[RR] Pico Las Nieves från norr mm Gran Canaria

[RR] Pico Las Nieves från norr mm Gran Canaria
Jag var nere på Gran Canaria i början av December.

Bodde de första dagarna i Puerto Rico. En kompis som aldrig kört racer förr ville hänga på så han hyrde en cykel på Freemotion. Vi körde lite fram och tillbaka på kustvägen, bla den fina strandpromenaden mellan betongfabriken och trailerparken i Arguineguin

(sväng 180 grader i rondellen i stället för höger mot Soria (om man kommer från Playa Ingles)).

Jag försökte förklara att på vår nivå (gubbcykling) är bergscykling till stor del en mental sport, jag fick cykla sista biten upp till Soria ensam....

Sen bar det av mot Las Palmas, jag blev avsläppt på busstationen vid gamla stan, grävde fram cykeln ur det minimala lastutrymmet under bussen med endast en mental kartan av att jag skulle norrut tills det blev smalt och där skulle hotellet ligga, dvs solen i ryggen och full fart genom stadstrafiken, funkade utmärkt...

Dagen efter gav mig av ensam efter frukost. Planen var att cykla till Teror (bara för namnet om inte annat) och sedan vart jag kännde för. Man ser ju Pico las Nieves hela tiden så det målet är svårt att undvika trots att jag hade intalat mig att jag inte behövde cykla dit i år igen....

Det är lätt att ta sig ut ur Las Palmas via strandpromenaden över motorvägen mot Tamaraceite, små vägar med lite till måttlig trafik.
Vägen mot Teror går i en grön vacker dal med måttlig stigning. Efter Teror är de ett gäng riktig fina flacka serpentiner i vacker pinjeskog. Efter Valleseco börjag det branta till lite mer.
Vid Lanzarote kommer man i skuggan av berget, där är det fuktigt med mossa och lavar på träden, på den blöta vägbanan var det kladdiga höstlöv så att inte åka nerför den vägen var ett bra val.
Fantastisk fint där man kommer upp på bergskammen och ser ner i dalen på andra sidan, väldigt olikt den södra sidan.. Högre upp så får man en fin flukt på toppen innan Cruz de Tejeda där det satt ett gäng fikande cyklister som kommenterade min tröja, så fan att jag stannar då...

Nåväl, på toppen fick jag en Platano Canario av en gubbe, han sa att det var bra för mina ben, pratade lite med en tysk och satte sen av hemåt igen via Vega de San Mateo, efter Santa Brigida bommade jag min avtagsväg mot Tamaraciete så jag fick cykla på motorvägsliknande vägar samt genom centrala Las Palmas igen, som tur är är trafiken lugnare i bergen än i stan...
bild.JPG

Frågan om man ska cykla på norra eller södra delen av ön låter jag vara obesvarad men jag hänger nått jävulskt mycket hellre i Las Palmas än i Playa Ingles/Puerto Rico..
Vill tillbaka NU!

Om man kör Canteras strandpromenaden tills det tar stopp hamnar man här..

Bilagor

• P1020262.JPG
    P1020262.JPG
    154.8 KB · Besök: 47
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp