[RR] Rallarvegen

Kratt

Medlem
[RR] Rallarvegen
Rallarvegen är en gammal väg i fjällen öster om Bergen, Norge. Vägen användes under anläggningen av järnvägen som går, av naturliga skäl, parallellt. Det är en vacker cykelled med högsta punkt på 1350 möh och lägsta på 2 möh. Vi cyklade från Haugstöl till Voss, ca 13 mil, vilket innebär att höjdskillnaden tas nedför.
Dessvärre regnade det mycket och var bitvis kallt, ca 6 grader på de högre höjderna.
Vägen är huvudsakligen ingen större utmaning om man som jag inte passar på att köra med 32 mm crossdäck och alldeles för tung packning. Toppar man sedan detta med cantisar i kombination med snö och regn kan turen lätt bli adrenalinstinn.

Strax ovan Haugstöl
IMGP0413.jpg ht=544

Snö...
IMGP0427.jpg ht=544

Grusserpentiner på väg ned mot Flåm
IMGP0452.jpg ht=544

Beskriver gärna turen mer i detalj (distanser, boende, priser osv) om du är nyfiken.

[RR] Rallarvegen
Kombinationen cantisar, packning och snö låter lite spännande, som sagt. :S

Ser inte så tokigt ut det där, annars. Är helt klart nyfiken på lite mer detaljer. Skulle kunna vara nåt till nästa sommar.

[RR] Rallarvegen
Kratt skrev:
-------------------------------------------------------
> Beskriver gärna turen mer i detalj (distanser,
> boende, priser osv) om du är nyfiken.

Jag är också nyfiken!

/Magnus

[RR] Rallarvegen
Sträckan Haugastöl till Flåm är den som helt klart är att rekommendera. Att köra vidare till Voss innebär huvudsakligen asfalt samt att man måste åka tåg i 4 min för att ta sig igenom en tunnel.
Sträckan Haugastöl-Flåm är ca 85 km, en fin sträcka som kan köras som en dagsetapp om man tar tåget tillbaka. Från Flåm går det tåg som tar cyklar till Myrdal, där kan man byta och åka tillbaka, dock bör bytet efter Myrdal bokas i tid.
Om man vill sova över på vandrarhem rekomenderas Finse, som tyvärr ligger bara 27 km efter Haugastöl, dvs antingen i början eller slutet av turen. Även Vatnahalsen har ett vandrarhem.

Tågbiljett med cykel från Flåm-Myrdal ca 180 NKR.
Natt på Finse i sovsal ca 170 NKR, frukost 110 NKR.

19c_b.jpg ht=473

Tillbaka
Topp