Det blev något av en episk hemcykling igår. Tack alla som tipsat om vägval och annat. Det blev en stor upplevelse som några fick dela med mig på FB.
Den här cyklingen rekommenderar jag varmt till alla som vill trampa lite längre. Tuff, vacker, omväxlande och rolig.
Målet var som sagt att fixa de ca 30 milen Västrum-Fisksätra på max 20 timmar med 15 timmar effektiv cykling.
Startade från stugan i arla morgonstund. Klockan stod på 02:40 med målet att vara iväg 03:00. Två mackor låg förberedda. Termometern visade 12,5 grader. Det var väldigt mörkt. Järnkorset väntade tålmodigt mot 4-hjulingen.
Tyvärr var magen och jag inte överens så jag kom iväg 03:15. Familjen reste hem i förväg så jag hade bara kort-kort. Jag frös duktigt
Började med 7 km grusväg i kompakt mörker. Jag hade Clabbes diodlysen som vägledning... Tidningsbudet och en del rådjur var på benen
Ute på landsvägen, i detta fall 7 km mot Verkebäck och E22, ökade farten och jag frös häcken av mig. Det ljusnade dock något.
Väl på E22 vek jag av not Norr. Lite speciellt att cykla på en europaväg men Trafikverket har sett till att det helt saknas cykelalternativ till orterna alldeles söder om Västervik. Snacka om att driva på bilpendlingen.
Jag hade strategin att hålla mig på E22 så länge det gick till dess trafiken blev för tät. Alternativen väl krokiga. Målet var att trängas med timmersläpen ända upp till Valdemarsvik efter 8 mil. Första timmen, från 4 till 5 var helt öde. Framåt 6 fick jag börja trängas med långtradarna på 2-1-körfälten och det var inte så mysigt. Farten drevs upp trots att jag hade tänkt att gå ut försiktigt.
04:36 såg jag solen för första gången. Har nog aldrig blivit så glad att se den.
Jag höll E22 fram till ca 06:00. Då hade jag bara ett par km på rena "katalogvägen" in till Valdemarsvik. Här var det mer trafik än på E22 :-o
I Valdemarsvik blev det Chibata med pulled pork. Jag hade klämt två energikakor men kände att det behövdes påfyllning i min lite oroliga mage. Fick lite tips på vägval och var iväg efter ca 25 minuter.
Från Valdemarsvik till Stegeborg var det rakt igenom underbar cykling i högt tempo. Sista milen på fina grusvägar vilket passade mig bra som kör på Conti Cyclocross speed.Vägarna var underbart fina. Lite skrovliga ibland men dragningen och omgivningen går inte att klaga på. Hade flyt med färjan i Stegeborg som skulle gå 08:40. Jag kom dit 08:38.
Jag hade sett fram mot Vikbolandet som jag åkt genom med bilen tidigare. Det var väldigt fint även om flängvästan hade kommit igång med elaka motvindssträckor. Det blev en selfi på småtrött gubbe. Här började vännerna på FB vakna och småmobbas lite längs vägen. Rätt kul att ha dem med.
I Kvarsebo på norra stranden av Bråviken blev jag kvar en stund. Dels ett väldigt mysigt fik med goda smörgåsar men också för att magen bråkade så dagens andra nr 2 blev nödvändig. Inte världens bästa uppladdning inför bestigningen av den berömda backen upp till Kolmården.
Mysigt var ordet!
Ok, jag tog backen på lillklingan som en försiktighetsåtgärd. Så jäkla imponerad blev jag dock inte utan mest positivt överraskad att den gick så bra.
Från Jönåker till Nyköping blev det propagandacykling i medvind och sol över gulnande sädesfält. Rena idyllen.
Vet inte vad som hände när jag skulle köpa en glass i Nyköping blev jag först tokhungrig och beställde in en dagens på Hamnmagasinet, uteserveringen.
Sedan blev det besök hos svägeska Anna på jobbet i blomsterbutiken i stan och till slut inköp av ny pump då den gamla låg i i bitar i ryggfickan. Jag blev klar efter ca 1:30 i Nyköping. Kom iväg igen vid 13:30.
Min respekt för gamla E4 Nyköping - Vagnhärad är stor efter tidigare besökt den på cykel. De långa, sugande backarna funkar inte riktigt för mig. Jag blir väldigt trött. Det som komplicerade läget lite var att magen fortsatte bråka. Vid Sillekrog var det bara att svänga in på macken och tokrusa till bekvämlighetsanrättningen. Lovar, ingen bild härifrån. En cola blev det i ett försök att lugna magen. Tror den fått stryk av 10 dagars bad i Östersjöns jäkla algsoppa.
De sista backarna på gamla E4 togs. Härifrån cyklade jag inte alls i medlut. Då vilade jag och samlade kraft för motluten. Jag blev snabbt ruskigt trött. Nu med över 20 mil i benen.
Från Vagnhärad blir cyklingen lite snällare. Asfalten var nylagd och det var skönte med breda vägrenar när de ystra semesterfirarna befolkade vägen. Jag valde att svänga av mot Mörkö och färjan över Skanssundet. Ganska fin cykling dit i medvinden. I fiket vid färjan var det bara att tokrusa till toa igen. Jäkla mage.
Kunde snabbt komma iväg med färjan. Blev dock tokslut i backarna på norra sidan. Tog en selfi innan jag stannade och köpte en cola på Eldtomta café
Körde som en idiot i Tullinge och tappade en halvtimme på att dumsnurra i ett endurospår bortom hantverkarbyn innan jag hittade rätt genonom Universitetsområdet istället.
På Huddingevägen och sedan Rågsvedsvägen och vidare genom Högdalen, Bandhagen, Svedmyra och Enskede innan jag nådde Nacka. Då kändes det knappt som jag hade styrfart. Magen och fötterna värkte, ryggen var helt slut. Väl ute på gamla saltisvägen tog jag fiskisbackarna på ren vilja
Hemma till slut vid 20:00. 29-30 mil på 17 timmar. 3 färjor, 5 korta-långa fikastopp med 3 toabesök och ett antal navigationsstopp gjorde att jag tror jag stod still ca 4 timmar och trampade i 13. Det ger ett totalsnitt på 17,6 och ett rullsnitt på ungefär 23 knyck. I stort sett nöjd med det. Otränad gubbe på 12 kg stålcykel med skogsdäck