Yonna
Aktiv medlem
[RR?] Resan jag aldrig glömmer
Jag skrev i fjol en artikel om en cykelresa på Utsidan, och någon länkade den i tråden galen-fatbikerafter så några här har redan läst, men jag får ibland frågor/PM om resan. Typ "är du tjejen som cyklade 200 mil för att sprida askan av sin kille", "kan du translate artikeln i engelska/holländska", "vill du berätta om resan för publik", "var finns artikeln" och sådant. Så tänkte starta en tråd med artikeln/texten så jag kan länka till istf berätta samma sak i PM/mejl (lat som jag är). Och hoppas att resan/berättelsen kan hjälpa någon som brottas med smärtan, sorg och förlust. Det är inte alls lätt att orka vara stark när det är som svårast, så kanske att dela våra känslor/tankar gör livet lite lättare.
Artikeln finns som sagt på Utsidan. Det var en skrivtävling "berätta om en resa du aldrig glömmer". En kompis föreslog att jag skulle skriva om min farvälresa för han tyckte att den var annorlunda och gripande. Nu har jag nästan ingenting med Utsidan så jag kände mig inte särskild manad, dessutom är svenska inte mitt modersmål (svårt att skriva/uttrycka sig i ett främmande språk), plus att det var bara en dag kvar till slutdatum. Men kompisen viftade bort undanflykter med "din starkaste sida är att kunna leverera i stressmoment så sluta tjata, tvivla och börja skriva nu". Så jag vågade inte säga emot, gjorde som han sa och konstigt nog fick jag första priset och många fina reaktioner :) Rätt kul för en invandrare med en för tjock cykel :)
Vet inte om det är en riktig RR, men iaf var resan cirka 200 mil, från Dalarna till sveriges fjällkedja, upp till Riksgränsen, in i Finland, tillbaka via bl.a Kungsleden igen, ibland in i Norge .. och då cirka 100mil tillbaka. Med fatbike, packraft och tält.
Ska bifoga artikeln i nästa inlägg.
Edit.
Glömde bifoga länken från Utsidan. Tack vare dem att jag skrev berättelsen :)
www.utsidan.se
Artikeln finns som sagt på Utsidan. Det var en skrivtävling "berätta om en resa du aldrig glömmer". En kompis föreslog att jag skulle skriva om min farvälresa för han tyckte att den var annorlunda och gripande. Nu har jag nästan ingenting med Utsidan så jag kände mig inte särskild manad, dessutom är svenska inte mitt modersmål (svårt att skriva/uttrycka sig i ett främmande språk), plus att det var bara en dag kvar till slutdatum. Men kompisen viftade bort undanflykter med "din starkaste sida är att kunna leverera i stressmoment så sluta tjata, tvivla och börja skriva nu". Så jag vågade inte säga emot, gjorde som han sa och konstigt nog fick jag första priset och många fina reaktioner :) Rätt kul för en invandrare med en för tjock cykel :)
Vet inte om det är en riktig RR, men iaf var resan cirka 200 mil, från Dalarna till sveriges fjällkedja, upp till Riksgränsen, in i Finland, tillbaka via bl.a Kungsleden igen, ibland in i Norge .. och då cirka 100mil tillbaka. Med fatbike, packraft och tält.
Ska bifoga artikeln i nästa inlägg.
Edit.
Glömde bifoga länken från Utsidan. Tack vare dem att jag skrev berättelsen :)

Vinnande bidraget i artikeltävlingen - Den turen glömmer jag aldrig
Askan i väskan - den sista resan - Den lilla honungsburken med aska var tung som bly, tyngre än allt annat hon hade med sig. Här är Yonnas vinnande bidrag i artikeltävlingen.
Senast ändrad: