i bergen kan man
> alltid cykla upp för. Men vissa backar i
> städerna har en sjuk lutning. Hoppas ingen såg
> mig gå uppför :o

@Snuten, en bra relation kräver också sin egen tid. Seså iväg med dig nu ;)

copytag skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ytterligare en själ som fallit ner i
> > bergscyklingsträsket. Lysande! ;-)
> >
> > En liten undring bara: varför samma sträcka
> > dagen därpå? Jag tycker att lite av nöjet
> med
> > cykelresor är att försöka åka så mkt olika
> > vägar som möjligt för att få se så mkt
> olika
> > vyer som det går. Visserligen är ju en backe
> > rätt olika om man cyklar den uppför eller
> > utför, så det blir ju förstås en vissa
> > variation genom att byta riktning, men ändå
> ...
>
>
> Helt ärligt så var det en kombination av att
> mina ynkliga ben var skit trötta från dagen
> (skönt å veta var man kan fylla på energi etc.)
> Sen under andra turen så stannade jag lite mer
> och bara njöt.
>
> En liten reflektion, backarna i bergen kan man
> alltid cykla upp för. Men vissa backar i
> städerna har en sjuk lutning. Hoppas ingen såg
> mig gå uppför :o

Nu är det väl också så att vägnätet är relativt begränsat nere vid Port de Andratx?
De flesta som åker till Mallorca för cyklingens skull verkar välja antingen Palma eller något av Alcudia och Pollensa i norr som bas för sin vistelse där.
Därifrån är det nog lättare att finna varierande turer än där nere i sydväst på ön.

Förövrigt verkar du haft ett vanligt vevparti på cykeln, kanske då inte så konstigt att vissa backar blev väl mastiga för dig.
Ett kompakt vevparti är nog att föredra i backarna där nere.

Tillbaka
Topp