[RR] Rochers de Naye och diverse Alper

Planen var från början att jag och en av mina bästa vänner, J, skulle utmana oss själva och köra Enduro2 i Les Arcs. Anmälan gjordes, träningsplan gjordes upp och resan planerades. Sen, Enduro2 konkurs, inget race, besvikelse. Men planer överlever ju sällan kontakten med verkligenheten så det var bara att anpassa sig. Att cykla i Alperna är ju jädrigt trevligt ändå.
Första delen av vår plan var i alla fall intakt. Jag körde ner kring midsommar och sen skulle jag och J cykla ett par dagar innan min familj kom ner med flyg. J är ju lokalbo.
Vi hade anmält oss till Passportes du Soleil, ingen tävling men ett event där man tillsammans med en massa andra tar sig runt en bana i Portes du Soleil området. Den skulle egentligen fungera som uppvärmning/test inför Enduro2 då den liknande tävlingen med 1000 höjdmeter uppför och 6000 utför på en dag. Man kan välja en av tre dagar att köra på och det blev lördagen för vår del. Vi startade i Torgon, en avkrok egentligen i Portes du Soleil området men de andra ställena var fulla.
En salig blandning cyklister skulle det vara som hade anmält sig till evenemanget. Schweiziska gubbgäng i matchande tröjor på XC-hojjar, ungdomsgrupper, britter i horder på downhill och enduro hojjar, XC klädda fransmän med endurohojjar, damer runt 50 som gjort det förr. Riktigt kul att titta på folk. Och det fick man chansen till då det blev en del liftköer, speciellt i Les Gets och Morgins där de flesta utgår från och där många varvar DH lederna och inte ger sig ut på hela rundan. För det ska sägas, man får stå på hyfsat bra för att hinna runt hela. Lite köer och man ska stanna och käka lite, man måste ju ha ett jämt intag av ost. Käket är inkluderat men lunchen var så där men så länge man får ost och korvar så klarar man ju sig.
IMG_1472.jpg

J jobbar på att bibehålla det jämna intaget av choklad, ost och korv.

Cyklingen då? Jo, i och med att det är flera tusen som cyklar över de tre dagarna och det är ganska spridd kunskapsnivå så blir det en hel del grusväg blandat med leder. Men vyerna är ju helt fantastiska!
IMG_1482.jpg

Men det var svårt att njuta av dem medans man dundrar nedför grusvägspartierna, det finns ofta diken för avrinning som gjorde det jädrigt spännande. Dessutom går det fort, man får bromsa mycket och ofta så låg lukten av brända bromsbelägg tät. Så man får njuta och dundra på som i gamla tiderna Kamikaze och låtsas att man är John Tomac.
Vi var inte så snabba som vi trodde och fick faktiskt klippa en del för att hinna sista liften tillbaks till Torgon men tyvärr var det inte uppförsbackarna utan bara en nerförslöpa som ströks. Det var flera som hade samma press men sista matstoppet var ett måste, en bondgård med egengjord ost och hantverksöl från trakten. Ett gäng höll på att dundra förbi tills en uppmärksammade detta och skrek ut till sina kamrater ”La bière Suisse!” varpå hela gänget tvärnitade och tog paus.
IMG_1484.jpg

Berg, cyklar, öl och ost. En bra dag.

Så vi hann i alla fall tillbaks till Torgon och det var kul ett kul evenemang, man får en ganska bra bild av hela systemet även om man bör köra där fler dagar för att riktigt ta del av allt området kan erbjuda.
IMG_1487.jpg

Moi efter sista liften, nu ska vi bara över kullen där borta...

Dagen efter däremot så blev det en riktig pärla. Rochers des Naye. Jag hittade en beskrivning någonstans på nätet och den lät som ett spännande äventyr. Rochers är en topp på 2000m vilket det ju finns många av i Schweiz men det speciella med denna är att det finns en gammal järnväg som går från Montreux hela vägen upp till toppen och sen har man en sisådär 1500 höjdmeter på mestadels singeltrack med fabulösa vyer ut över Geneve sjön och Alperna. Det lilla tåget som går upp har en vagn framför sig där man kan lägga cyklarna och sen åker man i sakta gemak uppför. Det är schweiziskt dyrt men helt klart värt det. Fina stigar med variation, högalpint där uppe sen tät skog med en spännande avslutning i riktigt brant lövskog.

IMG_1495.jpg

Maklig tur till toppen med vackra vyer.

IMG_1499.JPG

J tar ut rutten, ner till sjön ska vi.

IMG_1503.jpg

Det är lite brant på andra sidan det lilla staketet men J skrattar faran i ansiktet.

MatRochesdeneye.jpg

Jag pausar efter halva nedfarten och beundrar utsikten (igen)

IMG_1510.jpg

Andra halvan är mer skog, J njuter av det gröna

IMG_1516.jpg

J i full attack mode i den branta lövskogen

Gjorde en liten film också, ingen masterpiece direkt, men den visar lite hur spåret såg ut.

