[RR] Roadtrip v28 - Go!

glitch

Aktiv medlem
[RR] Roadtrip v28 - Go!
Har fått lite av ett guldläge med en hel vecka utan familjeansvar så den kommer vigas åt cykling.
Tankarna går så här:
- Upptäcka för mig nya cykelställen norröver
- Spendera så lite tid som möjligt i bilen
- Varva grym singletrack med bikepark, fokus på att det ska vara "lätt att hitta" med markerade stigar och smidig logistik. Är inte ute efter "äventyrscykling".
- Minimalt med olika boenden för maximalt med upplevelser
- Resesällskapet består av erfarna cyklister som gillar grymma stigar med stök och bröt och naturupplevelse.
- Naturstig före hellre än supergroomat och stora hopplinjer är inte heller av intresse / prio.

Så här ser planen ut i dagsläget:
Söndag => Avfärd från Stockholm till Järvsö. Cykla Järvsö hela dagen. Vidaretransport till Lofsdalen
Måndag=> Cykling i Lofsdalen
Tisdag => Cykling i Tänndalen med utgångspunkt, boende kvar i Lofdalen
Onsdag => Cykling Lofsdalen (om det är bra eller lite vilodag beroende på humör och form), avfärd på eftermiddagen mot Sälen
Torsdag=> Med bas i Lindvallen, cykla singletrack i Rörbäcksnäs
Fredag => Cykla Sälen bike park, avfärd mot Gesunda på eftermiddagen
Lördag - Söndag => Gesunda alternativt avfärd söndag morgon från Gesunda med stopp i Falun för lite cykling där på vägen hem till Stockholm.

Vad säger happy? Funkis?

Senast ändrad:
[RR] Roadtrip v28 - Go!
- Resesällskapet består av erfarna cyklister som gillar grymma stigar med stök och bröt och naturupplevelse.
- Naturstig före hellre än supergroomat och stora hopplinjer är inte heller av intresse / prio.

Men
Så här ser planen ut i dagsläget:
Söndag => Avfärd från Stockholm till Järvsö. Cykla Järvsö hela dagen. Vidaretransport till Lofsdalen
Måndag=> Cykling i Lofsdalen
Tisdag => Cykling i Tänndalen med utgångspunkt, boende kvar i Lofdalen
Onsdag => Cykling Lofsdalen (om det är bra eller lite vilodag beroende på humör och form), avfärd på eftermiddagen mot Sälen
Torsdag=> Med bas i Lindvallen, cykla singletrack i Rörbäcksnäs
Fredag => Cykla Sälen bike park, avfärd mot Gesunda på eftermiddagen
Lördag - Söndag => Gesunda alternativt avfärd söndag morgon från Gesunda med stopp i Falun för lite cykling där på vägen hem till Stockholm.

Vad säger happy? Funkis?

Lofsdalen och Gesunda uppfyller ju era önskemål men Järvsö och Sälen är ju supergroomat. Sälen har väl f ö liften stängd i år? Rörbäcksnäs är naturligt och fint men inte så stökigt så det kan ju fortfarande passa.

Jag skulle slänga in Falun och Åre istället för Järvsö och Sälen/Lindvallen. Naturligt, välmärkt, mer tekniskt. Massa fin stig runt Falun (ex Källviken) och Åre är ju betydligt mindre groomat än JBP/Sälen men har även flytlinjer och till i år minst en ny blå sådan. Runt Åre kan ni ju också lägga in en fjälltur eller två, ex från Storulvån-Blåhammaren
Eller Trillevallen-Välliste

Föreslår rutten
Sthlm-Falun-Gesunda-RBN-Lofsdalen-Åre-Sthlm

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Ah, läste igen att det var tot 1v. Då blir det nog lite mycket bilkörning med Åre.

Men om ni modifierar så här då:
Sthlm-Falun-Gesunda-RBN-Lofsdalen(-Sthlm ). Om ni vill kan ni ju fortfarande börja eller sluta med JBP.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Ah, läste igen att det var tot 1v. Då blir det nog lite mycket bilkörning med Åre.

Men om ni modifierar så här då:
Sthlm-Falun-Gesunda-RBN-Lofsdalen(-Sthlm ). Om ni vill kan ni ju fortfarande börja eller sluta med JBP.
Håller med Westman. Mer Falun & Rörbäcksnäs. Gesunda håller. Lofsdalen ingen aning, men iom att Nicklas hänger där så är det sannolikt bra, innan det blir ännu bättre :-)
Kanske smalsti i Trysil, finns mycket "på andra sidan vägen" (Iofs så kanske man inte blir insläppt t lusekoftornas förlovade land?)
Bo på Carlsborgs Wärdshus (vandrarhem) i RBN, så kan ni maxa dagen/dagarna där.
Ombud finns på ICA nära.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Anledningen till Sälen var lite att kunna täcka in flera områden och kul att testa en för oss ny bike park.
Vi har båda cyklat i Falun (och gör det gärna igen) och vi har båda cyklat en hel del i Gesunda och Järvsö samt det kändes som ett bra "stopp" längs rutten för att få ner tiden i bil mellan Lofsdalen området och sen Gesunda (och kunna täcka in Rörbäcksnäs också med bara ett boende att fixa).

