[RR] Smygehuk - Treriksröset - Smygehuk

aben

Aktiv medlem
...
En resa upp i midnattssolens land, liten turberättelse i bilder från i somras.

Cyklade Smygehuk - Treriksröset - Smygehuk från midsommarveckan till första veckan i juli, totalt 480 mil, i snitt lite över 20 mil per dag med längsta etapp 60 mil (första).

Senast ändrad:
Episkt äventyr! Tack för att du delar!

Hur nära Treriksröset lyckades du ta dig med cykeln? Från Karesuando ser det ut att vara ca 20 mil tur och retur över fjället, ett rejält äventyr bara det.

Vilken häftig tur! Låter fantastiskt! Förutom myggen då, de kan verkligen testa en.

OM du orkar skulle du gärna få brodera ut texten lite. Fler bilder skulle inte heller göra ont. En sådan här grej (som den genomsnittliga Happy-användaren kanske inte gör så ofta (inte varje år iaf) 😉) borde verkligen mjölkas, stötas och blötas. Precis vad vi behöver så här års!

Episk tur! Vore kul läsa mer, även om vägen längs Bottenviken.

Jag har för övrigt lärt att man bör använda någon vegetabilisk olja (typ lin) som stelnar, så att det optimalt fungerar som smörj först, sen gänglåsning.

Man kan använda bivax som gängsäkring, eller linolja.

Varför fick du byta packväskor?
tog hälen i väskan?

Varför har du all packning på bakhjulet?
Man kan fördela vikten mellan framhjulet och bakhjulet.
Jag föredrar ha stora väskor fram, mindre i bak samt styrväska. Ibland även på pakethållaren i bak.

trots myggen blir jag ändå långcykelsugen av att läsa, tack för rapport!

fin bild på själva röset och imponerande distans per dag också. även om det gissningsvis inte var målet, så blir jag ändå nyfiken på om nån cyklat "dubbelsverigetempot" så snabbt tidigare.

instämmer också i att packningen är snygg. det är befriande att se sådan "klassisk" packning, att det inte krävs komplett tysktouring- eller bikepacking-utrustning för hur mycket pengar som helst, och att det finns många bra sätt att göra samma sak på. jag kan också tänka mig att det är ganska aerodynamiskt smart att ha allt bakom benen och ryggen.

trots myggen blir jag ändå långcykelsugen av att läsa, tack för rapport!

fin bild på själva röset och imponerande distans per dag också. även om det gissningsvis inte var målet, så blir jag ändå nyfiken på om nån cyklat "dubbelsverigetempot" så snabbt tidigare.

instämmer också i att packningen är snygg. det är befriande att se sådan "klassisk" packning, att det inte krävs komplett tysktouring- eller bikepacking-utrustning för hur mycket pengar som helst, och att det finns många bra sätt att göra samma sak på. jag kan också tänka mig att det är ganska aerodynamiskt smart att ha allt bakom benen och ryggen.

Precis. TS fula cykel och härke-packning är ju snart en klassiker ! Bra jobbat !!

Episkt äventyr! Tack för att du delar!

Hur nära Treriksröset lyckades du ta dig med cykeln? Från Karesuando ser det ut att vara ca 20 mil tur och retur över fjället, ett rejält äventyr bara det.
Från Karesuando går en väg längs gränsen på finska sidan upp till Kilpisjärvi, så fjällvandringen var inte så lång, bara ett par mil. Men maten var helt slut och hade missat att mitt betalkort och mobil var spärrade i utlandet så kunde inte proviantera i Kilpisjärvi som tänkt och det blev ganska många mil att cykla på tom mage.

Skopåse som man sa en gång i tiden! Men det här vill man ju veta mer om, konsensus är väl att man inte ska cykla längs med kusten om man ska längs med landet. Hur gjorde du?
Jag trodde det skulle vara som i Skåne om man följde kusten, lätt cykling utan höjdskillnader och raka spåret med fina cykelvägar, riktigt så var det inte längs norrlandskusten .... Inlandsvägen däremot överraskade åt andra hållet.

