xc-mankan
Aktiv medlem
[RR]Nunnebanan
Vid sekelskiftet 1900 drabbades skogsområdet i gränstrakterna mellan Östergötland och Södermanland av stora skadeangrepp av nunnefjärilens larver. För att kunna ta hand om timmret byggdes en smalspårig järnväg mellan Virå Bruk och Sandviken vid Bråvikens strand. Fram till 1930-talet fanns linjen kvar med persontrafik. Mer info: http://www.historiskt.nu/smalsp/stafsjo/stavsjo_fakta.html
Dagen före midsommar med regnmolnen tungt hängande över mig tog jag cykeln på en tur:
Jag börjar där resan för timmret slutade, vid bryggan i Sandviken
Nunnebanan Cykel- och Vandringsled
In i grönskan, smalare väg
Efter en kort stund, ett av många marmorbrott i trakten
I bland är det bredare väg
i bland smalare...
Myrar
Vi man ha mer utmanande stigcykling är det gott om stigar i området, bla Sörmlandsleden
Rullar på...
Nunnebanan bygdes på ett år med stor arbetsinsats. Bla sprängdes flera smala passager genom bergknallar
En bit av banvallen straxt innan Stavsjö. Fyra-fem meter hög sträcker den sig genom skogen
Fika vid Stavsjö Bruk
Passerar sedan E4:an
Generellt sätt bredare vägar norr om E4:an
Framme i Virå Bruk
I min barndoms sommrar var lanthandeln fortfarande öppen
På väg hem såg jag en liten trevlig stigsnutt...
Snugg skylt
Sammanfattning:
Sträcka: Sandviken-Virå Bruk 38 km tor
Fart: nej, men det tog ca två och en halv timme med fika...
Trevligt, genom sommar-Sverige. Roliga berättelser på flera av de infotavlor som finns utmed sträckningen. Tyvärr fattas flera ledmarkeringar. Kommer att göra om det.
Dagen före midsommar med regnmolnen tungt hängande över mig tog jag cykeln på en tur:
Jag börjar där resan för timmret slutade, vid bryggan i Sandviken
Nunnebanan Cykel- och Vandringsled
In i grönskan, smalare väg
Efter en kort stund, ett av många marmorbrott i trakten
I bland är det bredare väg
i bland smalare...
Myrar
Vi man ha mer utmanande stigcykling är det gott om stigar i området, bla Sörmlandsleden
Rullar på...
Nunnebanan bygdes på ett år med stor arbetsinsats. Bla sprängdes flera smala passager genom bergknallar
En bit av banvallen straxt innan Stavsjö. Fyra-fem meter hög sträcker den sig genom skogen
Fika vid Stavsjö Bruk
Passerar sedan E4:an
Generellt sätt bredare vägar norr om E4:an
Framme i Virå Bruk
I min barndoms sommrar var lanthandeln fortfarande öppen
På väg hem såg jag en liten trevlig stigsnutt...
Snugg skylt
Sammanfattning:
Sträcka: Sandviken-Virå Bruk 38 km tor
Fart: nej, men det tog ca två och en halv timme med fika...
Trevligt, genom sommar-Sverige. Roliga berättelser på flera av de infotavlor som finns utmed sträckningen. Tyvärr fattas flera ledmarkeringar. Kommer att göra om det.