[RR] Över lite berg och sånt (stor-RR - färdig!)

mmmrrrr

Aktiv medlem
Tjo.

För ungefär ett år sedan bestämde jag mig. Jag kände kallet från Centralasien och visste att jag behövde åka dit och cykla.

Det låter enkelt när jag skriver det sådär, men jag tycker om enkla saker. Jag hade cyklat runt lite varstans i Europa och en vända på USAs västkust. Som alltid när man skall ut på tur finns det invändningar och saker som kan göra en och ens fru nervös. Mest ens fru, kanske. I det här fallet fanns det några extra invändningar:

Terrorister! Sjukdomar! Visumkrångel!

Skiter väl jag i. Jag kände sedan tidigare till en brittisk cykelresearrangör, RedSpokes. Hade aldrig tidigare rest på en organiserad resa men det kändes faktiskt tryggt med en arrangör i dessa trakter. Jag hade kanske kunnat bli det för 10 år sedan, men let's face it - jag är inte Stellan.

Så på våren hade jag bestämt mig. Över sommaren fixade jag visum och flygbiljetter, materialångestade och kände mig till slut hyfsat redo. Blev avvinkad på Arlanda, landade i Istanbul, drev runt på flygplatsen och så, en halvtimma innan boarding, drog jag mig till väntytan för nästa plan, mot Islamabad, Pakistan.

Där såg jag en herre med en Ortliebväska. En engelsk cyklist, en annan medlem i min grupp. Strax, två cyklister till, ett engelskt par. På bussen ut till planet, en belgiska. Och alla trevliga typer!

Så landar vi i Islamabad. Planet från Istanbul var något försenat så vi har lite tajt om tid till vårt inrikesplan som skall ta oss till starten i Gilgit. Här får jag min första smak på vad som för en svensk bäst kan beskrivas som jobbig gästvänlighet: Medans jag kan se mina gruppkompisar försvinna och sedan försöka vinka åt mig att skynda på, har jag fastnat hos en flygplatsvakt som tycker att det är jättekul att höra att jag skall besöka hans hemtrakter och berättar jättemånga spännande saker om livet där. Till slut lyckas jag slita mig, kommer iväg och får träffa resten av vår grupp inklusive en smått stressad gruppledare och en av våra lokala pakistanska guider. Vi blir till slut incheckade på inrikesflyget som skall avgå om typ 10 minuter.

Fast det visar sig vara försenat och vi hinner ta två koppar te i väntrummet.

DSC_0301.JPG

Men nu, nu är vi på väg.

DSC_0328.JPG

Gilgit ligger vackert bland bergen men här är varmt. Vi inleder resan med en vilodag medans våra cyklar (som inte får plats på det lilla inrikesplanet) åker buss. Jag promenerar runt lite på egen hand, kommer till stadsparken där jag träffar en herre som visar sig vara stadens borgmästare. Jag visar mig under resan vara en magnet för dessa lokala potentater. Gilgits borgmästare undrar om jag vill ha något, jag frågar lite försynt var jag kan få tag på något att dricka och han kör mig, såklart, till den lokala polostadion (i Gilgit-Baltistan är polo nationalsport och den lokala varianten har tydligen inte så många regler som den brittifierade varianten).

DSC_0350.JPG

Det står kor och getter lite här och var i stan.

DSC_0364.JPG

Det brittiska parets cyklar kom inte på planet, så vi uppsöker en lokal cykelaffär. Den här typen av fina kinesiska kvalitetsstålcyklar fanns parkerade utanför.

DSC_0373.JPG

Gatulivet och restaurangerna är lite annorlunda jämfört med Stockholm. Fast det kändes aldrig otryggt.

DSC_0408.JPG

Det finns historia i dessa trakter.

DSC_0024.JPG

Men så skall det cyklas också! Vi börjar med fina asfaltsvägar och värme, de första två cykeldagarna ger vi oss in i Bagrote-dalen, för att besöka byn Chirah.

DSC_0436.JPG

Bro över floden Hunza som vi skall följa senare.

DSC_0055.JPG

DSC_0445.JPG

DSC_0074.JPG

Långbortistanbruce.

DSC_0465_x.jpg

Tistel.

DSC_0084.JPG

DSC_0478.JPG

Så kommer vi in på grusvägen som skall ta oss in i dalen. Grusvägarna i Pakistan är en annan best än vad vi hittar här i Sverige. Mer och grövre stenar, och såklart mer upp och mer ned.

DSC_0489.JPG

Byliv.

DSC_0092.JPG

Getter på väg! Bara att vänja sig.

DSC_0109.JPG

DSC_0518.JPG

Ganska vanligt förekommande med folk som vill ha sin bild tagen!

DSC_0577.JPG

DSC_0123.JPG

DSC_0125.JPG

Tillbaks i Gilgit!

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra runda! Fast jag hoppas att Stellan hade mer
> packning.

Ha, det är inte mängden packning, det är hur den bärs.

Men som sagt, jag är inte Stellan.

Jag hade aldrig åkt på en sådan här resa förut utan istället blivit mer och mer självständig: gått från att åka runt bland vandrarhem till att tälta.

Men grejen med organiserad resa är att man har följebil som bär packningen åt en, själv behöver man bara bära slang och pump och knappt ens det. I varierande grad: I Pakistan var det extremt bra organiserat, alltid en bil framför och en bil bakom, med möjlighet att hoppa in och bryta vid behov. Vi kommer till Kina senare, där var det andra bullar...

Just dag två av cykling, kände jag mig lite småkrasslig och valde att åka buss den del av dagen som var uppför. Faktiskt rätt skönt att ha den möjligheten.

En annan fördel med denna typ av organiserad resa som var större än jag trodde var de lokala guiderna. I Pakistan hade vi ett riktigt grymt team, där huvudguiden Arman hade en farbror i varje by (typ) och kunde berätta det mesta om historia och lokal kultur. Reser jag för att cykla eller cyklar jag för att resa? Någonting mitt emellan. Visst, det är en cykelresa, men en ganska stor del är att besöka folks hus och skolor och få se något nytt. Det får man garanterat även om man reser solo, men det var rätt trevligt att bara kunna peka på något i fjärran och fråga vad det var, eller fråga om något man cyklat förbi men inte tänkt på förrns senare.

För att inte tala om regelbundna kakpauser...

Jag visste inte att det fanns såna här turer, men nu efter din propaganda så blir jag riktigt sugen. :-)

Inspirerande! Kul med lite udda RR's Pakistan är ju inte direkt ett land man förknippar med organiserad cykling. Extra poäng för happykorrekta bilder på getter!

Resan i sin helhet var på 21 dagar, med en mix av vilodagar och cykeldagar som var ganska snäll. Upplägget med att få se den lokala kulturen och att cykla i de fantastiska miljöerna gjorde att man både ville ha fler kultur/vilodagar och fler cykeldagar.

Dag 1 var återhämtningsdag från den långa flygresan, dag 2 handlade också om att upptäcka Gilgit till fots (lukten av bränd plast kommer jag komma ihåg länge, men också fantastisk mat, härligt folk och en rolig marknad), dag 3 och 4 var den tur fram och tillbaka till Chiraah i inlägg 1.

Nästa steg blev att ge sig av längs med Karakorum Highway, den enda väg som förbinder Pakistan och Kina (det finns några mindre pass men inga andra vägar). Vanligtvis en ganska stor farväg men två omständigheter gjorde att den var i princip trafikfri. Den ena omständigheten var firandet av Eid som inträffade ungefär samtidigt som vi var där. Den andra omständigheten kommer vi till senare, men om Eid kan jag säga att vi inte märkte så mycket av det, men det fick till följd att gränsen var stängd vilket gav oss en nästan trafikfri väg, och att en ganska stor mängd av den trafik som ändå var bestod av herdar som tog sina getter till byn för att slaktas till Eid.

Angående Eid så är Pakistan ett muslimskt land, i Hunza i norra Pakistan där vi cyklade är den dominerande grenen av islam ismailiter, en liberal gren av shiaislam som inte har några slöjor, böneutrop eller moskéer.

Nåja, cykling:

DSC_0583.JPG

Den delen av Karakorum Highway i Pakistan vi cyklar längs med följer floden Hunza. Fram till en viss punkt längs med floden kallas västra sidan av dalgången Hunza och östra sidan Nagar, historiskt sett två kungariken som krigade ganska friskt med varandra.