Jag skulle påstå att norrlandskusten är i det närmaste ocyklingsbar. Och det beror inte på höjdskillnaderna. Jag vägrar att cykla på E4an. Har träffat på folk som tycker att det går bra, men... Jag gör det inte. 45an har jag cyklat på och det är/var okej (även om inlandsborna ibland har lite bråttom).
Var cyklade herr @aben (lämgs kusten)?

Jag skulle påstå att norrlandskusten är i det närmaste ocyklingsbar. Och det beror inte på höjdskillnaderna. Jag vägrar att cykla på E4an. Har träffat på folk som tycker att det går bra, men... Jag gör det inte. 45an har jag cyklat på och det är/var okej (även om inlandsborna ibland har lite bråttom).
Var cyklade herr @aben (lämgs kusten)?
Bra fråga, bl.a. över (genom) Skuleskogens naturreservat vid Höga kusten. Google maps lurade mig till att tro att det gick en cykelled med "mestadels plan väg" tvärs över. Den var långt ifrån plan och inte en cykelled utan vandringsled med mycket block och långa bitar fick jag bära cykel och packning.

E4:an gick inte att cykla på, de korta bitar jag tvingades ut på den som över Högakustenbron gick jag tätt tryckt mot räcket.

Tråcklade mig ned längs norrlandskusten hela vägen från (nästan) Haparanda till lite söder om Gävle, långa sträckor var det mycket fina vägar så med bättre planering är säkert den sträckningen riktigt rolig.

Senast ändrad:
Varför fick du byta packväskor?
tog hälen i väskan?
Cykeln gick inte alls bra, blev någon slags självsvängningseffekt och min teori är att tyngdpunkten kom för långt bak. Delvis för att Vaude-väskorna är bredare men jag monterade nog dem något längre bak också för att inte hälarna skulle riskera nöta på mina nya fina väskor.

Lite mysko faktiskt för med mina gamla väskor går cykeln som på räls och jag kan surra hur mycket extrapackning som helst ovanpå utan att köregenskaperna påverkas negativt.

Bra fråga, bl.a. över (genom) Skuleskogens naturreservat vid Höga kusten. Google maps lurade mig till att tro att det gick en cykelled med "mestadels plan väg" tvärs över. Den var långt ifrån plan och inte en cykelled utan vandringsled med mycket block och långa bitar fick jag bära cykel och packning.
Har också testat den sträckan. De jag mötte såg lite roade ut (innan jag kommit till bärsträckan). :) Jag tänkte mer: "Hur illa kan det vara?" och det var bitvis rätt illa.
E4:an gick inte att cykla på, de korta bitar jag tvingades ut på den som över Högakustenbron gick jag tätt tryckt mot räcket.
Har också cyklat över Högakustenbron (i lugn vind). Kändes rätt okej (bra sikt och två filer). Men också Sandöbron (och bron längre uppströms). En bra omväg att ta dem.
Tråcklade mig ned längs norrlandskusten hela vägen från (nästan) Haparanda till lite söder om Gävle, långa sträckor var det mycket fina vägar så med bättre planering är säkert den sträckningen riktigt rolig.
Tycker Luleå-Umeå är lite svår att få ihop. Piteå-Skellefteå funkar, och en bit söder om Skellefteå (till Lövånger). Fina och slingrande vägar. Men sen tar det stopp (längs kusten). Du får gärna tipsa om en cykelbar väg till Umeå (och läxa upp en skelleftebo om hur man cyklar till Umeå!). :)

Har också testat den sträckan. De jag mötte såg lite roade ut (innan jag kommit till bärsträckan). :) Jag tänkte mer: "Hur illa kan det vara?" och det var bitvis rätt illa.

Har också cyklat över Högakustenbron (i lugn vind). Kändes rätt okej (bra sikt och två filer). Men också Sandöbron (och bron längre uppströms). En bra omväg att ta dem.

Tycker Luleå-Umeå är lite svår att få ihop. Piteå-Skellefteå funkar, och en bit söder om Skellefteå (till Lövånger). Fina och slingrande vägar. Men sen tar det stopp (längs kusten). Du får gärna tipsa om en cykelbar väg till Umeå (och läxa upp en skelleftebo om hur man cyklar till Umeå!). :)
Körde Luleå-Umeå i somras, och hade också svårt att hitta väg längs kusten efter Skellefteå. Jag valde att cykla via Bygdsiljum istället.

