[RR] Stockholm Runt™

DarkMatter

Aktiv medlem
[RR] Stockholm Runt™
RR på allmänn begäran.

Idén till denna runda föddes efter att jag såg en video av GCN där de cyklade runt London. Jag ställde mig frågan om det möjligtvis skulle gå att cykla runt Stockholm.
En snabb titt på en karta visar att det kan vara svårt. Detta, så klart, på grund av allt detta vatten vi har i vår omgivning.
Men nog bör det går att göra något i alla fall, för någon definition av Stockholm. Jag valde att titta på Stockholms kommuns gränser.
Till storleken verkade det ganska rimligt. Det är dock fortfarande knepigt att lösa vattenproblemet.

I hemmatrakterna, västerort, gav jag snabbt upp. Om jag inte missat något finns det inget sätt att runda Lövsta och Hässelby utan att runda Mälaren och det är lite för ambitiöst för mig.
Den, för mig, uppenbara utvägen, alltså ut ur Stockholm, är Nockebybron. För återinträdet funderade jag först på någonstans i Skälby men började sedan kika på Lövsta.
Mer om det senare.

IMG_8297.webp

Cykeln packad med proviant. Nyligen avsköljd. Kedjan nyoljad. Redo för avfärd.

Tog mig ner till Bergslagsvägen och påbörjade varvet. Etapp 1 är på välkända vägar. Svänga av vid Åkeshov, höger in på Drottningholmsvägen, ner för bron och sedan fortsättning utefter Ekerövägen.
Vänster vid Tappströmsrondellen och sedan vänster igen in på Bryggavägen. Lugnt rullande ner till Jungrusund. Etapp 1 bjöd på motvind, men med pigga ben gick det fint.

IMG_8299.webp
Ett obligatoriskt fotostopp vid Drottningholm

IMG_8301.webp
Ute på landet

IMG_8304.webp
Färja till fastlandet (?)

Etapp 2 börjar i Slagsta och är den längsta etappen. Denna ska ta mig i en stor kurva över Södertörn, runt Stockolms sydöstra delar och vidare norrut.
Jag har sneglar på möjliga cykelvägar på Södertörn ett litet tag och hade vissa uppslag kring vägar. Det var ändå en knepig uppgift att hitta en vettig väg.
Första biten var inga problem. Gömmarvägen tog mig till Glömsta. Gamla Stockholmsvägen såg inbjudande ut men jag valde ändå Svingårdsvägen (enligt Komoot, varken Google eller Lantmäteriet har ett namn på denna GC-väg).
En av tankarna i planeringen var att vägen skulle vara enkel och säker. För mig betyder det cykelvägar före landsvägar.
Svingårdsvägen och Åvägen tog mig till Huddinge.

IMG_8305.webp
Gömmarvägen

IMG_8310.webp IMG_8311.webp
Längs Svingårdsvägen

IMG_8312.webp
Åvägen

Från Huddinge till Haninge är den delsträcka jag hade störst bekymmer med. Tvärförbindelse Södertörn är ännu inte klar och den normala vägen tycks vara via Farsta. Farsta är dock Stockholm så det går ju bort.
Lännavägen-Haningeleden-Lissmavägen är kanske det bästa asfaltalternativet, men Lissmavägen sägs vara tungt trafikerad och saknar cykelbana såväl som vägren.
Valet föll istället på att försöka traverserva Ågesta-området.
Tog mig till Ågestavägen och följde den till Ågesta, tog in på Bonäsvägen och anlände snart till Campus Ågesta.
Här kändes det rimligt med en kort paus för näringsintag och nedkylning. Solen hade börjat få upp värmen och jag hade nu mer medvind. Offrade nån deciliter vatten i håret för lite svalka.
Tack till alla happyiter som hjälpte till med denna bit.

IMG_8316.webp
Bonäsvägen

Fortsatte färden längs promenadvägen. Cykling här bör ske med försiktighet, både p.g.a. väglaget och för att hänsyn jämtemot gående. Jag mötte inga gående men såg ett par tältplatser längs vattnet.
Ca 500 meter av denna sträckning följer dock elljusspåret och här är cykling förbjudet, vilket en skylt också uppmärksammade mig på.
Utöver förbudet fanns även en rätt brant backe där jag ändå hellre gick upp.
Efter den biten kom jag ut på Djupå Torpväg och kunde rulla vidare som vanligt.
Kort därefter väntade Skogås och Länna.

