[RR] Roslagen Gravel Adventure (nu med del 2)

Transwave

Aktiv medlem
Efter att ha "gravelfierat" min gamla mtb så var det äntligen dags att utforska de lite mer avlägsna skogsvägarna i trakter jag tidigare endast varit med racern. Dagen innan studerade jag kartan för att hitta en så sammanhängande slinga som möjligt, vilket inte var alltför svårt att få ihop då det råder ingen brist på grusvägar i Roslagen.
IMG_20211121_095842943_HDR.jpg

Termometern låg på minusgrader när jag åkte ut på söndag morgon, som bjöd på inbjudande solsken! Järvafältet, på väg norrut.
'
IMG_20211121_103525383_HDR.jpg

Vid Rotebro svängde jag höger på en cykelväg längst Norrvikens strand, på väg mot Vallentuna via Smedby. Jag visste inte ens att det fanns en sån fin strandväg, som gjorde starten på dagen ännu trevligare.
'
IMG_20211121_104351903.jpg

"Gamla vägen", fortfarande i Rotebro. Hade ingen aning att även denna var en grusväg, det kändes som att de högre makterna hjälpte mig att komponera en redig graveltur genom att slänga in lite bonuspartier här och där! Var en lite annorlunda kombination att se ett exklusivt villaområde som ej var asfalterat.

Efter en viss tids trampande var jag framme i Vallentuna och började mitt grusäventyr med att köra in på Lingbersvägen, som förvisso är en grusväg men lika len och platt som asfalt, fast brun. Inga problem att cykla racer på den om man så vill, men jag visste att det skulle bli mer utmanande längre fram.
'
IMG_20211121_115801875_HDR.jpg

Efter ett par hundra meter söderut längst Vadavägen såg jag infarten till det riktiga äventyret, markerat med 666! Det skulle nu bli skogsväg hela vägen till Kårstaviken, där vissa delar inte ens var markerade som en väg på kartan. Jag var full av förväntan!
'
IMG_20211121_120925732_HDR.jpg

Detta var det sista bebodda huset jag såg på ett bra tag. "Hillbillyfaktorn" var klart högre jämfört de hus jag såg lite närmare civilisationen.
'
IMG_20211121_121732599.jpg

Vägen hädanefter var betydligt grövre mot tidigare, full med golbollstora stenar. Jag fick sänka lufttrycket för att öka komforten. Bristen på civilisationen gjorde att det kändes som att jag var riktigt långt ute. Att navigera var inte helt lätt heller, jag räknade antalet avfarter för att veta vart jag skulle svänga av, men det var inte så självklart för jag visste inte om det jag såg framför var klassat som väg eller ej på kartan. Vid ett tillfälle tog jag en avfart för tidigt...
'
IMG_20211121_125131881.jpg

Och hamnade här - en uppenbar offerplats för satanistiska ritualer!! Det var päls, fjädrar, skelett och diverse kroppsdelar utspridda överallt. (det kunde också vara jägare som helt enkelt hade lämnat sina byten, men jag tyckte att den förstnämnda tolkningen lät mer spännande :)
'
IMG_20211121_124420121.jpg

Hej hej på er med...
'
IMG_20211121_130908838.jpg

Efter att jag tagit rätt väg kom jag till slut till stället där den tog slut på kartan, men det skulle finnas någon form av passage till nästa skogsväg. Samtidigt drog en ganska kraftig skur av snöblandad regn förbi. Jag satte mig under en gran och passa på äta min matlåda, samtidig som jag bad till vädergudarna om uppehållsväder.
'
IMG_20211121_131408426.jpg

Efter en stunds singletrack var jag åter på en skogsväg. Ett ruckel kunde skymta till här och var, eller en möglig gammal husvagn. Det har tack och lov slutat regna.
'
IMG_20211121_132717671.jpg

Efter en stunds trampande och ytterligare en vägbom övergick vägen till att vara en bred stig som var tidvis översvämmad. Var dock inget som bekymrade mig, jag hade ändå inte tänkt komma hem med ren utrustning. I övrigt flöt cyklingen på väldigt bra och jag var nöjd med modifikationerna. Däckvalet kändes väl avvägt för den här typen av körning.
'
IMG_20211121_133702228_HDR.jpg

Efter ytterligare ett tags trampande kom jag ut på en hästgård, vilket kändes som rena civilisationen jämfört med partierna innan :) Vädret hade åter blivit soligt och jag tog ett kort i ren glädje!
'
IMG_20211121_134059106.jpg

