[RR] På jakt efter snödrev och pudersnö, högsäsongen är här :)

Habanero

Aktiv medlem
Aaaah! Det började snöa ikväll (yippee yeah!) :) så jag bytte om, drack lite kaffe och åt en chokladbit, och gav mig sen ut i snöyran.

Efter några kilometer med nästan konstant uppför så var jag framme vid Fridhem, i norra utkanten av Uddevalla. Rotade fram kameran ur ryggsäcken och började föreviga den härliga snön och dess sköna drivor som bildats av kvällens byiga vindar.

081.JPG

084.JPG

089.JPG

091.JPG

095.JPG

098.JPG

Sen fortsatte jag ut på mindre vägar och avverkade några kilometer ute på Bulid (märkligt namn) strax nordväst om Uddevalla, där det finns ett mindre nätverk av lagom kuperade grusvägar, varav några sträckor var plogade sen tidigare och med vacker drivbildning som jag konsekvent forcerade med cykeln och greppiga Ice Spiker PRO. Snön var lagom lätt och fluffig tack vare en temperatur på cirka 3 - 4 minusgrader.

104.JPG

114.JPG

Tog en kort vattenpaus och stretchade lite utanför en betongindustri.

115.JPG

116.JPG

Klockan gick, dags att dra vidare tillbaka in på skogsvägarna!

131.JPG

Plötsligt var det bara där! Det vackraste snödrevet som denna kvällen bjöd mig på. Fram med kameran igen, och stod stilla en stund och bara njöt av snön, lugnet, och tystnaden. "Epic conditions"! Trampade sen vidare, utan några tendenser att fastna.

137.JPG

139.JPG

142.JPG

144.JPG

146.JPG

148.JPG

-Huuuh! Snömannen spökar! :o

150.JPG

Och så tillbaka hemma i källaren, för lite sedvanlig avfrostning av lille Nisse, innan vidare transport med hiss upp till "varmgaraget" = lägenheten. :) En lyckad kväll!

159.JPG

Jag har mina goda minnen från vintercykling, kanske är dags att införskaffa sig en cykel igen :)

Det såg ut att vara väldigt mycket snö på vissa ställen, fungerade det bra med dina däck? Eller är en Fatbike att föredra?

Träsktrollet skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har mina goda minnen från vintercykling,
> kanske är dags att införskaffa sig en cykel igen
> :)
>

Det tycker jag låter som en god idé! :)

> Det såg ut att vara väldigt mycket snö på
> vissa ställen, fungerade det bra med dina däck?
> Eller är en Fatbike att föredra?

Jo det funkade, men naturligtvis kunde jag ju inte ta mig igenom dom allra djupaste drivorna. Men tack vare att snön var förhållandevis lätt och fluffig så gick det bra i ca 2 dm i alla fall. Det som underlättade och gav mig fäste var att det var hårt, tidigare plogat underlag under drivorna. Men visst, en fatbike är ju inte heller fel på vintern, särskilt på leder där folk har trampat eller snöskotrar har kört, där kan man säkert ha mycket skoj med en fatbike.

Härligt med cyklister som inte bangar för lite snö.Hade själv en grym tur i söndags då jag fick betalt för att vi hade slitit helgen innan med att spåra upp stigarna som nu hade frusit.Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.

Tillbaka
Topp