IMG_8318.webp
Promenadvägen

IMG_8319.webp
Djupå Torpväg

Denna sträcka var snabb och händelselös. Följde Gamla Nynäsvägen och sedan Gamla Dalarövägen.
Nådde sedan Söderbyleden för rundning av Drevviken och hittade en runsten som också markerade turens sydligaste punkt.

IMG_8320.webp
Gamla Nynäsvägen

IMG_8324.webp

Runsten

Vinden tycktes komma från Sydväst så härifrån gick det undan.
Min snittfart såhärlångt hade varit runt 20 km/h men längs Torfastleden och Gudöbroleden swishade jag fram med snitt 24 km/h.
När jag passerade skylten som välkomnade mig till Tyresö kommun kikade jag på hur långt jag kommit. 51 km sade Wahoo. Detta översatte min hjärna, av någon anledning, till "halvvägs". Moralboost! (Inte för att jag direkt behövde en sådan, men ändå!)

Både Google och Komoot hade föreslagit att jag skulle följa Gudöbroleden och ta in på Skrubba malmväg. Jag tyckte dock det verkade farligt nära Stockholm så jag tog till Lantmäteriet för noggrannare kontroll.
Tur det för det visar sig att Skrubba malmväg ligger på Stockholmssidan av gränsen.
Det fick istället bli en sväng genom villaområdet i Hanviken. Lugnt och fint. Tror inte jag såg en enda bil i rörelse.
Som en bonus hittade jag, helt oväntat, Annas pepparkakor! Tyvärr var Pepparkaksboden stängd. En härlig doft av kryddiga kakor låg dock över området.

IMG_8328.webp IMG_8329.webp
Pepparkakor

Jag passarede under Tyresövägen och sedan förbi Storkällans kapell. En kort färd genom bostadsområdena och sedan fick Ältavägen ta vid.
Vinden var fortfarande med mig och även här gick det undan.
Vid det här laget började jag få slut på vätska och jag rulla in till Hellasgården för påfyllning.
Här passade jag även på att äta en av mina medhavda risbollar.

IMG_8333.webp IMG_8335.webp
Mat- och vattenpaus

Kort därefter bar det av vidare norrut för att avsluta etappen. Den sista biten följde Jarlaleden och Värmdöleden för att sedan skära rakt genom Nacka och ner till Nacka strand.

IMG_8339.webp
Nacka

Därefter följer den del av turen som genomgick störst förändringar under planeringsstadiet.
Från början var jag inte säker på att det skulle gå att göra detta på något snyggt sätt. I begynnelsen trodde jag nästan att jag skulle bli tvungen att cykla genom stan.
Jag upptäckte dock snabbt att SLs pendelbåtar angör Nacka strand. Med dem skulle jag kunna ta mig till Blockhusudden.
Om jag höll mig långt österut skulle det kanske vara okej?
Vid en närmare granskning av kartan såg jag dock ett annat streck, ett som inte verkade leda till Stockholm.
Det ledde istället till Lidingö! Plan #2 var att ta båten till Lidingö och sedan ta Lidingöbron, fuska över Norra Djurgården, och fortsätta därifrån.
Men bättre kan vi! Det visar sig att SL även trafikerar norra änden av Lindingö och att man därifrån kan ta sig över till Danderyd!
Det finns bara ett krux. Den båten har en period på 90 minuter. Det kan bli lång väntan.
I slutändan gjordes hela planen efter denna båts avgångstider, hela vägen tillbaka till starten hemmavid.

IMG_8343.webp IMG_8346.webp
Avfärd från Nacka Strand...

IMG_8354.webp
... och ankomst på Lindingö

Efter en skön tur över Saltsjön påbörjades således etapp 3, den kortaste etappen, från Dalénum till Sticklinge brygga.
Jag valde den G/C-bana som följer Lidingöbanan till bron och sedan fortsätter paralellt med Norra Kungsvägen. Svängde av på Kyttingevägen och Uddvägen tog mit sista biten ner till bryggan.
Med 30 minuter kvar till båtens avgångstid intog jag min lunch, bestående av ytterligare två risbollar.

IMG_8357.webp
Längs Lidingöbanan

IMG_8360.webp
Värtahamnen

(Fortsättning följer)

Bilagor

• IMG_8331.webp
    IMG_8331.webp
    1.2 MB · Besök: 2
  • IMG_8327.webp
    IMG_8327.webp
    869 KB · Besök: 2
Senast ändrad:
[RR] Stockholm Runt™
IMG_8364.webp
Finfin cykelväg

IMG_8365.webp IMG_8368.webp
Lunch vid Sticklinge brygga

Båten som skulle ta mig till Ekudden i Danderyd kom först i motsatt riktning för en sväng ut till Storholmen och Mor Annas brygga.
Då jag inte hade något annat för mig än att vänta så hoppade jag på båten redan nu och följde med på en liten rundfärd.
Klart mycket roligare än att sitta vid bryggan och häcka.

IMG_8371.webp IMG_8373.webp
Avkoppling till havs

IMG_8379.webp IMG_8381.webp
Ankomst i Danderyd

Efter ankomst vid Ekudden börjar etapp 4, sista etappen.
En kort tur längs Strandvägen, en sväng in på Götavägen, och sedan längs med Stockholmsvägen bar det av.
Vid Stocksund svängde jag av åt vänster längs E18 och sedan in genom Bergshamra.
Den planerade rutten gick egentligen längs Järvavägen men jag valde att avvika från denna och istället ta Ulriksdalsvägen och Grusvägen som förlänger Fasangårdsvägen.
Dels är det en mycket trevligare väg, men därutöver slipper man den gräsliga mördarbacken på Järvavägen.
Den är rätt tung med färska ben så jag hade ingen större lust att tackla den denna gång.

IMG_8383.webp IMG_8387.webp
Genom Danderyd

IMG_8389.webp
Ulriksdalsvägen

Bro över E4/E18 och ner på cykelbanan mellan motorväg och järnväg. Fortsättning förbi Silverdal och sedan Sollentunavägen.
Nu befann jag mig, om inte i hemmatrakten, så åtminstone på kända vägar. Jag kunde koppla av navigerande lite och bara trampa.
Det gör kanske inte så stor skillnad i praktiken, navigationen är ganska enkel, men det var ändå skönt att veta att jag inte skulle cykla fel om jag missade att titta ner på Wahoon för nån minut.
En annan effekt av att vara på kända vägar är att fotograferingsviljan minskar. Man har sett det förut.
Genom Cedervägsparken och Fågelsångsparken och sedan vidare längs Bagarbyvägen. Genom Knistaporten och in på Järvafältet.
Hälsade på hästarna och aktade mig för hajarna.

IMG_8394.webp IMG_8395.webp
Bland djur

Vid Väsby gård var det meningen att jag skulle svänga ner mot Djupan. Denna väg skulle i slutändan ta mig genom Barkarby, över Elektronikhöjden och sedan till Lövsta.
Jag hade dock en alernativ väg i tankarna. En som skulle ge mig ytterligare en liten bit mer av Stockholms kommungräns innanför mitt varv.
Då kroppen trots allt kändes helt okej, bättre än väntat, var valet inte så svårt.
Jag fortsatte rakt fram istället och korsade Järvafältet tills jag kom ut vid Berghem.
Efte en lätt felnavigering och lite krånglande genom bostadsområdena kom jag ut på bron över järnvägen och ner till Mossvägen och Järfällavägen.
Här någonstans blev jag helt tvungen att fokusera på cyklingen och all fotografering upphörde.

IMG_8400.webp
Vattenpåfyllning vid Väsby gård

IMG_8403.webp

Järvafältet när det är som bäst

Jag passerade genom Jakobsberg, tog in på en parkväg innanför Viksjöleden och ner till Hummelmoravägen.
En kort sväng genom skogen och jag återinrädde i Stockholms kommun via Skogsbergskroken.
Den enda väg som hade gett mer rundning av Stockholm hade varit Kyrkhamnsvägen men jag är inte säker på att det går att ta sig dit på gruscykel (har dock inte provat).

Slutspurten var bara att följa Lövstavägen och Bergslagsvägen till den punkt där jag startat.

IMG_8408.webp

För många Happyiter, och säkerligen andra cyklister också, är en tur som denna nästan vardagsmat. Även den kortaste brevet är nästan 70% längre.
Men för en vanlig dödlig som mig själv är det en rejäl runda. Min längsta hittills för att var exakt. Jag har passerat 10-milsstrecket vid tre tillfällen tidigare, men aldrig 11 mil.
Denna runda var väldigt kul att planera och trevlig att genomföra. Med lagom många pauser blir det mycket lättare att klara av. De sista 10-15 km var lite jobbiga, framförallt för bakänden, men inte alls omöjliga.
Denna upplevelse blir bra inspiration till framtida äventyr!