DSC_0586.JPG

En oro jag hade var angående vägarna i Pakistan. Grusvägarna vi tog avstickare på var i och för sig i en klass mycket värre än vad vi någonsin ser i Sverige, men asfaltsvägen var helt klart i riktigt fint skick.

DSC_0589.JPG

Nere vid vattnet såg man ibland dessa tältläger med nomader som åkte runt och letade efter guld och ädelstenar. Hunza är rikt på rubiner!

DSC_0601.JPG

Vi är fortfarande inte så mycket mer än 1000 möh och det är rejält varmt i solen. Tur att berget ger skugga ibland!

DSC_0152.JPG

DSC_0157.JPG

DSC_0164.JPG

DSC_0613.JPG

Dagen gav oss inte bara fin asfalt utan även en avstickare för lunch i våran huvudguides hem i Hussainabad.

DSC_0617.JPG

DSC_0175.JPG

De flesta stopp för lunch och vissa middagar ingick i resan. Men det här, hos huvudguiden, var en av de mer minnesvärda.

DSC_0631.JPG

DSC_0635.JPG

Stod skrivet med stenar långt upp på bergsidan på andra sidan dalen. Tack detsamma hörru!

DSC_0197.JPG

Bilar i Pakistan. Nästan alla är Toyotor, och de vet hur man pimpar!

Jag har ju cyklat lite förut, bland annat en del i Alperna. En hel del andra i gruppen hade cyklat i diverse andra berg här och var, i Tibet och Nepal. En sak alla var överens om är att vi aldrig hade varit någonstans där höga berg är så nära! Visst, i Tibet och Nepal finns det också höga berg, men oftast så är de liksom i fjärran. Första dagarna på Karakorum Highway hade vi mäktiga Rakaposhi - världens 27de högsta berg på 7,788 m - som en konstant följeslagare, speciellt med tanke på att Rakaposhi har ca 6000 m obruten stigning från bas till topp.

Nåja. Dag 6 var en ganska så kort cykeldag, och dag 7 var en vilodag (det här med vilodagar pratade jag om tidigare: visst vill man cykla mer, men vi är faktiskt på väg en bit uppåt, och acklimatisering skall man inte leka med).

DSC_0667_x.jpg

Rakaposhi.

DSC_0203.JPG

Egentligen skulle man inte fota broarna längsmed stora vägen, av säkerhetsskäl. Dock fanns de med på vykort lite här och var...

DSC_0206.JPG

DSC_0671.JPG

DSC_0684.JPG

Dagens lunch intogs i en trevlig liten lund.

DSC_0213.JPG

DSC_0217.JPG

Fortkörning verkade vara ett problem och de här budskapen fanns målade lite här och var. Vi såg också någon kraschad bil, men däremot blev vi aldrig omkörda otryggt.

DSC_0689.JPG

DSC_0690.JPG

Volleyboll är en ganska stor sport här fick jag intryck av. Inte så att det kan konkurrera med cricket, men ändå.

DSC_0698.JPG

Den här mannen stannade och bad mig ta en bild på honom. Visst kan jag det! Motorcyklar var ganska vanliga, många gånger med skjuts. Kul också att se hur de stängde av motorn i nedförsbackarna (som kan vara ganska långa).

DSC_0229.JPG

Trafiken mitt i byarna kunde vara lite kaotisk med motorcyklar och bilar som dyker upp lite varstans ifrån.

DSC_0705.JPG

Nästan framme vid dagens mål, Karimabad, kunde jag se Altit fort från 1100-talet.

DSC_0709.JPG

Lite uppförsbackepavé som avslutning på dagen.

DSC_0716.JPG

DSC_0244.JPG

På väg till middagen fick vi åka i en liten minibusstaxi som lokalbefolkningen använder. Dock fanns det inte sittplats till alla så de som var modiga kunde få åka på utsidan. Buffen var ovärderlig mot dammet där. Ibland fick man hoppa av och springputta när det gick trögt uppför. Egentligen var det bekvämare att stå för dämpningen på grusvägarna var lite sådär och när man står tar benen upp guppen rätt bra.

DSC_0752.JPG

Solnedgång över Karimabad.

DSC_0776.JPG

Och på vilo/acklimatiseringsdagen passade vi på att besöka Baltit fort, från 1400-talet. Jävla häftigt bygge.

Miss Lycka skrev:
> Häftigt! Vad gick resan och uppehället lös på?

Resan, och i det inkluderas då allt boende, följebilar, de flesta lunchar och middagar, guiderna och inrikesflyget Islamabad - Gilgit gick på £1500. Sedan får man själv stå för biljetten till Islamabad och sedan hem från Bishkek som var denna resas mål. Ett fåtal middagar fick vi stå för själva och så fanns såklart lite shoppingmöjligheter på diverse marknader. Prisläget i den här regionen är inte särskilt högt, om man inte är shoppinggalen behöver man knappast mer än 1000 spänn för extra utgifter under hela resan. Man bör ha dollars med sig för att kunna växla till lokala valutor. Kan vara bra att veta då att högre valörer på dollarsedeln oftast ger bättre växelkurs.

Under resan fick vi även se en del av vad pengarna gick till, just Redspokes ger en hel del bistånd till t.ex. sömnadsskolor för kvinnor för att hjälpa den lokala ekonomin.

Otroligt häftig resa. Mycket trevligt att du anstränger dig för att vi skall kunna delta med en gnutta egen fantasi. Jag undrar hur jag lyckats missa denna hittills. Stort tack, ser fram emot mer.

Tack för denna RR, hann aldrig skriva efter första men det var jöttebra och jag läste 2+3 precis helt suveränt låt det komma bara! :)

Jag nämnde tidigare att vi skulle komma till den andra anledningen att det var så lugnt trafikmässigt. Det gjorde vi på resans 8de dag. Jordskred är ett jätteproblem här i bergen. Cykelresan är förlagd tidsmässigt så att den inträffar efter den regniga säsongen, för när det regnar finns det en stor risk för jordskred som helt blockerar vägen.

2010 kom det strax norr om Karimabad ett stort sådant jordskred, som dämde upp floden, och skapade en sjö, Attabad Lake. 20 människor dog, 6000 människor tvingades flytta då deras hem låg under vatten och 2 mil av Karakorum Highway bara försvann.

Man kan säga att det var precis vad regionen inte behövde: Efter 11 september föll turismen som en sten, även om Hunza alltid varit säkert och alltid varit vackert och vänligt. Visst finns det farliga delar av Pakistan, men just Hunza är faktiskt säkert. Men regionen hade fortfarande godstrafiken som den stora farvägen mellan Kina och Pakistan. När Attabad Lake skapades blev det billigare att skicka allt med fartyg och så hade regionen fått ännu en smäll mot sin livsnerv.

Sedan dess har Kina och Pakistan tillsammans jobbat för att öppna upp vägen igen. Man har (försiktigt) jobbat på att spränga upp fördämningen och fått ned vattennivån med 20 meter när vi var där. Fast den är fortfarande 100 meter djup som mest och man satsar nu på att istället bygga en tunnel i bergen runt sjön.

DSC_0890.JPG

Strax utanför Karimabad finns "The sacred rocks of Hunza", ett antal klippor/stenar där det finns historiska ristningar från alla de olika civilisationer som funnits här. Där träffade vi också ett spanskt par som hade åkt typ jorden runt i sin bil.

DSC_0905.JPG

Som vanligt fanns det väldigt mycket att stanna och titta på.

DSC_0915.JPG

DSC_0919.JPG

Sedan kom man över ett krön och såg sjön. Färgen på vattnet...

DSC_0927.JPG

Lastbilstrafiken har inte stannat av helt - vissa lastbilar tar sig över på en lite större pråm, och vissa tror jag lastar av på ena sidan och sedan på på andra sidan.

DSC_0932.JPG

Vi hade ju en följebuss och en följejeep, men bara jeepen kunde ta sig över sjön och så skulle det komma en ny buss på andra sidan.

Att få på jeepen på båten var, tja, spännande. Det såg liksom inte helt ut som en tajt, inarbetad rutin:

DSC_0940.JPG

Hela cykelflottan.

DSC_0956.JPG

DSC_0953.JPG

Jag doppade fötterna, vattnet var såklart iskallt. Men jag hade nog kunnat tänka mig en simtur ändå...

DSC_0984.JPG

Väl över på andra sidan (om ni trodde att det var svårt att få PÅ jeepen på båten, tja, jag har en film på hur det var att få AV jeepen från båten) fick vi se en del av det som kommer att bli den nya vägen, här lyckades vi komma till en bro som inte riktigt var klar ännu.

DSC_0990.JPG

Ett par kilometer bort från hamnen låg en båt en bit upp, det här var alltså vattentäckt och antagligen en av de tidigare hamnarna.

DSC_0992.JPG

Den där taggiga bergsformationen kallas Passu Cathedral. Och är jävligt häftig.

DSC_0998.JPG

DSC_1006.JPG

Tack!

DSC_1011.JPG

DSC_1024.JPG

I Pasu/Passu (stavningarna kunde variera på typ alla bynamn) gjorde vi natt.

Angående sjön. Det spanska paret med sin stora bil hade fått vänta i 4 dagar innan en tillräckligt stor båt blev ledig.

Våra lokala guider visade oss den här fina filmen:

Den lastbilen ligger fortfarande på botten, det är hyfsat bråddjupt i den änden av sjön och lastbilen ligger nog på en 60 meters djup. Den är inte ensam där.

mmmrrrr skrev:
...
> Våra lokala guider visade oss den här fina
> filmen:
>
...

:-o

Azog skrev:
> mmmrrrr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ...
> > Våra lokala guider visade oss den här fina
> > filmen:
> >
> ...
>
> :-o

Läskigt.

De hade nog haft nytta av en ingenjör. Såg bara en förtöjningslina på pråmen.

Helt plötsligt, efter att ha läst och sett dina bilder, känner jag mig både feg och lite avunsjuk. På samma gång.

Vilket äventyr!

Otroligt häftig resa!

Tack för din strålande rapportering.
Grymt intressant med sjö och haphazard sjöfart som uppstått i sånt landskap pga. jordskred.

Ser ut att kunna finnas en del stenig stig där. Blev det någon mer terrängartad tur?

Jag gillar också udda resmål och att ge sig in i exotiska upplevelser som du gör, men det har inte blivit av på ett antal år nu.

Galet fina vyer. En sån där resa bara måste jag åka på någon gång innan jag är färdig för graven.

Helt klart en kandidat till till årets RR (trots att det bara är april ännu).

Ä N T L I G E N ! ! !

Vilken resa.
Fantastiskt inspirerande.
Man vill ju iväg när man ser sådant här...

När jag var en spoling med färskt körkort skulle jag köra ombord på en bilfärja i Patras (Grekland).
Det skedde via två spänger.
Naturligtvis halkade bilen av halvvägs.
Turligt nog var det en 2cv så vi lyfte den lätt på plats och puttade den på färjan.

Tack för att du postar din berättelse här!

mmmrrrr skrev:
> Att få på jeepen på båten var, tja,
> spännande. Det såg liksom inte helt ut som en
> tajt, inarbetad rutin:

Dagens underdrift...

Helt fantastiskt för övrigt, bland det coolaste jag sett på Happy nånsin.

Shimshal.

Ibland såg man på andra sidan dalen att det gick någonting på bergsidan som måste vara en stig till en annan dal. Man blev förbluffad över hur det såg ut längsmed stora vägen som gick längsmed en stor flod: Torrt, stenigt, bergigt, och så helt plötsligt en massa grönt, hus och människor. Bevattningskanaler leder vattnet och skapar dessa oaser och fantastiska trädgårdar i ett hav av sten.

Och när man ser de där små stigarna förstår man att det gör de även på andra sidan bergen, i dalgångar man inte ser.

Shimshal brukade vara ett sådant ställe. För att ta sig dit krävdes det att man tog sig över tre st 5000-meterspass, en tredagars resa, endast tillgängligt till fots. 1985 började man bygga en bilväg dit, och 2003 stod den färdig.

På resans dag 9 och 10 fick vi förmånen att besöka Shimshal.

DSC_1025.JPG

Att kliva ut ur hotellrummet och få såna vyer varje morgon...

