[RR]Nunnebanan

xc-mankan

Ny medlem
[RR]Nunnebanan
Vid sekelskiftet 1900 drabbades skogsområdet i gränstrakterna mellan Östergötland och Södermanland av stora skadeangrepp av nunnefjärilens larver. För att kunna ta hand om timmret byggdes en smalspårig järnväg mellan Virå Bruk och Sandviken vid Bråvikens strand. Fram till 1930-talet fanns linjen kvar med persontrafik. Mer info: http://www.historiskt.nu/smalsp/stafsjo/stavsjo_fakta.html

Dagen före midsommar med regnmolnen tungt hängande över mig tog jag cykeln på en tur:
IMG_1861.jpg ht=483

Jag börjar där resan för timmret slutade, vid bryggan i Sandviken
IMG_1863.jpg ht=725

Nunnebanan Cykel- och Vandringsled
IMG_1864.jpg ht=725

In i grönskan, smalare väg
IMG_1866.jpg ht=483

Efter en kort stund, ett av många marmorbrott i trakten
IMG_1869.jpg ht=483

I bland är det bredare väg
IMG_1898.jpg ht=483

i bland smalare...
IMG_1906.jpg ht=483

Myrar
IMG_1875.jpg ht=725

Vi man ha mer utmanande stigcykling är det gott om stigar i området, bla Sörmlandsleden
IMG_1878.jpg ht=483

Rullar på...
IMG_1903.jpg ht=483

Nunnebanan bygdes på ett år med stor arbetsinsats. Bla sprängdes flera smala passager genom bergknallar
IMG_1882.jpg ht=483

En bit av banvallen straxt innan Stavsjö. Fyra-fem meter hög sträcker den sig genom skogen
IMG_1883.jpg ht=483

Fika vid Stavsjö Bruk
IMG_1885.jpg ht=483

Passerar sedan E4:an
IMG_1886.jpg ht=483

Generellt sätt bredare vägar norr om E4:an
IMG_1887.jpg ht=483

Framme i Virå Bruk
IMG_1892.jpg ht=483

I min barndoms sommrar var lanthandeln fortfarande öppen
IMG_1905.jpg ht=483

På väg hem såg jag en liten trevlig stigsnutt...
IMG_1907.jpg ht=483

Snugg skylt

Sammanfattning:

Sträcka: Sandviken-Virå Bruk 38 km tor
Fart: nej, men det tog ca två och en halv timme med fika...

Trevligt, genom sommar-Sverige. Roliga berättelser på flera av de infotavlor som finns utmed sträckningen. Tyvärr fattas flera ledmarkeringar. Kommer att göra om det.

JLarsson

Aktiv medlem
[RR]Nunnebanan
Det bästa är om bildtexterna kommer från en obestämd plats i rummet.

Jag tror att det kan bli en liten fikatur på nunnebanan faktiskt, såg fridfullt ut (förutom E4an då)

mamme1

Aktiv medlem
[RR]Nunnebanan
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det bästa är om bildtexterna kommer från en
> obestämd plats i rummet.
>
Det bästa är om du ägnar dig åt att rita ditt kommande kök färdigt, och fortsätter att köra galet långa emmteebee-lopp!

xc-mankan

Ny medlem
[RR]Nunnebanan
Vad som är tråkigt med Nunnebanan är att många av infoskyltarna har vandaliserats, inte skötts, att det stundtals saknas lite ledmarkeringar. Har nu varit i kontakt med Norrköping och Nyköpings kommun om man inte borde skylta lite bättre...

xc-mankan

Ny medlem
[RR]Nunnebanan
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Helmysig RR men lite väl korta vajerhöljen va
> :)
>
Ja men har du sett att jag fixat kedjespänningen!

På tal om dålig marking så har jag nu upptäckt att jag kunde tagit en alternativ sträckning sista biten mot Virå. I stället för att följa Näckrosledens fina skyltar och vägen kunde jag hållt mig i skogen från torpet Kråkvasken och väster om Malmsjön. Så det får bli en tur till!!!

Senast redigerad av en moderator:

Johna

Ny medlem
[RR]Nunnebanan
Cyklade denna led idag Sandviken Virå bruk tor. Parkerade vid Sandviken och cyklade den asfalterade cykelvägen österut och efter att passerat genom plantskolan startade leden på andra sidan vägen. Skyltningen från ledens start är nu mycket bättre fram till Stavsjö. Därefter kunde vi inte se någon skyltning för leden, annat än historiska bilder och texter, vilket iofs hjälpte till hitta. cyklade över gamla e4an och in i bostadsområdet på andra sidan vägen. Tog första höger och sedan vänster och följde sedan grusvägen. Nu följde vi grusvägen och näckrosleden fram till Vira bruk. Vi hade tur och kunde äta lunch där. tog samma väg tillbaka och avslutade med glass i sandviken.

Bilagor

• C931D40C-4268-4357-BFDB-107D81DB4CA1.jpeg
    C931D40C-4268-4357-BFDB-107D81DB4CA1.jpeg
    430.2 KB · Besök: 147
  • 0A5FD50E-E25C-4C1F-B66A-2A498C116934.jpeg
    0A5FD50E-E25C-4C1F-B66A-2A498C116934.jpeg
    1.1 MB · Besök: 160
  • 6B5F42F5-AC5C-4047-BED4-CFD0BEF620D3.jpeg
    6B5F42F5-AC5C-4047-BED4-CFD0BEF620D3.jpeg
    1.4 MB · Besök: 140

Oggler

Aktiv medlem
[RR]Nunnebanan
Jag försöker identifiera den här sträckan på flygfoton på eniro mm. Men det verkar vara svårt att hitta. Finns det någon karta som någon kan länka till som beskriver sträckan lite bättre?

[RR]Nunnebanan
Här börjar banan. Tryck på ”karta” så är Nunnebanan den brunoranga streckade vägen norrut. Övergå sedan i vanlig väg, man ser på vägen att den är ovanligt rak. Mellan Stavsjö station och Stavsjö får man leta lite efter den på kartan.

detvanligavartaget

Aktiv medlem
[RR]Nunnebanan
Rutten finns i Openstreetmap: https://www.openstreetmap.org/#map=15/58.6611/16.4015&layers=C
Det finns även en nyare runda som bara går till Stavsjö och sedan tillbaka en annan väg. Men jag rekommenderar att man kör hela Nunnebanan. Numera finns det ganska gott om skyltar som beskriver olika delar av banan.

Jag försöker identifiera den här sträckan på flygfoton på eniro mm. Men det verkar vara svårt att hitta. Finns det någon karta som någon kan länka till som beskriver sträckan lite bättre?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer