[RR] sol på söderåsen

skier

Aktiv medlem
[RR] sol på söderåsen
Vaknade imorse till +2, sol, nästan vindstilla och dessutom var jag ledig från jobbet. Det är inte ofta de sakerna händer samtidigt för mig så det var bara att passa på. Jag bestämde mig för att köra en favoritrunda uppe på söderåsen, mycket backar både upp och ner, inte så mycket trafik och lagom långt.
utsikt-sen.jpg ht=544

Där framme ligger söderåsen, den ser inte så stor ut härifrån men den kränker mig lätt om jag inte passar mig...

cykeln.jpg ht=544

pendlarcykeln får jobba som vinterträningscykel oxå, dagen till ära försedd med sadelväska och landsvägspedaler istf de platta pedaler jag normalt har till jobbet.
Jag lyckades med årets mektabbe när jag skulle montera lös pedalerna från racern, stod och tog i med en insexnyckel (det finns inget uttag för 15 mm nyckel på dem), aktade mig noga för att inte slinta och skada mig på klingorna fram, när sen pedalen släpper tappar jag taget om insexnyckeln och slår överläppen i överröret på cykeln. Kolfibern höll som tur var men det gjorde inte läppen, så nu har jag en ovanligt fyllig och fin överläpp...

backe1.jpg ht=544

första backen! nu går det uppför ett tag.

trdsol.jpg ht=544

uppförsbacke och nerförsbacke avklarad och ute i solen på andra sidan åsen, på väg mot Åstorp.

kaka.jpg ht=544

efter lite plattmarksåkning så ska jag över åsen igen tillbaka mot Helsingborg, först en hemgjord kaka för lite energi :)

backe2.jpg ht=544

andra backen, brukar gå segt, det gjorde den idag oxå, men upp kom jag till slut.

styreasfalt.jpg ht=544

Efter åsen så kommer ett fint avsnitt med ungefär en mil nylagd asfalt, rullar på bra t.o.m på pendlarcykeln

baknav.jpg ht=544

Försökte mig på en 42Hz-inspirerad bild, gick sådär, svårt att sikta... fick med det skitiga maillard-navet iaf.

blev en riktigt trevlig tur på ungefär 3,5 h, hann hem innan mörkret kom igen.

[RR] sol på söderåsen
vart har du hittat den världsmästarrandiga tejpen? sån vill jag med ha!!!

fin runda, tips är annars att köra från hbg ner till kropp(liten bit utanför väla) -mörarp fortsätta bort mot hässlunda till "mölledammarna" och sen därifrån upp till hbg igen. borde bli en bra ordentlig runda en fin vårdag, i stundtals fina herrgårds miljöer.

[RR] sol på söderåsen
captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> vart har du hittat den världsmästarrandiga
> tejpen? sån vill jag med ha!!!
>

den satt på styret när jag köpte det, hittade styre, styrstam och bromshandtag i källaren på en cykelaffär, jag tror att styrlindan är orginal, resten av delarna ser ut att vara från mitten av 80-talet, den randiga tejpen hör nog till lindan, så den är nog svår att köpa nu tyvärr. Men jag håller med om att den är snygg.

[RR] sol på söderåsen
måste ju finnas! behöver lite världsmästar flärd på hojen! såg nån wilier på magneten i fredags. tydligen nån världsmästar hoj, eller replica eller liknande. snygg var den i alla fall, med världsmästar ränder, jag kommer aldrig vinna nått vm och aldrig i helvete betala 79´000 för en cykel. så jag får väll måla dit dom själv med modellfärg eller nått...

[RR] sol på söderåsen
Ja nog skulle man emmigrera till Skåne så här års. Härliga bilder.
Den fina styrlindstejpen får man med när man köper någon av de många styrlindor jag köpt det senasta året, tråkigt nog minns jag inte vilket märke mer än att det inte är PRO.

[RR] sol på söderåsen
fin runda trevliga bilder, själv cyklade jag frå Lödde till Hässlehol igår ca 85km. Underlag och väder var så bra att det blev premiär tur för min nya Cervelo R3. Mycket härlig runda. Dessutom kunde jag äta massor av julgodis utan att behöva ha dååligt samvete.

/jerka

Tillbaka
Topp