[RR] På egen risk! (rasrisk).

42Hz

Aktiv medlem
Den här turen skulle ha inträffat för länge sedan men saker händer och ursäkterna staplas på varandra, men nu var det hög tid att se över cykeln och se till att få en spark i arslet och ge sig ut på en tur!

Sagt och gjort efter att ha gjort en snabb översyn så visade sig bakdäcken lite sladdrigt, tack o lov hade jag en slurk Stans över och med en spruta och en snutt slang på den så sprutades ett antal CC latex in i slangen via den urskruvade ventilkäglan. lite skak och snurr senare ansåg jag att den eventuella pyspunkan var "lagad"!

Lite provrull på gården för att försäkra sig att jag fortfarande kunde cykla rullade jag iväg. Efter inte allför många meter kunde jag svänga in i skogen på en smal stig. Insåg att det här gick ju alldeles för lätt och stelt så passade jag på att justera däckstrycket.
01.jpg

Med en omedelbar komforthöjning rullade jag vidare, var lite för rostig för att våga balansera mellan hjulspåren så det fick bli lite cykelbärande men bara en kort bit!

02.jpg

OK, väder men det var inte länge sedan det regnade. Efter lite transportsträcka hade jag kommit fram till första delmålet, en öppen ingång till rasområdet "mitt" i Grängesberg, här låg centrum innan den var tvungen att flyttas för att gruvhålet hade gjort områden osäkert och det hade börjar spricka och sjunka! Från Wikipedia: Nya kyrkan i Grängesberg ersatte en träkyrka från 1892, vilken hamnat inom rasområdet för Grängesbergs gruvor. Denna gamla kyrka övertogs av frikyrkliga intressenter och flyttades 1976 och återuppbyggdes i Orsa.

03.jpg

Det är rejält igenväxt här, man kan se massor med gamla grunder men vissa buggnader står fortfarande, typ. Här kan man ana gamla 'transformatorstationen' i bakgrunden.

04.jpg

Byggnaden känns inte helt stabil. ;)

05.jpg

06.jpg

Från den här vinkeln kan man i alla fall ana hur den såg ut.

08.jpg

09.jpg

Byggnaden står nära kanten till Skärningen och det stupar ner i det nu vattenfyllda gruvhålet! i min ungdom gick det att ta sig ner i hålet, det jobbiga var att klättra upp igen! =)

10.jpg

Försökte föja stigen som gick längst med kanten...

13.jpg

Lite olustigt att behöva
14.jpg
kliva över en trasig gravsten(?).

Tyvärr tog vegetationen över tillslut men lite drop til plat kunde man göra om andan faller på.

15.jpg

Rena bilkyrkogården kom man fram till innan det blev för tät växtlighet.

16.jpg

18.jpg

19.jpg

Efter att ha vänt och cyklat tillbaka en bit kunde man ta en annan stig men tyvörr var det nästa lika igenvuxet där med, men lite knuffade och cyklade kom jag ut på vägen igen och beslöt mig för att se om något fanns kvar av den gamla sjukstugan, det enda jag hittade var ett lite hus innanför vallar, taket hade ruttnat bort helt nästan men det fanns massor med sängramar runt i området, jag hoppas det har varit ett förråd för sjukvårdsmöbler och inte nån avdelning!

20.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

Fösökte hitta fler stigar innanför staketet som var öppet här och var men hittade mest skrot och bröte.

26.jpg

27.jpg

Hittade tillslut en stig som tog mig till ett ytterligare hus, är nog 10-15 år sedan jag var här senast!

30.jpg

29.jpg

31.jpg

Efter detta upptäckte jag att jag hade tappat mina Oakly-brillor och jag försökte 'backtracka' mina spår för att försöka hitta dom men givetvis utan resultat... :(
Så efter att ha irrat runt i närmare 2h på min första tur på evigheter kände jag att det var dags att dra sig hemmåt igen, måste ju lämna lite outforskat till senare. =)

99.jpg

uren gav verkligen mersmak så jag hoppas komma ut på fler turer närmaste tiden, finns ju rätt mycket mer att utforska, håller tummarna att slangen håller tätt nu i alla fall! =)

Tjena!

Har länge varit sugen på att åka dit, dumt nog var jag ju däruppe på SSSM men glömde helt bort att besöka Gränges..
Surt med glajorna..

Åh, så många spännande byggnadsrester! Fantastiska bakgrunder. Schysst vy från verandan också! Tidig sommar när den är som bäst, hyfsat varmt och fukt-fräscht från lite regn.

Åh, så många spännande byggnadsrester! Fantastiska bakgrunder. Schysst vy från verandan också! Tidig sommar när den är som bäst, hyfsat varmt och fukt-fräscht från lite regn.

Tack! Lite synd att de röjt upp efter dynamitfabriken, fanns massor med roliga byggnader och gångar kvar när man var yngre, perfekt gratis "äventyrsland", ibland undrar man hur man överlevde till vuxen ålder? ;) Men det finns som sagt en hel del kvar att utforska. Fin utsikt från verandan idag också men med risk att man blåser bort om man är ute. :/

Kul att du är igång igen! Dina RRs har varit saknade.

Jag bor i Säter och det finns mycket liknande områden häromkring också, både gruvbyggnader, transformatorstationer och förfallna psykiatrivårdsbyggnader. Det kanske kan bli en grej, urban exploring-happyrides :)

Kul att du är igång igen! Dina RRs har varit saknade.

Jag bor i Säter och det finns mycket liknande områden häromkring också, både gruvbyggnader, transformatorstationer och förfallna psykiatrivårdsbyggnader. Det kanske kan bli en grej, urban exploring-happyrides :)
+1. Harris RR:s känns lite som en happyinstitution, lika underhållande idag som de var på stenåldern.

Tillbaka
Topp