[RR] Roadtrip v28 - Go!

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Själv sitter jag på ön i josofin:s bild.

B33EB1B5-7D96-418A-A9B7-AAE328BDA6B1.gif

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Ny dag, nytt fjäll. Som alltid tog det längre tid att komma iväg än man tror men till slut satt jag i alla fall av mot Idre.
Jay Jay hade tipsat om fjällcykling med en tur från Nipfjäll till Städjan som skulle vara kombinerbar med ett besök i Idres anläggning.
Efter en del funderande kom jag fram till att jag nog borde börja med "äventyret" så man inte står där astrött och sur på ett blåsigt fjäll på eftermiddagen :)
Trodde gps:en spelade mig ett spratt när den ledde in mig på grusväg på vägen dit men det var tydligen rätt ändå. Lite annan vägstandard än hemma helt enkelt.
Körde upp bilen på den översta "sommarparkeringen" men hittade ingen skyltning alls. Lämpligt nog var ett vandrargäng med Idre Fjäll guide på väg från parkeringen så jag frågade snällt om direktioner och fick en förklaring som nog var glasklar för guiden men lite lätt luddig för mig. Bestämde mig för att ta hans "alternativ 2" som skulle vara fint skyltat så det blev till att rulla ned igen mot "vinterparkeringen" för att däremellan hitta på en skyltning mot Städjan.
Sen var det stenskravelcykling deluxe med mer än ett pushbikeparti. Till slut nådde jag sista biten upp mot Städjan som såg så där cyklingsbar ut. Knallade upp en bit med cykeln och drog förmiddagsfikat, overnight oats med hallon,mango och mosad banan. Kapitalmiss att inte ha kaffetermos med sig men jag kände det var nog med packning. Trots rätt bra med sol var det kyligt (7C) och kraftiga vindar.
Sen var det bara att vända skutan igen, nu skulle det ju bara vara att rulla på (trodde man).
Vinden blåste rätt emot så även i partier där det var medlut och relativt bra före var det knappt det rullade utan att na fick assistera med vevarna.
Annars en ganska odramatisk tillbakafärd, man var glad för sin slacka styrvinkel, det fanns bra fastna på en sten och gå över styret potential.
Sista hundra metrarna började det regna ordentligt på typiskt fjällmanér men snart satt man i sin varma bil igen och satte av mot Idre fjäll. Mötte några krabater på vägen som rätt tydligt visade vem som ägde de lokala vägarna.
Väl framme i Idre blev det lunchpaus med för fjällvärlden typisk överprisad sunkpizza.
Strax kommer del II av dagen.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Del II:

Lite osäker på vad dagen skulle bjuda på tog jag det säkra före det osäkra och köpte "trailpass + liftkort". Annars kan man bara betala varje gång man nyttjar liften vilket var långt färre gånger än jag initialt trott.
Tror det till slut blev 3 eller 4 vändor med liften upp.
Idre är verkligen familje / nybörjarorienterat och jag var väldigt glad att jag tog stigcykeln och inte Enduron.
Med en modern XC hoj / lätt trailcykel klarar man sig utmärkt och har garanterat roligare än med en grövre släde.

Utförslederna är maskingrävda med många doserade kurvor som är kanon att träna svängteknik på. I övrigt dock väldigt begränsat med "utmaningar". På den röda leden finns några mindre hopp och ett snällt dropp på slutet.
Sen är lederna egentligen mest "trampleder" som går runt fjället. Jag körde igenom allting på ledkartan och lattjade lite i skillsparken (kanon med barn). Sen var frågan om man skulle åka hemåt (liften hade stängt) eller om man skulle ta den sista också. Slättvåla är en röd stigled som marknadsförs som "naturlig stig". Den börjar från botten vid liften och sen är det ett par kilometer klättring med lutning uppåt 14% enligt GPS:en. Början var rätt trist och sur då det var blött och lerigt efter allt regnande. Efter långa klättringen kommer lite flowigare partier och det är lättåkt överlag med relativt bred stig / double track. Till slut ansluter den igen till de andra lederna som går runt fjället och slutar tillbaka vid skillsområdet.
Totalt blev det 42 km på Idre Fjäll och då betade jag av samtliga stigar på ledkartan typ (inte alla gröna bitar).
cykelkarta2020_webb.jpg

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Blev inte så många bilder från Idre.
Stor besvikelse var det efteråt när kaffemaskinen på Ica var avstängd och man fick åka hem utan.
Fick spara godiset tills jag var tillbaka i Lofsdalen och kunde brygga eget.
20200708_132553.jpg
20200708_150951.jpg
20200708_170912.jpg
20200708_192732.jpg

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Hann du testa nått annat än nerförslederna i Lofsdalen? Skall finnas uppmärkta trampleder, undrar om nån av dem är teknisk svår?