5DCE197A-2042-4453-8C75-96F6FE8AB723.webp

[RR] Stockholm Runt™
Visa bilaga 844636
Finfin cykelväg

Visa bilaga 844637 Visa bilaga 844638
Lunch vid Sticklinge brygga

Båten som skulle ta mig till Ekudden i Danderyd kom först i motsatt riktning för en sväng ut till Storholmen och Mor Annas brygga.
Då jag inte hade något annat för mig än att vänta så hoppade jag på båten redan nu och följde med på en liten rundfärd.
Klart mycket roligare än att sitta vid bryggan och häcka.

Visa bilaga 844639 Visa bilaga 844640
Avkoppling till havs

Visa bilaga 844641 Visa bilaga 844642
Ankomst i Danderyd

Efter ankomst vid Ekudden börjar etapp 4, sista etappen.
En kort tur längs Strandvägen, en sväng in på Götavägen, och sedan längs med Stockholmsvägen bar det av.
Vid Stocksund svängde jag av åt vänster längs E18 och sedan in genom Bergshamra.
Den planerade rutten gick egentligen längs Järvavägen men jag valde att avvika från denna och istället ta Ulriksdalsvägen och Grusvägen som förlänger Fasangårdsvägen.
Dels är det en mycket trevligare väg, men därutöver slipper man den gräsliga mördarbacken på Järvavägen.
Den är rätt tung med färska ben så jag hade ingen större lust att tackla den denna gång.

Visa bilaga 844643 Visa bilaga 844644
Genom Danderyd

Visa bilaga 844645
Ulriksdalsvägen

Bro över E4/E18 och ner på cykelbanan mellan motorväg och järnväg. Fortsättning förbi Silverdal och sedan Sollentunavägen.
Nu befann jag mig, om inte i hemmatrakten, så åtminstone på kända vägar. Jag kunde koppla av navigerande lite och bara trampa.
Det gör kanske inte så stor skillnad i praktiken, navigationen är ganska enkel, men det var ändå skönt att veta att jag inte skulle cykla fel om jag missade att titta ner på Wahoon för nån minut.
En annan effekt av att vara på kända vägar är att fotograferingsviljan minskar. Man har sett det förut.
Genom Cedervägsparken och Fågelsångsparken och sedan vidare längs Bagarbyvägen. Genom Knistaporten och in på Järvafältet.
Hälsade på hästarna och aktade mig för hajarna.

Visa bilaga 844646 Visa bilaga 844647
Bland djur

Vid Väsby gård var det meningen att jag skulle svänga ner mot Djupan. Denna väg skulle i slutändan ta mig genom Barkarby, över Elektronikhöjden och sedan till Lövsta.
Jag hade dock en alernativ väg i tankarna. En som skulle ge mig ytterligare en liten bit mer av Stockholms kommungräns innanför mitt varv.
Då kroppen trots allt kändes helt okej, bättre än väntat, var valet inte så svårt.
Jag fortsatte rakt fram istället och korsade Järvafältet tills jag kom ut vid Berghem.
Efte en lätt felnavigering och lite krånglande genom bostadsområdena kom jag ut på bron över järnvägen och ner till Mossvägen och Järfällavägen.
Här någonstans blev jag helt tvungen att fokusera på cyklingen och all fotografering upphörde.

Visa bilaga 844648
Vattenpåfyllning vid Väsby gård

Visa bilaga 844649
Järvafältet när det är som bäst

Jag passerade genom Jakobsberg, tog in på en parkväg innanför Viksjöleden och ner till Hummelmoravägen.
En kort sväng genom skogen och jag återinrädde i Stockholms kommun via Skogsbergskroken.
Den enda väg som hade gett mer rundning av Stockholm hade varit Kyrkhamnsvägen men jag är inte säker på att det går att ta sig dit på gruscykel (har dock inte provat).

Slutspurten var bara att följa Lövstavägen och Bergslagsvägen till den punkt där jag startat.

Visa bilaga 844650

För många Happyiter, och säkerligen andra cyklister också, är en tur som denna nästan vardagsmat. Även den kortaste brevet är nästan 70% längre.
Men för en vanlig dödlig som mig själv är det en rejäl runda. Min längsta hittills för att var exakt. Jag har passerat 10-milsstrecket vid tre tillfällen tidigare, men aldrig 11 mil.
Denna runda var väldigt kul att planera och trevlig att genomföra. Med lagom många pauser blir det mycket lättare att klara av. De sista 10-15 km var lite jobbiga, framförallt för bakänden, men inte alls omöjliga.
Denna upplevelse blir bra inspiration till framtida äventyr!

Visa bilaga 844651
Snyggt!

Tillbaka
Topp