DSC_1041.JPG

Jag kanske hade velat cykla in i Shimshal, jag tror att de gjorde det tidigare år. Men i år åkte vi bil in i dalen, och med tanke på att det tog en hel dag att göra den resan var det kanske en bra idé. Att cykla den vägen i mörker är ingen bra idé och även om jag hade hunnit så hade det inte heller varit en bra idé att plocka in eftersläntrarna i bilar och köra i mörker.

DSC_1088.JPG

DSC_1099.JPG

DSC_1102.JPG

Vi stannade vid ett hus som använts av vägarbetarna. Att mitt ute i denna totala stenighet hitta vackra blommor gör en förundrad.

DSC_1108.JPG

DSC_1110.JPG

Ett problem med att åka bil på denna väg var dock att frigången inte var så bra, och några av cyklarna som åkte på bussen fick lite smällar på styret och något reglage blev stukat. Jag har för mig att jag frågade om de inte skulle vrida på styret när de lastade.

DSC_1127.JPG

DSC_1159.JPG

Formellt sett är det inte en öken. Men "oaser" känns ändå som rätt ord för dessa platser.

DSC_1223.JPG

Skotork.

DSC_1244.JPG

DSC_1293.JPG

På kvällen och under natten hade vi resans enda regn, på morgonen låg det dimma och vi fick se regnbågen. Regnet fick dammet på stenvägen att lägga sig och färden tillbaks blev klart mindre dammig än vägen upp.

DSC_1303.JPG

Om man tar bort alla stora stenar så att det bara finns grus kvar, då har man en grusväg.

DSC_0346.JPG

DSC_0363.JPG

Dagen innan hade vi i jeepen fått vänta bakom ett par kor tills vi kom ut på ett ställe där man kunde köra om utan att köra utför stupet.

DSC_1306.JPG

Det är svårt att skriva någonting här som är bättre än bilderna. Det svarta till vänster här är en glaciär. Starten i Shimshals by var på 3100 möh och även om det var helt OK temperaturer i solen är hettan i Gilgit ett minne blott.

DSC_1318.JPG

Jag var den enda i gruppen på bockstyre, det hade jag inget emot. Däremot hade jag bland de smalaste däcken, och i kombination med att jag tyckte om att cykla lite snabbare än de flesta så sänkte jag trycket för att inte studsa runt så mycket (första cykeldagen, till Chirah, hade jag delvis flått mina handflator när jag studsat runt på de grusvägarna med högt tryck). Den här dagen fick jag 4 genomslagspunkor. I kombination med ett antal punkteringar från när vi lämnade Karimabad och jag samlade på mig 4-5 elaka törnen (goatheads) på några meters offroad hade jag nu en ointaglig ledning i gruppens punkteringsliga.

DSC_1344.JPG

DSC_1345.JPG

DSC_1359.JPG

Det här är verkligen en sjukt vacker väg, jag vet inte vilka ord som skulle göra den rättvisa.

DSC_1374.JPG

DSC_1385.JPG

DSC_1391.JPG

DSC_1419.JPG

God natt!

qma skrev:
> Otroligt häftig resa!
>
> Tack för din strålande rapportering.
> Grymt intressant med sjö och haphazard sjöfart
> som uppstått i sånt landskap pga. jordskred.
>
> Ser ut att kunna finnas en del stenig stig där.
> Blev det någon mer terrängartad tur?
>
> Jag gillar också udda resmål och att ge sig in i
> exotiska upplevelser som du gör, men det har inte
> blivit av på ett antal år nu.

Jag tror att det finns stora möjligheter till terrängartade turer i området. Jag tror också att det är sjukt farligt att ge sig ut på en sådan utan lokal guide, vilket jag tror inte finns ännu. Vi höll oss på vad som ändå kan beskrivas som vägar, men det finns mycket vandringsleder som förbinder alla mindre dalgångar. "Innanför" Shimshal som jag beskrev ovan finns det t.ex. ännu fler dalar (inklusive ett pass som leder in i Kina) dessa dalar är t.ex. sommarbete för Shimshalbornas getter och jakar. Så stigarna finns. Vägarna som vi cyklade på är inget problem att cykla solo på. Jag har en anekdot kring detta som vi kanske får ta på Göteborg efter en tisdagsrajd någon gång.

Tillbaka
Topp