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Hann du testa nått annat än nerförslederna i Lofsdalen? Skall finnas uppmärkta trampleder, undrar om nån av dem är teknisk svår?
Det enda uppmärkta som är färdigt (de håller just nu på att anlägga ett gäng leder) är Stenrutsleden på 12km. Den är inte tekniskt svår alls dock 300 höjdmeter klättring över en sträcka på 5km. Sedan kan man cykla runt sjön 42km men det är grusväg. Naturligtvis går det att cykla på fler ställen men inget som är uppmärkt. Finns ett litet område med några hundra meter anlagd stig för barn också.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Precis! Stenruts körde jag med Jay Jay. Fin men blöt då.
Mem de jobbar för fullt, på lokalnyheterna är det inslag om cykelsatsningen hela tiden med en fransos man har hyrt in.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Hur är nerförslederna i Lofsdalen, funkar det med en Jeffsy med 150 slag? Är i Lofsdalen och tänkte cykla i morgon och velar mellan Stenrutsleden och liftcykling. Körde Stenrutsleden igår och är mest inne på liften i morgon.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Idag var sista dagen med cykling i Lofsdalen. Sov ut och bestämde mig att det skulle bli fler varv i parken.
Som alltid lite regn, lite sol men överlag skön temp.
Efter stängning kände jag att jag ändå borde köra Stenrutsleden igen i lite bättre förhållanden så jag åkte hem för att kasta i mig lite mat. Gissa vad som händer då? Jo solen förvandlades till ett monsunregn....Efter en stunds velande klädde jag på mig diverse vattenbarriärer och hoppade i bilen mot Västvallen.
Väl framme slutade regnet och jag hade hunnit bli rejält svettig inifrån. Bara att skala av sig igen.
Det blev en fin tur med några solstunder men mest gråmulet. Inget regn men leden var fortfarande bitvis rejält blöt så klart. Tyvärr tror jag se kommer få problem om de inte åtgärdar flertalet rejält sura delar. Om mtb trafiken ökar som man önskar med satsningen kommer det inte se kul ut.
Stannade för att njuta av utsikten men blev snabbt påminnd om var jag var. Det surrade och stack på varenda cm av exponerad hud så bara att hoppa upp igen och ge sig av.
Tack för den här gången Lofsdalen! Vi ses igen och jag är bra nyfiken på allt nytt som byggs.
I morgon bär det av mot Rörbäcksnäs.
20200709_175616.jpg
20200709_181254.jpg
20200709_181506.jpg
20200709_181544.jpg
20200709_182325.jpg
20200709_183600.jpg
20200709_184037.jpg
20200709_184337.jpg
20200709_222109.jpg

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Då har man cyklat varje dag i en vecka. Det har gått förvånansvärt bra faktiskt men en vilodag hade inte varit fel om. Men först mer cykling. Nu är det Gesunda!

Igår var det Rörbäcksnäs, på väg till Gesunda.
Wow vad kul det var! Otroligt fint anlagda spår! Körde Vallsjörundan (32km), Kalugapasset (15km) och Högåsen (3km).
Riktigt vackra, varierade och roliga stigar.
Sånt här vill man ha mer av!
Inser att det finns ett litet XC-svetto därinne som vill ut oftare:)

Lite bilder i slumpmässig ordning.
20200710_105220.jpg
20200710_105235.jpg
20200710_110414.jpg
20200710_112700.jpg
20200710_112710.jpg
20200710_113755.jpg
20200710_114528.jpg
20200710_120025.jpg
20200710_135407.jpg

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Jäkla bra rapport! Vecka 30 kommer jag köra från Gbg till Östersund och göra stopp i Arvika, Rörbäcksnäs och sedan antingen Lofsdalen eller någonstans i Funäsfjällen. Men det låter kanske som att man kan spara Lofsdalen i ett par år tills det är mer utbyggt?

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Beror ju på, jag tycker lätt det är värt en dag park + stenrutsleden i lofsdalen. Men man lägger inte en vecka där.
Funäsfjällen skippade jag för jag hittade inte så mycket bra info och ville inte chansa mig fram. Men det kändes som det är mer "fjällcykling" somr bra där.

[RR] Roadtrip v28 - Go!
Igår var det Rörbäcksnäs, på väg till Gesunda.
Wow vad kul det var! Otroligt fint anlagda spår! Körde Vallsjörundan (32km), Kalugapasset (15km) och Högåsen (3km).
Riktigt vackra, varierade och roliga stigar.
Sånt här vill man ha mer av!
Inser att det finns ett litet XC-svetto därinne som vill ut oftare:)
Visste väl att du skulle gilla RBN! :-)
Men du har inte med Gesunda i din RR, vill ju höra om avslutningen!

[RR] Roadtrip v28 - Go!
I
Visste väl att du skulle gilla RBN! :-)
Men du har inte med Gesunda i din RR, vill ju höra om avslutningen!

Totalt anti-klimax. Dryga 25 minuter upp i liften är inte okej nånstans och liftkön ska vi inte ens prata om....
Oväder på lördagen så liften dessutom stod still ett bra tag.
Det får dröja med Gesunda nu....

Tillbaka
Topp