Men om liften inte går så ställer det saken i ett annat ljus så klart.
Inte helt tydligt på hemsidan, men låter som att de öppnar den 3:e juli?

ÖPPETTIDER LIFT, SOMMAREN 2020:
(BIKE PARK EJ ÖPPEN)
Gustav Express, Lindvallen
3 juli - 15 augMån-sön10.00-16.00
21 - 30 aug Fre-lör
Sön
10.00-16.00
10.00-14.00

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Det står ju iof "Bike park ej öppen"...

De bygger mycket men senast jag var i Lofsa var det rätt slätta grejer och/men lagom för en dag. Lång fallhöjd.?

Sälen var också ett tag sen men det var ju fyra leder i vardera färger ungefär. Går att ta liften upp och köra stig på toppen har jag hört.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Det står ju iof "Bike park ej öppen"...

De bygger mycket men senast jag var i Lofsa var det rätt slätta grejer och/men lagom för en dag. Lång fallhöjd.?

Sälen var också ett tag sen men det var ju fyra leder i vardera färger ungefär. Går att ta liften upp och köra stig på toppen har jag hört.

Jo, men det står också lift från 3e juli :)

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Jag uppfattar det som att bike parken ej kommer öppna i år i Sälen. Sen om du kan ta liften ändå för att nå andra leder på toppen kan jag bara killgissa kring.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Har fattat som de bara kör för vandrare, oklart om cykel är ok att ta med. Källa:forum på internet.

Falun (Lugnet, Källviken mm.) går ju att ge flera dagar dock med lite noggrannare ruttplanering då det inte är givet och skyltat som turer (källvikens svarta och alla nedför där är en bra början).
Slänger in en joker. Högsbo bruk utanför Gävle. Kanske inte stök och bröt men många verkar gilla det osom stigcykling och skyltat. Finns boende där.
Jag skulle nog stryka något och leva med en fin cykeltur där jag är. Lofsa, Funäsdalen (Finns ju godol) och Tänndalen, Järvsö/Gesunda på väg upp/ner som bonus kanske. Mindre flänga mer cykla.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Högbo har jag koll på och varit där. Så därför jag valt bort det tillsvidare. Om Sälen inte ämnar öppna parken så går det ju bort.
Ringde dem precis, och kundtjänst sa "jodå vi öppnar den 26/6" varpå jag sa, det gäller för Åre, nu undrar jag om Sälen.
Då var det en del stön och suck och funderande och till slut hasplade hen ur sig att som det ser ut blir det ingen bike park i Sälen.
Dags att planera om.

Senast ändrad:
[RR] Roadtrip v28 - Go!
Jagar inga KOM, vill ha kul cykling. Frågan var mer hur stort är området. Tittar man på ledbeskrivningen verkar Kalugapasset och den röda vallsjöpasset.
Men det är oroväckande ofta ordet "grusväg" omtalas.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Jag har bara varit i RBN en gång, med barnen. Vi hade jättekul tills en vurpa gjorde att vi fick avrunda dagen tidigt. Vi hann väl med två olika leder tror jag, av många.

Mitt intryck är RBN är väldigt enkel cykling? Inget för folk med skägg och 140+ i baken? Som sagt, jag hade jätteroligt med barn och Xc-cykel och kanske bara råkade välja de två slätaste stigarna på stället? Finns det några längre tekniska stigar/partier?

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Bike park i sälen stängd. Liften är öppen för vandring och XC leder.

Hade också planerat att dra dit + trysil men blev ändrade planer nu.

cyklade rörbäcksnäs förra året och nog mer för XC cyklister att ligga och trampa fort. Jag blev iaf. Uttråkad efter 20min.