Körde Luleå-Umeå i somras, och hade också svårt att hitta väg längs kusten efter Skellefteå. Jag valde att cykla via Bygdsiljum istället.
Burträskvägen (364) är ju inte alls rolig (numera fartkameror, så hastigheten borde vara lägre). Men det finns ju mindre vägar mellan E4an och "inlandsvägen". Blir en del zickzackande via Vallen, Flarken och Bullmark, men nån gång ska jag cykla förbi Överklinten! Lär vara 99% tråkig skog, men... Det kan vara lite meditativt det med.

Burträskvägen (364) är ju inte alls rolig (numera fartkameror, så hastigheten borde vara lägre). Men det finns ju mindre vägar mellan E4an och "inlandsvägen". Blir en del zickzackande via Vallen, Flarken och Bullmark, men nån gång ska jag cykla förbi Överklinten! Lär vara 99% tråkig skog, men... Det kan vara lite meditativt det med.
Går väl att köra cykelspåret också om man inte har bråttom och gillar omvägar.
Burträskvägen var rätt lugn då iaf, det var mitt på dagen så pendlarna var väl jobbet. Hade tänkt ta en annan väg hem från Umeå men blev lat och hade lite bråttom så jag tog samma väg, så jag kan inte ha blivit alltför avskräckt... Vill minnas att det var fin asfalt och bra sikt men mitt minne brukar sortera bort det tråkiga🙂. På gott och ont.

Går väl att köra cykelspåret också om man inte har bråttom och gillar omvägar.
Burträskvägen var rätt lugn då iaf, det var mitt på dagen så pendlarna var väl jobbet. Hade tänkt ta en annan väg hem från Umeå men blev lat och hade lite bråttom så jag tog samma väg, så jag kan inte ha blivit alltför avskräckt... Vill minnas att det var fin asfalt och bra sikt men mitt minne brukar sortera bort det tråkiga🙂. På gott och ont.
Har haft rätt få otrevliga upplevelser i Sverige, egentligen, men på just den vägen har jag haft det. Tar den bara då jag ska snabbcykla (och då vissa tider) numera. Att det är bra sikt hindrar inte vissa från att skita i att tajma mötena och dåna förbi utan att hålla ut. Vägen är bra. "Motståndarna" mindre bra.

Försökte mig på väg 364 söderut från Skellefteå men redan i första backen upp kände jag att trafiken var för riskabel så vände och cyklade ute vid kusten till Lövånger, undrar om inte det var sen jag fick gå en lång bit i vägdiket till E4:an för att kunna komma vidare.

Försökte mig på väg 364 söderut från Skellefteå men redan i första backen upp kände jag att trafiken var för riskabel så vände och cyklade ute vid kusten till Lövånger, undrar om inte det var sen jag fick gå en lång bit i vägdiket till E4:an för att kunna komma vidare.
Låter som ett bra beslut. Söderut (via Bureå) är det fina vägar vid kusten. Men, som du märkte, problem vid/innan Lövånger. Efter Umeå är det ju enklare. Bara vid Avan (?) och genom Skuleskogen som det saknas bra alternativ om man håller sig vid kusten. Ångrar ändå inte "cykelturen" genom Skuleskogen. :) Det var väldigt fint när man kommit genom bärpartierna. Och skönt att vara klar med bärandet!

Har du inga bilder därifrån? :)

En kul anekdot med anknytning till det: Stannade till för att proviantera i Perstorp efter 15 mil ungefär och utanför affären var det en gubbe som kommenterade:
-Snygg packning!
-Ursäkta, vad sa du?
-Snygg packning!
-Tack!
Tyckte själv jag fått till det bra så det var först efteråt som jag fattade att han försökte vara spydig - haha, vilken nolla! Eller så var han kanske en riktig cyklist och menade vad han sade.

Det här med hur man packar är stor grej och precis som du tror jag också att bakom ryggen är bästa platsen för minsta vindmotstånd, sidoväskorna märks av ganska mycket i motvind men inte det som är ovanpå pakethållaren, i princip ingen skillnad alls oavsett hur mycket jag har där.

