[RR] Soloride, Stockholms öar

• Trådstartare Trådstartare mvp
  • Start datum Start datum

mvp

Ny medlem
Hepp.

Nyss hemkommen från en skön vårrunda runt Hufvudstaden tänkte jag plita ner en liten snabb RR. Dagens mål visade sig efterhand att besöka så många av Stockholms öar som möjligt (okej, så värst många blev det ju inte, men så var ju inte detta planen från början heller...). Om ni inte orkar läsa kan ni ju istället bomba tråden till sidan 2 så att vi kan gå in på lite grova påhopp och personangrepp istället =)

Hoppade upp vid 9, helt utan bakfylla eller andra bekymmer (bortsett jävligt stela ben efter innebandy igår). Solen sken dessutom, vilket ju var en bonus. Här skulle cyklas! Tog en kopp te, men insåg att det inte fanns så mycket att äta hemma. Öppnade skåpet och hittade glasnudlar och farinsocker, vilket inte kändes som om det gick att kombinera till nåt bra. Loggade in på Happy för att se om det var någon annan som tänkte sig ut och köra lite MTB. Hmm. Nej. Bara Randonnörder och Audaxfolk.

Struntade fullständigt i SMHI:s varning för regn och drog iväg framåt 11-tiden (lite pyssel att kitta iordning den nya camelbak:en). Ner till macken för ett par mackor och en snickers. Insåg att det blåste rejält och att nuvarande klädsel inte skulle hålla mig levande resten av dagen. Hem igen och på med med kläder. Sen bar det av!

Från Ulvsunda bar det av genom Solna bort mot Hagaparken. Rätt skönt väder! Tuggade på uppför Hagatippen och njöt lite av utsikten. Såg fram emot en skön nedförslöpa till Hagaparken, men den förstördes naturligtvis av en barnfamilj mitt i backen. Bah. Sick-sackade genom horder av lördagspromenerande familjer och tog mig via stranden bort till Albano (Brunnsvikens KK). Därifrån förbi Universitetet och Stora Skuggans värdshus (mötte en MTB-cyklist här, vem?) och runt upp till Fiskartorpets sport..eh..center. 45 minuter, drygt 11 km (ja, vafan, jag skyller på lösgrus och motvind). Rätt stjyzt fördelning personal - kund: 3-1, men kösfördelningen kunde ju varit fördelaktigare. Ah well, känns inte som att lycra är ett hett raggningsplagg iofs. Skvalpade ner en kopp kaffe och en gigantisk muffins.

Ut och upp på cykeln igen. Hutter. Tog dock inte lång tid att få upp värmen igen. Brände iväg bakom gasverket, via Ropsten och frihamnen bort till gärdet. Lekte lite på bergknallarna, men insåg efter en liten stund att detta var hundägarnas Mecka. Maskroshögar överallt alltså. Kändes inte så lockade utan stänka på framhjulet... Jag hade vaga minnen av ett turtips runt Kaknäs, så svängde på måfå upp i skogen och körde runt lite. Är nog kalasfint lite senare, men nu var det slaskigt och lerigt i överkant. Brände istället ner förbi pinnen och bort till Djurgårdsbrunns värdshus. Längs kanalen (ah, sopat = spurtsträcka), sedan längs stranden i stort sett hela vägen bort till Waldemarsudde. Lämnade Djurgården och körde slalom mellan alla som gick på cykelbanan längs Strandvägen. Det var tidvis svårt att motstå att bara bomba genom vattenpölarna. Tack och lov för min lilla fina röda ringklocka ;)

Rundade Nybroviken och spanade förgäves efter döda svanar. Brände ut på Skeppsholmen. Satan vad med turister. Härligt också att det blåste så mycket, det är så skönt att andas in sandstormar. Ut på Kastellholmen och rundade kastellet. Första gången här, riktigt fin utsikt ju! Tillbaka till Skeppsholmen och via Af Chapman hela vägen runt och förbi slottet. Hade lite problem att hitta ner till Södermälarstrand, men det gick till sist. Nästan lagligt också. Spikade pulsen längs raksträckan bort till Långholmen. Svängde höger in över den lilla bron och tog ett litet varv runt. Fina ställen. Av LXC syntes dock inte ett spår. De satt väl nånstans och fikade ;)

Körde ut på Reimersholme och körde ett varv, inspirerad av att ha sett kartan för DBP! Hade inte varit här heller tidigare. Med Reimersholmsoskulden avverkad (okej, asså, spriten har jag ju druckit...) bar det av "hemåt" över Värsterbron. Vinden i ryggen, vroom. Bort mot Kristineberg, höger och sedan över den lilla bron till Solna. Längs stranden förbi Pampas marina. Hade tänkt stanna och ta en till fika, men en regnskur avbröt de planerna och jag åkte hemåt istället. Det var bara en liten skur dock. Cykeldatorn visade runt 45km när jag kört över Huvudstabron till Bromma, så fick ta en liten lam tur i närområdet för att peta upp siffran över 50, vilket var målet för dagen.

Helt okej förmiddag på cykeln, men hoppas det blir varmare snart...

/Micke

Jag kan göra brännvin av kottar

Najs !

Själv hojade jag till Pedalogerna fram och tillaka. 23 km. Det är mycket sand på vägarna. Jag älskar "borstbilen".

Snart är det Lövstaride Micke. Runt den 6/5 så kör vi. ;o)

//Skogling

Tillbaka
Topp