saxat från skistar
På grund av rådande omständigheter kommer vi sommaren 2020 inte öppna för downhill cykling i Sälen. Ta istället liften upp och njut av XC-cykling eller vandring på fjället.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Finns det nåt annat i krokarna mellan Lofsdalen => Gesunda som har bra cykling?
I planeringen har ni måndag i Lofsdalen... måndagar är liften stängd. Då finns i o f s Stenrutsleden på andra sidan sjön som man får trampa själv (den är superfin), dock endast 13km men värd att köra ett par varv. Tror inte de hunnit ngn vart med utbyggnaderna av leden på den sidan än.
När ska ni upp?
Ska man bara göra en dag så tycker jag att Idre fjäll (1h i bil från Lofsdalen) är väl värt ett besök. Det liftburna är inget man skriver hem om men cyklar man allt som går runt fjället och upp till toppen med egna ben ett par gånger så har man en riktigt härlig heldag. Dessutom har de ett i mitt tycke helt fantastiskt skills area där även jag som vuxen kan hänga ett par timmar utan att tröttna.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Massa bra input! Tackar ödmjukast. Typiskt med liften på måndagar. Men Tänndalen verkar ha öppet då så då kanske man tar den dagen där.
Vi kommer kajka runt v28.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Några timmar kvar, sen är familjen överlämnad :)
Idag blir det fokus på att packa och eventuellt en tur på eftermiddagen med en polare som skulle visa lite för mig nya stigar.
Sen allt fokus på packning.

Sällskapet har fått förhinder men det är väl helrätt i Coronatider att resa själv.
I morgon blir det Järvsö, sen vidare mot Lofsdalen där jag kommer ha bas till mitten på veckan.
Om någon är i krokarna och vill cykla hojta till.

Superpepp!

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Har jag förstått rätt att det är biltransport varje dag? I sådana fall ställer jag mig tveksam till upplägget, för det måste väl drickas avsevärda mängder öl efter cyklingen åtminstone varannan dag?

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Har jag förstått rätt att det är biltransport varje dag? I sådana fall ställer jag mig tveksam till upplägget, för det måste väl drickas avsevärda mängder öl efter cyklingen åtminstone varannan dag?

Nej då, inte bil varje dag.
Kommer ha bas i Lofsdalen ett par dagar så får vi se.

Började bra, lämnade familjen hos svägerskan och sen lite småplock inför höstens flytt.
Sen ut till Älta och hälsa på en polare som visade runt i trakterna kring Harberget och sen avslutade vi med lite Hellasklassiker.
20200704_151556.jpg
20200704_162852.jpg
20200704_161641.jpg

Familjen har åkt till Gotland så jag får skåla för dem med en Sleepy och ett första försök på kikärtsburgare. Man får passa på att experimentera när den ultrakonservativa sexåringen inte är hemma ?
20200704_184112.jpg

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Nej då, inte bil varje dag.
Kommer ha bas i Lofsdalen ett par dagar så får vi se.

Började bra, lämnade familjen hos svägerskan och sen lite småplock inför höstens flytt.
Sen ut till Älta och hälsa på en polare som visade runt i trakterna kring Harberget och sen avslutade vi med lite Hellasklassiker.
Visa bilaga 427665Visa bilaga 427666Visa bilaga 427667

Familjen har åkt till Gotland så jag får skåla för dem med en Sleepy och ett första försök på kikärtsburgare. Man får passa på att experimentera när den ultrakonservativa sexåringen inte är hemma ?
Visa bilaga 427668
Bra val av både mat & dryck?

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Järvsö var fint! Lite lätt dugg på slutet mem busvädret kom först under transporten norröver.
Blev ett snabbt fjäderbyte efter de första åken, stigfjäder blev som väntat för mjukt.
Plättlätt gjort på parkeringen.
Grymt positivt överraskad av nya cykelhängarna på liften. Nu går det i turbofart upp och man hinner köra sig trött mycket snabbare än förr?

Blir ju inte riktigt att man fotar i park men bjuder på två bilder för stämningen. Nu i ett regnigt Lofsdalen och lagar lite mat.
Vart helt lyrisk när jag hittade Pama Minutris på Ica i Sveg. Har letat som sjutton efter denna nostalgiprodukt sista veckorna men är stört omöjligt att hitta i Stockholm. Inte trendigt nog....
Blir nog lite minutris i morgon efter cykelturen haha.
20200705_110729.jpg
20200705_144152.jpg
20200705_144144.jpg

20200705_192627.jpg

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Tack! Ne morgonens prognos ser väl så där ut?
Givet vädret tänkte jag hålla mig i närområdet och trampa lite stig. Funtade på köra runt Lofssjön och stenrutsleden. Fattar jag det rätt är det rätt lättåkt runt sjön?
Men beror lite på hur vädret (ur)artar sig. Kanske blir nåt kortare om det är för blött.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Tack! Ne morgonens prognos ser väl så där ut?
Givet vädret tänkte jag hålla mig i närområdet och trampa lite stig. Funtade på köra runt Lofssjön och stenrutsleden. Fattar jag det rätt är det rätt lättåkt runt sjön?
Men beror lite på hur vädret (ur)artar sig. Kanske blir nåt kortare om det är för blött.
Runt sjön är väldigt lättåkt. Körde den idag med fru och tre barn (8-11år). Det är i huvudsak grusväg. Ingen utmaning men vackert. Den är bäst att köra medurs. Stenrutsleden är grym. Kan vara smålerig på några ställen när det regnat men var helt ok i förrgår.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Mm det var lite det jag tänkte, trampa lite lätt i morgon och knyta på stenrutsleden för lite kul stigåka också.