Här var ytterligare en sektion som inte var markerad som en väg på kartan, vilket är förståeligt. Efter en kort stunds singletrack var var på en ny grusväg, som skulle leda mig raka vägen mot Kårstaviken. Grusvägen var väldigt rak så jag fokuserade på att hålla farten uppe och susa fram igenom skogen. Kläderna var fuktiga så det var skönt att få upp värmen.
'
IMG_20211121_140302543.jpg

Efter ytterligare en bom förvandlades vägen till leriga hjulspår som sänkte min fart men ökade min koncentration.
'
IMG_20211121_140515991.jpg

... Som blev ännu lerigare!
'
IMG_20211121_140849152_HDR.jpg

Helt plötsligt var jag framme vid Kårstaviken, som var vackert guldfärgad i novembersolskenet.
'
IMG_20211121_141238559.jpg

Den övergivna delen av roslagsbanan. Tanken att cykla åt andra hållet till Rimbo var lockande men det får jag spara till ett annat tillfälle. Medan jag cyklade funderade jag på varför man la ner tågförbindelsen till Rimbo men behöll den ända fram till Kårsta. Rimbo är ju ett betydligt större samhälle än allt norr om Vallentuna tillsammans är...
'
IMG_20211121_142925744.jpg

Jag utforskade en kort avstickare och hittade denna "fritidsplats" eller vad jag ska kalla det för. I mitten av den där stugan stod en vedspis. Horn, lerduvor och hylsor på platsen var uppenbara indikatorer på att markägaren gillar jakt, skjutvapen och grilla.
'
IMG_20211121_145739716.jpg

Jag hade precis passerat Kårsta och svängde in på grusvägen genom Isby, vilket skulle vara turens sista äventyrssektion. Det hade återigen börjat snöa, temperaturen började falla samtidigt som mörkret började smyga sig på. Eftersom jag endast hade belysning för att synas la jag i en högre växel.
'
IMG_20211121_150125710.jpg

Efter själva Isby gården fortsatte "vägen" i form av ett servicespår för traktorer som skulle till och från åkrarna. Jag litade på undersökningen jag gjorde dagen innan och fortsatte framåt.
'
IMG_20211121_150521148.jpg

Traktorspåret övergick till singletrack, men så länge det fanns någonting att följa så gjorde jag det. Till slut kom jag ut på en grusväg, som senare ledde ut på en asfalterad väg, precis enligt planerna. Jag satte full fart hemåt, men det var inte bara att köra på - det snöblandade regnet har bildat en ishinna på vägen så det gällde att köra medvetet i svängarna och bromsa försiktigt med frambromsen.
'
IMG_20211121_152823284.jpg

'
IMG_20211121_152847637.jpg

Jag hade inte planerat att ta några fler bilder men det värmde att cykla förbi denna gård, där ägarna hade gjort en suverän insats med att lyfta stämningen i höstmörkret.

Jag kom hem trött, kall och hungrig men desto mer nöjd och glad - jag kunde inte ha spenderat årets första vinterdag på ett bättre sätt! Jag har en till gravelrunda i Roslagen planerad, kanske gör jag en RR av den också när turen blir av. Jag använder mig inte av elektronisk utrustning när jag cyklar så jag har inte mycket data att dela med mig av, men jag har markerat rutten på kartan. Gå in på någon kartsajt och zooma in på markerade områden så ser ni vilka vägar jag tagit. Tack för att du läst såhär långt!
karta.jpg

Senast ändrad:
En inspirerande RR kräver många bilder. Gissar på att TS klätt sig efter vädret.
Jag tycker personligen det svårt klä sig efter vädret så man både klarar cyklandet och stopp så här års. Blir lätt för svettigt och sedan kall. Även om man har extralager att ta på sig vid stopp.

Japp, då blev man sugen på att släppa allt och ge sig ut och släpa cykel genom snårskog. Tummen upp!

Oj, måste varit en jobbig dag i sadeln, bra kämpat. Fina bilder! Sträckan förbi Kårsta är ny för mig, den vill jag testa. Gamla banvallen upp till Rimbo borde vara hyggligt lättåkt.

Är de sista bilderna från Orkestavägen?

Körde racer i söndags och var inte beredd på snöfallet. Markimvägen såg väldigt glansig ut, men mellan hjulspåren gick ändå att köra hyggligt säkert.

Kul att ni gillar reportaget! Helt korrekt ang sista 2 bildernas adress.
Fint reportage. Men hur orkar du fota så mycket? Och blev du inte kall efter alla stopp?
Att fota var ingen börda, utan snarare en välbehövlig minipaus. Förutom en kort vila får jag tid att se mig om och njuta av omgivningen lite extra istället för att bara susa förbi.

Vad gäller klädsel så satsar jag på att hålla mig varm om benen, något jag upplever är underskattat i cykelsammanhang. Är man kall om benen tenderar man kompensera genom att ha mer kläder på överkroppen, vilket i värsta fall leder till att man får det sämsta av båda världarna, nämligen vara både kall och svettig. Viktigt också att använda funktionsmaterial som håller värmen även när det är blött och följa flerlagersprincipen. Jag brukar även ta med mig en extra underställströja på längre turer utifall att det skulle bli kallare än väntat.

Är det bara jag eller är det svårt att se spåret på kartan? Jag antar att det är det lila strecket på kartan som du cyklade, men är det inte bara en del av sträckan? Jag tyckte bilderna såg väldigt trevliga ut och tänkte rita upp en gpx på turen och köra någon gång.

Vågar man fråga hur du valde start- och slutpunkt?
Är det bara jag eller är det svårt att se spåret på kartan? Jag antar att det är det lila strecket på kartan som du cyklade, men är det inte bara en del av sträckan? Jag tyckte bilderna såg väldigt trevliga ut och tänkte rita upp en gpx på turen och köra någon gång.
Start och slutpunkten var Hässelby för det är där jag bor, men transportsträckan tyckte jag inte var särskilt intressant att rita ut, jag ville fokusera på själva Roslagen, på de lite mindre kända vägarna. Jag har en till graveltur planerad i dessa trakter, men var tvungen att sluta där jag slutade för att antalet ljusa timmar räckte inte till samt att jag ville ha lite krafter kvar till att cykla hem också. Uppdaterar tråden med fler rutter när jag väl genomför dem. Gå in på någon svensk kartsajt och zooma in på de sträckor där jag ritade lila sträcket för att se hur jag körde, men allt är inte markerat som väg, vissa bitar var jag tvungen att studera flygfoto för att verifiera att det finns någon form av spår att följa, vilket gjorde det hela ännu mer spännande :) Får du in turen på gpx så posta den gärna här!

Start och slutpunkten var Hässelby för det är där jag bor, men transportsträckan tyckte jag inte var särskilt intressant att rita ut, jag ville fokusera på själva Roslagen, på de lite mindre kända vägarna. Jag har en till graveltur planerad i dessa trakter, men var tvungen att sluta där jag slutade för att antalet ljusa timmar räckte inte till samt att jag ville ha lite krafter kvar till att cykla hem också. Uppdaterar tråden med fler rutter när jag väl genomför dem. Gå in på någon svensk kartsajt och zooma in på de sträckor där jag ritade lila sträcket för att se hur jag körde, men allt är inte markerat som väg, vissa bitar var jag tvungen att studera flygfoto för att verifiera att det finns någon form av spår att följa, vilket gjorde det hela ännu mer spännande :) Får du in turen på gpx så posta den gärna här!
Aha, då klarnar det lite! Ser ut att vara en mycket trevlig tur, väl cyklat och väl fotat!

Mycket inspirerande. Har haft funderingar på Kårsta men nu när jag sett dina bilder blir det svårt att låta bli. Väntar till våren dock.
Hur lång blev turen, inklusive transportsträckorna?

Här är den andra delen som jag hade planerat. Börjar med att lägga upp kartan. Starten gick från Upplands Väsby på vägen mot Vallentuna.
karta2.jpg

'
IMG_20211127_112819741.jpg

Om man skulle ut på en cykeldejt så kan jag rekommendera grusvägen förbi Gällsta :)
'
IMG_20211127_121005574.jpg

'
IMG_20211127_121243337_HDR.jpg

Efter att ha passerat Västlunda golfbana så var det härlig skogsväg större delen av sträckan. Större delen av hela turen faktiskt.
'
IMG_20211127_123823730_HDR.jpg

Lite längre upp kändes det att man verkligen var ute på landet. Det var klart kallare ute denna gång jämfört med förra turen, temperaturen låg på en stadig minus, all vatten hade frusit till is. Men vädret var trevligt, det blåsta knappt något alls.