Det är olika vad man trivs med men det är en hel del som kör som jag, engelsmannen jag mötte som var på väg till Afrika hade gått över till samma, liksom flera andra jag mötte.

Låter som ett bra beslut. Söderut (via Bureå) är det fina vägar vid kusten. Men, som du märkte, problem vid/innan Lövånger. Efter Umeå är det ju enklare. Bara vid Avan (?) och genom Skuleskogen som det saknas bra alternativ om man håller sig vid kusten. Ångrar ändå inte "cykelturen" genom Skuleskogen. :) Det var väldigt fint när man kommit genom bärpartierna. Och skönt att vara klar med bärandet!

Har du inga bilder därifrån? :)
Höga kusten är riktigt fint, håller med. Fin raststuga att övernatta i också vid Tärnättsundet fast fullbelagd när jag kom. Tyvärr inga foton, tog inte så många under den här turen.

Här är en bild av en liten bumbling (som var i vägen på den annars ocyklingsbara leden). Uppför. Skrå. Rötter och stenar. Tog inte heller många bilder där det var som värst (fokuserade tydligen annat). Bara en. :) Så, för den som tänker gena genom Skuleskogen: det är bitvis låg snittfart.
20220720_184108.webp

Vilken häftig tur! Låter fantastiskt! Förutom myggen då, de kan verkligen testa en.

OM du orkar skulle du gärna få brodera ut texten lite. Fler bilder skulle inte heller göra ont. En sådan här grej (som den genomsnittliga Happy-användaren kanske inte gör så ofta (inte varje år iaf) 😉) borde verkligen mjölkas, stötas och blötas. Precis vad vi behöver så här års!
Har dragit mig för en RR om den här turen för genomförandet var inte vidare bra, men man lär sig väl, skall se om jag sätter ihop lite mera text.

Uppskattar verkligen att så många verkar uppskatta den här lilla turberättelsen, det är kul :)

Här är en bild av en liten bumbling (som var i vägen på den annars ocyklingsbara leden). Uppför. Skrå. Rötter och stenar. Tog inte heller många bilder där det var som värst (fokuserade tydligen annat). Bara en. :) Så, för den som tänker gena genom Skuleskogen: det är bitvis låg snittfart.
Visa bilaga 750023
Jag vände och försökte sen ta mig förbi längs strandkanten, men kan inte säga att det blev lättare precis. Fast jag var ordentligt trött och hade planerat slå läger långt innan jag kom dit men det strulade och man tar dåliga beslut när man blir övertrött, hade det inte varit för det hade det inte varit så farligt.

Har dragit mig för en RR om den här turen för genomförandet var inte vidare bra, men man lär sig väl, skall se om jag sätter ihop lite mera text.

Uppskattar verkligen att så många verkar uppskatta den här lilla turberättelsen, det är kul :)
Det kan nog iofs vara de dåliga genomförandena som är mest läsvärda… :-) Anades lite misär när du var tom på mat i Finland?

Jag, och många andra, är glada att du delar en RR öht! Det hör inte till vanligheterna nuförtiden (utanför rando-scenen)! Så ingen press.

Jag vände och försökte sen ta mig förbi längs strandkanten, men kan inte säga att det blev lättare precis. Fast jag var ordentligt trött och hade planerat slå läger långt innan jag kom dit, men man tar dåliga beslut när man blir övertrött, hade det inte varit för det hade det inte varit så farligt.
Jag var i samma sits. Trött och redo för mat och sömn. Höll mig dock till leden och kom fram på andra sidan oskadd (förutom ett spänne på en av bakväskorna, som dog mot en tall). Riktigt skönt när det planade ut så man kunde cykla. Full kastrull med makaroner och köttbullar (i sås ur konservburk) på det. Avvaskning och sömn. Det är märkligt vad sånt lockar...

Har inte själv cyklat där, men EV10 går ju den biten. Är inte den cykelbar?
EV10 använder väl cykelspårets sträckning längs kusten? Man ska inte ha bråttom om vill ta den vägen men den är säkert trevligare att cykla, vill minnas att det är betydligt mer höjdmeter på den. Jag hade inte tid att ta den vägen då jag skulle köra en 30 milare i Umeå dagen efter. Men kanske nästa gång.

Tillbaka
Topp