De här två som heter Norra slingan, en röd och en blå, tar man lift upp och sen ner på dem eller hur ska man köra?

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Mm det var lite det jag tänkte, trampa lite lätt i morgon och knyta på stenrutsleden för lite kul stigåka också.

De här två som heter Norra slingan, en röd och en blå, tar man lift upp och sen ner på dem eller hur ska man köra?
Låter som en vettig tur.
Annars kan man ju alltid först cykla Stenrutsleden, därefter tillbaka till norra sidan sjön, upp för hovärksvägen och sedan från parkeringen högst upp cykla upp mot hovärken, därifrån ta anslutningsled till Bike parken och välja valfri led ner där.
Norra slingan är mig obekant. Var hittar du den?

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Den röda och blåa kallar dem norra slingan eller så i appen.
Men den röda ser ut att få till parken?
Vilket håll är bäst att ta stenrutsleden från?
Screenshot_20200705-224116.jpg
Screenshot_20200705-224301.jpg

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Ahh den norra slingan, röd, är den jag beskrev att man cyklar från parkeringen till parken. Den blå är anlagd grusväg upp till den högst belägna liftstationen.
Stenrutsleden börjar i den västra av de två anslutningspunkterna på bilden. Den är anlagd för att köras i en riktning. Blir nog inte så bra åt fel håll.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Regnet fortsatte smattra hela natten och inte såg det nåt bättre ut när jag masade mig upp ur sängen.
Käkade frukost i lugn och ro och plockade fram jobbdatorn för lite mailpyssel på morgonen.
Hade pm:at lite med Jay Jay kvällen innan och se där, ett sms om att det kanske skulle vara bättre på eftermiddagen och om vi inte skulle hoja då.
Det lät väl bra, fortsatte jobba lite, vek ihop datorn, kollade på nåt gammalt Simpsons avsnitt på teven men sen gick det inte längre. Klockan var runt nio och jag var redan totalt rastlös. Hur skulle jag klara mig till eftermiddagen? Dessutom var det uppehåll.
Började messa med Jay Jay och vi enades om att agera. Strax innan elva rullade han förbi hos mig och vi plockade fram Ripmon som han var sugen att prova.
Det blev bil bort till Stenrutsledens start och sen satte vi av i dugget.
Mitt i sommaren, regn och 7 C....rena drömmen!
Leden börjar med en 6-7 km lång klättring som är rätt snällt dragen så det är en rätt lugn klättring upp även om underlaget sög bra då allt var vattensjukt.

Sen lite svängåka på fjället innan det bär av utför igen.
Vips så var vi nere igen. Nu när man ändå redan var blöt kunde man lika gärna fortsätta. Så det fick bli en tur upp till Hovärken och sen en av nedfarterna i bike parken (Skogsleden?) ner.
Jay Jay såg ut att trivas riktigt bra på Ripmon och drog på fint.

Sen var det bara att trampa hemåt igen där bastun stod varm och klar för en liten sittning innan sen lunch vid 15-rycket.
Hade det spruckit upp nu då på eftermiddagen? Nepp, knappast så det det var bra att vi kom iväg :)
I morgon blir det nog en sväng i parken.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Jag hade det sjysst i Lofsdalen för dryga veckan sen. Bike parken var kul och Stenrutsleden ett sjysst avbrott. Vi hade dock 30 grader och sol ?

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Min parkerfarenhet består främst av Järvsö och Gesunda så detta var lite annorlunda. För det första rätt folktomt vilket är lyxigt men det har också baksidan att stigunderhållet verkar rätt begränsat.
Överlag är stigarna rätt smala vilket lämnar mindre marginal för snesegling i hoppen.
Nu är jag ingen hoppfantom men t.ex. Järvsös breda fina hopp ger större trygghet så man vågar satsa mer.

Roligt att åken är rätt långa också.
Favoriterna blev helt klart den röda Venom och biten Blizzard men även den svarta var sjukt kul men det fick bli chicken line på vissa features. Personligen föredrar jag bröt och något lägre fart än Mach 2 och hoppleder (för gammal och dålig på sånt). Så dessa steniga godbitar passade kalas men även Skogsleden t.ex. är jättefin. Hoppen är lite flummiga då allt i princip är step ups. Lite svårt att få in i skallen att man måste ladda järnet för att cleara dem men på sätt och vis nybörjarvänligt.
Helt klart en kul dag, får se om det blir en parkdag till senare i veckan.
I morgon blir det dock ny dag, nytt fjäll.

Tillbaka
Topp