Navigeringen var inte helt enkel denna gång heller, vid det enda tillfället jag tog fel väg...
IMG_20211127_130918803.jpg

... så hamnar jag på ytterligare en offerplats! Denna gång var det flera vildsvinskadaver, resten av djuren låg utspridda lite här och var. Tydligen är det såna härligheter man missar om man endast håller sig till huvudvägarna..
'
IMG_20211127_132950072_HDR.jpg

En lite mindre väg...
'
IMG_20211127_142824721.jpg

En ännu mindre, och desto mer igenvuxen väg. Gravelcykling när den är som bäst - man får nöjet att upptäcka och utforska obskyra servicevägar för att ta sig vidare genom skogen.
'
IMG_20211127_144431551.jpg

Vid ett tillfälle fick jag lära mig att det har gått några år sen flygfotot togs. Enligt fotot fanns det knappt något gräs alls och hjulspåren var tydliga. I verkligheten var det igenvuxet och man såg knappt spåren av en stig. Jag följde min planerade tur för att jag visste att jag snart skulle komma ut på en skogsväg. Detta parti har jag markerat med en röd cirkel på kartan. Det är inte längre än ett par hundra meter, orkar man inte plöja fram är det inga problem att gå den biten.
'
IMG_20211127_154219561.jpg

Till slut kom jag ner till Orkesta och tog samma väg hem därifrån. Här passerar jag golfbanan, med ökad visdom jämfört med föregående tur - jag tog med mig en lampa som man faktiskt ser vägen med! :)

Måste säga att det är roligare än vad jag trott att göra sådana utflykter, man kommer långt hemifrån och det är en speciell känsla av att ta sig fram på vägar som knappt används. Det var sånt jag ville göra när jag köpte min första mtb i mitten av 90 talet.

DarkMatter: Vet inte exakt men första turen borde vara runt 12 mil, den andra lite kortare.

Fin inspiration! Tack för bilderna. :-)

Följdfråga till de som kan något om jakt: Att lämna delar av djur i naturen (t.ex. huvuden), är det något som man gör? Isf. varför?

Fin inspiration! Tack för bilderna. :-)

Följdfråga till de som kan något om jakt: Att lämna delar av djur i naturen (t.ex. huvuden), är det något som man gör? Isf. varför?
Delar från vilt får du lämna i skogen. Slaktrester från nötkreatur får du inte släpa ut i skogen.

Vid ett tillfälle fick jag lära mig att det har gått några år sen flygfotot togs. Enligt fotot fanns det knappt något gräs alls och hjulspåren var tydliga. I verkligheten var det igenvuxet och man såg knappt spåren av en stig. Jag följde min planerade tur för att jag visste att jag snart skulle komma ut på en skogsväg. Detta parti har jag markerat med en röd cirkel på kartan. Det är inte längre än ett par hundra meter, orkar man inte plöja fram är det inga problem att gå den biten.
Jag körde den biten i går efter lite grävande i Strava heatmap. Det fanns inte ett synbart spår efter någon cyklist och jag valde att gå över ängen/hygget. Längre fram i skogen hade grävlingar bökat i princip hela vägen fram till grusvägen.

Körde i övrigt en lite kortare väg än dig över Tarby och kom ut på serpentinvägen ner mot "Klippan". Långt mellan stugorna i detta område med tanke på hur tätbefolkat det är några kilometer bort. Väldigt fina vyer.

Senast ändrad:
Måste säga att det är roligare än vad jag trott att göra sådana utflykter, man kommer långt hemifrån och det är en speciell känsla av att ta sig fram på vägar som knappt används. Det var sånt jag ville göra när jag köpte min första mtb i mitten av 90 talet.
Håller helt med, det här är en härlig del av gravelcyklingen. Planeringen är faktiskt också en del av det roliga, när man sitter med ruttplaneraren (komoot, ridewithgps m fl), eniros flygbilder, google street view, strava heat maps mm och försöker hitta framkomliga bitar mellan vägar som ser ut att sluta mitt i ingenting! Sen kan man ju alltid stjäla delar av rutter från GBS och liknande. Eller från såna här sköna RR!

Nej, jag körde bockstyre. Enligt mitt gpsspår bör jag passerat den röda punkten runt 14:10.

Låter som en mycket trevlig runda! Jag är i färd med att flytta till trakterna (lindholmen) så jag blev väldigt inspirerad. Men jag undrar: hur navigerar du egentligen? Med cykeldator? Google earth?
mvh
Johan.

Låter som en mycket trevlig runda! Jag är i färd med att flytta till trakterna (lindholmen) så jag blev väldigt inspirerad. Men jag undrar: hur navigerar du egentligen? Med cykeldator? Google earth?
mvh
Johan.
Studerar hur småvägarna går innan avfärd och sen följer den planen. Det bästa kartprogrammet jag hittat är minkarta.lantmateriet.se Har med mig mobilen ifall jag skulle glömma hur vägarna gick.

Måste vara härligt lantligt att bo på lindholmen, du kommer inte ha brist på härliga cykelvägar, på grus såväl som asfalt!

Tillbaka
Topp