Perfekt förmiddagstur och hade man velat hade man helt klart kunnat åka flera varv. Men för min del var det dags att hämta familjen. Detta var ju inte en renodlad cykelresa, resten av familjen är inte så intresserade av MTB utför berg men det finns mycket annat roligt att hitta på med familjen i Alperna. Under resans gång blev det glaciärbesök, vandring, höghöjdsbanor, forsränning, och skärmflygning bland annat. Men tillbaka till cyklingen. Nästa stopp var en liten by, Entrevenes i närheten av Courmayeur. De flesta liftarna var inte öppna här och området var inte alls särskilt inriktat på cykling. Jag frågade på turistbyrån och hon sa man fick cykla på alla vandringsstigar så jag gav mig ut en morgon för åtminstone få lite motion och kanske prova på en ett spår jag hittat på någon italiensk sida. Asfaltsklättring en bra stund men oerhört vacker. Spåret jag sen funderade på är en del av Tour de Mont Blanc men det var riktigt brant uppför och med massor av vandringsgrupper så hade jag inte riktigt lust med pushbike. Men jag fortsatte uppför dalen på en grusväg och vid en toppstuga så hittade jag sen en riktigt fin stig ner igen, också en del av TMB.

IMG_1575.jpg

Äntligen på toppen! Bellissimo!

IMG_1576.jpg

Belöningen

Efter några dagar i Italien så tog vi oss tillbaka till Schweiz, J hade tagit ledigt så vi tänkte cykla lite mer i Portes du Soleil. Vi höll oss mest till Schweiz sidan och lite Avoriaz. Både jag och J gillar stigar mer än ren bike park så vi försökte hitta sådana. Stigen ner från Mossettes till Les Lindarets via Lac Verts var en höjdare.

IMG_1698.jpg

Gröna sjön, finfin alpin terräng

IMG_1702.jpg

J njuter av spåret

Lite surt var dock att vi trodde oss hittat en fin rutt i guideboken som skulle ta oss hela vägen från Mossette till Champery men när vi väl hittat spåret Pointe de Ripaille så var det avstängt och en sur bonde proklamerade ”Interdit!” så det var inte läge att argumentera. Så det blev grusväg sista biten ner till Champery. Nåja, det var en fin dag i alla fall.

Mminaction.jpg

Manddentsdumidi.jpg

Undertecknad och Dents du Midi

Sista planerade cykelstoppet var sen Chamonix. Skaffade en guidebok och där fanns mycket som verkade lovande. Men också mycket som var ”dangerous with a lot of exposure”. Eftersom jag var själv på denna delen så bangade dessa. Men jag begav mig ner till les Houches för att kola in spåren där och sen göra en exkursion ner till Saint Gervais les Bains och sen tåget hem. I Les Houches var det lite avsomnat, det fanns en bike park med lite spår, det mesta var naturspår med en riktigt elak gyttja trots att det inte regnat så mycket. Lite kul att harva runt i men sen var det dags för äventyret ner på baksidan. Till en början en del grusväg som det så ofta är i Alperna.

Men sen styrde jag mot Montfort och då lovade guideboken att det skulle bli mer spännande och det blev det. Ihållande brant inne i skogen kan man karaktärisera det som och en härlig stig ner.

IMG_1743.jpg

Brant ner i skogen

IMG_1745.jpg

Solen tittade fram genom det tjocka lövverket men fortfarande brant

IMG_1749.jpg

Lite doserade kurvor men fortfarande brant

IMG_1750.jpg

Tåget gick bara en gång i timmen sen så det hanns precis med kall öl. Sen var dock tåget riktigt försenast (märktes att man inte var i Schweiz längre).

Trots att det bara blev en tur i Chamonix så gav det mersmak (en planerad sista morgontur förstördes att ett gäng festande fransmän på hotellet). Det gäller dock att pricka det rätt, de stänger Le Brevent sidan för cyklar i juli-augusti och enligt vad det står ska flera andra spår också vara stängda. Det var dock svårt att få reda på vilka. Ingen på turistinformationen visste.

Sen var det dags att köra hemåt. Vi hade planerat in ett stopp i Alsace för att vi aldrig varit där och för lite vinprovning. VI bodde i en liten men väldigt mysig by som hette Kientzheim och förutom vin och god mat så fanns där en skylt som proklamerade att det fanns en massa MTB spår i kommunen och ett utgick från där vi bodde. Så det blev en morgontur där, mycket grusväg men ack så vackert och där finns nog potential för mer. Man blev till och med sugen på lite landsvägscykling bland vingårdarna där.

IMG_1779.jpg

Cykling i Alsace bjuder på fina vyer det med.

En finfin resa på alla sätt och vis. Kul när man kan kombinera kul aktiviteter och häng med familjen med cykling. Jag och J kom överens om att vi borde försöka göra det till en årlig sak. Jag tror vi kommer hyra en guide dock var vi än tar vägen, bra att få lite insider tips för att få så mycket stig som möjligt. Sen gäller det att pricka rätt med datumen. Många liftar öppnar inte förrän 1 juli och i Chamonix var det mer begränsat under den tiden. Sen är en del liftar stänga för underhåll, så var det i Morgins i PdS vilket är synd för där fanns i alla fall tidigare kul spår. Men jädrar vad Alperna är fina på sommaren. Längtar redan tillbaks!

JPL

Aktiv medlem
Lite då och då så blir happy happy igen, tack för en rr som ger skön höstångest och längtan efter alper.

GoranS

Aktiv medlem
Vyn på Dents du Midi-bilden går inte av för hackor!

Även om jag är lvg-råtta tycker jag den här typen av RR:er är bland det bästa med happy. Två feta tummar upp från min sida.

Topp